Sabtu, 8 Mei 2021

Sambal Tumis Udang Azie Kitchen



Ramadhan hanya berbaki beberapa hari sahaja lagi. Memang terasa sangat sedih kerana Ramadhan akan pergi meninggalkan kita. Namun kena gagahkan kerana kita masih berpeluang untuk mendapat malam Lailatul Qadr yang merupakan raja segala hari.  

Segala amalan yang kita buat pada malam tersebut mendapat ganjaran pahala yang melebihi 1000 bulan atau 83 tahun. Sedangkan umur kita sendiri pun belum tentu dapat mencapai umur 83 tahun. Ini adalah anugerah yang Allah kurniakan untuk umat Rasulullah yang merupakan Nabi akhir zaman.

Insya Allah malam ini malam ke 27 Ramadhan. Teringat semasa menunaikan umrah beberapa tahun lepas. Saya tidak balik ke hotel tapi saya keluar dari masjid untuk ke tandas. Sebaik hendak menaiki escalator saya meilihat polis telah menghalang jemaah dari memasukinya. 

Saya berdoa supaya dipermudahkan, maklum bukan mudah kerana kita tidak pandai berbahasa Arab kan. Macam mana nak beritahu yang barang barang kita ada di dalam masjid. Itu lah kenangan malam ke 27 di Masjidil Haram.

Ada satu lagi pula, kenangan yang sangat menyedihkan kerana mahu mendapat tempat solat yang lebih selesa, akhirnya saya dan seorang jemaah dari Indonesia tercampak ke ruang solat di roof top. 

Asalnya kami mahu berpindah ke ruang solat lain untuk tempat yang lebih selesa kerana mak arab ni kalau ambil wudhu di tempat solat sehingga membasahi carpet dan berbau hapak. Tapi malam ke27, memang susah nak cari keselesaan kerana malam itu, bukan kita sahaja, tapi semua orang lain juga mencari lailatul qadr.  OK setakat ini dahulu..



Hari ini saya ingin kongsikan resipi Sambal Tumis Udang versi saya sendiri. Versi original yang tak dimasukkan sos cili. Haa gambar nampak kering tapi saya memang suka sambal seperti ini, tidak basah dan tidak kering. Tengok gambar akhir yang dalam kuali. Kira ngam lah tu.  

Jom layan resepi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa klik follow blog untuk dapat notifikasi update terbaharu tau. Selamat mencuba.... 




Sambal Tumis Udang
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
700 gram udang
5 sudu besar cili kering kisar
2 sudu besar gula
1 sudu besar gula perang
1 sudu kecil garam halus
1 sudu kecil pes asam jawa
1 ½ cawan minyak

Bahan kisar:
4 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
½ sudu kecil belacan - tak letak

Cara cara:
Panaskan minyak dan goreng udang sehingga hampir masak. Angkat dan ketepikan.


Menggunakan minyak yang sama, tumis cili kering kisar sehingga terbit minyak.


Masukkan bahan kisar dan tumis lagi sehingga garing dan terbit minyak.

Setelah terbit minyak, masukkan garam dan air asam jawa. Kacau rata. Masukkan gula dan gula perang.

Kemudian masukkan udang. Kacau rata. Bolehlah ditutup api.



Nota:
Jika suka, boleh masukkan bawang besar hiris dan masak sehingga bawang layu sebelum ditutup api.



Jumaat, 7 Mei 2021

Ayam Goreng Mamak Yang Sangat Rangup Dan Sedap



Sebelum itu, jangan lupa klik iklan dalam blog saya dan juga klik Follow Blog ya. Alhamdulillah malam tadi malam yang ke25 Ramadhan. Malam ganjil yang berkemungkinan jatuh pada malam Lailatul Qadr. Mudah mudahan kita semua mendapat ganjaran besar yang dijanjikan untuk malam Lailatul Qadr bagi siapa yang memburunya. 

Seharusnya setiap orang akan mendapatnya samada banyak atau sedikit amalan kita pada malam tersebut. Paling minimum pun, kita akan melakukan solat Maghrib dan solat Isyak kan? Jadi dah pun dapat. Belum lagi dikira solat sunat sebelum dan selepas solat Maghrib dan Isyak, solat terawih, solat malam dan lain lain lagi. 

Malam Lailatul Qadr adalah anugerah Allah pada umat Nabi Muhammad SWA yang umurnya pendek pendek sahaja. Jadi amalan dan pahala tidak banyak seperti umat terdahulu yang usia mereka sehingga beratus dan beribu tahun. Jadi rugi jika kita mensia siakan malam malam 10 akhir Ramadhan ini. Jangan jadi orang yang rugi tau. 

Tidak lama lagi Ramadhan akan berakhir dan Syawal akan menjelma. Jadi saya mula memikirkan apa menu untuk dihidangkan di hari raya nanti. Kita tahun ini akan beraya dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), jadi kena memasak untuk sehari raya. Untuk sarapan, makan tengahari dan malam. 

Kalau masakan berasaskan nasi, pastinya nasi minyak, nasi tomato atau nasi beriyani. Jadi apa lauknya? Hmm yang pasti kena ada ayam. Hmm boleh juga ayam goreng mamak juga.


Ayam goreng mamak ni menjadi kesukaan ramai orang kan. Kalau nampak jer, mesti nampak menarik dan menyelerakan. Anak anak saya pula kalau tak ada ayam macam tak ada lauk. Walaupun banyak lauk, akan tetap tanya pasal ayam. 

Ayam goreng mamak ni selain dimakan dengan nasi, sesuai juga dengan mee hoon, lemang atau makan begitu sahaja. Apa apa pun ayam ini memang sedap dan tidak terasa muak pun. Dalam gambar di bawah, saya makan dengan nasi lemak kukus.


Jom layan resepi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa untuk klik Follow Blog untuk mendapat notifikasi resipi resipi baru yang dikemaskini dalam blog ini. Selamat mencuba.... 



Ayam Goreng Mamak
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ekor ayam
2 sudu besar serbuk kari ayam
6 sudu besar tepung jagung
6 sudu besar tepung beras
1 sudu besar serbuk cili
3 pelepah daun kari
1 biji telur
1 sudu besar serbuk lada sulah
Garam

Bahan kisar:
6 ulas bawang putih
2 inci halia
1 sudu besar cili kisar

Cara cara:
Perap ayam dengan semua bahan di atas sehingga berpalut selama 1 jam. Lagi lama lagi sedap. Nota: jika guna ayam besar, boleh cucuk bahagian isi tebal dengan menggunakan garfu supaya ayam masak sekata. 



Panaskan minyak dan goreng atas api sederhana sehingga masak. 


Nota: 
Jangan digoreng terlalu banyak sekali gus kerana minyak akan turun suhunya. Selepas dikeluarkan ayam, panaskan minyak dulu sebelum dimasukkan ayam seterusnya.


Khamis, 6 Mei 2021

Pajeri Terung Azie Kitchen Yang Pasti Sedap



Sebelum itu, jangan lupa klik iklan di blog saya ni tau. Sedih sangat sedih. Hari ini 6 Mei 2021, bermulanya Perintah Kawalan Pergerakan ketiga yang mana surau tidak membenarkan muslimah untuk bersolat terawih. Jemaah muslimin dihadkan kepada seramai 50 orang sahaja. 

Kita terpaksa akur dan mematuhinya, cuma alangkah baiknya jika pelaksanaan ini ditangguhkan sehingga habis akhir Ramadhan ini. Maklumlah tahun lepas, langsung tak dapat menunaikan solat terawih di surau. Memang boleh menunaikannya di rumah tapi ia memberikan perasaan yang sangat berbeza. 

Seperti kata Nana, Covid akan kekal ada seperti mana influenza dan lain lain, cuma bagaimana ianya dapat di kawal dengan vaksin supaya kesannya tidak teruk pada pesakit yang mengalaminya. Malahan dia telah pun belajar berkenaan virus covid ni semasa belajar medic di Mesir lagi. Maknanya dalam dunia perubatan telah menpunyai maklumat tentang virus ini. 

OK, kita sekarang sedang berada di 10 malam akhir Ramadhan. Malam ini ialah malam ke25 Ramadhan, jadi siang hari kalau boleh lelapkan mata seketika supaya kita segar dan cergas untuk beribadah sebelah malamnya.

Kata Ustaz Don Daniyal selepas solat terawih, tak perlu tidur sekejap pun tak apa. Terus sahaja solat sunat, mengaji, berzikir dan berdoa. Lailatul Qadr bermula dari Maghrib sehingga ke masuk waktu Subuh. Semua amalan yang kita buat malam itu, akan mendapat pahala yang lebih baik dari beribadah 1000 bulan iaitu 84 tahun. 

Jangan lepaskan peluang untuk mendapat pahala yang besar ini. Tawaran yang datang hanya sekali dalam setahun. Tapi adakah kita pasti, kita akan bertemu lagi dengan Ramadhan akan datang? 

Jika tidak pasti, rebut peluang yang sedang kita berada ini. Jangan lupa juga bersedekah dan berinfaq di malam malam 10 akhir Ramadhan ini.  Jangan buat siang hari tapi selepas Maghrib. OK sekarang kita masuk bab masakan pula. 

Dalam banyak banyak lauk, saya memang penggemar tegar pajeri. Tak kira lah pajeri nenas atau pajeri terung. Kedua duanya saya suka.

Ketika bekerja di Bank Negara, sekali sekala saya akan keluar makan tengahari di Medan Kupang. Lauk yang sya ambil pajeri nenas atau terung, ikan cencaru sumbat dan telur masin. Ini lah lauknya setiap kali. Tak berubah, kecuali salah satunya tak ada, baru saya ganti dengan lauk lain. 


Resipi ini saya belajar dari Wan Chu setelah selalu Wan Chu menyediakan lauk ini bila kami berkunjung ke rumah mereka. Ketika itu, saya tidak pula melihat Wan Chu memasak. Setelah sekian lama baru saya minta Wan Chu kongsikan resipi dan cara penyediaannya.

Masih ingat lagi terung yang Wan Chu guna jenis yang panjang dan warna kehijauan. Saya pun tak pasti terung apa. Tapi itu yang saya ingat lah. Cuma, lebih sedap menggunakan terung yang panjang. Tapi yang Hubby beli, terung yang gemuk pendek ni, saya guna jer lah. 

Satu yang saya ingat ialah bila Wan Chu memberitahu pajeri terung mesti pekat dan berempah. Santan yang digunakan sedikit sahaja. Jangan jadi seperti kari terung. Saya suka gaul kuah pajeri yang pekat pekat tu dengan nasi putih panas panas. Sedap dan sangat menepati selera saya, siap habis 2 biji untuk saya seorang.

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba....


Pajeri Terung Sedap 

Bahan bahan:
6 biji terung - belah 2 tak putus
50 gram rempah kari daging Babas
3 sudu besar kerisik
300 ml santan segar
1 sudu kecil garam atau secukup rasa
3 sudu besar gula atau secukup rasa
½ cawan minyak

Bahan kisar:
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
2 sudu besar udang kering

Cara cara:
Tumis bahan kisar sehingga naik bau dan masukkan rempah kari kering (tak dibancuh dengan air) dan kacau rata cepat cepat sehingga wangi.


Masukkan sedikit santan cair supaya tidak hangit dan kacau rata. Masak sehingga terbit minyak.

Kemudian masukkan santan, garam, gula, serbuk perasa serta kerisik supaya kesemua sekali masak mesra.

Setelah kuah hampir terbit minyak, masukkan terung dan sedikit air sehingga agak agak terung tenggelam sahaja.



Masak dengan api sederhana sehingga terung lembut dan kuah terbit minyak. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat. 


Nota: 
Kuah akan jadi pekat selepas sejuk. 


Rabu, 5 Mei 2021

Ikan Kerisi Goreng Berlado



Kalau semalam saya kongsikan resipi asam pedas Johor menggunakan ikan kerisi besar atau ibu kerisi, kali ini saya guna ikan kerisi kecil. Ikan kerisi pun ada banyak jenis. Saya suka yang warna merah. 

Masa saya kecil kecil dulu, arwah ibu saya kerap juga bakar ikan ni. Lumur garam dan serbuk kunyit dan bakar. Tak perlu cicah apa apa pun. Selain bakar, digoreng. Ini adalah antara ikan kegemaran saya. Saya suka isinya yang ada keping keping bila dicubit. 

Ikan ni banyak masakan boleh dibuat seperti masak kicap, masak tauchu, masak berlado. Semua yang jenis ikan kena goreng dulu sebab ianya mudah patah. Seperti yang saya tulis sebelum ini, saya suka makan ikan yang bergoreng dulu sebelum dimasak kuah.


Masak berlado ni sangat mudah dan cepat disediakan. Sambalnya jangan dimasak terlalu lama, sekadar setengah masak atau hampir masak sahaja sebab ia akan jadi macam tidak berlado lagi. Hahaha macam mana nak cakap ya. Berlado kan nampak macam bercili lagi. 

Apa apa pun, lauk ini sangat sedap dan jom cuba masak untuk berbuka puasa nanti. Kena cari ikan kerisi dulu dan jeng jeng jeng, ikan kerisi goreng berlado, siaaappp. Sebab mudah sangat. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba... 



Ikan Kerisi Goreng Berlado
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
3 ekor ikan kerisi
½ sudu kecil garam
1 sudu besar gula
½ cawan minyak masak

Bahan kisar:
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 tangkai  cili merah
8 biji cili padi
1 biji buah tomato 

Cara cara:
Ikan dilumur garam dan serbuk kunyit. Goreng, angkat dan tos. Ketepikan.

Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga agak agak masak sahaja. Tak perlu garing sangat. Masukkan garam dan gula. Kacau rata dan tutup api.


Masukkan ikan dan kacau rata. Sedia untuk dihidangkan.





Selasa, 4 Mei 2021

Masak Asam Pedas Ikan Kerisi Johor Style



Hari ini saya memasak ikan kerisi. Siapa pernah makan ikan kerisi yang besar seperti ini. Saya pernah beli ikan kerisi besar semasa membeli ikan di Morib. Selepas itu, tak pernah lagi jumpa sehingga lah saya ke Village Grocer. Harganya RM110 seekor.

Secara jujur saya bukan penggemar ikan. Kalau ikan mestilah digoreng. Itu pun setelah ianya diperap dengan garam kunyit. Tapi sebab suami saya suka makan ikan yang segar, saya cuba memasak pelbagai lauk ikan. Anak saya, Nana pun sama. Kurang gemar ikan kecuali ikan yang digoreng terlebih dahulu. 

Jadi kalau ikan kerisi besar macam ni, sedap digoreng dan dimasak kicap atau dimasak tauchu. Kali ini saya cuba memasak asam pedas. Saya mendapat idea memasak asam pedas Johor style ini lepas melihat program facebook live The Local’s Table Chef Sherson Lian dengan owner Restoran Selera Johor. 

Walaupun tak diberi resipi lengkap saya cuma mengagak sahaja kuantitinya. Bagi saya resipi ialah bila ianya lengkap dengan sukatan. Jika tidak, bukan lah resipi. Alhamdulillah sedap. Malahan masa sedang menumis pun berbau wanginya. 


Saya guna belacan yang diberi oleh kawan saya. Belacan yang dibuat dengan udang segar di tengah laut. Kalau guna belacan biasa, saya memang allergi dan gatal gatal tapi belacan ni, OK pula.

Jom pakat ramai ramai mencuba resipi ini. Resipi asam pedas ini ada pelbagai. Walaupun asam pedas Johor, ada pelbagai cara, begitu juga dengan asam pedas Melaka. Ada yang letak jintan, ada yang letak daun limau purut dan macam macam lagi. 

Tapi hari ini saya guna versi asam pedas restoran selera Johor. Nak lagi kaw, biar kuahnya sedikit pekat tapi tidak terlalu pekat.   

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba...



Asam Pedas Johor style
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
4 keping ikan kerisi - boleh guna ikan apa apa pun 
4 sudu besar cili kering kisar
Sebesar bola ping pong asam jawa
Kacang bendi
2 bunga kantan - belah 2
Daun kesum
½ sudu kecil garam 
½ cawan minyak masak

Bahan kisar:
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 biji cili merah 
1 ½ inci kunyit hidup
1 ½ inci halia
½ sudu kecil belacan 

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis cili dengan api sederhana sehingga terbit minyak.



Setelah terbit minyak, masukkan bahan kisar. Tumis sehingga masak dan terbit minyak.


Masukkan air asam jawa. Masukkan bunga kantan dan daun kesum. 



Masukkan ikan dan masak sehingga ikan masak. Masukkan kacang bendi dan garam. Akhir sekali, masukkan sedikit lagi daun kesum.



Nota:
Cili mesti lebih dari sukatan bawang 1:3 bagi mengelakkan ianya pahit.

Isnin, 3 Mei 2021

Sambal Tumis Ikan Bilis Versi Bonda Mertua



Sekali sekala saya suka mengubah selera dengan menikmati sambal ikan bilis versi arwah  Bonda Mertua. Beberapa kali juga saya melihat arwah memasak lauk ini. Tapi sebab bila bukan kita yang memasak, tengok sambil lalu sahaja.

Sedap sangat sambal ikan bilis yang dimasak. Semua bahan dileburkan semua sekali dan dimasak dengan api perlahan sehingga kering dan terbit minyak. Ikan bilis jadi lembut kerana masak dengan sambal tersebut. 



Sekarang pagi pagi ada nasi lemak bungkus di seksyen 6 yang menjual nasi lemak sedap dengan lauk sambal ikan bilis yang mirip seperti sambal arwah Bonda. Saya pernah membaca ada yang komen katanya sambal ikan bilis Perak. Maknanya adalah sambal ikan bilis ini di Perak. 

Saya pernah google cari resipi seperti ini tapi tak jumpa pun. Saja nak compare dengan cara yang saya tengok arwah Bonda mertua masak dulu. 

Jom layan resepi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba.... 


Sambal Ikan Bilis Versi Bonda Mertua
Oleh: Azie Kitchen 

Bahan bahan:
100 gram ikan bilis
½ sudu kecil garam halus
1 sudu besar gula
½ sudu kecil pes asam jawa
2-3 cawan air
2-3 sudu besar cili kering kisar
½ cawan minyak

Bahan kisar:
3 biji bawang besar
4 ulas bawang putih

Cara cara:
Panaskan minyak dan masukkan semua sekali bahan bahan ke dalam kuali. 


Masak atas api perlahan sehingga terbit minyak.



Ahad, 2 Mei 2021

Sup Kepala Ikan Merah Yang Terlajak Sedap



Saya ingin kongsikan sedikit petikan kuliah subuh oleh Ustaz Zainuddin Puteh di Surau Ad Dhuha pagi ini. Bulan Ramadhan adalah bulan yang paling agung dan penghulu segala bulan, Al Quran pula penghulu sebagai mukjizat. Al Quran diturunkan secara berperingkat selama 22 tahun. Bukan sekali gus. Jibril datang menyemak Al Quran dalam bulan Ramadhan.

Dalam bulan Ramadhan ini, yang pertama kita kena belajar Al Quran, baca, memahami dan mengamalkannya sehingga kita meninggal dunia. Kedua, nak tolak bala dengan banyak bersedekah. Sedekah dapat memadamkan api kemarahan Allah.

Semua tiang masjid, carpet masjid akan jadi saksi di akhirat. Orang yang pemurah ke jalan Allah, akan bangkit dekat dengan syurga. Rasulullah bersabda saya sangat sayang orang yang pemurah ke jalan Allah. Jadi kalau pergi ke mana mana nampak tabung, masukkan walaupun RM1. 

Mak ayah yang meninggal dunia tahu jika kita tidak bersedekah untuk mereka. Mereka minta bantuan dari ahli keluarga yang masih hidup. Bulan Ramadhan, baik siang mahupun malam, bersedekahlah.

Untuk persiapan kita bila kita akan mati. Bila kita akan balik kampung. Kampung kita adalah kubur. Siapa orang yang bijak? Rasulullah bersabda mereka ialah orang yang banyak mengingati mati dan buat persiapan untuk mati. 

Jadi sama sama kita jaga A Quran, jaga sedekah untuk menyelamatkan kita dari bencana. Cukup setakat ini dahulu. Semoga bermanafaat


Sejak dulu lagi, saya tidak pernah ubah cara menyediakan sup kerana saya rasa sup ini sangat sedap dan sesuai dengan selera saya. Resipi sup ini saya belajar dari sahabat saya, Dr Sabariah ketika saya berkunjung ke rumah mereka di Segamat. Dr Sabariah menyediakan lauk ini untuk kami. 

Mungkin ramai tidak akan percaya kalau saya katakan saya tidak pernah makan lauk seperti ini di zaman saya di kampung dahulu. Lauk kami simple sahaja. Cuma gulai ikan, singgang dan goreng. Dimakan dengan ulam cicah budu bersama ikan rebus. Itu sahaja. Makanan dan lauk pauk yang membesarkan saya. Tapi itulah lauk kegemaran sehingga kini. 

Selain dari itu, semua lauk pauk adalah yang baru bagi saya. Jadi atas sebab itu, saya belajar dari rakan rakan sekerja cara cara memasak. Oleh kerana saya menpunyai minat, menjadikan saya belajar dengan cepat. Cuma bila jarang ke dapur, kita tidak lah cekap seperti mereka yang dari kecil melihat ibu mereka memasak. 

Cuma sekarang sahaja saya lebih kerap ke dapur. Alhamdulillah saya masih berpeluang memasak untuk anak anak, dapat menebus kembali masa masa mereka kecil dulu. Dulu makanan mereka disediakan oleh pembantu rumah atau kami banyak makan di kedai.

Sup seperti ini kalau dibeli di kedai memang sangat mahal. Jadi bila kita buat sendiri memang puas hati. Siap makan dengan meratah ratah lagi. Tapi kena bersedia untuk bayar kepala ikan segar dengan harga mahal sedikit. Kalau ikan segar, kuah sup kita manis dan tidak berbau langsung.

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba...



Sup Kepala Ikan
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 kepala ikan merah
Rempah 4 sekawan
1 sudu besar lada hitam - tumbuk kasar
Garam
Daun sup
Bawang goreng

Bahan hiris:
4-5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2 inci halia

Cara cara:
Panaskan sedikit minyak dan tumis rempah 4 sekawan, halia, bawang putih dan bawang merah yang dihiris sehingga keperangan. 

Masukkan air secukupnya dan masak sehingga mendidih. Masukkan ikan dan biarkan sehingga ikan masak.

Masukkan lada hitam dan garam secukupnya. Akhir sekali, tabur daun sup. Masa dihidangkan, tabur bawang goreng.



Sabtu, 1 Mei 2021

Ketupat Sotong Kelantan Yang Sedap



Malam ini kita telah masuk malam 10 akhir Ramadhan di mana satu malam darinya adalah malam Lailatul Qadr. Walaupun ianya dikatakan akan berlaku pada malam ganjil tapi kita jangan mengambil risiko. Buat jer segala amalan dan tambahkan sedekah di tiap tiap malam 10 akhir Ramadhan ini.

Kebiasaan yang saya lakukan ialah saya akan membaca surah surah pilihan kerana jika ianya berkebetulan dengan malam lailatul qadr, seolah kita membacanya selama 84 tahun.  Saya juga akan memberikan infaq dan wakaf selepas balik dari melakukan solat terawih. Yang lain lain, mungkin sama sahaja dengan orang lain. 

Apa apa pun jika kita melakukan apa sahaja amalan pada malam tersebut seperti solat terawih dan solat Isyak berjemaah, Insya Allah kita telah pun mendapat pahala lebih dari 1000 bulan (84 tahun tersebut). Inilah nikmat terbesar dianugerahkan Allah kepada umat Nabi Muhammad SWA yang umurnya pendek sahaja bagi menambahkan amalan di akhirat nanti. Tidak seperti umat terdahulu yang mana umur mereka sehingga beribu tahun yang pastinya amalan juga lebih banyak. 

Yang penting, buat sahaja. Jangan banyak berkira pasal pahala. Kita rebut apa yang Allah tawarkan. Jangan pula malam malam akhir ni, sibuk nak pergi majlis berbuka puasa dsb. Rugi sangat rugi. Ramadhan bulan pesta ibadah, bukan pesta masak memasak dan makan makan. Cukup setakat ini dahulu. 


Ketupat sotong adalah selamanya makanan kegemaran saya. Kira makanan mewah untuk anak kampung macam saya. Dulu kalau makan ketupat ni, paling banyak pun 2-3 ekor sahaja seorang. Pernah kena marah kerana dikatakan saya makan telur sotong sahaja, tak makan pulut. Sampai sekarang saya ingat peristiwa itu. 

Hari ini saya makan puas puas kerana saya beli 1 ½ kilo sotong dan semuanya sekali dibuat ketupat. Masa berbuka hanya saya Juita dan Aween sahaja. Jadi 3 ekor sekali saya makan. Selepas tu baru makan nasi.

Saya berpesan dengan peniaga ikan yang saya mahu hanya sotong yang bertelur sahaja. Jadi dipilih setiap satu bagi memastikan semuanya ada telur.

Sebelum ada yang komen, biar saya jelaskan yang saya memang tak suka buang kulit sotong. Saya memang dari kecil makan sotong macam ni. Lagi menyelerakan pada pandangan saya. Pilihan masing masing kan. Jika suka, boleh jer buang selaput kulit sotong.

Ketupat sotong yang cantik kejadiannya akan jadi bulat bulat montok macam yang saya sediakan hari ini. Kira menjadi dengan elok sekali. Alhamdulillah.

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba....



Ketupat Sotong Kelantan
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ½ kg sotong - 17 ekor
600-650 ml santan segar
½ sudu kecil garam
1 ½ keping gula Melaka - 140-150 gram
½ sudu besar gula pasir
2 helai daun pandan - simpul
1 cawan beras pulut

Cara cara:
Rendam beras pulut selama 1-2 jam supaya cepat masak dan empuk. Tos.

Bersihkan sotong dengan cabut kepala dan buang bahagian dakwat. Bersihkan dan tos.

Masukkan sedikit santan dan garam ke dalam beras pulut. Masukkan pulut ke dalam sotong agak agak separuh penuh. Masukkan semula kepala sotong. Tekan kepala ke dalam badan sotong dan dicucuk kemas dengan 2 lidi.

Susun sotong di dalam periuk dan masukkan daun pandan, santan dan garam. Santan agak agak tenggelam sotong kerana semasa direbus saiz sotong akan jadi kecil.


Masak sehingga pulut masak. Boleh cungkil sedikit pulut dari sotong untuk tengok kalau pulut telah masak.

Setelah pulut masak, masukkan gula Melaka dan gula. Masak lagi sehingga kuah terbit minyak. Tutup api.



Nota:
Saya masak dalam 17 minit, saya masukkan gula Melaka dan masak lagi sehingga 20-25 minit bergantung kepada pulut. Jangan terlalu lama kerana sotong akan liat.