Rabu, 2 Disember 2020

Kari Ikan Tenggiri Yang Sedap


Telah beberapa hari, saya sangat sangat terkesan mendengar berita keganasan warga Nigeria yang mencampakkan cucu tirinya dari tingkat 3 dan dia kemudiannya terjun dari tingkat sama dalam keadaan berbogel. Belum lagi hilang ngeri dengan kes bunuh jururawat di Hopsital Serdang yang juga disyaki dilakukan oleh warga Nigeria.

Nekad dan ganas sungguh bangsa ini. Tak pastilah kalau ada manusia yang sanggup berbuat demikian. Dikatakan puncanya kerana berang selepas gagal merogol anak tiri yang tidur di ruang tamu. Berani sungguh kerana berani cuba merogol di ruang tamu dengan isteri dan anak anak lain juga ada di rumah. 

Memang tak boleh nak bayangkan rumah apartment yang sempit seperti itu, dengan anak yang ramai, pastinya keadaan bersesak dan bila tidur boleh menimbulkan perasaan berahi di kalangan orang yang tidak kuat iman. Hatta kes bapa makan anak sendiri juga terjadi bila keadaan seperti ini. 

Tidak dapat dibayangkan bagaimana cemas dan kesedihan melihat anak kecil yang berumur 4 tahun di bunuh dengan cara yang kejam itu. Mungkin jodoh tetapi sukar untuk kita faham bagaimana ada warga tempatan yang mahu bernikah dengan warga Nigeria yang kebanyakannya ganas. Apa apa yang pasti anak kecil itu kini berada di tempat dan kehidupan yang lebih baik dari dunia ini. Sekarang kita masuk pula bab resepi.


Hari ini saya menyediakan kari ikan kerana terdapat stock ikan tenggiri dalam freezer. Lagi pulak semua bahan ada termasuklah kacang bendi. Kalau buat kari ikan atau asam pedas, kacang bendi ni dikira seperti wajib ada. Kalau tak ada, memang tak lengkaplah kari.

Kalau kari ikan, memang saya suka kuah yang terasa sedikit masam macam kari di kedai Mamak. Kari ini lagi lama dipanaskan lagi sedap. Kita sediakan kuahnya cair cair sedikit supaya bila sejuk, tidak terlalu pekat.

Selain dimakan dengan nasi putih, kari ikan sedap dicicah dengan roti canai atau roti putih. Masya Allah sedap. Lama juga saya belajar menyediakan kari kerana saya memang dibesarkan dengan tidak pernah makan kari ikan. Tidak pernah. Kalau ikan, hanya dimasak lemak, dimasak singgang , dibakar atau digoreng sahaja.   

Jom layan resepi di bawah ini. Jangan lupa untuk follow blog saya dengan klik follow. Jangan lupa juga untuk klik iklan yang keluar di blog saya. Selamat mencuba...



Kari Ikan Tenggiri

Bahan bahan:
1 ekor ikan tenggiri 
1 pek rempah kari ikan
1/4 kg santan segar pekat - 1 cawan
1 sudu kecil pes asam jawa
1 sudu besar halba campur
1 sudu kecil serbuk cili
2 pelepah daun kari
8 tangkai kacang bendi
2 biji cili hijau
Garam

Bahan hiris:
6 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia 

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis halba campur dan bahan hiris sehingga bawang keperangan.


Masukkan serbuk kari dan kacau rata dengan pantas. Masukkan air dan kacau rata sehingga terbit minyak. Masukkan air lagi dan kacau lagi sehingga betul betul masak.


Masukkan sedikit garam dan pes asam jawa. Masukkan air dan masak lagi sehingga terbit minyak.

Masukkan santan dan kacau sehingga mendidih. Masukkan ikan dan setelah mendidih besar, masukkan baki garam dan kacang bendi serta cili hijau. Sesuaikan rasa dan boleh tutup api.

Selasa, 1 Disember 2020

Pulut Kuning Pujaan Hati


Sekarang hari hari hujan. Saya suka hari hujan kerana pokok pokok dan tumbuhan menjadi segar. Cuaca lebih sejuk. Tetapi kalau masih bekerja, hujan akan menyebabkan jalan raya sedikit sesak. Tapi sekarang musim covid 19 ramai yang bekerja dari rumah, jadi mungkin tidak sesak seperti waktu biasa. 

Pagi pagi lagi saya keluar melihat lihat pokok pokok saya yang ditanam di luar kawasan rumah. Saya melihat Ros menabur baja kerana musim hujan ni sesuai dibajakan. Memang niat saya selain untuk dimakan, juga untuk dikongsi dengan haiwan sebagai sedekah juga. Semoga ianya memberi manafaat pada semua. 


Sekarang kita masuk bab resepi hari ini iaitu pulut kuning yang saya gandingkan dengan rendang pedas di SINI. Entah kenapa pulut kuning adalah salah satu resepi tradisional yang saya sangat ingin melakukan yang terbaik dari yang terbaik.

Saya tidak pernah jemu mencuba membuat pulut kuning. Pulut kuning yang kejadiannya bukan sahaja sedap, wangi, berwarna cantik dan elok kejadiannya. Sebetulnya pulut saya hari ini cantik jer kuningnya tetapi saya tak reti nak edit gambar, jadi nampak macam kuning pucat. Kalau dilihat dari luar, memang cantik warnanya.

Pulut kuning bila direndam dengan sedikit air kunyit hidup, akan menjadi lebih wangi. Serbuk kunyit untuk warna sahaja tetapi tiada wangi. Jadi saya memang tak lupa untuk merendam pulut saya dengan kunyit hidup.

Sama dengan resepi sebelum ini, cuma kali ini bila dikukus kali kedua, saya tidak menutup tudung periuk pengukus. Sebab saya ada baca kejadiannya lebih elok dan pulut tidak benyet atau kalau orang kampung saya panggil pulut pecah perut.

Tahu tak macam mana nak jadi wanita hebat? Hebat di dapur. Antaranya ialah boleh memasak pulut kuning dengan sedap dan cantik. Serious, andalah wanita hebat.

Jom layan resepi dan cara penyediaanya di bawah ini. Jangan lupa subscribe video di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...



Pulut Kuning

Bahan bahan:
500 gram beras pulut 
1 cawan santan segar pekat
1 inci kunyit hidup
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 keping asam keping
½ sudu kecil garam
1 sudu kecil gula
1 sudu besar minyak masak - jika guna santan kotak

Cara cara:
Basuh beras pulut dan tos. Tumbuk kunyit hidup sehingga lumat dan masukkan sedikit air. Tuang air kunyit hidup atas beras pulut yang telah di tos. Setelah bergaul rata, masukkan air secukupnya. Masukkan serbuk kunyit dan asam keping. Rendam selama 1-2 jam. Basuh dan tos. 


Panaskan periuk pengukus sehingga air mendidih. Masukkan pulut yang telah ditos. Kukus sehingga pulut masak lebih kurang 20-30 minit dan angkat.


Tuang pulut ke dalam besen yang besar. Siramkan bancuhan santan garam dan gula dan gaul rata. Pulut akan nampak basah dan sedikit melekit. 



Setelah digaul biarkan pulut rehat lebih kurang 10 minit dan pulut akan hilang melekit dan jadi berkilat dan berminyak. 

Boleh terus hidang tetapi untuk pulut tahan lebih lama, kukus sekali lagi sehingga berwap lebih kurang 10 minit. TETAPI kali ini dikukus tanpa tudung periuk pengukus supaya pulut kekal cantik. Jika ditutup semasa kukus kali kedua ni, pulut akan lembik. 



Angkat dan pulut sedia dihidangkan bersama rendang ayam atau rendang daging.




Isnin, 30 November 2020

Mee Hoon Putih Dengan Sambal Kicap


Sebelum kita terus dengan coretan hari ini, jangna lupa klik iklan yang keluar di blog saya. Alhamdulillah hari sabtu yang lalu iaitu 28 November adalah hari ulang tahun perkahwinan saya yang ke33. Di musim PKPB ini, kami hanya bermalam di Park Royal Serviced Suites di Jalan Nagasari Kuala Lumpur sahaja. 

Yang penting anak anak dan cucu ada bersama di tempat yang kita boleh berehat. Sebelah petang kami mengambil grab untuk keluar makan ke Pavillion. Orang ramai, macam biasa cuma dalam kebiasaan baru ini semua orang memakai pelitup muka dan scan di setiap outlet yang singgah.

Saya yakin, tiada perkahwinan yang sempurna cuma kita perlu saling cuba melengkapi kekurangan masing masing. Seperti kami, saya sangat teliti dan sangat detail. Saya memang agak "perfectionist" berbanding dengan Hubby yang lebih relax dan berlebih kurang. Saya mahukan sesuatu mengikut apa yang saya mahu kecuali ada yang boleh memberi asas kenapa ianya tidak seharusnya dibuat begitu dan begini.

Sebenarnya sikap macam saya agak menjadikan hidup susah. Saya kadang kadang susah hendak percaya pada orang lain terutama kalau saya melihat komitment tidak seperti yang diharapkan. 

Tidak ramai yang amanah dalam menjalankan tugas. Maaf walaupun bukan semua tapi ramai yang macam ini. Lebih lebih lagi mereka yang membuat kerja secara part time. Tidak berlaku adil dalam menyiapkan tugasan. 

Kalau kita amanah, Insya Allah kita pasti akan menjalankan tugas yang diberi dengan baik walau dengan apa cara sekali pun. Hatta kalau tak tidur sekali pun. Namun berapa ramai yang memikirkan hal ini.  


Masuk bab resepi, tiba tiba terasa ingin makan mee hoon putih yang digoreng agak kosong. Hanya menggunakan perencah yang biasa seperti bawang putih, kiub pati ayam, garam dan kicap cair sahaja. 

Semasa dihidangkan, gandingkan dengan kicap yang dipotong cili padi. Sekali sekala sangat sedap jika menukar citarasa. Mee hoon seperti ini tidak rasa muak.

Jom layan resepi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video dan penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba....


Mee Hoon Putih

Bahan bahan:
350 gram mee hoon vermicelli - rendam selama 1-2 minit sahaja
6 sudu besar minyak masak
4 ulas bawang putih - cincang 
1 batang karot - potong panjang
2 ikat bok choy
1 mangkuk kubis - racik 
1 ½ ketul kiub pati ayam - dengan 1 cawan air
1 mangkuk fish ball
1 mangkuk fish cake
3 biji telur - kocak dengan garpu
2 sudu kecil kicap cair 
Serbuk lada sulah
Garam

Cara cara:
Tabur sedikit serbuk lada sulah dalam telur dan kacau. Panaskan 2 sudu besar minyak dan masukkan telur. Dikacau rata rata seperti membuat telur scramble. Angkat dan ketepikan.


Menggunakan kuali yang sama masukkan baki 5 sudu besar minyak dan tumis bawang putih cincang sehingga naik bau.

Masukkan fish cake dan fish ball serta karot. Kacau rata. Masukkan sayur bok choi dan kicap cair. 


Masukkan air dan kiub pati ayam. Masukkan mee hoon dan kacau rata sehingga air menyerap pada mee hoon. Kacau rata. Taburkan sedikit serbuk lada sulah dan garam, jika perlu.


Setelah mee hoon nampak seperti terbit minyak, masukkan telur yang digoreng tadi. Kacau rata dan sedia untuk dihidangkan dengan sambal kicap atau dihidangkan dengan rendang.  

Jumaat, 27 November 2020

Sambal Tumis Sotong Sedap



Malam tadi saya telah ketinggalan boat. Baru ternampak posting yang seorang rakan Instagram telah meninggal dunia beberapa minggu yang lalu dan dikebumikan di tanah perkuburan berhampiran rumah saya. Arwah selalu juga like dan kadang kadang komen di IG saya 

Innaalillaahi wainnaa ilaihiroojiuun. Semoga roh arwah ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Sangat saya kagumi ketabahan beliau membenarkan suaminya berkahwin lain. Dikatakan beliau sendiri yang meminang. 

Berkahwin lebih dari satu adalah dibenarkan dalam Islam. Jadi saya tidak mahu komen bab ini namun jika tidak dapat berlaku adil atau tidak mampu, berkahwin satu adalah lebih baik. Yang saya terkesan ialah kerana selalu melihat gambar beliau di IG tapi hari ini melihat gambar arwah di dalam kain kapan yang ditutup hanya separuh sahaja di tanah perkuburan. 

Ya setiap yang hidup mesti merasai mati tanpa mengira pangkat, darjat dan kekayaan di muka bumi ini. Semua sama, yang dibawa hanya kain kapan. Tiada harta dan kekayaan pun yang dibawa kecuali amalan yang soleh. Jadi sentiasa lah bersedia. Lakukanlah sebanyaknya amalan dan kebaikan hatta bersedekah setengah biji buah kurma. Mudah mudahan kita diberikan rahmat dan petunjuk Allah. Amalkan doa ayat ke10 surah Al Kahfi. 2 perkara yang sangat penting di mukabumi ini untuk menentukan kejayaan di akhirat. OK setakat ini dahulu dan semoga bermanafaat.


Semua orang boleh menyediakan sambal tumis sotong tapi sedikit perbezaan cara penyediaannya boleh membezakan sambal sotong yang sedap atau tidak. Syarat pertama ialah cili mesti ditumis garing sehingga terbit minyak supaya sambal tidak terasa cili masih mentah. 

Kedua, sambal yang cantik kejadiannya mestilah tidak terlalu berkuah dengan air sotong. Sambal mesti ada minyak minyak sedikit bukan sambal pekat. Sotong juga tidak liat dek dimasak terlalu lama.  

Dibesarkan dalam keluarga yang tidak pernah memasak sambal tumis, saya belajar dan belajar dari kawan kawan pejabat dan juga membaca cara cara orang lain menyediakan sambal tumis. 

Memasak memang memerlukan praktis dan praktis untuk menghasilkan kejadian masakan yang cantik selain air tangan. Jadi anak anak gadis, belajarlah memasak dari awal agar anda menjadi wanita hebat di dapur. 

Maaf jangan ada yang tersinggung. Saya mungkin masih ''old school" dalam bab lelaki di dapur kecuali jika mereka berkerjaya sebagai tukang masak atau memang menjalankan perniagaan makanan. Sekadar tologn tolong isteri memasak di dapur sikit sikit OK lah. Anak saya Aween pun memasak sendiri lauk sesuai dengan diet beliau. Hahaha jangan marah tau. Itu hanya pendapat dan pandangan peribadi saya. 

Jom layan resepi di bawah ini dan cara penyediaannya. Selamat mencuba...



Sambal Tumis Sotong

Bahan bahan:
650 gram sotong
3-4 sudu besar cili kering kisar
½ biji bawang besar Holland
1 ½ sudu besar gula
½ sudu kecil garam
½ sudu kecil pes asam jawa
1 - 1 ¼ cawan minyak masak

Bahan kisar:
1 biji bawang besar
8 biji bawang merah
6 ulas bawang putih

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga terbit minyak. Masukkan cili kisar dan tumis dengan api perlahan sehingga cili garing dan terbit minyak. Minyak kelihatan berbuih. 

Masukkan gula dan kacau rata sehingga sambal bertukar menjadi warna gelap. Masukkan air asam jawa dan garam.


Kacau lagi sehingga sambal kering dan terbit minyak cantik. Masukkan sotong dan kacau rata kerana sotong tidak boleh dimasak terlalu lama. 


Masukkan bawang besar hiris dan kacau sehingga bawang layu. Bolehlah ditutup api.



Nota:
Jika minyak berlebihan, boleh ceduk keluar dan simpan untuk digunakan memasak mee goreng atau nasi goreng. 

Boleh juga, digoreng sotong dalam kuali tanpa minyak untuk mengeluarkan air sotong. Air sotong kemudian dimasukkan dalam sambal. Tujuan supaya sambal tidak berkuah dengan air sotong.

Khamis, 26 November 2020

Rendang Pedas Ayam A Keeper Recipe


Sejak beberapa hari ini saya terfikir tentang feedback yang diberi oleh seseorang yang katanya follower saya di Instagram ramai tetapi enggagement rate saya sangat rendah. Ia bermakna follower yang klik dan like setiap pos saya di IG tidak ramai. 

Saya tertanya tanya juga kenapa jadi begitu. Adakah kerana follower saya semua wanita yang telah berumahtangga atau yang berusia yang melihat Instagram hanya untuk mencari resepi atau sekadar melihat sahaja. Kebiasaannya yang banyak klik like dan komen ialah golongan muda.

Anak saya selalu mengusik katanya yang follow mama semua dah aunty aunty. Saya pulak menjawab, kalau ikutkan follower saya terdiri dari pelbagai peringkat usia dari yang masih menuntut sehingga yang baru mendirikan rumahtangga, hatta wanita yang berusia juga.

Hmm saya disarankan membuat video yang lebih menarik. Pada pendapat saya, yang menonton video yang menarik mungkin golongan muda tetapi yang membeli dan memasak ialah kaum wanita dan mak mak juga. 

Sebenarnya agak mengejutkan dan membuatkan saya rasa terharu bila saya menanya di Instagram kenapa perkara ini terjadi. Ramai follower yang memberi komen sehingga melebihi 300 komen dan yang like juga melebihi 10 ribu. Alhamdulillah, rupanya masih ramai yang mengikuti pos saya. 

Sebenarnya tak terkejar jika kita ingin mengikuti kemajuan teknologi digital dan socia media. Mungkin saya tidak perlu untuk mengikut rentak orang lain. Biarlah saya menjadi diri saya sendiri. Matlamat saya pun mungkin berbeza dengan matlamat orang lain. 


Sekarang kita masuk bab resepi hari ini iaitu rendang ayam. iRendang ayam adalah salah satu masakan baru dalam hidup saya. Saya mula makan hanya setelah berkahwin. Saya tidak pernah tengok pun orang Kelantan memasak rendang pada zaman saya di kampung dahulu. Mungkin bukan orang kampung saya lah.

Memasak rendang sangat mudah dan sangat cepat sebenarnya. Tetapi cabarannya ialah untuk menghasilkan rendang yang bukan sahaja sedap tetapi cantik kejadiannya. 

Terus terang, saya sebenarnya agak tidak berpuashati dengan kejadian rendang saya hari ini. Saya menggunakan santan segar yang baru diperah. Jadi sepatutnya ia akan terbit minyak dengan cantik. Tetapi entah kenapa, hasilnya jadi seperti kita menggunakan santan kotak pula. Saya mesej menanya penjual santan dan diberitahu katanya santan dari kelapa yang agak muda.

Sebenarnya kalau kita menggunakan santan kotak, rendang lebih cantik jika bahan bahan kisar ditumis dahulu. Jadi rendang akan cukup minyaknya. Tapi apa apa pun, resepi rendang ini adalah resepi yagn kerap saya gunakan. Jika diperhatikan, saya tidak memasukkan bawang putih dan gula. Tapi jika suka, boleh sahaja anda memasukkannya.  

Jom layan resepi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa klik iklan di blog saya dan subscribe Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...



Rendang Pedas Ayam
Oleh: Azie Kitchen 

Bahan bahan:
1 ekor ayam
½ kg santan 
5 sudu besar kelapa parut goreng 
1 sudu besar kerisik 
2 keping asam keping
2 helai daun kunyit - hiris
½ sudu besar garam kasar atau secukup rasa

Bahan kisar:
2 inci halia - 25 gram
½ inci kunyit hidup - 10 gram
4 biji bawang besar - 170 gram
5 biji bawang merah - 50 gram
4 batang serai
3 sudu besar penuh cili - 120 gram

Cara cara;
Masukkan semua sekali bahan (kecuali kerisik, asam keping dan garam) ke dalam kuali dan masak sehingga rendang kering yang disukai. 


Masukkan asam keping dan garam. Jika suka, boleh masukkan sedikit gula. Masak sehingga kering yang kita sukai.

Setelah terbit minyak, masukkan kerisik dan kacau rata.

Akhir sekali, tabur daun kunyit yang dihiris halus. Kacau rata dan boleh lah tutup api.


Rabu, 25 November 2020

Lala Masak Masam Manis



Hidup di dunia akan menjadi indah jika kita saling menghormati dan saling membantu. Jika kita yakin rezeki setiap kita telah ditetapkan kita tidak perlu bimbang. Jika kita melihat orang memakai berlian 3-4 karat sekali pun, kita tidak akan rasa apa apa kerana kita tiada keinginan sekali pun. Kita hidup dalam kemampuan sendiri. Insya Allah hati menjadi tenang.

Namun sebagai manusia, kita sentiasa dihasut oleh iblis dan syaitan yang sentiasa membisikkan dan menghasut ke arah perkara perkara yang tidak disukai agama. Mengajak untuk tidak membantu orang lain, mengajak untuk hasad dengki, berlumba lumba dan menjatuhkan satu sama lain.

Akan tiba satu masa di mana kita tidak lagi memikirkan untuk membeli handbag yang mahal, makan makanan sedap dan di restoran mahal. Makan pun sekali sahaja sehari. Akan tiba masa kita memikirkan rumah apa yang telah kita bina untuk kehidupan di akhirat. 

Jadi mulalah menyimpan dan membina rumah sendiri, bukan menyimpan dan menjaga harta orang lain. Itulah pesanan ustaz ustaz dalam ceramah di youtube. Apa yang dimiliki sekarang akan menjadi milik orang lain sebaik kita tiada. Sedangkan apa yang kita belanja ke jalan Allah akan menjadi kita. Kita pasti akan bertemu dengannya di akhirat.  


Alhamdulillah lala yang masak hari ini sangat segar. Ianya adalah pemberian dari Instagram @seafoodrunner. Orang memberi kita merasa. Jadi kita bantu promosi mereka pula. Pertamanya kerana servis sangat bagus dan barangan yagn dibekal sangat segar. 

Lala adalah antara makanan laut kegemaran anak anak saya. Lala juga sedap dimasak sambal serai. Insya Allah saya akan kongsikan resepinya di entri entri akan datang. 

Jom layan resepi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa untuk menonton video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba... 



Lala Masak Masam Manis
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 kg lala
2 batang serai - ketuk
½ sudu besar cili kering kisar
5 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
½ sudu kecil garam kasar 
1 sudu kecil gula
½ cawan minyak

Bahan tumbuk:
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan serai sehingga terbit minyak. Masukkan sos tomato dan sos cili. Kacau rata. Masukkan sedikit air dan masak sehingga mendidih. 


Masukkan garam dan gula. Masukkan lala. Kacau rata sehingga lala masak. 


Jika kering, boleh tambah sedikit air. Tabur daun bawang dan cili merah. 


Nota:
Jika suka, boleh tuang 2 biji telur yang dikacau rata. Bolehlah tutup api.


Isnin, 23 November 2020

Masak Lemak Cili Padi Lala Dengan Nenas



Kali ini saya ingin menyambung lagi bab kematian dari ceramah di youtube Ustaz Ahmad Dasuki sebelum ini di SINI. Seperti yang saya tulis sebelum ini, kita kena bersedia untuk menghadapi hari kematian supaya kita tahu detik apa yang sedang dilalui. Sakaratul maut adalah memberi makna mabuk di mana kita seperti orang sedang dalam keadaan mabuk. 

Jadi kita tidak dapat berfikir dengan betul dalam keadaan apa kita sekarang berada. Kesakitan apa yang akan dihadapi dan saat bagaimana kita akan lalui di alam barzah. Selain itu apa yang perlu kita jaga semasa hayat masih ada di dunia ini. 

Bila roh keluar sahaja dari jasad, ia akan masuk samada ke dalam bekas putih atau bekas hitam. Jika masuk dalam bekas putih, terus akan dibawa naik. Kalau bekas hitam yang berbau busuk akan di sumpah seranah oleh Malaikat. Roh berdiri di hadapan kepala jenazah masing masing. Roh nampak orang datang menziarah jenazah kita dan mendengar semua yang dicakapkan, rasa saat baju dibuka dan semuanya sehingga saat diusung ke kubur dan dimasukkan ke dalam kubur.

Belum pun lagi tanah menutupi, kita akan nampak dua malaikat. Tiada umat ku yang boleh lepas dari himpitan kubur. Bau tanah di hadapan kita. Bila tutup sahaja liang lahad, akan mendengar bunyi tanah turun. Semua yang mati memohon untuk hidup balik. Kalau boleh hidup balik, mereka hendak buat balik amalan soleh yang ditinggalkan semasa hidup dahulu. 

Ada 3 perkara yang orang mukmin mesti jaga bagi memastikan dapat menjawab soalan kubur dan kubur akan dilapang sejauh 70 hasta. Orang mukmin bila masuk dalam kubur, tak nak hidup balik. Kesakitan sakaratul maut terasa sehingga ke dalam kubur. 

Kenapa ada orang mukmin yang nak hidup balik? Jawapanya kerana mereka telah tidak memanafaatkan masa hidup dulu. Apa 3 perkara yang perlu kita jaga? 

Pertama, jaga keyakinan dengan Islam. Jadi Islam dalam semua keadaan. Jangan separuh separuh. Jangan teragak agak. Masuk semua sekali dalam Islam samada aktiviti ekonomi, politik, akademik dsb. Semua Allah ajar. Jangan mati kecuali kamu benar benar seorang muslim. Jangan campur dengan kehidupan liberal. Jangan ambil separuh Islam dan separuh lagi liberal, sebagai contoh.

Kedua, jaga ibadah dengan Allah. Jangan tertinggal walau 1 rakaat solat. Bila berusia, seseorang seharusnya berebut saf pertama di masjid. Bukan berebut saf di belakang. Menandakan kita bersedia untuk taat. Jaga solat berjemaah terutama Isyak dan Subuh, jaga solat malam. Orang lelaki yang tidak solat berjemaah adalah orang munafik. Baca Al Quran setiap hari. Diulang dan diulang. Jangan tak boleh baca Al Quran. Kalau tak boleh baca, confirm tak boleh lepas dalam kubur. Kalau tak lepas dalam kubur, macam mana nak masuk syurga. Ini syarat untuk selamat dalam kubur. 

Ketiga, perbanyakkan infaq dan bersedekah ke jalan agama. Jangan mengumpul harta dunia. Lagi berusia lagi banyak berinfaq. Kita akan jumpa balik apa yang kita infaq di akhirat nanti. Jangan simpan dan menyayangi harta orang lain lebih dari menyayangi harta sendiri. Tak ada harta sendiri untuk dibawa mengadap Allah. Siapa ajar supaya kita menyimpan untuk hari tua. Sedang bila mati, harta kita tinggalkan akan jadi milik orang lain. Ini yang kita menyesal. 

Seterusnya, tolong jaga akhlak. Jaga mulut. Jangan lagi bercakap bab dunia. Semakin berusia, semakin banyak mulut bercakap bab akhirat. Tanya anak anak, siapa yang nak solat jenazah kita. Dah siap ke kain kapan. Kita sangat memerlukan doa anak anak saat kita berada di alam barzah. Jangan putus silaturrahim. Kita akan menuai keberkatan saat kita dalam kubur. OK setakat ini dahulu, semoga ianya bermanafaat buat kita semua.


Hari ini saya ingin kongsikan resepi Masak Lemak Cili Padi Lal adengan Nenas. Saya guna separuh dari baki nenas yang diguna untuk Masak Lemak Cili Padi Udang dengan Nenas di SINI. Nenas ini pun sangat manis. Sambil memasak, sambil makan nenas seketul seketul juga habisnya. 

Memang sangat sedap lauk ini. Rasa nenas yang masam manis memang sangat sedap. Rasa pula kuah yang lemak dan pedas digaul dengan nasi panas memang menambah selera.

Jom layan resepi di bawah ini. Jangan lupa subscribe Azie Kitchen Youtube Channel di SINI untuk video penyediaannya.  Selamat mencuba...


Masak Lemak Cili Padi Lala Dengan Nenas

Bahan bahan:
1 kg Lala
¼ kg santan segar + air 
½ biji nenas 
1 sudu kecil garam 
½ sudu kecil serbuk kunyit
1 batang serai - ketuk
1 helai daun kunyit
¼ cawan minyak masak

Bahan tumbuk:
20 tangkai cili padi - ikut pedas
1 inci kunyit hidup hidup
3 ulas bawang putih
7 biji bawang merah

Cara cara:
Bahan atas ditumbuk kasar atau kisar. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar, serai dengan daun kunyit sehingga baik bau. Masukkan lala. 



Bila kulit lala bertukar warna, masukkan santan dan kacau hingga mendidih. 

Masukkan nenas dan garam. Setelah nenas hampir lembut, tutup api. 




Ahad, 22 November 2020

Rendang Kerang Cili Padi Yang Sangat Sedap



Telah lama saya sedang mencari buku persiapan menjelang kematian oleh Ustaz Ahmad Dasuki. Ramai yang tidak tahu persiapan yang perlu dibuat. Kita juga tidak tahu jika apa yang kita alami adalah tanda kita sedang menghadapi saat kematian. Agen yang saya hubungi memberitahu buku dah out of stock. Insya Allah saya akan terus mencari.

Saya kongsikan intipati dari ceramah Ustaz Ahmad Dasuki di youtube di mana setiap orang akan mula rasa menyesal bila malaikat mula datang berdiri di hadapan kita untuk mencabut roh kita. Malaikat istihar bahawa telah datang saat sakaratul maut yang penuh dengan kebenaran dalam kehidupan kamu. Kematian yang kamu lari dalam hidup kamu selama ini. Orang yang makan ubat segenggam setiap pagi untuk apa. Untuk sihat dan lambat mati. 

Kita akan minta dengan malaikat supaya mohon dari Allah untuk tidak dimatikan supaya ada peluang untuk bersedekah dan menjadi hamba Allah yang soleh sedang ajal tidak dapat ditangguh. Di waktu itu, kita akan ditunjuk balik semua amalan yang pernah kita kerjakan sepanjang hidup. 

Kita keliru apa ni, mati ke apa ni. Masa ni belum mati lagi. Kamu tak boleh nak bayangkan dalam pemikiran kita sesakit masa sakaratul maut. Rasulullah suruh kita belajar. Ini masa paling penting dalam hidup. Bila sahabat tanya macam mana sakitnya Rasulullah. 

Rasulullah ajar macam mana cara nak lalui saat sakaratul maut. Badan seolah badan dirobek dan ditarik atas bara api yang panas dan ditarik atas kapas yang basah. Iman Ghazali berkata sakit sakaratul maut sehingga lidah mengesot masuk ke dalam. Sakit yang sehingga mata hitam menjadi putih. Kedengaran hanya dengusan. 

Sakit meneran masa bersalin adalah hanya 1 juzuk dari 99 juzuk kesakitan kematian. Saat sakaratul maut, masih ada peluang untuk bertaubat tapi kita tidak mengambil peluang tersebut kerana syaitan menghasut supaya tidak bertaubat. Masa roh dihujung kaki, kita masih boleh bertaubat. 

Tapi ramai orang tak bertaubat sebab tak tahu kerana tak pernah dengar ceramah agama tentang kematian. Roh akan ditarik naik sehingga ke lutut dan naik sehingga ke pusat. Kemudian roh akan turun semula. Ketika ini kita akan keliru dengan pujukan syaitan bila mana syaitan akan kata, tengok kamu belum nak mati, roh turun balik. 

Roh akan turun dari pusat sehingga ke kemaluan dan kemudian akan direntap terus sehingga ke halkum. Masa roh berada di halkum, baru kita tahu kita akan mati. Jika ketika ini baru hendak bertaubat, telah dikira terlambat. Pintu taubat telah ditutup. Mata mula pandang kanan dan kiri melihat semua yang kita lakukan samada kecil atau besar. Kita akan sambung di entri akan akan datang tentang 3 perkara yang seorang mukmin perlu jaga supaya boleh menjawab soalan kubur dan kubur akan dilapang sejauh 70 hasta. 


Kali ini saya ingin kongsikan Rendang Kerang cili padi yang terlajak sedap. Memasak rendang ini sangat mudah sebenarnya tapi perlu nak memastikan santan berketul dan sebagainya. Kacau jer sehingga kuah kering. 

Saya tengok ada orang yang masak rendang kerang dengan dicampurkan sekali pes rendang segera. Saya hanya guna pes rendang segera bila bercuti ke luar negara sahaja. Kalau tidak, memang akan memasak rendang from scratch. Boleh tengok resepi rendang kerang saya sebelum ini di SINI

Saya memang suka rendang kerang tapi nak mencari kerang yang segar agak sukar. Kena ke pasar Taman Tun, baru jumpa. Harga memang mahal. RM18 sekilo. Saya beli 2 kilo, dapatlah 450 gram isi kerang.

Cara rebus kerang yang saya belajar ialah selepas dibasuh, direndam kerang dengan sedikit garam selama 20 minit untuk membersihkan kekotoran dan membuang toksin jika ada. Kemudian masukkan kerang ke dalam kuali tanpa memasukkan air

Tutup kuali dan biarkan selama 5 minit. Selepas itu angkat dan masukkan kerang dalam besen yang mengandung air ais atau masukkan ketulan air batu. 

Biarkan seketika sebelum dikopek. Jadi isi kerang akan masih kelihatan segar dan tidak kecut. Lepas tu, boleh dimasukkan dalam bekas dan disimpan dalam peti ais jika tidak terus menggunakannya. 


Untuk rendang saya hari ini, walaupun ianya rendang cili padi tapi saya letak juga sedikit cili kering kisar supaya lebih cantik warnanya. Tidaklah terlalu kuning seperti mana rendang cili padi yang hanya menggunakan cili padi semata.

Rendang kerang yang sangat sedap ini sangat versatile dan banyak yang boleh digandingkan dengannya selain makan dengan nasi putih. Sedap dimakan dengan nasi lemak, pulut kuning, mee hoon goreng atau dimakan dengan lemang. Pendek kata semua sedap. 

Jom layan resepi di bawah ini. Jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...


Rendang Kerang Cili Padi

Bahan bahan:
2 kg kerang direbus - 500 gram isi
2 cawan santan segar pekat
1 sudu besar cili kisar 
1 sudu besar kerisik
1 keping asam keping
2 helai daun kunyit - hiris 
1 batang serai - ketuk
1 sudu kecil garam
1 cawan minyak

Bahan kisar:
9 biji bawang merah
7 ulas bawang putih
10-12 tangkai cili api - ikut suka pedas
3 batang serai
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 inci lengkuas

Cara cara:
Panaskan minyak masak dan tumis bahan kisar sehingga naik bau. Masukkan cili kisar dan tumis lagi sehingga terbit minyak. 


Masukkan santan, asam keping dan kacau rata. Masak sehingga terbit minyak. 

Setelah terbit minyak dan hampir kering, masukkan kerisik dan garam secukup rasa. Masukkan daun kunyit yang dihiris. Kacau rata. 

Akhir sekali, masukkan kerang dan kacau rata sehingga kering yang disukai.  



Tabur sedikit lagi daun kunyit dan tutup api.