19 Nov 2017

Hari Jadi Hafez Yang Teristimewa

Hari Jadi Hafez Yang Teristimewa

Selamat Hari Jadi Hafez. Begitu cepat masa berlalu. Rasa macam baru lagi, kami melihat dia bertatih. Hari jadi Hafez atau kami memanggil beliau dengan panggilan Boy kali ini lebih istimewa kerana ianya adalah tahun terakhir menyambut hari lahir sebagai orang bujang. 

Saya sebenarnya di dalam diam, sangat sedih dan dalam masa yang sama merasa gembira kerana tidak lama lagi Hafez akan menamatkan zaman bujang. Sedih kerana saya sendiri tidak menyangka secepat ini,  dia akan menamatkan zaman bujang. Saya selalu berpesan, Boy lepas tamat belajar mesti kerja dan kumpul duit banyak banyak. Bila dah financially stable, baru kahwin. 

Ketika menulis entri ini pun, airmata saya bergenang. Tapi bila difikirkan, buat apa ditunggu bila mereka telah menemui pasangan yang mereka sukai. Saya sendiri menemui cinta hati saya sewaktu saya berumur 20 tahun. Ketika itu, saya sangat pasti yang saya sangat menyintainya dan ingin hidup di sampingnya. 

Mungkin begitu juga perasaan Bonda saya suatu ketika dahulu. Masih ingat lagi, ketika saya menelefon Bonda memberitahu hasrat ingin menamatkan perhubungan dengan cinta hati dengan ikatan perkahwinan, Bonda meminta supaya saya mengambil masa untuk berfikir semasak masaknya. Namun saya tetap bertegas dengan keputusan saya. Saya menangis di gagang telefon meminta Bonda memberi restu. 

Hari Jadi Hafez Yang Teristimewa

Berbalik pada makan malam kali ini, Mira juga turut sama meraikan harijadi Hafez. Makan malam sempena harijadi Hafez dilewatkan satu malam kerana Hubby mahukan semua anak anak turut serta. Kecuali Juita yang berada di Manchester. 

Restoran pilihan adalah Tony Romas di e-Curve yang dicadangkan oleh Nana. Selepas makan malam, seperti biasa pihak Tony Romas telah menyediakan dessert untuk Birthday Boy sambil menyanyi secara beramai ramai. 

Hari Jadi Hafez Yang Teristimewa

Selepas makan, kami beredar ke The Curve kerana Hafez dan Mira ingin mengambil cincin pertunangan mereka yang telah siap di Diamond and Platinum. Kami sangat gembira melihat keserasian mereka. Sama samalah kita doakan agar mereka diberikan kemudahan dalam apa jua yang dilakukan dan diberi kebahagiaan dalam berumahtangga sehingga ke Jannah. Aameen. 


18 Nov 2017

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC

Selamat Pengantin Baru buat Ain dan pasangan. Semalam kami menghadiri majlis resepsi perkahwinan Ain, anak sulung Dato Mohd Alias Hamzah dan Datin Khasani yang merupakan antara sahabat kami sejak di zaman kampus lagi. 

Majlis ini juga dihadiri oleh ramai lagi rakan dari alumni Bekas Penghuni Kolej Ketiga Universiti Malaya (ETHICA). Majlis sederhana tetapi meriah diadakan di Dewan Tun Hussein Onn PWTC. Tetamu rata rata berbaju Melayu yang menampakkan kebudayaan orang Melayu. Majlis juga diserikan dengan tarian dari anak anak kesenian. Makanan yang dihidangkan juga sangat sedap dengan soto sebagai hidangan pembuka selera.

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC


Bila bertemu dengan rakan rakan ETHICA, majlis akan menjadi sangat meriah dengan masing masing sibuk bertanya khabar dan bergambar sebagai kenang kenangan. Oleh kerana malam itu adalah malam hari jadi Haji Kamaruddin Mokhtar, kami beramai ramai menyanyikan lagu selamat hari jadi kepada beliau. 

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC

Keakraban persahabatan melebihi 30 tahun memang tidak dapat dinafikan lagi. Malahan saya sendiri akan berbesan dengan Dato Salehuddin dan Datin Nursinah. Datin Nursinah memang saya kenali sejak di hari pertama minggu haluan siswa di Kolej Ketiga lagi. Persahabatan yang akrab menyebabkan kami saling menyokong antara satu sama lain. 

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC

Rakan rakan datang dari segenap pelusuk tempat dan negeri semata mata untuk meraikan majlis perkahwinan anakanda sahabat ETHICA. Dato Wan Nazari dari Terengganu, Dato Ibrahim dari Melaka, Encik Khairy dari Johor, Dr Mohad Anizu dari Kelantan dan Encik Kamalullail dari Pulau Pinang. Haa betapa kuatnya jalinan persahabatan antara kami.  Semoga terus kekal dan utuh selamanya.  

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC

Akhir sekali tahniah kepada Dato Alias sekeluarga dan juga kepada pasangan pengantin. Hebat hebat Tok Lias. Hahaha itulah trademark Tok Lias yang menjadi gurauan antara kami dalam group WhatsApp. 

Majlis Perkahwinan Meriah Anak Dato Mohd Alias di PWTC


17 Nov 2017

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan

Sejak kecil, saya telah biasa dihidangkan dengan masakan Masak Lemak Putih pelbagai jenis sayuran seperti petola, petola ular, terung, timun, kacang panjang. Hampir semua sayuran dimasak Lemak Putih. Selain dapat dijadikan sayur sebagai lauk, juga kuahnya untuk digaul dengan nasi. Kiranya seperti lauk 2 dalam 1 juga. Semua sayuran adalah hasil tanaman kedua ibubapa saya sendiri. Mereka sangat rajin bercucuk tanam untuk memberi makan kami adik beradik. 

Adakala saya turut membantu memetik sayuran yang telah masak seperti terung dan kacang panjang. Apa yang tidak dapat dilupakan adalah memetik kacang panjang muda dan dimakan begitu sahaja. Ala ala kudapan anak kampung. 

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan


Tapi yang tak bestnya, tempat mereka berkebun terdapat banyak pacat. Memang menjerit jerit lah bila pacat melekat di kaki dan betis. Ya lah kawasan lembap, mestilah ada pacat. Ada telaga kecil tempat kami menceduk air untuk menyiram pokok pokok sayur. Semuanya menggunakan tenaga dan tulang 4 kerat.

Maklum ibubapa saya hanya lah orang kampung sahaja. Jadi boleh dikatakan semua kerja kampung, mereka akan buat. Mereka memang tidak reti duduk diam atau melepak lepak di kedai kopi. Malahan saya tidak pernah melihat arwah bapa saya singgah minum di kedai kopi.

Saya sangat berpuashati kerana berpeluang hidup dalam 2 keadaan yang berbeza sebagai anak kampung yang serba sederhana dan hidup di bandar. Menpunyai tangan yang membantu ibubapa membuat kerja kerja kampung yang lasak dan tangan sama yang hanya memegang pen di pejabat.

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan

Berbalik pada resepi hari ini, saya rindu untuk menikmati masak lemak putih cara keluarga saya yang menggunakan isi ikan rebus atau ikan bakar. Setelah berpindah ke Kuala Lumpur, saya mengubahsuai sedikit masak lemak dengan menggunakan ikan bilis yang ditumbuk kasar. Tetapi rasanya tak sama dengan keenakan masak lemak putih yang menggunakan isi ikan rebus. 

Untuk menambah keenakan masakan, jangan lupa masukkan Maggi Cukup Rasa. Seperti namanya, ia memang menjadikan masakan kita secukup rasa.

Jom layan resepi Masak Lemak Putih Petola saya hari ini. Juga jangan lupa menonton video di Azie Kitchen youtube channel. Ooh ya kepada yang belum lagi follow Instagram Azie Kitchen, jangan lupa follow Azie Kitchen kerana ramai yang menulis memberitahu mereka baru menemui IG Azie Kitchen. Selamat mencuba...


Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 kotak santan kotak
1 batang petola 
1-2 tangkai cili hijau solok
1/2 tangkai cili merah
1 sudu kecil Maggi Cukup Rasa
Garam - jika perlu

Bahan Tumbuk:
1 ekor ikan rebus - ambik isi
1-2 ulas bawang merah
1/2 sudu besar lada hitam

Cara cara:
Masukkan santan ke dalam periuk bersama 1 1/2 kotak air  atau secukupnya bergantung kepada kepekatan kuah yang disukai. Jerang di atas dapur sambil terus dikacau di atas api yang sederhana besarnya. 

Apabila hampir mendidih, masukkan bahan tumbuk dan kacau lagi sehingga ianya mendidih. Perlu dikacau supaya santan tidak berketul.

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan


Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan


Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan

Masukkan petola dan kacau rata. Bila agak separuh lembut, baru dimasukkan cili hijau dan cili merah. 

Tujuan saya memasukkan cili merah adalah untuk menambah warna pada masak lemak putih ini. Tidaklah putih dan hijau sahaja. 

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan

Akhir sekali, masukkan Maggi Cukup Rasa. Taraaa siaaap

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan
 
Bolehlah tutup api dan terus dikacau lagi selama beberapa minit supaya kuah cantik dan tidak berketul. 


Nota:
Jangan biarkan petola terlalu lembut kerana ketika kuah sejuk, ia akan menjadi terlebih masak. Saya suka yang agak rangup. 


16 Nov 2017

Persiapan Majlis Pertunangan

Persiapan Majlis Pertunangan Azie Kitchen

Persiapan untuk majlis pertunangan Hafez dibuat dengan berdikit dikit kerana kami menpunyai masa yang agak panjang. Tambahan pula persediaan majlis untuk anak perempuan dengan anak lelaki sangat jauh berbeza. Jika anak perempuan, semua persediaan perlu dibuat. Boleh klik di SINI untuk majlis perkahwinan Nana. Tetapi untuk majlis anak lelaki, saya cuma membuat persediaan dari segi pakaian dan barang barang untuk hantaran sahaja. 

Fabrik untuk pakaian majlis pertunangan, kami beli di Pasar Mayestik semasa ke Jakarta baru baru ini. Boleh klik di SINI. Hanya fabrik untuk pakaian saya sahaja yang dibeli dari Jakel. Saya memanggil tailor untuk pakaian Hubby dan anak menantu ke rumah. Manakala untuk rekaan pakaian saya dan anak anak perempuan, saya masih setia dengan Simon.  Bila selesai bab pakaian, kira selesai sebahagian besar persiapan untuk majlis pertunangan. 

Berkenaan barang hantaran juga, kami telah lama memilih cincin tunang. Puas juga merayap dari satu kedai ke satu kedai. Akhirnya saya memilih Diamond and Platinum. Kalau cincin emas semasa merisik dulu, kami memilih Habib Jewel. 

Saya memang suka barang kemas di Diamond and Platinum kerana berlian yang digunakan sangat cantik dan harga juga berpatutan. Malahan rantai tangan berlian saya yang dibeli 13 tahun yang lalu masih cantik walaupun dipakai setiap hari siang dan malam. Saya hanya menanggalkannya ketika mengerjakan umrah. Memang saya tidak memakai apa apa barang kemas sepanjang di sana. 

Di samping itu, saya juga mula membuat persiapan untuk majlis perkahwinan. Juga secara berdikit dikit kerana masih menpunyai masa. Malahan trip ke London akhir tahun juga, adalah kerana ingin mencari sebahagian dari barang persiapan perkahwinan. 

Adui rupanya sangat jauh berbeza majlis anak perempuan dengan majlis anak lelaki. Apa apa pun ianya memberi pengalaman yang berbeza. Bak kata Dato Salehuddin, sahabat dan bakal besan kami, stress menyediakan majlis perkahwinan anak anak adalah stress yang menyeronokkan. Doakan semoga semuanya berjalan dengan lancar ya. Aameen.


13 Nov 2017

Rendang Kacang Dengan Hati Ayam Sedap

Rendang Kacang Dengan Hati Ayam

Saya hendak menghabiskan baki hati dan mempedal serta kacang panjang yang saya beli di Pasar Taman Tun. Boleh baca entri entri Kacang Panjang dengan Hati Ayam Goreng yang sedap giler itu di SINI. Hahaha. Saya memasak sebaik tiba di rumah, jadi masih tak sempat tukar baju. Masih dengan baju pejabat gitew. Di pejabat pula kerja tengah menimbun, jadi saya agak kepenatan. Last last selepas jer masak, saya jadi tak lalu makan kerana terlalu kepenatan. Rasa seperti nak pengsan. Malam tu, langsung tak makan walaupun semua dah siap terhidang. 

Oleh kerana siap memasak, hari dah malam jadi gambar yang diambil memang tak cantik langsung, Tapi saya tetap juga snap kerana walaupun gambar tak cantik, rendang ini sangat sedap. Saya sempat merasa dengan meratah sebaik ianya masak. Lauk seumpama ini kalau di Kelantan adalah Teresek Kacang Panjang di SINI, kalau di Negeri Sembilan, boleh tengok di SINI. Kira lauk kaum kerabat kacang panjang seperti resepi rendang di atas. 

Saya rebus dan tos dulu hati dan mempedal kerana tak mahu ianya hancur semasa dikacau. Saya juga tambah sedikit isi ayam kerana Nana dan Boy tak makan bahagian organ dalaman. Dua orang anak saya ni makan agak memilih. Jika tak suka, mereka akan ambil apa apa jer yang depa suka seperti kicap dan digaul dengan nasi. 

Sebetulnya sekarang saya dah tak lalu lagi nak makan banyak banyak. Kalau nasi, minta separuh pun rasa seperti tak habis. Berbeza dengan waktu dulu, boleh makan KFC 3 ketul. Sekarang makan seketul pun dah terasa kenyang. Bila dah berduit, selera makan yang dah hilang. Zaman dulu, bukan boleh makan itu ini kerana gaji pun tak sebesar mana. Hmm kena redha dengan perubahan masa. 

Teringat semasa saya kecil dulu, saya makan dengan pinggan khas. Pinggan besi yang hanya untuk saya. Orang lain memang tak akan guna pinggan tersebut. Saya pun tak tahu kenapa saya ada pinggan khas. Agaknya nak mengelakkan dari pinggan pecah kot. Hahaha saya pun tak ingat sehingga bila saya menggunakannya. Rasanya sehingga saya berpindah dari rumah asal kami. Makan ketika itu, duduk di lantai. Sedikit catatan nostalgia...

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Kena pandai mengagak bila masa perlu dimasukkan kacang panjang supaya ianya tidak terlalu masak. Saya suka yang sedang sedang sahaja. 

Rendang Kacang Dengan Hati Ayam

Rendang Kacang Panjang dan Hati Ayam
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ikat kacang panjang - potong serong
Hati dan mempedal ayam - rebus dan tos
2 batang serai - ketuk
1 helai daun kunyit 
1 senduk cili kisar
Kerisik
Serbuk perasa
Garam
Gula
Asam keping
1 1/2 kotak santan kotak

Bahan kisar:
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2-3 hirisan lengkuas
1 inci kunyit hidup
1 inci halia

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan cili kisar sehingga pecah minyak. Masukkan hati dan pedal ayam. Kacau rata.

Masukkan santan dan air secukupnya. Masukkan juga asam keping, serai dan daun kunyit. Kacau rata sehingga pecah minyak dan hampir pekat.

Masukkan garam, gula dan serbuk perasa. Setelah hampir kering, masukkan kacang panjang dan kacau rata sehingga kacang panjang lembut. Bolehlah ditutup api.

Nota:
Saya tambah sedikit bahagian tulang ayam kerana ada anak saya yang tak makan organ ayam.


11 Nov 2017

Daging Goreng Garam Kunyit

Daging Goreng Garam Kunyit

Saya hari ini hendak kongsi resepi paling mudah tetapi paling sedap pada selera saya dan paling saya gemari. Ianya adalah makanan simple saya sejak zaman kanak kanak. Sejak zaman saya boleh mengingati apa yang saya lalui lah kiranya. Daging goreng garam kunyit. Tapi sebelum itu meh kita citer citer sedikit bab perkongsian ilmu. 

Petikan kuliah zohor Ustaz Aliff Mahari dimulakan dengan ucapan syukur ke hadrat Illahi kerana masih diberi izin untuk datang llagi ke majlis ilmu. Mudah mudahan ianya dikira sebagai amalan soleh. Hari ini adalah bab dosa yang ke28 dari 70 dosa besar iaitu memakan yang haram atau yang dianggap haram dari syariat Islam. Islam melarang memakan sumber haram atau memakan harta sesama sendiri secara bathil. Contoh merampas harta dengan menggunakan sumpah palsu. Memakan harta bathil adalah secara zalim samada tipu khianat curi dsb. Kedua sumber melalui judi atau sumber yang diharam. 

Insya Allah kita tak makan makanan haram seperti arak, bangkai dsb. Yang ni, ramai boleh jaga. Tapi ramai tak jaga dan tak ambik berat sumber perniagaan kita dari mana. Yang penting ada untung. Allah akan tanya dari mana kamu dapat, sumber apa, komisyen dari mana. Dapat duit akan dibelanja, juga akan ditanya ke mana ianya dibelanjakan. 

Ada manusia mengelap harta Allah secara tidak benar seperti harta zakat, baitul mal. Orang tak keluar zakat, adalah berdosa besar. Kena keluar zakat pendapatan. Baitul mal adalah pusat terima zakat juga akan ditanya samada ianya diagih tak pada golongan asnaf atau diselewengkan menyebabkan ramai orang Islam hidup susah. Kempen supaya bayar zakat dibuat tetapi pengagihan tidak seperti yang diharapkan. Kena jawab di hadapan Allah Taala kerana harta Allah telah tidak diagih dengan sebaik mungkin. 

Kesan makan sumber yang haram akan menyebabkan doa kita tidak diterima. Sedang Allah sangat suka jika hambaNya berdoa. Allah Maha Menerima doa hambaNya. 

Ada doa yang diberikan setelah kita mati. Ada doa yang belum diterima lagi. Semua doa kita Allah terima. Tapi jika memakan sumber rezeki haram, memang Allah tak terima. Jadi kena bersihkan duit dan harta kita. Biar rezeki dari sumber halal semuanya. Sedekah dan zakat untuk membersihkan harta.

Jika dicampur antara yang halal dan yang haram, semua akan jadi haram. Contoh campur arak dan air sirap tetap jadi haram. Kalau harta jangan makan 100% tapi kena tunaikan sedekah zakat dsb. Kena fikir untung dunia dan untung akhirat.

Daging Goreng Garam Kunyit

Jadi dalam bekerja jangan mengkhianati orang kerana kita mahu membawa balik rezeki yang bersih untuk anak isteri makan. Kalau dulu saya ada menulis bab politik pejabat. Sebetulnya ramai kawan kawan pejabat saya yang baik cuma adalah dua tiga orang sahaja yang lain sikit peel nya. Tapi yang sedikit pun kadang kadang boleh memberi kesan pada hidup kita. Mungkin juga betul kata seorang kawan saya, yang saya diuji kerana saya setiap hari berazam untuk menjadi orang yang lebih baik. Jadi untuk mengetahui samada saya telah pun mencapainya, saya perlu diuji.  

Setiap hari saya pasti melangkah ke pejabat dengan azam untuk menjadi seorang yang lebih baik, yang kurang bercakap apalagi menyebut nama orang lain, yang menjadikan kerja sebagai ibadah, yang redha dengan karenah, yang melakukan sesuatu kerana Allah Taala, yang menyakini sepenuh penuhnya bahawa saya tidak perlu kuatir dengan janji Allah bab rezeki. Saya tidak harus merasa takut dengan sesiapa kerana Allah pasti melindungi kita dari dikhianati dan dizalimi. Saya akan tetap berazam setiap hari walaupun setiap hari juga saya gagal menjadikan ianya satu realiti.

Jom hari ini saya kongsikan resepi simple tetapi lauk ini yang sangat sedap di tekak saya. Lauk yang sentiasa menggamit rindu saya pada kampung halaman....


Daging Goreng Garam Kunyit

Daging Goreng Garam Kunyit
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Daging
Garam
Kunyit hidup
1 biji bawang besar Holland - hiris nipis
3 tangkai cili hijau Solok
Sedikit daun sup

Cara cara:
Perap daging dengan garam dan kunyit yang ditumbuk. Biarkan dalam 20-30 minit. 

Daging Goreng Garam Kunyit

Masukkan daging ke dalam kuali dengan sedikit air dan masak sehingga daging empuk. Jika belum empuk, boleh tambah air.

Setelah daging empuk dan air kering, masukkan minyak. Dan goreng daging sehingga agak agak daging sedikit keperangan. Jangan goreng terlalu lama kerana daging akan menjadi liat.

Akhir sekali masukkan bawang besar dan cili hidup. Kacau rata. Setelah angkat, sedia dihidangkan, tabur dengan daun sup.



8 Nov 2017

Kacang Panjang Hati Ayam Goreng

Kacang Panjang Hati Ayam Goreng

Hari ni saya ingin kongsikan resepi Kacang Panjang Hati Ayam Goreng. Sebelum itu, kita selitkan sedikit petikan dari kuliah Zohor Ustaz Rizal Rahim di surau pejabat saya. Sesiapa membaca surah Al Kahfi Allah pada hari Jumaat, Allah akan kurniakan padanya cahaya antara 2 Jumaat. Kita boleh bergerak kerana adanya cahaya. Tanpa cahaya kita akan berada dalam gelap gelita dan tidak dapat bergerak. Bayangkan jika keadaan gelap gelita tanpa sedikit pun cahaya. 

Ustaz mengupas bab rezeki di mana antara kamu adanya pembahagian rezeki tapi Allah bagi panduan bagaimana untuk menjadi kaya. Kita tidak yakin dengan rezeki yang Allah janji. Ada rezeki yang Allah telah jamin cuma kita tak tahu nisbahnya. Yang pasti makhluk tidak tahu cara ianya ditadbir. Itulah Allah tunjukkan caranya. 

Rezeki pertama adalah rezeki yang Allah jamin iaitu tanpa usaha. Contoh rezeki bagi anak yang baru lahir. Si ayah yang menanggung anak yang lahir. Kedua, rezeki diberi dalam bentuk yang telah disusun dan diberi pembahagian. Ianya rezeki tanpa usaha, sebagai contoh urusan ekonomi yang mana pihak pemerintah perlu mengusahakan. Ketiga adalah rezeki dalam kategori perlu usaha sebagai contoh nak beli rumah kena bekerja dan berusaha. Ada rezeki yang datang dengan amalan yang kita lakukan seperti zikrullah seperti solat sunat, zikir dsb. Ada rezeki yang Allah janjikan kepada hambaNya yang bertaqwa seperti mana tafsiran ayat 1000 dinar. Surah Ath-Thalaq: 2-3 bermaksud,
Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." (QS Ath-Thalaq : 2-3). 

Jangan pegang 100% bahawa usaha kita yang membawa kejayaan. Perintah agama yang menyuruh kita untuk berusaha, tapi yang memberikan rezeki adalah Allah. Semua yang ada adalah pinjaman. Harta kita, pasangan kita. Semuanya dipinjamkan. 

Mungkin saya boleh kongsikan sedikit pengalaman saya sendiri. Saya mula mengamalkan ayat 1000 dinar selepas diajar oleh seorang sahabat. Ianya bukan kerana ayat rezeki dsb tapi kerana tafsiran dan ayat tesebut yang perlu dihayati. Saya yakin dengan bertaqwa pada Allah, segalanya akan dipermudah. Dengan beristighfar, semuanya akan ditunjukkan jalan keluar. 

Alhamdulillah rezeki saya datang mencurah curah dengan tidak disangka sangka, segala usaha saya dipermudahkan, segala permasalahan saya ditunjukkan jalan keluarnya. Harta dimiliki bukan untuk dibangga tapi untuk kita bersyukur. OK cukuplah setakat ini. Terima kasih kerana sudi membaca apa yang saya kongsikan di sini. Semoga kita sama sama mendapat manafaat darinya. 

Kacang Panjang Hati Ayam Goreng

Saya ternampak Filla, blogger terkenal yang lawa tu, menunjukkan masakan yang dimasak Bonda beliau dalam Insta story. Aduuh memang nampak sedap sangat. Itu yang saya mesej menanya apa bahan yang diletak bersama kacang panjang. Filla memberitahu hati, mempedal ayam yang digoreng seperti sambal jawa cuma tak diletak suhun dan santan. Diberitahu juga yang ianya dimasukkan juga halia muda yang dihiris halus. Diletak banyak banyak.

Saya tidak pernah ingat kalau saya pernah memasak Sambal Jawa. Jadi saya hentam sahajalah resepinya dengan mencampak campak sahaja apa yang terlintas di hati. Yang menyedapkan adalah penggunaan sos tiram dan Maggi Cukup Rasa. Hari ini anakanda saya, Dr Nana menghantar WhatsApp memberitahu, Mama, sedaplah masak spaghetti letak Maggi Cukup Rasa ni. Hahaha saya kalau memasak, memang mesti nak menabur sedikit Maggi Cukup Rasa.

Untuk menghasilkan sayur yang cantik, elok direbus dahulu hati dan mempedal. Setelah masak, ditabur sedikit garam dan serbuk kunyit. Jom layan resepi yang mudah, bahan yang ringkas tapi sedap kebabom ini. Memang sedap, saya makan meratah ratah begitu sahaja. Jangan lupa layan video penyediaannya di Azie Kitchen youtube channel. 


Kacang Panjang Hati Ayam Goreng

Kacang Panjang Goreng dengan Hati Ayam
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ikat kacang panjang - potong serong
Hati dan mempedal ayam - rebus seketika
4 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
2 - 3 inci halia muda - hiris nipis
1 sudu besar sos tiram Maggi
1 sudu besar kicap lemak manis
1 tangkai cili merah - hiris
1 tangkai cili hijau - hiris
1 sudu kecil Maggi Cukup Rasa
Garam - jika perlu

Cara-cara:
Hati dan mempedal ayam direbus seketika dan dilumur dengan garam kunyit. Panaskan minyak dan goreng hati tadi. Angkat dan tos. 

Dengan menggunakan minyak yang sama, tumis bawang putih, bawang merah dan akhir sekali halia muda sehingga wangi. Lagi banyak halia muda, lagi sedap rasanya. 

Masukkan kacang panjang dan sos tiram Maggi serta kicap lemak manis. Kacau rata. 

Masukkan sedikit air sekadar untuk melembutkan kacang. Masukkan hati yang telah digoreng tadi. Kacau rata. 

Kacang Panjang Hati Ayam Goreng

Akhir sekali, masukkan Maggi Cukup Rasa dan cili yang telah dihiris. Bolehlah angkat dan sedia untuk dihidangkan. 

Kacang Panjang Hati Ayam Goreng

Nota:
Boleh juga jika tidak mahu direbus dahulu hati dan mempedal. Tapi sayur akan lebih cantik jika ianya direbus atau dikukus terlebih dahulu. 


7 Nov 2017

Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap


Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Saya memesan tulang lembu segar khas untuk dimasak Gulai Darat menggunakan rempah kari kampung. Memang tak ada plan nak masak sup pun. Gulai darat cukup terkenal di Kelantan yang membawa maksud gulai yang tidak ditumis rempah nya terlebih dahulu. Sebaliknya semuanya dimasak sekali gus dengan santan sehingga masak. 

Saya menggunakan rempah kari kampung untuk gulai darat cap Jam yang memang sangat terkenal di Bachok. Rempah keluaran Hajjah Che Jah memang terkenal di kalangan tukang masak atau jong gulai. Rempah ini dikirim melalui pos oleh sahabat saya, Cik gu Sakinah. Terima kasih banyak banyak Kinah kerana banyak membantu saya selama ini.

Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Serius sangat sedap masakan gulai darat saya hari ini. Lebih lebih lagi menggunakan bahagian tulang yang ada sedikit berlemak. Dapatlah menternak lemak juga. Walaupun ada rasa bersalah tapi saya tetap makan. Ianya mengimbau kenangan makan daging dan tulang di kampung. Hahaha. 

Ketika sedang dimasak pun dah terbau keenakannya. Terbau seperti lauk gulai bekwoh di Kelantan. Jadi kalau teringin nak merasai keenakan gulai Kelantan semasa majlis kenduri, bolehlah mencuba sendiri di rumah. 

Bukan sahaja sedap tetapi mudah dan cepat disediakan. Gulai darat ini boleh juga untuk memasak ayam. Oleh kerana ianya tidak ditumis, jadi kuah gulai kurang lah berminyak.  

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Jangan lupa layan video di youtube Azie Kitchen channel untuk melihat cara saya menyediakan gulai yang sedap ini. 


Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Tulang Lembu Gulai Darat Kelantan
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
2 kg tulang lembu - tambah sedikit daging
4 sudu besar serbuk kari kampung cap Jam
1 1/2 kotak santan kotak
Garam
Gula
1/4 keping gula Melaka
Asam keping
2 sudu besar kerisik

Bahan kisar:
5 ulas bawang merah
1 sudu besar cili kering kisar
1 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
1 sudu besar ketumbar biji

Cara cara:
Satukan bahan kisar, serbuk kari kampung dan daging atau tulang. Masak atas dapur sehingga agak agak daging kecut. Nota: saya masak tulang dalam pressure cooker dan dimasukkan dalam kuali bersama air rebusan. 

Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Masukkan santan cair dan asam keping terus dimasak sehingga daging lembut. 

Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Setelah daging lembut, masukkan santan pekat, kacau seketika. Setelah terbit minyak, masukkan gula, gula Melaka, garam dan kerisik. 

Sesuaikan rasa dan kepekatan, bolehlah diangkat. Jika terlebih pekat, bolehlah ditambah sedikit air panas.

Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Sedap dimakan dengan nasi putih, roti atau makan dengan roti jala. 


5 Nov 2017

Hari Minggu Padat Dengan Aktiviti Keluarga dan Sahabat Handai

Hari Minggu Padat Dengan Aktiviti Keluarga dan Sahabat Handai

Hari minggu adalah hari saya ingin berehat, saya ingin lepak santai sepuasnya. Tak mahu memikir urusan pejabat yang pastinya tidak akan pernah selesai. Tetapi hakikatnya hari minggu adalah hari yang penuh dengan aktiviti. Aktiviti dengan keluarga dan anak anak dan juga aktivti bersama sahabat handai.

Jika malam Sabtu, saya dan Hubby menghadiri majlis makan malam sempena ulang tahun ke 10 firma guaman terkemuka, Salehuddin Saidin & Associates (SSA) bertempat di Hotel Concorde Shah Alam, hari Sabtu pula pagi pagi lagi kami ke Wangsa Walk kerana mempunyai temujanji dengan rakan sekolah saya Kol (B) Mohd Ramzi dan isterinya. Boleh klik di SINI untuk entri majlis makan malam SSA. 

Hampir setengah hari juga kami di sana sebelum makan tenghari di Nasi Kak Wook Wangsa Maju. Itulah kali pertama saya makan nasi Kak Wook. Yang pasti rasanya sangat sedap dan menepati selera saya. Nana juga memberitahu yang beliau biasa lunch di situ, setiap kali bertugas di Hospital Sultan Mizan. 

Hari Minggu Padat Dengan Aktiviti Keluarga dan Sahabat Handai

Hari Ahad pula, kami menpunyai temujanji dengan pereka pakaian terkenal Aleng Tohara. Aleng tiba di rumah kami dalam pukul 11.00 pagi. Jadi saya menyediakan mee goreng untuk hidangan sarapan pagi anak anak dan juga untuk tetamu yang berkunjung.

Selepas solat Zohor kami menghadiri majlis perkahwinan anakanda Haji Ruslan dan Hajah Sabariah, rakan karib sejak kami sama sama menunaikan fardhu Haji pada bulan Disember 2006.  

Hari Minggu Padat Dengan Aktiviti Keluarga dan Sahabat Handai

Selepas bergambar gambar dengan pengantin, kami terus pula menuju ke Sg Long untuk menghadiri majlis House Warming rumah sepupu saya. Memang cantik rumah Wana dengan bilik anak anak yang sangat luas dan bilik air yang besar. 

Hari Minggu Padat Dengan Aktiviti Keluarga dan Sahabat Handai

Wana adalah sepupu yang sangat rapat dengan saya sejak kecil lagi. Kami sama sama berusaha dan bekerja keras untuk mencapai kejayaan dalam hidup. Saya tumpang gembira melihat kejayaan beliau berkat usaha gigih selama ini. Semoga Allah memberkati hidup kami dan keluarga masing masing. Ameen.

Pendek kata hari minggu adalah hari yang sangat padat dan sibuk dengan urusan keluarga dan sahabat sahabat. Kita tidak boleh hidup bersendirian. Kita mesti hidup dengan bermasyarakat. Saya akan cuba sedaya upaya memenuhi semua jemputan dan undangan jika tiada menpunyai aral dan halangan.