13 Nov 2017

Rendang Kacang Dengan Hati Ayam Sedap

Rendang Kacang Dengan Hati Ayam

Saya hendak menghabiskan baki hati dan mempedal serta kacang panjang yang saya beli di Pasar Taman Tun. Boleh baca entri entri Kacang Panjang dengan Hati Ayam Goreng yang sedap giler itu di SINI. Hahaha. Saya memasak sebaik tiba di rumah, jadi masih tak sempat tukar baju. Masih dengan baju pejabat gitew. Di pejabat pula kerja tengah menimbun, jadi saya agak kepenatan. Last last selepas jer masak, saya jadi tak lalu makan kerana terlalu kepenatan. Rasa seperti nak pengsan. Malam tu, langsung tak makan walaupun semua dah siap terhidang. 

Oleh kerana siap memasak, hari dah malam jadi gambar yang diambil memang tak cantik langsung, Tapi saya tetap juga snap kerana walaupun gambar tak cantik, rendang ini sangat sedap. Saya sempat merasa dengan meratah sebaik ianya masak. Lauk seumpama ini kalau di Kelantan adalah Teresek Kacang Panjang di SINI, kalau di Negeri Sembilan, boleh tengok di SINI. Kira lauk kaum kerabat kacang panjang seperti resepi rendang di atas. 

Saya rebus dan tos dulu hati dan mempedal kerana tak mahu ianya hancur semasa dikacau. Saya juga tambah sedikit isi ayam kerana Nana dan Boy tak makan bahagian organ dalaman. Dua orang anak saya ni makan agak memilih. Jika tak suka, mereka akan ambil apa apa jer yang depa suka seperti kicap dan digaul dengan nasi. 

Sebetulnya sekarang saya dah tak lalu lagi nak makan banyak banyak. Kalau nasi, minta separuh pun rasa seperti tak habis. Berbeza dengan waktu dulu, boleh makan KFC 3 ketul. Sekarang makan seketul pun dah terasa kenyang. Bila dah berduit, selera makan yang dah hilang. Zaman dulu, bukan boleh makan itu ini kerana gaji pun tak sebesar mana. Hmm kena redha dengan perubahan masa. 

Teringat semasa saya kecil dulu, saya makan dengan pinggan khas. Pinggan besi yang hanya untuk saya. Orang lain memang tak akan guna pinggan tersebut. Saya pun tak tahu kenapa saya ada pinggan khas. Agaknya nak mengelakkan dari pinggan pecah kot. Hahaha saya pun tak ingat sehingga bila saya menggunakannya. Rasanya sehingga saya berpindah dari rumah asal kami. Makan ketika itu, duduk di lantai. Sedikit catatan nostalgia...

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Kena pandai mengagak bila masa perlu dimasukkan kacang panjang supaya ianya tidak terlalu masak. Saya suka yang sedang sedang sahaja. 

Rendang Kacang Dengan Hati Ayam

Rendang Kacang Panjang dan Hati Ayam
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ikat kacang panjang - potong serong
Hati dan mempedal ayam - rebus dan tos
2 batang serai - ketuk
1 helai daun kunyit 
1 senduk cili kisar
Kerisik
Serbuk perasa
Garam
Gula
Asam keping
1 1/2 kotak santan kotak

Bahan kisar:
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2-3 hirisan lengkuas
1 inci kunyit hidup
1 inci halia

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan cili kisar sehingga pecah minyak. Masukkan hati dan pedal ayam. Kacau rata.

Masukkan santan dan air secukupnya. Masukkan juga asam keping, serai dan daun kunyit. Kacau rata sehingga pecah minyak dan hampir pekat.

Masukkan garam, gula dan serbuk perasa. Setelah hampir kering, masukkan kacang panjang dan kacau rata sehingga kacang panjang lembut. Bolehlah ditutup api.

Nota:
Saya tambah sedikit bahagian tulang ayam kerana ada anak saya yang tak makan organ ayam.


4 ulasan

sedapnyer yg ni kak..makan ngan nasik panas2,..x payah lauk lain dah..hehe

Another delicious dish for me to try! Thanks, Kak Azie. Your recipes are down to earth but taste heavenly!

Assalam kak..dah lama x komen sini..hehe.

Tak pernah lagi buat resepi ni..sesuatu yg lain.

Tq sharing resepi


EmoticonEmoticon