Selasa, 20 Julai 2021

Daging Goreng Kunyit Kelantan Yang Sangat Sedap


Setiap kali hari raya Korban, lauk inilah yang paling saya rindu. Semasa lembu sedang dilapah dagingnya, kami mengambil sedikit bahagian daging, ditimbang dan masak daging goreng kunyit. 

Sebaik sahaja daging selesai dibahagikan, semua dijemput untuk makan nasi berlaukkan daging goreng kunyit, sambal belacan dan lauk lain seperti singgang tulang, kari ayam atau ikan dsb.


Nampak mudah menyediakan daging goreng kunyit tapi jika tidak dipelajari betul betul, ia tidak akan menghasilkan daging goreng kunyit seperti mana yang saya makan setiap kali hari raya Korban di kampung.

Saya sendiri mencuba berkali kali tapi tidak menjadi seperti lauk di rumah kakak saya. Berkali kali juga terpaksa call talian hayat dengan kakak. Saya pun dah lama tak balik masa hari raya Korban. Kalau balik, memang saya berhajat nak belajar dengan tengok dari mula sehingga akhir cara ianya dimasak. 

Lagi lagi dah 2 tahun dunia dilanda wabak Covid 19. Jika dulu, nak balik kena mohon cuti kerana cuti hari raya Aidil Adha hanya sehari sahaja. Ingat dah bersara, bolehlah balik beraya dan melakukan ibadah korban di kampung. 

Walaupun tak balik, saya masih membuat korban di kampung. Kakak akan membuatkan pembahagian daging dan mengagihkan bagi pihak saya. Bahagian saya akan dikirimkan pada kami di sini. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya. Jika anda dapat daging korban, bolehlah cuba. Bahannya mungkin sama sahaja tapi teknik penyediaannya yang memberikan hasil yang berbeza. Selamat mencuba…


Daging Goreng Kunyit Kelantan

Bahan bahan:
300 gram daging - hiris lebar
Garam
Serbuk kunyit
1 biji bawang besar Holland - hiris
2 tangkai cili merah dan hijau - hiris
Serbuk perasa - opsyenal
Minyak masak

Cara cara:
Lumur daging dengan garam dan serbuk kunyit. Masukkan ke dalam kuali bersama air secukupnya untuk daging empuk. 

Bila air hampir kering, tuang minyak masak secukupnya. Nota: mesti masih ada air. 

Kacau rata sehingga air dalam minyak hampir kering, masukkan bawang besar dan cili cili hiris tadi. Jika suka, masukkan sedikit bahan perasa. 

Kacau rata sehingga bawang layu. Tutup api. 

Bila hidang, ceduk sekali dengan sedikit minyak ke dalam pinggan. 

Nota:
Lagi sedap jika gunakan sedikit bahagian berlemak dan menpunyai urat rawan. Kalau tak silap, daging bahagian paha. 

Jika suka, campurkan sekali sedikit hati dan limpa. 

Isnin, 19 Julai 2021

Rendang Pedas Daging Perak Untuk Hari Raya Aidil Adha



Selamat menyambut hari raya Aidil Adha buat semua pembaca blog saya. Sebelum kita masuk bab resipi, jangan lupa untuk klik iklan yang keluar di blog dan juga klik follow blog saya. Terima kasih atas kerjasama anda semua.

Sempena Hari Raya Aidil Adha atau dikenali juga sebagai Hari Raya Korban, pastinya mengingatkan saya pada kampung halaman. Setiap tahun kami adik beradik dan anak anak buah akan melakukan ibadah korban dengan lembu yang dibela sendiri oleh kakak. Jadi lembu korban kami biasanya sangat gemuk dan cantik. 

Hanya sekali saya melakukan korban di sini bersama rakan rakan di Jabatan Penjara Kajang. Saya memang terkejut melihat lembu bukan sahaja kecil tapi kurus sehingga boleh nampak tulang rusuknya. 

Saya diberitahu yang lembu lembu tersebut hanya dilepaskan di ladang kelapa sawit. Tapi memang kesian bila melihat lembu kurus begitu yang pastinya tidak cukup makanan. Saya memang tidak pernah melihat lembu kurus sebegitu. 

Ibadah korban ini sangat dituntut kepada umat islam kerana fadhilat dan hikmah yang terkandung di dalamnya. Hikmah korban yang utama ialah sebagai tanda umat Islam memperingati peristiwa yang berlaku pada zaman Nabi Ibrahim dan anaknya. 

Peristiwa tersebut merupakan antara salah satu peristiwa yang memperlihatkan ketaatan Nabi Ibrahim kepada Allah s.w.t apabila diwahyukan oleh Allah untuk mengorbankan anaknya Nabi Ismail.

Peristiwa itu berlaku apabila Nabi Ibrahim bermimpi bahawa Allah s.w.t meyuruh beliau Nabi Ibrahim untuk menyembelih anaknya Nabi Ismail. Walaupun masyarakat menganggap beliau sudah hilang akal, Nabi Ibrahim tidak menghiraukannya.

Nabi Ismail dibawa ke tempat untuk disembelih dan Nabi Ibrahim menjalankan perintah Allah dengan memancungkan pedang ke leher anaknya, maka terperciklah darah ke badan Nabi Ibrahim.

Alangkah terkejutnya Nabi Ibrahim apabila melihat yang disembelihnya itu bukan anaknya tetapi seekor haiwan iaitu kibas. Hal ini jelas menunjukkan akan keperibadian Nabi Ibrahim yang taat akan perintah Allah dan seharusnya menjadi ikutan umat Islam.

Selagi kita masih hidup, sama samalah kita melakukan ibadah korban. Insya Allah kita mampu jika kita merancang untuk melakukannya dengan menyimpan wang secara berdikit dikit. Ibadah ini tidak boleh lagi dilakukan setelah kita meninggal dunia, tidak seperti ibadah Haji. Jom sama sama kita mengambil peluang ini untuk melakukan korban. 

Disebabkan pandemik covid 19, tahun ini kakak saya tidak jadi melakukan korban kerana tidak mendapat kelulusan pihak berkuasa. Jadi saya mengambil keputusan untuk melakukan ibadah korban di tanah suci Mekah bersama anak saya Juita.  


Sekarang kita masuk pula bab resipi yang saya masak untuk hari raya Aidil Adha tahun ini iaitu Rendang Pedas Daging Perak. Cara menyediakan rendang pedas daging sama sahaja dengan cara menyediakan rendang pedas ayam. Cuma untuk rendang ayam, saya menggunakan kelapa goreng. Untuk rendang pedas daging, saya menggunakan kerisik. 

Rendang daging perlu dikacau lama lama sehingga warna bertukar kemerahan gelap begitu. Seperti biasa, rendang daging ini akan dihidangkan dengan lemang dan ketupat. Ketupat palas lemak.

Jika ada yang nak tengok resipi saya gunakan hari ini, boleh salin resipi di bawah. Saya menggunakan 2 kilo daging, jadi anda cuma perlu gandakan bahan bahan yang digunakan. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba.... 



Rendang Pedas Daging Perak 

Bahan-bahan:
1 kg daging - dipotong nipis
1 kg santan segar pekat
5 sudu besar cili kering kisar
2 sudu besar kerisik
2-3 keping asam keping
Garam secukup rasa

Bahan hiris halus:
20 biji bawang merah
4 ulas bawang putih - opsyenal
4 inci halia tua
8 batang serai
4 helai daun kunyit

Cara cara:
Masukkan daging, cili kisar dan kesemua bahan yang di hiris ke dalam kuali.



Masukkan santan, nyalakan api dan masak sehingga mendidih. Kacau sekali sekala supaya tidak hangus di bawah permukaan kuali. Setelah kuah sedikit pekat, masukkan asam keping dan garam. 

Setelah kuah hampir kering dan terbit minyak, masukkan kerisik. Kacau sehingga rendang kering yang disukai.

Kacau lagi sehingga rendang bertukar warna merah gelap, bolehlah sesuaikan rasa garam. Jika belum cukup, boleh tambah garam dan asam. Setelah sesuai rasa, bolehlah tutup api dan sedia untuk dihidangkan. 



Jumaat, 16 Julai 2021

Nasi Goreng Cendawan Pedas Yang Sedap



Saya tahu masing masing punya pendapat dan pendirian berbeza dalam satu satu perkara. Setiap orang patut menghormati perbezaan pandangan orang lain. Apa yang saya perhatikan, bila tak setuju netizen secara berjemaah mengecam orang yang tidak sependapat dengan mereka. 

Jangan begitu. Jangan guna media social untuk mendapat dosa. Hidup ini terlalu singkat untuk disia siakan. Simpan sahaja jika rasa kita tidak setuju. Itu lebih baik.  

Sekarang ini, waktu lock down ramai orang susah kerana tidak dapat keluar bekerja untuk mencari nafkah seperti biasa. Tempat mereka bekerja yang jika tidak dalam kategori "essential" ditutup, menjadikan mereka kehilangan pekerjaan. 

Kesusahan sehingga ramai yang menpunyai masalah kewangan untuk membeli barang barang keperluan asas. Ramai orang perseorangan dan NGO yang mengumpul dana dan membeli serta mengagihkan pek makanan keperluan asas di kawasan masing masing.

Tidak kurang ramai orang yang menggunakan media sosial untuk menghantar mesej memohon bantuan susu bayi dan lampin pakai buang. Susu mungkin boleh difahami kerana susu adalah keperluan bagi bayi tetapi lampin pakai buang adalah barangan yang boleh dielakkan bila kita berada dalam kesusahan. 

Lebih lebih lagi bila ibu ibu berada di rumah masa lock down, jadi ada masa untuk menggunakan lampin kain yang boleh dibasuh selepas digunakan dan juga melatih anak anak untuk ke tandas. 

Saya melihat dalam IG, ada ibu yang menpunyai seorang atau dua anak berumur agak agak dalam 3-4 tahun pun minta bantuan membeli lampin pakai buang. Usia seperti ini, kita telah boleh melatih anak anak ke tandas. 

Tapi biasalah ada yang mengecam dan membahaskan bila perkara ini disuarakan dengan alasan masa dulu tak sama dengan masa sekarang. Memang lah masa dulu tak sama dengan masa sekarang. Seperti juga masa senang tak sama dengan masa susah. Tapi nilai dan sikap berjimat cermat adalah nilai yang sentiasa relevan dalam hidup seorang manusia. 

Kita kena membuat perubahan pada gaya hidup. Contoh saya sendiri, waktu saya bekerja dan bergaji tidak sama dengan sekarang selepas bersara tanpa mendapat pencen bulanan. Mahu tidak mahu, saya terpaksa membuat perubahan pada diri sendiri. 

Dari lima orang anak saya, anak yang keempat dan kelima sahaja yang lebih banyak menggunakan lampin pakai buang. Itu pun masih digilirkan dengan lampin kain. Kenapa saya buat perubahan kerana saya lebih mampu ketika itu berbanding dengan sepuluh tahun sebelumnya. Di awal perkahwinan dan mula membina kehidupan, saya memang terpaksa berjimat cermat. Makan pun 2 kali sahaja sehari. Pagi dan malam. 

Saya menulis ini adalah untuk situasi jika kita susah, jika kita mampu tak ada masalah nak pakaikan lampin pakai buang 24 jam pun. Tak jadi masalah. Jadi kalau ada yang tidak bersetuju dengan saya, terpulang lah. 

Kalau rasa mahu membantu mereka yang meminta bantuan lampin pakai buang, boleh sahaja. Tak jadi masalah juga pada saya. Saya ada cara sendiri untuk sedekah dan infaq saya. Saya memilih saluran yang lebih telus supaya sampai kepada lebih ramai orang yang benar benar memerlukan. Itu cara saya. OK sekarang saya tinggalkan bab ini dan saya mohon maaf andai pendirian saya tidak sama dengan pendirian anda.  



Siapa macam saya suka masakan berasaskan cendawan. Masa kecil kecil dulu, biasa mengutip cendawan liar di hutan. Goreng cendawan dengan telur dadar. Atau dimasak lemak cendawan. Sekarang ini, kalau di kampung pun, tak perlu lagi nak cari sendiri. Boleh jer beli di pasaraya. 

Kebetulan pula, saya memang penggemar nasi goreng.  Jadi saya gandingkan nasi goreng dengan cendawan. Tu diaaa, sedap sangat sangat. Nasi tu ada bau bau dan aroma cendawan. 

Jom layan resipi dan cara penyediaanya di bawah ini. Selamat mencuba....  



Nasi Goreng Pedas Cendawan 

Bahan bahan:
4 cawan nasi putih - 500 gram
2 biji telur
2 + 2 sudu besar minyak masak
1 cawan karot 100 gram - potong dadu (atau guna karot frozen)
1-2 cawan cendawan - potong dadu
1 sudu besar Knorr Pasti Sedap - 10 gram
100 gram isi ayam
2 sudu besar sos ikan
½ cawan daun bawang - hiris

Bahan Tumbuk kasar:
3 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2 tangkai cili api - ikut pedas disukai

Cara cara:
Panaskan 2 sudu besar minyak dan masukkan telur. Biarkan separuh mengeras, baru dikacau rata dan angkat. Ketepikan.

Menggunakan kuali sama, masukkan baki minyak. Tumis bahan tumbuk sehingga cili masak dan naik bau.

Masukkan isi ayam dan kacau rata sehingga masak.

Masukkan karot dan kacau sehingga lembut (jika guna karot segar), baru dimasukkan cendawan.

Masukkan sos ikan, perasa Knorr Pasti Sedap dan nasi. Masukkan telur yang telah digoreng tadi. Besarkan api dan kacau sehingga nasi berasap dan beraroma.

Tutup api. Masukkan daun bawang dan kacau rata. Sedia untuk dihidangkan.


Nota:
Jika suka sebelum dihidangkan, tabur bawang goreng.

Boleh ganti 1 sudu besar minyak dengan 1 sudu besar mentega.



Isnin, 12 Julai 2021

Nasi Ayam Versi Azie Kitchen



Sehari dua ini saya banyak menerima mesej dari kawan kawan berkenaan kematian orang yang mereka kenali. Seorang bekas rakan sekerja saya juga meninggal dunia disebabkan Covid dua hari lepas. Isterinya pula sedang dirawat di ICU Hospital Sg Buloh. Manakala anak anak yang juga positive Covid kini menjalani kuarantin di rumah. 

Covid 19 adalah sesuatu yang benar. Tapi sedih bila melihat masih ramai yang mengambil mudah pematuhan pada SOP. SOP yang perlu dipatuhi adalah mudah sahaja memakai pelitup separuh muka, sanitize dan kerap basuh tangan, penjarakan sosial dan mendapatkan vaksinasi.  

Juga jangan keluar rumah melainkan jika benar benar perlu.  Patuhi pada yang ni sahaja. Yang lain tu, berkenaan pemakanan vitamin dsb adalah perkara kedua.  OK cukup setakat ini dahulu. Sekarang kita masuk pula bab masakan iaitu nasi ayam. 

Nasi ayam adalah makanan yang cukup popular di negara kita. Saya bila tak tahu nak makan apa, suka jer makan nasi ayam. Senang tak perlu nak fikir fikir lauk apa. Ada nasi, ada ayam, ada sup dan sambal serta kicap, dah cukup menyelerakan.  

Ada pelbagai versi nasi ayam. Pendek kata tak ada nasi ayam yang sama. Kalau ditanya, pasti ianya ada berbeza samada bahan yang digunakan atau pun teknik penyediaannya. 


Hari ini saya kongsikan versi nasi ayam yang telah saya cuba, saya olah dan telah banyak kali saya sediakan. Kelainan pada nasi ayam ini ialah penggunaan lemak ayam. 

Apa yang saya pelajari dari owner  gerai nasi ayam yang sangat terkenal ialah bila nasi sejuk, dikatakan akan terasa sedikit hanyir jika kita menggunakan air rebusan ayam.  

Ada ketika dan versi lain, saya juga menggunakan air rebusan ayam. Sekali masak dan sekali makan, terus habis. Jadi tak sempat nak rasa kalau nasi ada rasa hanyir bila sejuk. 

Jom layan resepi yang saya guna dan olah serta cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba...



Nasi Ayam Versi Azie Kitchen

Bahan untuk Nasi
5 cawan beras
1 biji bawang putih - kisar
1-2 inci halia - kisar
3 helai daun pandan
1 sudu kecil garam
½ sudu kecil serbuk kunyit
5 ½ cawan air atau secukupnya
7 sudu besar minyak masak – atau guna majerin
Minyak lemak ayam

Cara cara:
Beras dibasuh dan rendam selama 20 minit. Bilas dan tos. Ketepikan.

Panaskan minyak masak dan masukkan daun pandan, halia dan bawang putih kisar. Tumis sehingga naik bau, masukkan garam, serbuk kunyit dan air yang disukat mengikut paras beras dan dilebihkan sedikit. Gaul rata.

Masukkan beras dan tuang minyak lemak ayam dan kacau rata. Kemudian tutup periuk nasi dan masak seperti biasa.


Bahan untuk Sos 
5 tangkai cili merah
2 ulas bawang putih
½ inci halia
½ cawan jus limau kasturi
2 – 2 ½ sudu kecil garam
½ cawan gula – 7 sudu besar gula

Cara cara:
Kisar cili merah, bawang putih dan halia bersama jus limau kasturi. Masukkan garam dan gula secukup rasa.


Bahan untuk Ayam Goreng Madu 
1 ekor ayam - bersih dan tos
3 sudu besar madu
3 sudu besar kicap cap Gajah
Sedikit garam
Sedikit gula, jika suka
Sedikit serbuk lada sulah

Bahan kisar;
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara cara:
Bersihkan ayam dan kalau boleh, jangan dipotong atau dipotong 2 sahaja. Masukkan bahan kisar ke dalam periuk berisi air. Panaskan sehingga mendidih. 

Kemudian masukkan ayam, kaki serta leher ayam dan direbus hingga ayam masak. Nota: Tiada darah bila dicucuk bahagian peha. Angkat dan tos.


Satukan madu, kicap, gula, garam dan lada sulah. Sapukan rata pada ayam yang telah direbus itu. Gantung selama 1 – 2 jam.  


Panaskan minyak secukupnya dan goreng ayam sekadar kulitnya garing sahaja. Angkat dan toskan.  Nota: Itulah rahsia ayam yang isinya lembut di dalam dan mendapat kulit yang garing.


Sup Nasi Ayam
Air rebusan ayam
Garam
Serbuk perasa, jika suka
Daun sup
Bawang goreng

Cara-cara
Panaskan air rebusan ayam. Tambah garam dan serbuk perasa secukup rasa. Taburkan daun sup dan bawang goreng. 


Bahan Untuk Kicap
Kicap cap gajah
Gula
Garam
Serbuk lada sulah
Air

Cara cara:
Masak kicap dengan air lebihan memerap ayam, gula, garam dan lada sulah sehingga mendidih.


Jumaat, 9 Julai 2021

Kari Kepala Ikan Jenahak Yang Sedap



Memang Covid 19 adalah isu sejagat buat masa sekarang. Isu yang melanda seluruh dunia selepas ianya merebak dari Wuhan penghujung tahun 2019. 

Namun begitu, ianya juga memerlukan strategi dan pelan jangka pendek dan jangka panjang untuk memastikan ianya dapat ditangani supaya kesannya tidak berlarutan sehingga menjejaskan kehidupan dan kebajikan rakyat. 

Jika rakyat yang ramai boleh dikenakan perintah kawalan pergerakan bersyarat sekarang dah masuk hampir 2 bulan, kenapa tidak dikenakan perintah yang menyeluruh kepada semua kilang kilang supaya dalam tempoh 2 minggu akan putusnya rantaian jangkitan covid. 

Dalam tempoh tersebut, kerajaan boleh menyalurkan bantuan yang diumumkan sebelum ini. Tidak lah berlakunya seorang menteri tutup pintu dan seorang menteri lain buka pintu belakang. 

Ya nampak mudah tapi mungkin pelaksanaannya tidak semudah ini. Tapi negara kita telah mengalami Covid sejak awal 2020, telah cukup lama untuk kerajaan mengambil pelajaran dan pengajaran darinya. 


Sekarang kita masuk pula bab masakan. Hari ini ialah kari kepala ikan jenahak. Saya beli kepala ikan segar dari pasar taman tun dr ismail. Bila segar, disimpan dalam peti ais pun berminggu pun, masih segar. 

Agak mahal tapi berbaloi kerana sangat segar. Sekarang bekalan dah lama terputus kerana pasar taman tun telah ditutup hampir 2 minggu kerana ramai peniaga di situ yang terkena jangkitan covid.  

Kari ikan mesti menpunyai rasa masam masam baru sedap dan tak terasa ikan yang menpunyai bau hanyir. Jika suka pekat, boleh lebihkan bahan bahan. Tapi jika suka cair, bolehlah adjust. Semua bergantung kepada selera dan citarasa. Jika pekat pekat, sedap dicicah dengna roti canai atau dengan roti biasa. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa klik iklan yang ada di atas blog ini dan juga klik follow blog untuk mendapat notifikasi bila blog di kemaskini dengan entri baru. Selamat mencuba.... 



Kari Kepala Ikan

Bahan bahan:
1 ketul kepala ikan jenahak - belah 2
4-5 sudu besar rempah kari (campur 2 jenama)
1 sudu kecil halba campur
1 sudu besar cili kisar
1 sudu besar serbuk kunyit
50 gram asam jawa - bancuh dengan air
150 ml santan kotak 
½ sudu besar garam kasar 
2 pelepah daun kari
Kacang bendi
1 cawan minyak masak

Bahan hiris:
7-8 biji bawang merah
5-6 ulas bawang putih
2 inci halia 

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis halba campur, daun kari, bahan hiris. Tumis sehingga layu.


Masukkan cili kasar, serbuk kari dan serbuk kunyit. Masukkan sedikit air. Biarkan

Masukkan buah tomato. Masukkan air. Masukkan asam jawa. Kari ikan mesti masam.


Mendidih baru masukkan ikan dan santan. Kacang bendi. Garam dan serbuk perasa.




Selasa, 6 Julai 2021

Ayam Masak Lemak Cili Api



Sementara PKPD dilaksanakan di Selangor dan Wilayah Persekutuan ini, kita kena berbuat sesuatu yang boleh menghilangkan perasaan stress kita. Tidak dinafikan saya juga stress dan kadang kadang seperti depressi bila lama terkurung di rumah. Jadi buat saya, saya banyak habiskan masa dengan memasak, bertanam dan menjaga laman.

Rutin saya setiap pagi ialah solat sunat Dhuha. Selepas solat baru saya turun ke bawah. Jika hari tidak hujan ialah menyiram pokok pokok sekeliling rumah. Saya kemudian akan memberikan ikan makan di 3 kolam di sekeliling hadapan dan tepi rumah saya. 

Setelah selesai, barulah saya memasak untuk sarapan jika ada yang boleh disediakan untuk sarapan seperti nasi goreng atau mee hoon goreng. Atau saya makan apa apa yang ada seperti roti bakar sahaja. 

Setelah selesai sarapan, saya akan mula membuat wrapping buku buku yang perlu dipos pada hari berkenaan. Alhamdulillah, setiap hari ada jer yang order buku. Insya Allah semoga semua berjalan lancar. Saya percaya rezeki kita tidak akan pernah salah alamat. 

Jadi agak penuh juga lah masa saya setiap hari. Sebelah petang, saya akan berehat dan mengaji Al Quran. Kalau ada yang tanya kenapa saya lambat reply message, tengok jugalah. Kalau tengah buat semua tu, memang lah tak bawa handphone. 


Saya memasak untuk hidangan keluarga. Jadi itulah kebanyakan lauk pauk yang anak anak saya suka makan. Saya bukan memasak semata mata untuk update dalam blog atau untuk Instagram. Jadi tak ada lah saya memasak laksa johor, memasak kari, memasak macam macam. Hahaha

Hahaha maaf jangan terasa kalau anda yang jenis macam tu. Tapi kalau mampu, apa salahnya. Saya memang dibesarkan dengan cara makan untuk hidup sahaja. Asal kenyang pun dah cukup. 

Kalau ayam berkuah, lauk kesukaan anak saya ialah kari atau masak lemak. Selain dari itu, sekali sekala ayam merah atau ayam masak kicap. Lain lain saya tengok mereka tak berapa gemar. 

Jadi apa yang saya buat ialah saya pelbagaikan cara memasak kari dan cara menyediakan masak lemak ayam. Bukan hanya terhad kepada satu cara sahaja. Ada ketika saya memasak ayam masak lemak cili api nogori, ada masa masak lemak cili api tapi versi lain yang ada bawang dan bahan bahan lain. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba...



Ayam Masak Lemak Cili Api
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ekor ayam 
Asam keping
3 batang serai - ketuk
2 biji buah keras - tumbuk
1 helai daun kunyit
1 sudu besar serbuk kunyit 
Cili padi - hiasan
Garam
Serbuk pati ayam - opsyenal
½ cawan minyak

Bahan Kisar:
5 biji bawang merah- size besar
4 ulas bawang putih
3 genggam cili padi
2 inci halia 

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan serai sehingga terbit minyak.


Masukkan ayam, asam keping, buah keras. Masak lagi sehingga terbit minyak. Masukkan daun kunyit hiris, cili padi dan serbuk kunyit. Masak sehingga kuah sedikit pekat pekat dan terbit minyak.


Masukkan 1 santan kotak. Masukkan air secukupnya ikut kepekatan kuah yang disukai. Masak sehingga kuah sedikit pekat pekat. Perasakan dengan garam dan serbuk perasa secukupnya.


Sedia untuk dihidangkan panas panas dengan nasi putih. 




Isnin, 5 Julai 2021

Rendang Kerang Cili Padi Yang Sedap



Sebelum kita mula, saya mohon andainya sudi anda klik iklan yang keluar di bahagian atas bog ini dan juga klik follow blog di sebelah kanan atau bawah entri ini jika menggunakan handphone. Kerjasama anda diucapkan ribuan terima kasih. 

Insya Allah keutamaan buat masa ini ialah ber infaq kepada mereka yang rumah mereka kehabisan makanan di kala saat covid 19 yang sangat memberi kesan kepada semua. 

Hari ini adalah hari pertama hari bekerja selepas pengumuman PKPD di seluruh Selangor dan Wilayah Persekutuan. Kita hanya boleh keluar rumah hanya jika ingin membeli barang keperluan dapur sahaja. Itu pun hanya seorang dan tidak melebihi radius 10 km dari kediaman. Harap anda semua memberi kerjasama penuh kepada pihak yang bertugas dan bertanggungjawab. Sekarang kita masuk bab resipi dan masakan.

Hari ini saya ingin kongsikan resipi rendang kerang cili padi yang aya sediakan menggunakan isi kerang yang berbulan bulan tersimpan dalam freezer. Kerang sangat mahal sekarang ini, kalau tak silap saya beli sekilo atau dua kilo yang menghasilkan 200 gram isi kerang. Hajat ketika itu, untuk menyediakan mee kari. 

Walaupun mahal, bagi saya kerang tetap bukan makanan mewah. Nanti ada pulak yang kata kerang makanan mewah sehingga ikan bilis dan petai juga dikatakan makanan mewah disebabkan harga yang mahal. Aduhaai. Kena tahu bezakan antara mahal dan mewah. 

Sekarang ini semua barang barang dapur dah mahal. Tak ada yang murah lagi, hatta ikan kembung pun. Macam petai, kenapa jadi mahal pun kita tak pasti. Sedangkan pokok yang sama. Yang boleh difikirkan ialah mungkin kerana kos sara hidup tinggi. Jadi mereka yang menjual petai juga terpaksa menaikkan harga demi kelangsungan hidup. 


Memasak rendang kerang ini sangat mudah kerana isi kerang telah pun dimasak terlebih dahulu. Jadi yang perlu kita buat ialah memasak rencah untuk rendang sahaja. 

Kali ini saya menyediakan rendang cili api kerana mahukan sedikit pedas, Jika tak suka pedas cili api, boleh guna cili kering kisar sahaja. Bila guna cili api, rendang akan lebih kekuningan. Itu yang saya mahu.

Menyediakan rendang juga terdapat pelbagai cara, terus dimasukkan semua sekali bahan bahan ke dalam kuali dan masak sehingga terbit minyak atau ditumis terlebih dahulu. Semua terpulang. Hari ini saya tumis dahulu kerana tidak mahu cili padi rasa terlalu pedas.

Jom sediakan sendiri di rumah. Memang rendang kerang mahal kerana isi kerang mahal tetapi jika dibeli rendang kerang, lagi mahal. Sebekas dengan pulut kuning dah RM15. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba... 



Rendang Kerang Cili Padi

Bahan bahan:
1 kg isi kerang
½ kg santan pekat segar
4 biji bawang merah - dihiris 
2 ulas bawang putih - hiris
1-2 helai daun kunyit - hiris halus
2 sudu besar kerisik
1-2 keping asam keping
Garam 
3/4 cawan minyak masak 

Bahan kisar:
1 biji bawang besar 
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
100 gram cili padi - 60 biji - ikut pedas disukai
1 inci kunyit hidup 
½ inci lengkuas 
1 inci halia 
3 batang serai 

Cara cara:
Rebus kerang dan bila nampak kerang terbuka, terus angkat. Masukkan ke dalam bekas air ais dan kopek isinya.

Panaskan minyak dan masukkan bahan hiris dan kemudian masukkan bahan kisar. Kacau sehingga wangi dan terbit minyak.

Masukkan santan dan masak sehingga mendidih. Masukkan asam keping dan garam.

Setelah terbit minyak, masukkan kerisik dan isi kerang. Masak sehingga kering yang disukai.

Akhir sekali, masukkan daun kunyit. Kacau rata. Sedia untuk dihidangkan.