Rabu, 5 Ogos 2020

Masak Lemak Putih Umbut Kelapa Yang Sangat Sedap

Masak Lemak Putih Umbut Kelapa Yang Sangat Sedap

Assalamualaikum semua. Apa khabar dan semoga hari ini adalah hari yang terbaik dari semalam. Sebelum itu, jangan lupa untuk klik iklan google yang keluar di blog saya juga ya. 

Hari ini saya ingin kongsikan resepi mudah tapi sangat sedap. Mungkin ada yang tidak menpunyai Instagram akaun di sini. Atau jika ada IG tapi belum follow Instagram saya iaitu @aziekitchen, bolehlah follow. 

Saya ada kongsikan bila mana abang saya yang datang dari kampung ke rumah kami untuk menebang pokok kelapa kami yang dah berpuluh tahun usianya tapi belum nampak tanda tanda untuk berbuah. 

Bila pokok kelapa ditebang, pasti yang best ialah kita dapat umbut kelapa. Jadi ramailah follower dan sahabat handai yang mencadangkan saya supaya membuat masak lemak putih umbut kelapa. 

Masak Lemak Putih Umbut Kelapa Yang Sangat Sedap

aya Jadi saya yang tidak pernah memasak umbut kelapa cara  ini pun, mencubalah. Serious sedap sehingga saya makan meratah ratah. Rasa saya lagi sedap kalau digandingkan dengan ikan rebus goreng dan sambal belacan. Alaahaai serious sedap. 

Tetapi saya kena ingatkan di sini, umbut memberi kesan angin pada badan. Terasa juga lah sakit dan sengal kerana mungkin saya makan terlebih banyak. Itu sebabnya kita wajib memasukkan sedikit lada hitam untuk mengurangkan kesan angin dalam badan. 

Jom layan resepi di bawah ini dan juga cara cara penyediaannya. Selamat mencuba...

Masak Lemak Putih Umbut Kelapa Yang Sangat Sedap

Masak Lemak Putih Umbut Kelapa
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 mangkuk umbut kelapa
2 cawan santan segar
Garam

Bahan tumbuk:
1 ekor ikan kembung rebus
3-4 biji bawang merah
1 sudu kecil lada hitam 

Cara cara:
Rebus umbut kelapa sehingga lembut. Angkat dan toskan. Nota: saya rebus banyak dan sebahagian disimpan dalam bekas dalam peti ais untuk masakan lain pula.

Masak Lemak Putih Umbut Kelapa Yang Sangat Sedap

Satukan bahan tumbuk dengan santan dan air supaya menjadi santan cair. Masak sehingga sekata. Nota: Tujuan saya meletak santan cair dahulu kerana bagi memastikan kuah tidak berketul ketul, jika tidak dikacau dengan baik. 

Masak Lemak Putih Umbut Kelapa Yang Sangat Sedap

Setelah mendidih, baru dimasukkan santan pekat dan garam secukup rasa. Jika suka, boleh juga dimasukkan sedikit ajino moto. Biarkan mendidih sekali lagi dan bolehlah ditutup api. 

Masak Lemak Putih Umbut Kelapa Yang Sangat Sedap

Bagi menambah warna pada masak lemak, bolehlah ditaburkan sedikit cili merah yang dihiris.


Sos Cili Pencicah Yang Mudah Dan Sedap

Sos Cili Pencicah Yang Mudah Dan Sedap

Telah lama juga saya tidak menulis dan update blog. Mungkin ada yang tertanya tanya atau mungkin juga tidak. Tapi tak apa, biar saya sendiri yang update. Hahaha.

Sebenarnya saya sedang dalam menyiapkan projek buku kedua. Bila saya memasak adalah kerana saya memasak. Tapi bila saya buat buku, saya akan memasak khas untuk projek buku masakan. Sebabnya kerana saya sendiri suka buku masakan yang menpunyai gambar yang cantik. Buku masakan adalah harta dan warisan untuk seorang nenek kepada ibu dan seterusnya kepada anak dan cucu. 

Saya boleh juga menggunakan gambar gambar yang saya masak setiap hari untuk buku kerana semua gambar diambil menggunakan kamera DSLR. Tapi saya tidak mahu begitu. Koleksi dan warisan mesti cantik. Saya sendiri menpunyai buku masakan yang telah tersimpan sejak saya di bangku sekolah lagi. Masa itu, saya tidak mampu untuk membeli buku masakan. Jadi jika buka masakan yang confirm jadi, bolehlah disimpan untuk warisan. 

Menghadiahkan buku masakan juga adalah dikira berkongsi ilmu juga kepada anak cucu cicit kita di mana kita mengajar mereka dengan menunjukkan cara masakan. Jadi saya menyimpan berpuluh copy buku masakan pertama saya iaitu 101 Resepi Dari Azie Kitchen untuk diwariskan pada anak anak dan cucu saya kelak. Kepada yang masih belum memilikinya, boleh order di email yang terdapat di halaman utama blog ini sementara stock masih ada. 

Belajar dari pengalaman sendiri, arwah Bonda saya memang hebat membuat kuih muih tapi tidak seorang pun anak yang belajar resepinya. Jadi kepandaian arwah Bonda hilang begitu sahaja. Sungguh sayang sekali. 

Sos Cili Pencicah Yang Mudah Dan Sedap


Panjang pula coretannya, sekarang kita masuk bab resepi. Hari ini saya ingin kongsikan resepi membuat sos cili pencicah. Kita di Malaysia ni, makan apa pun mesti nak dicicah. Makan keropok, keropok lekor, cucur udang, cucur bawang dll, semuanya mesti nak dicicah. 

Sos pencicah ini macam macam versi dan macam macam bahan berbeza yang digunakan. Tapi boleh jer kita mencuba pelbagai versi dan buat pilihan yang mana paling kita sukai.

Jom layan resepi mudah membuat sos cili yang saya pelajari dari kakak ipar saya sendiri. Jom layan.

Sos Cili Pencicah Yang Mudah Dan Sedap

Sos Pencicah
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
2 tangkai cili merah
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 sudu besar sos cili
1 - 2 cawan air
½ -1 sudu kecil garam
2 ½ sudu besar cuka
2 ½ sudu besar gula pasir

Cara cara:
Kisar semua bahan kecuali sos cili. Masak semua bahan dengan api perlahan sehingga mendidih. Nota: Boleh lebihkan air supaya ianya dimasak lama lama sehingga hampir pekat. 

Setelah pekat, boleh tutup api dan sejukkan sebelum dimasukkan dalam botol. 

Sabtu, 25 Julai 2020

Mee Goreng Versi Azie Kitchen

Mee Goreng Versi Azie Kitchen

Lama tak menyediakan mee goreng. Pada selera saya, mee goreng sayalah yang paling sedap dan kena dengan saya. Kalau makan di kedai, semua tak kena dengan selera. Jarang sekali bila saya order mee goreng, kena dengan citarasa. 

Jadi kalau nak makan mee goreng yang sedap, saya memang kena menyediakannya sendiri. Haa jangan salah faham ya, saya tuliskan mee paling sedap pada selera saya. Pada orang lain saya tak pasti. 

Saya tak suka mee terlalu kering, atau terlalu basah. Saya tidak suka mee kurang lembut atau terlebih lembut. Saya tidak suka mee terlalu banyak bahan. Saya memang cerewet bab mee goreng dari kecil sehingga ke hari ini. Saya dari kecil memang biasa makan mee bodoh yang hanya ada sayur kangkung yang jarang jarang dalam mee. 

Mee Goreng Versi Azie Kitchen

Hari ini pun saya tak merancang pun untuk memasak tapi bila saya masuk ke dapur, nampak Ros sedang menyediakan bahan untuk menyediakan mee goreng. Ada mee kuning lebihan dari mee Bandung tempohari yang masih tersimpan dalam peti ais. Jadi saya terus mengambil alih dan menggorengnya sendiri. 

Hahaha bila sendiri menggoreng, memang makan tak henggat lah, dua tiga kali menambah. Haruslah ada limau nipis, lagi menambah nambah. 

Jom layan mee goreng cara saya, versi saya yang saya masak bertahun tahun untuk mencari kaedah yang sesuai dengan citarasa saya. Boleh tengok video yang lepas di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...


Mee Goreng Versi Azie Kitchen

Mee Goreng Azie Kitchen

Bahan bahan:
500 gram mee kuning
1 ikat sawi
5-6 tangkai cili padi - ketuk
2 biji telur - kali ni, tak letak
1-2 sudu besar cili kering kisar
1 cawan air

Minyak masak
Daun bawang/bawang goreng
Limau nipis 

Bahan sos:
3 sudu besar sos tomato
3 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos tiram
4 sudu besar kicap cap kipas udang

Bahan kisar:
5-6 biji bawang merah
5 ulas bawang putih

Cara cara:
Mee kuning dilalukan di bawah air dan ditos. 

Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga naik bau dan masukkan cili kering kisar. Tumis dengan api perlahan sehingga terbit minyak. Boleh masukkan sedikit air untuk memastikan cili benar benar masak. 

Setelah terbit minyak, masukkan ayam atau daging atau makanan laut yang digunakan. Nota: kalau daging, boleh direbus dulu dan masukkan air rebusan daging. 

Setelah ayam masak, masukkan bahan bahan sos dan kacau rata. Boleh ditambah sedikit air dan biarkan sehingga terbit minyak lagi. Nota: air ini juga untuk memastikan mee secukup lembutnya. Jika kurang, boleh tambah air sedikit demi sedikit. 

Mee Goreng Versi Azie Kitchen

Masukkan mee kuning dan kacau rata. Masukkan telur, jika suka. Masukkan sayur sawi dan garam secukupnya. Kacau rata. Akhir sekali, masukkan cili padi ketuk. Bolehlah tutup api.

Sebelum dihidangkan, tabur daun bawang/daun sup, bawang goreng dan perah limau nipis, jika suka. 



Jumaat, 24 Julai 2020

Kuih Lapis Lembut Dan Sedap Dari Juita Amanda

Kuih Lapis Lembut Dan Sedap Dari Juita Amanda

Sebelum masuk bab resepi, saya ingin melahirkan rasa syukur dan gembira saya kerana semalam Juita menerima keputusan rasmi peperiksaan tahun akhir. Ianya bermakna Juita telah secara rasminya menamatkan pengajian ijazah sarjana muda Ekonomi dari University of Manchester. Alhamdulillah kerana akhirnya Juita menamatkan pengajian dengan keputusan yang cemerlang. Sama sama doakan agar perjalanan Juita seterusnya dipermudahkan. Aameen.

OK sekarang kita masuk bab kuih lapis. Saya dan Juita berpuasa semalam. Saya memasak lauk masak lemak perut bersama umbut kelapa. Ada juga sup gear box yang dimasak menggunakan periuk Noxxa. Lauk lauk ini cukup untuk kami berbuka puasa.

Jadi sebelah petang saya cuma berehat rehat sambil melayan mesej mesej yang dihantar oleh follower di Instagram dan facebook page. Badan terasa sakit sakit selepas 3 hari berturut turut dari pagi sehingga malam menguruskan penghantaran buku buku pada mereka yang telah lama menunggu ketibaannya.  

Kuih Lapis Lembut Dan Sedap Dari Juita Amanda

Bila saya menjenguk ke dapur, nampak Juita sedang menyediakan kuih lapis. Waah saya memang malas buat kuih ni apalagi kalau sorang sorang. Jadi dah dia sediakan semua bahan, saya pun ikut membantu mengelap tudung periuk pengukus. 

Saya memang suka makan kuih ni yang sangat mengasyik bila setiap kuih ditarik lapis demi lapis. Hahaha serious mengasyikkan. Menyediakan kuih lapis ni tidak susah, cuma bab mengukus tu yang tak berapa sabar kerana untuk memastikan permukaan kuih cantik, kita kena jaga dan sentiasa menengok kuih yang sedang dikukus. Tak boleh ditinggalkan begitu sahaja.

Kuih Lapis Lembut Dan Sedap Dari Juita Amanda

Kuih ini sangat sedap dan cukup lembut dan terasa haruman perisa ros. Selain menggunakan tepung jagung, boleh juga menggunakan tepung ubi. Jadi kuih akan lebih berkilat dan lembut. 

Semasa berbuka saya dah makan sedikit. Dipotong walaupun masih panas panas. Pagi pagi hari ini, baru saya potong. Memang cantik jika dipotong ketika ianya benar benar sejuk. 

Jom layan resepi yang saya gunakan di bawah ini. Juga video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba....


Kuih Lapis Lembut Dan Sedap Dari Juita Amanda

Kuih Lapis Lembut Dan Sedap
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-Bahan
2 cawan tepung beras
½ cawan tepung gandum
½ cawan tepung jagung
1 cawan gula pasir
4 cawan santan (1 cawan santan kotak & 3 cawan air)
¼ sudu kecil garam
Sedikit pewarna merah dan perisa ros

Cara cara:
Panaskan pengukus dan sediakan loyang berukuran 7 x 7 inci. Masukkan santan ke dalam periuk. Nyalakan api dan masak sebentar sehingga ia menjadi suam-suam kuku. Tutup api.

Masukkan tepung beras, tepung gandum, tepung jagung, gula dan garam ke dalam mangkuk. Tuangkan santan sambil digaul rata hingga tidak berbintil. 

Tapis dan bahagikan kepada 2 bahagian. Adunan ini menghasilkan lebih kurang 1400 ml) bahagi kepada 700 ml setiap satu. Warnakan satu bahagian dengan warna merah dan letakkan perisa ros.

Masukkan loyang yang telah di sapu sedikit minyak ke dalam kukusan. Tuang ¾ cawan adunan tanpa warna ke dalam loyang. Kukus selama 5 minit dengan api kuat. 

Setelah lapisan pertama masak, tuang ¾ cawan adunan merah. Kukus lagi. Nota: lap tudung periuk pengukus supaya air tidak banyak menitis.

Kuih Lapis Lembut Dan Sedap Dari Juita Amanda

Ulang proses hingga habis 8 lapisan diakhiri dengan lapisan merah.  

Kuih Lapis Lembut Dan Sedap Dari Juita Amanda

Untuk lapisan atas sekali, boleh tambah sedikit lagi pewarna merah untuk wana lapisan akhir lebih menyerlah. Sebaiknya ditutup dengan aluminium foil supaya permukaan lebih cantik. 

Selepas dimasukkan lapisan atas sekali, kukus selama 20 minit. Kemudian biarkan lapisan atas dikukus selama 5 minit tanpa penutup pengukus bertujuan untuk mengeringkan air di permukaan kuih. 

Kuih Lapis Lembut Dan Sedap Dari Juita Amanda

Sejukkan kuih lapis sebelum dipotong menggunakan pisau plastik atau pisau yang telah disapu dengan minyak. Kuih lapis yang elok, boleh dimakan selapis demi selapis.

Kuih Lapis Lembut Dan Sedap Dari Juita Amanda

Kuih Lapis Lembut Dan Sedap Dari Juita Amanda

Nota:
Lebih elok dibuat sebelah malam untuk dipotong sebelah pagi. 

Bagi mengelakkan wap pengukus menitis, boleh dilap tudung pengukus setiap beberapa minit atau lapis loyang dengan aluminium foil. 

Khamis, 23 Julai 2020

Sup Kaki Lembu Yang Sangat Sedap

Sup Kaki Lembu Yang Sangat Sedap


Siapa pernah makan sup kaki lembu? Kalau di kampung saya atau tempat lain di Kelantan kalau disebut sup kaki, maknanya satu batang tulang gear box termasuk kaki yang berkasut sekali.  Jadi saya membuat pesanan 1 batang kaki. 

Penjual daging tempat saya selalu beli daging segar menghantar hanya kaki kaki lembu sahaja. Terkejut juga sebab ingatkan tak banyak isinya. Tapi rupanya banyak juga. 

Sup Kaki Lembu Yang Sangat Sedap

Kebetulannya bahagian kaki ini merupakan bahagian paling saya sukai bila makan sup kaki lembu. Dah lama tak makan kerana nak menyediakannya agak remeh. Ianya perlu dibakar terlebih dahulu bagi memastikan tiada bulu bulu di bahagian kaki. Setelah semuanya licin, baru direbus dan dihiris sebelum dimasukkan dalam sup. 

Sup Kaki Lembu Yang Sangat Sedap

Saya makan nasi menambah nambah bila makan dengan sup kaki dan berulamkan petai goreng dan sambal ikan bilis berlado dengan petai. Memang sangat sangat nostalgia dapat makan kaki lembu yang harum kesan dibakar. 

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Mudah dan cepat sahaja disediakan. Yang penting, bila dimasak sendiri sup lebih sedap dan sesuai dengan citarasa sendiri... 


Sup Kaki Lembu Yang Sangat Sedap

Sup Kaki Lembu

Bahan bahan:
1 kg kaki lembu - rebus
1 sup bunjut
1 biji kentang
½ batang karot
Garam
Daun bawang
Bawang goreng
1 biji buah limau nipis

Bahan bahan hiris:
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2 inci halia

Cara cara:
Kaki lembu dibakar dan dikikis licin. Kemudian dibasuh dan direbus dalam periuk tekanan selama 30 minit. 

Sup Kaki Lembu Yang Sangat Sedap

Angkat dan dihiris mengikut saiz yang disukai. Masukkan semula ke dalam periuk yang mengandungi air rebusan tadi. Masukkan sekali ubi kentang dan karot. Rebus sehingga kentang empuk.

Sup Kaki Lembu Yang Sangat Sedap

Dalam periuk lain, panaskan minyak dan tumis bawang bawang hiris dan sup bunjut sehingga bawang keperangan. Tuang ke dalam periuk sup. Masukkan garam secukup rasa. 

Akhir sekali, masukkan daun sup dan bawang goreng. Perah air limau nipis, jika suka. Sedia untuk dihidangkan. 


Jumaat, 17 Julai 2020

Masak Lemak Perut Lembu Yang Sedap

Masak Lemak Perut Lembu Yang Sedap

Telah agak lama saya tidak bersiaran di sini. Walaupun dah bersara dan tidak lagi perlu ke pejabat tapi banyak juga kerja kerja yang perlu dibereskan di rumah. Selagi urusan penjualan buku saya 101 Resepi dari Azie Kitchen belum selesai, memang tugasan tidak selesai. 

Masak Lemak Perut Lembu Yang Sedap

Alhamdulillah kerana cetakan pertama telah hampir habis. Kebanyakan kedai Popular tiada lagi stock. Kesibukan dengan buku ini menyebabkan saya tidak terasa masa berjalan pantas. Saya tidak pasti kalau akan terdapat cetakan kedua walaupun saya dapat tahu, mungkin akan ada tidak lama lagi. 

Insya Allah atas permintaan ramai, saya akan menerbitkan buku kedua tidak lama lagi yang menampilkan resepi resepi pilihan saya. Resepi untuk menjadi seorang wanita hebat. Bagaimana hendak jadi wanita hebat di mata suami, mata anak anak dan mata ibubapa serta mertua, kena tunggukan kelahirannya. OK setakat ini dahulu, nanti kita sambung di lain kali.

Hari ini saya ingin kongsikan satu resepi ringkas iaitu masak lemak perut lembu. Saya beli perut lembu dari penjual daging yang memang saya kenal bertahun lamanya. Perut yang telah dibersihkan cuma perlu direbus selama 30-35 minit menggunakan periuk tekanan supaya lembut. 

Jom layan resepi dan cara penyediaannya di bawah ini.... Selamat mencuba..

Masak Lemak Perut Lembu Yang Sedap

Masak Lemak Perut Lembu

Bahan bahan:
Perut lembu
1 mangkuk santan segar
1-2 biji ubi kentang 
1 keping asam keping
Garam
Minyak masak

Bahan kisar:
15-20 tangkai cili padi
2 inci kunyit hidup
2 biji buah keras
1 inci halia

Cara cara:
Perut direbus dengan sedikit halia dan lengkuas sehingga empuk. Saya menggunakan periuk tekanan selama 35 minit. Angkat dan tos.

Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga naik bau. Nota: boleh juga, jika tidak mahu tumis.  

Masak Lemak Perut Lembu Yang Sedap

Masak Lemak Perut Lembu Yang Sedap


Setelah naik bau dan masak, masukkan perut dan ubi kentang. Kacau rata sehingga kentang empuk. 

Masak Lemak Perut Lembu Yang Sedap

Masak Lemak Perut Lembu Yang Sedap


Setelah kentang empuk, masukkan sedikit air dan kacau rata. Kemudian tuangkan santan, masukkan asam keping dan garam. Nota: tujuan supaya santan tidak terus bersentuh dengan minyak panas sehingga menjadi kuah berketul. 

Masak Lemak Perut Lembu Yang Sedap

Masak sehingga kuah mendidih dan sesuaikan rasa. Bolehlah diangkat. 

Khamis, 9 Julai 2020

Happy Birthday Medina


14 Jun 2020 adalah hari kelahiran Medina yang pertama. Oleh kerana negara masih di dalam perintah kawalan pergerakan bersyarat, majlis diadakan di rumah Boy dan Mia secara kecil kecilan yang dihadiri oleh kedua dua keluarga sahaja. 



Tema majlis yang berkonsepkan meow meow kucing di mana Medina di make up dengan make up kucing dan deko pada kek serta cupcake juga adalah berupa kucing.




Makanan yang dihidangkan dimasak sendiri oleh Mia dengan dibantu oleh Juita. Antaranya ialah lasagna, spaghetti carbonara, karipap sardin, boiled potatoes, chicken nuggets, salmon sandwich dll. 




Alhamdulillah walaupun majlis kecil kecilan tapi tetap meninggalkan kenangan indah buat cucunda kami, Nur Hana Medina. Semoga Medina menjadi seorang insan yang berjaya di dunia dan akhirat. Aameen. 




Riadah di Tasik Putrajaya



Hari terakhir sebelum Perintah Kawalan Pergerakan, kami dengan kawan kawan ethica dalam perjalanan pulang dari program JJCM Pantai Timur. Ketika itu, kes belum banyak. Malahan belum ada kes dilaporkan di Negeri Terengganu dan Kelantan. 

Tapi kami telah mengamalkan amalan untuk mencegah rantaian dengan tidak bersalaman dan bersentuhan sesama sendiri, sanitize dan kerap membasuh tangan serta memakai pelitup muka bila berada di tempat yang ramai orang. 


Dalam perjalanan balik, kami singgah membeli barang dapur di pasaraya Giant Kuala Terengganu. Boleh klik di SINI. Balik di rumah, kami telah bersedia untuk perintah kawalan pergerakan fasa pertama yang diumumkan untuk selama dua minggu mulai 18 Mac 2020. 

Sejak itu kami semua berada di rumah bagi mematuhi PKP. Bila PKP ditarik semula dengan nasihat penjagaan serta amalan amalan mengikut SOP, kami mengaturkan program riadah di Tasik Putrajaya. 

Kami mematuhi SOP dan mengamalkan norma norma baharu dengan tidak bersalaman dan bersentuhan, mengambil suhu badan, kerap membasuh tangan dan sanitize. Insya Allah. 

Ini adalah kali kedua kami beriadah sambil berbasikal. Jika kali pertama dahulu, kami melakukan brisk walking terlebih dahulu dari Kelab Tasik Putrajaya. Kali ini kami terus parking kereta di Ayer 8. Terus berbasikal dan laluan kali ini juga agak jauh dari sebelumnya.  



Kali ini juga lebih meriah kerana lebih ramai yang dapat join bila Prof Dr Anizu dan Dr Abdol Aziz juga ada bersama. Lebih meriah. Namun sebab lama tiada aktiviti, agak kepenatan bila terus beriadah tanpa warming up terlebih dahulu. 


Selepas selesai beriadah, kami singgah di rumah Tuan Khairi untuk makan makan bagi menyambut hari ulang tahun kelahiran isteri beliau, Mai Zatul Akmar dengan jamuan mee rebus Haji Wahid yang sangat sedap dan KFC. Kami juga meraikan harijadi Prof Anizu yang jatuh pada keesokan harinya. 


Kami beredar kerana mahu menghadiri majlis harijadi Medina pula di sebelah petangnya. Nantikan di entri seterusnya.