Rabu, 24 Februari 2021

Masak Lemak Daging Salai Dengan Pucuk Ubi



Saya memang penggemar daging salai, yang merupakan lauk serta masakan yang terkenal di Negeri Sembilan. Sekarang ini daging salai juga banyak di negeri negeri lain. Hari ini saya menggunakan daging salai ibu dari Kuala Kangsar. Sedap dan lembut dagingnya. Baunya memang wangi dan menyelerakan.

Saya suka daging yang ada sedikit jer lemak. Jadi kuah nampak lah cantik sikit berkilat. Lebih lebih lagi kalau kita menggunakan santan kotak yang memang payah nak nampak kuahnya sedikit ala ala minyak muda. 


Kebelakangan ini saya suka makan pucuk ubi. Ada dua tiga pokok ubi kayu di belakang rumah. Memang berbaloi, puas dapat makan pucuk ubi segar di pokok sendiri. Sebenarnya pemakanan kita banyak berubah selari dengan usia. 

Kalau dulu dulu, saya tak lah suka makan makan sayuran atau ulaman macam ni. Tapi sekarang saya suka pula. Selain itu, pucuk ubi boleh juga dimasak gulai lemak sekali dengan telur itik atau dimasak gulai lemak putih dengan sedikit ikan bilis. 

Lauk saya hari ini, serious sedap. Saya siap meratah ratah lagi daging dan pucuk ubinya. Pucuk ubi ni, saya terus masukkan ke dalam gulai tapi ada orang yang akan mencelurnya terlebih dahulu. Tapi kalau pucuk ubi kayu muda, tak lama pun untuk ianya lembut. Jadi ia nya bergantung kepada pucuk ubi yang kita gunakan.  

Jom layan resepi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa untuk subscribe Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba....



Masak Lemak Daging Salai Dengan Pucuk Ubi

Bahan-bahan:
500 gram daging salai
Pucuk ubi - simpul
1 inci halia - dihiris
2 biji bawang merah - hiris
2 batang serai - ketuk
2 kotak santan kotak
Sedikit garam

Bahan kisar:
Segenggam cili api - 15-20 tangkai
1 inci kunyit hidup

Cara cara:
Satukan bahan kisar, daging salai, serai dan bahan hiris di dalam kuali.


Masak atas api sederhana. Kacau sehingga mendidih dan daging lembut. Setelah daging empuk, tuang santan dan kacau supaya santan tak pecah minyak. Kacau sehingga kuah mula memekat.

Apabila santan telah pekat, masukkan pucuk ubi kayu dan garam secukupnya.


Kacau sebati dan biar kuah merenih seketika. Apabila pucuk ubi lembut, bolehlah tutup api. Sedia untuk dihidangkan.


Nota:
Jika suka, boleh juga pucuk ubi dicelur seketika.


Isnin, 22 Februari 2021

Shrimp and Mushroom Alfredo Juita Amanda



Hari hari di dapur memang saya pening memikirkan menu apa yang nak dimasak. Memang tugas sebagai seorang suri rumah tidak mudah sebenarnya. Saya masa bekerja dulu, lebih rela ke pejabat dari duduk di rumah. 

Tapi bila dah bersara, tiada apa pilihan yang ada melainkan tinggal di rumah. Itu pun, saya tidak banyak membuat kerja rumah seperti mengemas dan membasuh. Saya hanya memasak sahaja. Ada masa, Hubby akan tolong mengemas juga di dapur sebelum dia naik tidur. 


Hari ini kami bersarapan lewat tengahari atau dipanggil sebagai brunch breakfast sekali dengan lunch dengan pasta yang disediakan oleh Juita. Tak lalu dah hari hari makan nasi lemak, nasi goreng, mee goreng. Sejak PKP, inilah menu sarapan saya. Aduhaaai. Nak keluar sarapan, tak boleh. Terpaksa lah redha. 

Menu western begini memang sedap dimakan sekali sekala jer. Jika selalu pun, boleh jadi muak. Inilah gara gara menonton drama Korea Pasta, jadi teringin nak makan pasta. 


Serious sedap. Kalau makan di restoran, rasanya RM30-50 sepinggan, memang tak lari. Nak lagi nampak sedap, hias lah ala ala restoran. Letak fresh parsley. Saya tak letak kerana saya memasak untuk makan sendiri sahaja. Bukan untuk blog. Beza tu. Yang mana saya masak, yang tu saya share di blog. Matlamat utama untuk hidangan keluarga. Bila sedap, saya kongsikan pula pada follower saya. 

Jom layan resepi yang saya guna hari ini. Video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...



Shrimp and Mushroom Alfredo Juita Amanda

Bahan bahan:
300 gram pasta linguine
30 gram mentega
15 ekor udang - buang kulit
1 paket cendawan shimeji
½ biji bawang besar kuning - dadu
3 ulas bawang putih - cincang
1/3 cawan susu segar
2 cawan whipping cream
1/3 cawan parmesan cheese
Garam
2-3 sudu besar minyak masak
Serbuk lada hitam
Paprika
Parsley

Cara cara:
Panaskan air secukupnya. Masukkan 1 sudu besar garam dan sedikit minyak. Bila mendidih, masukkan pasta. Masak selama 10 minit atau mengikut masa yang ditetapkan di pek pembungkusan. 


Udang digaul dengan ¼ sudu kecil garam, sedikit serbuk lada hitam dan paprika. 

Panaskan dua sudu besar minyak dan masukkan udang. Balikkan dan angkat. Masukkan pula cendawan dan kacau seketika. Angkat dan ketepikan. 



Buang minyak tadi dan masukkan mentega dalam kuali yang sama, setelah mentega cair, masukkan bawang besar. Kacau rata. 

Masukkan pula bawang putih dan tumis lagi sehingga naik bau. 

Masukkan susu segar dan kacau rata sehingga sedikit pekat. Masukkan whipping cream. Kacau sehingga hampir mendidih sahaja, terus masukkan pasta. Kacau rata. 

Masukkan udang dan cendawan yang telah digoreng. Kacau rata. 


Masukkan juga ½ sudu kecil garam, serbuk lada hitam dan tabur dengan parsley. Siap untuk dihidangkan.



Sabtu, 20 Februari 2021

Kari Udang Sedap Meletop



Saya masa kecil kecil dulu selalu makan udang galah yang dimasak gulai. Gulai tu macam masak lemak lah kalau di tempat lain. Udang galah yang ditangkap sendiri oleh arwah ayah di sungai belakang rumah kami. Tak pernah makan udang laut. Bila dah kawin, barulah merasa makan udang laut. 

Kalau udang, saya lebih suka masak lemak atau goreng goreng garam kunyit sahaja. Tapi sekali sekala, saya masak kari. Untuk menukar rasa, lagi pula masak kari ini versatile, sesuai untuk semua jenis bahan masakan ikan daging ayam makanan laut. 

Terpulang kepada citarasa masing masing, saya suka kari yang sedikit masam. Ala ala kari restoran nasi kandar. Jadi lebihkan asam keping atau pes asam jawa.


Saya tak pasti dengan orang lain, tapi tekak saya memang tak suka bau dan rasa hanyir. Walaupun udang laut, kadang kadang saya boleh rasa hanyir. Jadi jika suka, saya goreng seketika udang, angkat dan ketepikan. Jadi bila dengan kita goreng, udang juga tak kecut kerana kita masukkan dalam kari sejurus sebelum ditutup api. 

Nak bagi lagi cantik, minyak lebihan menggoreng udang, dituang ke dalam kuah kari. Bab ini adalah opsyenal. Memasak ini seperti berkarya di dapur, jadi gunalah kreativiti masing masing mengikut kesukaaan dan tekak sendiri.  

Jom layan resepi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba.... 



Kari Udang

Bahan bahan:
330 gram udang
1 pek rempah kari udang
¾ kotak santan kotak
1 sudu besar halba campur
1 sudu besar cili kering kisar
1 pelepah daun kari
7-8 biji kacang bendi
½ biji bawang besar - hiris
Garam
½ cawan minyak masak

Bahan hiris:
4 biji bawang merah - saiz besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis halba campur dan masukkan bahan bahan hiris. Tumis sehingga wangi.

Masukkan cili kisar dan kacau sehingga masak sedikit. Masukkan serbuk kari dan kacau rata sehingga naik bau. Masukkan sedikit air supaya tidak hangit. Masukkan daun kari. Kacau sehingga terbit minyak.

Masukkan air lagi dan tumis sehingga terbit minyak sekali lagi bagi memastikan rempah benar benar masak.

Masukkan air dan biarkan mendidih. Masukkan santan dan setelah mendidih, masukkan udang.

Kacau rata sehingga kuah hampir terbit minyak, masukkan kacang bendi dan garam secukupnya. Bolehlah tutup api.


Nota:
Udang boleh juga digoreng seketika. Angkat. Untuk kuah yang cantik, boleh tuangkan sedikit minyak menggoreng udang ke dalam kari yang telah siap dimasak.


Khamis, 18 Februari 2021

Ayam Masak Merah Lauk Kenduri Batu Pahat



Sebelum kita bercerita bab ayam masak merah lauk kenduri Batu Pahat, jangan lupa picit iklan google yang keluar di blog. Hmm sejak pandemik Covid 19, rindu pula nak makan lauk kenduri. Lauk kenduri di kampung biasanya dimasak secara rewang atau bergotong royong. Cuma kebelakangan ini, di kampung mula menggunakan perkhidmatan catering. Mungkin kerana tiada generasi pelapis dan orang tua tua pun dah tak ada lagi. 

Seperti mana ramai yang follow saya tahu bahawa saya memang minat mengumpul resepi dari kecil. Tapi saya jarang ke dapur. Rumah saya tidak ada bahan bahan memasak yang canggih canggih. Hanya ada bahan basic kunyit, lengkuas halia yang ditanam sendiri sahaja. Nak buat kuih, kena kisar beras sendiri. Nak guna kelapa, kena kopek sendiri dan parut sendiri. 

Lagi pula, ibubapa saya tidak kisah dan tidak menekankan untuk kami anak anak perempuan mesti ke dapur. Mereka lebih menekan untuk kami mengaji solat dan belajar pandai pandai supaya menjadi orang senang di kemudian hari. Alhamdulillah saya telah memiliki kedua duanya, saya berjaya dalam pelajaran dan saya juga berjaya di dapur. 

Selepas kawin, saya bermula dengan kek dan biskut serta kuih muih. Kalau hampir raya, saya akan menyediakan pelbagai jenis cookies untuk hidangan raya. Tak pernah beli masa tu.  

Setelah anak anak besar dan suka makan, barulah saya memasak lauk pauk dan kuih muih moden dan tradisional. Saya lebih menyukai lauk pauk dan kuih muih tradisional yang memang proven dan tested sedap. Terutama resepi dari tukang masak dan resepi turun temurun. Kalau dapat resepi seperti ini, macam dapat satu bonus. Happy tak terkata.   

Saya tertarik untuk mencuba resepi ayam masak merah ini bila seorang follower menulis di ruangan komen di Instagram supaya saya mencuba resepi ayam masak merah lauk kenduri yang terkenal di Batu Pahat. 

Resepi ini diperolehi sendiri dari ketua tukang masak rewang untuk majlis kenduri. Seronok baca di blog beliau di SINI. Sebelum ini saya kongsi resepi ayam masak merah lauk kenduri dari seorang tukang masak tersohor di Kuala Kurau di SINI. Juga sangat sedap. 



Lauk ini memang sedap kerana terdapat rasa bawang goreng yang banyak. Jadi kalau anda mahu merasai bagaimana keenakan lauk kenduri ini, jom cuba sendiri di rumah. Nak tunggu majlis kenduri kawin lambat lagi kan.  

Jom layan resepi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba... 



Ayam Masak Merah Lauk Kenduri Batu Pahat

Bahan-Bahan:
1 ekor ayam - potong 12
½ cawan cili kering kisar - saya guna ½ cawan
2 biji bawang besar - hiris bulat
Rempah 4 sekawan - buah pelaga, kayu manis, bunga lawang
2-3 sudu besar gula pasir
1 sudu besar serbuk cili
5 sudu besar besar sos tomato
2 helai daun pandan
350 ml santan - atau susu cair
2 sudu besar oren sunquick - saya guna jus lemon
½ cawan bawang goreng
¾ cawan minyak masak
1- 1 ½ sudu besar garam

Bahan hiris:
10 biji bawang merah
10 ulas bawang putih 

Bahan kisar:
2 batang serai
1 biji buah tomato

Cara cara:
Ayam dilumur dengan garam dan serbuk kunyit. Perap selama 1 jam. Goreng ayam sekadar masak sahaja. Angkat dan ketepikan.



Menggunakan 3/4 cawan minyak gorengan ayam, goreng bawang hiris sehingga perang dan kelihatan rangup (seperti membuat bawang goreng).


Setelah itu, masukkan rempah 4 sekawan, daun pandan dan cili kisar. Tumis sehingga terbit minyak.


Masukkan bahan kisar. Tumis sehingga terbit minyak.

Masukkan gula, sos tomato, sunquick dan santan. Masak sehingga kuah agak pekat.

Setelah pekat, masukkan serbuk cili untuk menambah warna. Setelah cukup rasa masin, manis dan masam, barulah dimasukkan ayam goreng dan bawang goreng. Reneh sebentar.



Akhir sekali, masukkan bawang besar dan gaul rata sehingga bawang layu. Tutup api.

Nota:
Sedap dimakan bersama nasi minyak.

Jika suka, boleh masukkan kacang peas.

Isnin, 15 Februari 2021

Kari Ketam Sedap



Saya memang tak boleh makan ketam atau apa apa makanan laut yang bercengkerang. Sejak beberapa tahun lepas saya telah disahkan allergi dengan makanan laut ini. Sedih lah juga sebab ini lah makanan kegemaran saya. Masa muda muda dulu, tak mampu nak makan makanan laut seperti ini.

Hari ini bila saya memasak pun, kerana saya teringin nak memasak kari ketam. Tapi saya memang tak makan. Saya hanya makan kuah sahaja. Fasa fasa dalam kehidupan memang dijadikan begini. Makan dah berkurang, tenaga berkurang. Semua orang jika tidak mati muda, pasti merasai perubahan pada tubuh samada fizikal dan juga dalaman. 

Kita tidak boleh menahan dimamah usia, cuma boleh menjaga supaya tua dengan lebih sesuai usia. Jaga diri supaya sihat supaya dapat beribadah sehingga ke akhir hayat. Supaya dicerdaskan akal dan minda. Tak perlu untuk mengubah sana sini, cucuk sana sini. Sebab akan kelihatan pelik bila kita cuba mengubahnya. Semacam jer kulit tepi batang hidung

Sebaliknya bila berusia, kena banyak mengingati kematian. Kematian memang tidak mengenai tua muda, tapi apalagi yang telah tua kan. Kalau yang bertudung tapi masih memakai baju lengan pendek, telah boleh berubah. Kalau yang belum lagi berjinak jinak dengan Al Quran, bolehlah mulai mendekati al Quran. Orang yang paling bijak ialah orang yang banyak mengingati kematian dengan membuat amalan sebagai bekalan. 

Berbanyak berbuat kebaikan dengan menolong orang lain dengan cara yang termampu. Tak perlu kedekut, apa lagi kalau sekadar ilmu yang tidak melibatkan kewangan pun. Ada orang nak berkongsi sesuatu maklumat pun tak mahu, takut orang lain lebih dari mereka. Sejak saya menjadi blogger ni, ramai juga yang saya jumpa orang seperti ini.


Sekarang masuk semula bab ketam, saya memang suka memasak kari ketam kerana kuahnya akan menjadi sangat sedap digaul dengan nasi putih panas atau dicicah dengan roti. Jadi walaupun tak dapat makan isi ketam, kuahnya sangat sedap. Bukan sahaja kari tapi kalau masak lemak ketam pun, kuahnya memang sangat sedap. 

Ketam sekarang ini sangat mahal harganya, bukan murah murah. Kadang kadang lebih RM10 seekor. Itupun kalau nasib tak baik, ketam tak banyak isi. 

Ya lah zaman sekarang semua mahal. Saya pernah beli ikan terubuk berat 2 kilo dengan harga lebih RM200. Ada juga rasa bersalah memikirkan dengan duit sebanyak itu, orang susah boleh membeli pelbagai bekalan makanan. 

OK lah jom kita tengok cara saya menyediakan kari ketam pada hari ini. Selamat mencuba....



Kari Ketam Sedap
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
6 ekor ketam
1 biji bawang besar - kisar
1 sudu besar halba campur
2 tangkai daun kari
1 paket kecil serbuk kari ketam
1 sudu kecil serbuk cili
1 sudu besar asam jawa 
2 cawan santan pekat
2 batang cili hijau
Garam

Bahan hiris:
3 biji bawang merah 
4 ulas bawang putih 
1 inci halia

Cara cara: 
Panaskan minyak masak yang agak banyak supaya rempah dapat ditumis dengan elok. 

Masukkan halba campur dan bahan hiris sehingga naik bau dan bawang layu. Masukkan bawang kisar dan tumis sehingga terbit minyak.

Masukkan rempah kari dan serbuk cili dan kacau rata dengan pantas sehingga naik bau. Masukkan daun kari dan sedikit air. Kacau sehingga terbit minyak. 


Ulang masuk air dan biarkan sehingga terbit minyak sekali lagi bagi memastikan rempah kari betul betul masak dan garing. 

Setelah terbit minyak dan garing, masukkan air asam jawa. Kacau rata dan masukkan pula santan dan air secukupnya. Kacau rata sehingga mendidih. 

Masukkan ketam dan biarkan sehingga ketam masak dan berubah warna. Saya tambah sedikit lagi santan pekat. Masak sehinga mendidih dan buih buih di dalam kuah hilang. 


Akhir sekali, masukkan garam secukupnya dan lada hijau. Bolehlah ditutup api.




Sabtu, 13 Februari 2021

Masak Lemak Ikan Kurau Kering Dengan Pucuk Ubi


Saya ada beberapa batang pokok ubi kayu di belakang rumah, memang menghasilkan banyak pucuk ubi. Setiap kali nampak banyak pucuk ubi, saya akan menyediakan lauk yang berasaskan pucuk ubi.

Isi ikan kurau kering ini dah lama dalam peti ais. Saya beli masa pergi ke pasar basah di Kuala Selangor. Mahal betul ikan kurau kering sekarang. Ye lah zaman sekarang serba serbi mahal. Kadang terfikir bagaimana struggle nya untuk orang yang berpendapatan rendah mencari wang untuk menampung kehidupan.

Teringat Juita cerita bila hari dia naik grab untuk balik ke rumah. Kereta yang dinaiki menpunyai masalah aircond yang tak berapa sejuk. Jadi memang agak kepanasan. Kata Juita, kesian dia ma, terpaksa mencari rezeki dengan kereta rosak dalam keadaan panas. Juita bagi duit tips yang lebih pada pemandu grab tersebut.   

Saya sendiri juga mulakan kehidupan dari bawah di sini. Semua dalam kepayahan. Dengan gaji yang sedikit untuk membayar rumah, kereta dan persekolahan anak anak. Makan di luar pun ketika itu, kena kira kira dulu. Ada ketika kena pinjam duit mak ayah juga di kampung. Hahaha 

Bila sekarang telah merasa sedikit senang, baru lah kami mampu membeli itu ini untuk anak anak supaya mereka gembira. Sejak PKP tahun lepas saya banyak beli handbag untuk anak anak kerana harga lagi naik setiap tahun. 

Saya beli jenis klassik supaya design kekal lama. Kalau boleh sampai bila bila tetap in fashion. Kalau mereka bergaji besar baru nak beli sendiri, harga mungkin dah terlalu tinggi. Jadi saya bantu mereka untuk membelinya sekarang. 


Berbalik pada resepi masak lemak ikan kurau kering dengan pucuk ubi hari ini, memang serious sedap. Bila dah berumur selera kita lebih kepada sayuran dan ulam ulaman. Tak pasti dengan orang lain, tapi saya memang suka makan lauk yang berasaskan sayuran.

Untuk masak lemak hari ini, juga sedap jika menggunakan nangka muda dan ikan kurau bahagian tulang tulang sedikit. Nangka muda pun antara makanan kegemaran saya juga. Cuma bila makan nangka, kena hati hati dengan angin dalam badan.

Jom kita layan resepi yang saya gunakan di bawah ini. Selamat mencuba.... 



Masak Lemak Ikan Kurau Kering Dengan Pucuk Ubi

Bahan bahan:
1 cekak pucuk ubi - direbus sehingga lembut
Ikan kering kurau
¼ kilo santan segar
Garam

Bahan kisar:
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
½ inci halia
Sedikit biji ketumbar

Cara cara:
Masak bahan kisar sehingga agak agak masak dan masukkan pucuk ubi yang telah direbus dan ikan dengan air secukupnya sehingga mendidih.

Masukkan santan dan masak lagi sehingga mendidih. Masukkan garam secukupnya. Bolehlah ditutup api. 


Jumaat, 12 Februari 2021

Ayam Masak Merah Kenduri Kawin Kuala Kurau


Hari ini cuti sempena perayaan Tahun Baru Cina. Kepada yang tak ke mana mana kerana kita masih berada dalam PKP, meh baca blog saya sampai habis. Sebelum kita mulakan, sudi kiranya anda semua picit iklan yang ada dalam blog saya ini. Income blogger termasuk saya ialah dari iklan adsense. 

Itu yang saya sedih bila membaca mesej yang dihantar seseorang pada saya. Katanya dia rasa sedih bila melihat banyak iklan di blog menyebabkan dia lebih suka mendapatkan resepi di instagram. Kesimpulan saya, dia hanya mahu benda yang mudah tanpa memikir kepayahan orang lain. 

Dunia tanpa sempadan, dapatkan lah resepi dari mana sekali pun. Tak kisah tapi hargai mereka yang mendapatkannya. Saya dulu memang tidak mendapat resepi mudah seperti sekarang. Terpaksa meminta minta. Itu sebab saya sangat sayang setiap resepi yang saya perolehi.

Hari ini bagai pucuk dicita ulam mendatang bila seorang follower saya Zueomar telah berkongsi resepi ayam masak merah yang sangat sedap dan terkenal di Kuala Kurau Perak. Resepi dari arwah ayah beliau yang merupakan tukang masak tersohor untuk majlis kenduri kawin di kampung beliau.

Alhamdulillah kerana resepi begini yang saya sukai. Resepi tradisional, resepi lama dan resepi dari tukang tukang masak kampung. Semoga roh arwah dicucuri rahmat dan diberikan ganjaran pahala dari perkongsian ini. Nak tengok Ayam Masak Merah lauk kenduri dari tukang masak tersohor Batu Pahat, boleh klik di SINI
 

Menurut Zue, resepi ini lebih sedap jika menggunakan ayam kampung. Ayam pula dipotong 4 supaya hidangan kenduri dimakan beramai ramai. Selain itu, boleh juga menggunakan daging masak merah yang dipanggil Ampal dalam bahasa Banjar. Daging juga dipotong dalam saiz yang besar. 

Kalau ada yang belum pernah mencuba resepi ini atau keenakannya, boleh lah mencuba resepi yang saya kongsikan di bawah ini. Video juga saya share di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI

Sesiapa yang belum follow blog saya, bolehlah klik butang follow supaya anda akan mendapat notifikasi setiap kali ada blog update. Selamat mencuba....


Ayam Masak Merah Kenduri Kawin

Bahan bahan:
1 ekor ayam - potong 8
100 gram tomato puree
Rempah 4 sekawan
Garam
1 cawan minyak masak + 1 sudu besar minyak sapi

Bahan kisar :
2-3 biji bawang besar
6 ulas bawang putih
1 inci halia
100 gram cili merah
2 sudu besar cili kering
5-6 biji badam
1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk jintan putih
Garam secukupnya
1 sudu kecil gula - saya tambah

Bahan lain:
½ tin susu cair
½ tin kecil kacang peas
1 biji bawang besar - hiris 

Lumur ayam dengan garam kunyit dan digoreng ¾ masak.


Panaskan 1 cawan minyak dan 1 sudu besar minyak sapi. Satukan bahan kisar dengan tomato puree dan gaul rata. 

Tumis rempah 4 sekawan dan bahan yang disatukan sehingga terbit minyak.


Setelah terbit minyak, masukkan ayam goreng, susu cair, garam dan serbuk perasa. Akhir sekali, taburkan kacang peas dan bawang besar hiris. Kacau sehingga bawang layu, bolehlah ditutup api.




Nota:
Sedap guna ayam kampung yang dipotong 4.

Tomato puree boleh juga digantikan dengan tomato ketchup.

Resepi ni boleh juga guna untuk daging. Daging pun dipotong besar jugak. Agak agak seketul satu piring. Yang daging masak merah disebut 'ampal' dalam bahasa Banjar. Menu kenduri juga.

Khamis, 11 Februari 2021

Lontong Dan Kuah Lodeh Azie Kitchen



Assalamualaikum dan Selamat pagi semua. Semoga anda semua berada dalam keadaan sihat walafiat. Aameen. Ramai orang terkesan dengan PKP yang panjang ini. Saya pun terkesan juga kerana terasa sangat kebosanan. Tak dapat untuk menghadiri kuliah agama dan sebagainya.

Ramadhan pun tak lama lagi, jadi kita dah boleh mula mengaji walaupun sebelum ini kita harus mengaji setiap hari. Saya terfikir semasa masih bekerja, kita menunggu setiap 25 haribulan untuk menerima gaji dan menunggu tarikh persaraan. 

Tapi setelah bersara, apa yang ditunggu lagi. Tidak lagi menunggu gaji kerana saya tiada pencen seperti mana orang yang bersara dengan berpencen. Hmm yang ditunggu ialah hari untuk mengadap Allah. 

Kematian memang tidak mengenal usia tua muda tapi kalau dah bersara tu, apa lagi yang nak dikejar dalam hidup ini kan?  Sementara masih bernyawa, kena sentiasa berbuat kebaikan dan mencari keredhaan Allah dalam apa jua cara yang termampu. OK hari ini saya nak kongsikan resepi Kuah Lodeh. 

Masih guna resepi sama dengan resepi saya selama ini di SINI. Cuma yang berbeza kali ini, ianya ditumis terlebih dahulu jika tak mahu tumis, boleh terus masak bahan kisar dengan air sehingga masak renih sehingga betul betul masak sebelum dimasukkan sayuran dan bila lembut, masukkan santan. Yang lain tu sama jer masukkan bahan yang digoreng, cili merah untuk menambahkan warna 


Saya pernah makan kuah lodeh sedap di rumah terbuka jiran kami yang buat saya teringat sehingga kini Saya tengok dimasukkan petai dan daun limau purut saya tak masukkan petai kerana ada orang tak suka makan petai.

Masakan ini sesuai untuk dimasak di pagi hari raya kerana ianya boleh disediakan awal cuma rancang apa yang perlu dibuat dahulu supaya di pagi raya, kita tidak lah tergesa gesa 

Entah kenapa tiba tiba teringin nak makan lontong dan kuah lodeh tang sedap dah lama sebenarnya tapi bukan senang nak cari kuah lodeh masa sarapan kalau ada pun, tak sedap tak cukup lemak dan bahan bahan sayuran pun tidak banyak.

Kalau nak makan sedap, memang kena masak sendiri. Barulah ianya kena dengan tekak dan selera kita. Jom kita layan resepi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba...



Lontong Dan Kuah Lodeh Azie Kitchen

Bahan bahan:
¼ biji kubis - potong halus
¼ biji sengkuang - potong panjang - opsyenal
1 batang karot - potong panjang
6 batang kacang panjang
2 biji terung panjang 
1 biji kentang - potong 8 - opsyenal
2 keping sayur fucuk - potong kecil dan rendam semalaman
2 batang serai - ketuk
1 cawan udang hidup 
2 santan kotak 
Garam secukup rasa
Serbuk kunyit

Bahan B:
1 ikat soo hoon - rendam semalaman
1 keping tempe - potong nipis dan goreng
2 keping tauhu - potong 8 dan goreng
2 batang cili merah - hiris

Bahan kisar:
8 biji bawang merah
1 inci kunyit hidup
2 sudu besar udang kering - rendam dan tos


Bahan Lain:
Nasi impit
Sambal kacang/sambal ikan bilis
Telur rebus - belah 2

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga kekuningan dan naik bau. 


Masukkan semua sayur-sayuran kecuali suhun, pucuk, tempe dan tauhu. Tumis sehingga sayur sedikit layu. 


Tambahkan air secukupnya. Setelah mendidih, masukkan udang dan pucuk kacau rata. Masukkan santan pekat nengikut kepekatan kuah yang disukai. Jika pekat, boleh tambah air. Masak sehingga mendidih. 



Akhir sekali, masukkan suuhun, tempe, tauhu dan cili merah. Masak hingga dua-dua ni empuk. Masukkan garam secukup rasa. 



Sedia untuk dihidangkan dengan nasi impit, sambal kacang/sambal ikan bilis dan telur rebus.

Nota:
Resepi ini tidak ditumis tapi kali ini saya tumis bahan kisar terlebih dahulu.