11 Dec 2017

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Setelah memberi laluan kepada beberapa entri masakan sebelum ini, sekarang saya ingin menyambung catatan  hari  terakhir percutian saya di kampung halaman. Boleh klik entri sebelum ini di SINI. Hari Isnin 27 November adalah hari kenduri menyambut menantu di rumah kakak saya pulak. 

Hujan turun tidak berhenti henti dari pagi menyebabkan air bertakung dan sedikit becak. Tapi penyediaan meja untuk tetamu tetap juga diteruskan. Terharu melihat ahli keluarga saya membasuh meja dengan sabun untuk menyiapkan meja hidangan di dalam hujan. Tengok dalam gambar di bawah, air mulai naik di depan rumah kakak saya.

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Hujan berhenti beberapa minit dan hujan lagi dengan lebat. Begitulah keadaan berterusan sepanjang hari menyebabkan air mulai bertambah. 

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Saya amat kagum dengan semangat kejiranan masyarakat kampung yang tetap hadir berduyun duyun. Hujan lebat dengan angin kuat sehingga ada masa terpaksa memegang khemah untuk mengelakkan ianya diterbangkan angin. 

Menjelang tengahari, air naik sehingga melebihi paras buku lali dengan tanah becak bukan penghalang untuk tetamu datang berkunjung memenuhi jemputan hadir ke majlis kenduri kawin. Rombongan pengantin perempuan tiba di kala air tengah naik sehingga pengantin terpaksa membuka kasut dan meredah air.  

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Tetamu makan dalam keadaan pakaian lembab, basah dan selipar yang kotor. Masih adakah semangat seperti ini dibandar? Semangat keakuan yang mungkin bila hujan sahaja sudah tidak dapat hadir walaupun tak perlu melalui air yang kotor dan tanah yang becak. 

Tidak hadir pun, masih berdalih memberi pelbagai alasan mungkin sebab rasa malu. Sedang kehadiran ke majlis perkahwinan adalah wajib apalagi ketidakhadiran yang menyebabkan pembaziran pada tuan rumah bagi kes yang telah memberi pengesahan kehadiran. Lainlah kalau betul betul menpunyai sebab tertentu yang tidak dapat dielakkan.

Berbalik pada majlis ini, walaupun dalam serba kekurangan, tiada nampak kegelisahan atau terdengar rungutan di kalangan masyarakat kampung yang sangat humble. Maklum hujan panas dan sebagainya adalah dari Allah. Bukan kita yang boleh mengawalnya. 

Semangat kerjasama sangat padu di dalam kesukaran. Anak anak buah dan cucu saudara saya semua nya sama sama membantu mengangkat hidangan, membancuh minuman dsb di dalam keadaan basah kuyup. 

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Belum dikira jiran jiran yang memasak di dalam keadaan air bertakung. Semuanya dimasak secara bergotong royong. Sukar untuk mengawal api kerana tiupan angin yang kuat. 

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Sejak hari pertama menjejakkan kaki ke bumi negeri Che Siti Wan Kembang hujan dan cuaca gelap sepanjang hari. Tidak langsung ternampak matahari. Telah lama saya tidak berada dalam suasana seperti ini yang sebenarnya sangat nostalgia dan saya rindui. 

Inilah pengalaman pertama saya melihat kenduri di dalam keadaan banjir di dalam musim tengkujuh. Pengalaman yang mengajar saya erti kejiranan, erti persahabatan. Sungguh saya amat kagum dan bersyukur dengan apa yang dilihat di kampung halaman saya. Saya bangga kerana saya lahir dan dibesarkan di sini, dalam masyarakat seperti ini.

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir




9 Dec 2017

Hati Lembu Goreng Kunyit Pedas dan Bab Politik Manusia

Hati Lembu Goreng Kunyit Pedas Sedap

Goreng Kunyit Pedas. Haaa itu lah resepi yang saya akan kongsikan hari ini. Hati ni penting. Kalau elok, maka elok lah perwatakan seseorang. Meh baca tentang ragam dan karenah manusia yang saya temui. 

Saya telah lama berazam untuk tidak beremosi di dalam social media. Tetapi kali ini, saya ingin meluahkannya di sini bab politik pejabat. Sekadar buat renungan dan peringatan semua kerana apa yang berlaku hari ini, tidak terhenti di sini. 

Sebaliknya ada pertanggungjawaban di hadapan Allah kelak. Hatta sebesar zarah tiada rekod yang akan tertinggal. Jangan kita menyesal dan terkejut ketika itu bila semuanya dibentangkan. Apalagi yang melibatkan hak dan penganiayaan pada orang lain. 

Saya memang tidak sempurna. Jauh dari sempurna. Apa yang saya cuba lakukan adalah yang terbaik di dalam keadaan serba kekurangan. Begitu juga dengan alam pekerjaan. Tiada yang sempurna dari pekerja bawahan sehingga orang nombor satu dalam organisasi. 

Saya berpegang dalam hal ini supaya saya redha dan ikhlas dalam apa yang saya lakukan. Namun sebagai manusia biasa saya sangat kecewa bila dipalitkan dengan sesuatu yang di luar dari tugas dan tanggungjawaban yang diamanah. Begitu mudah menuding jari mencari salah orang lain. Itulah politik pejabat yang sangat menjelikkan. 

Saya mahu menjadi seorang pekerja yang beriman. Pegangan saya ialah yang penting Allah Maha Mengetahui. Jadi saya tidak perlu kuatir dengan persepsi dan tohmahan manusia baik siapa pun mereka. Hatta setinggi mana pun pangkat dan kedudukan mereka. Kerana hakikatnya mereka juga amat lemah, punya pengetahuan yang terbatas dan pemikiran yang sangat sedikit. 

Apa yang saya mampu lakukan untuk mengubat hati yang sakit ialah dengan perbanyakkan istighfar. Insya Allah, hati dan mulut mereka akan dibekukan. Apa yang ada pada orang teraniaya? Hanya tawakkal dan doa. Doa adalah senjata. Senjata untuk mempertahankan diri dari serangan lidah tidak bertulang. Biarkan mereka. Biarkan. Biarkan. Lagi pun bak nasihat sahabat saya, bukan semua battles kita kena menang. Ya tepat sekali. 


Hati Lembu Goreng Kunyit Pedas Sedap


Sekarang saya ingin masuk sedikit bab resepi. Resepi hati lembu goreng kunyit pedas. Hati adalah segalanya. Bila bersih, akan bersih lah segalanya. Hahaha. Tapi hati adalah organ dalaman yang tidak boleh selalu diambil. 

Hati lembu adalah antara lauk kesukaan saya sejak kecil. Kini ianya juga turut disukai oleh Aween dan Nelly. Yang lain memang tak suka. Apalagi si doktor. Katanya tak bagus makan hati. 

Kalau tengok pada nama pun, boleh dibayangkan tak betapa mudahnya. Hanya digoreng garam kunyit dan ditambah cili untuk kasi pedas. Haa jadilah Hati Goreng Kunyit Pedas. Serious sedap. Sebab bila masak hati kena ada berempah atau rasa pedas, baru tak terasa hanyir atau bau. 

Jom kita layan resepi sedap dan mudah ini sebelum saya berehat untuk bercuti ke UK dua minggu lagi. Mesti cuba tau.

Hati Lembu Goreng Kunyit Pedas Sedap

Hati Lembu Goreng Kunyit Pedas
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1/2 kg hati lembu 
1 biji bawang besar ~ hiris
2 tangkai cili hijau ~ dibelah 2
Asam jawa - campur sedikit air
1 sudu kecil serbuk kunyit
Maggi Cukup Rasa 
Garam 
2 batang serai - ketuk

Bahan tumbuk
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1 inci halia
5 tangkai cili api - ikut pedas disukai

Cara cara:
Potong hati saiz agak tebal dan taburkan garam, serbuk kunyit dan Maggi Cukup Rasa. Jangan potong hati terlalu nipis, kurang sedap. 

Panaskan minyak dan goreng hati sehingga agak agak masak sahaja. Jika terlebih masak, hati akan jadi keras. Angkat dan ketepikan. 

Hati Lembu Goreng Kunyit Pedas Sedap

Dalam kuali yang sama, tumis bahan bahan tumbuk dan serai sehingga nampak wangi dan garing. Masukkan jus asam jawa. Kacau rata.

Hati Lembu Goreng Kunyit Pedas Sedap

Masukkan hati, bawang hiris dan cili  hijau.  Masukkan Maggi Cukup Rasa. Kacau sehingga bawang layu dan sambal kering serta bersalut dengan hati.  Angkat  dan sedia untuk dihidangkan. 

Hati Lembu Goreng Kunyit Pedas Sedap


Hati Lembu Goreng Kunyit Pedas Sedap

 Selamat mencuba. 


6 Dec 2017

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Hari ini saya ingin kongsikan resepi mudah membuat daging bakar yang dicicah dengan air asam. Daging yang digunakan ialah daging batang pinang. Jadi ianya lebih lembut dan lebih cepat dimasak. 

Kalau di Kelantan, ada dua jenis daging bakar. Satu yang diletak sedikit rempah sebagai bahan perap dan biasanya dimakan dengan nasi kerabu. Boleh klik di SINI

Satu lagi pulak, yang dibakar kosong. Hanya dilumur garam dan kunyit. Tapi hari ini, saya melumurkan sekali daging dengan MAGGI Cukup Rasa. Dilumur dan digosok gosok pada daging dan biarkan seketika sehingga ianya meresap dan mesra. 

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap



Kalau makan ikan bakar atau daging bakar, bagai tidak lengkap jika tidak dicicah dengan air asam. Air asam sangat mudah disediakan namun tidak semua orang mampu menghasilkan air asam yang sedap. Ada ketika, air asamnya cair dan tidak secukup rasa. 

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Mungkin sama sahaja dengan yang disediakan oleh orang lain. Namun bagi melengkapkan entri hari ini, saya kongsikanlah resepinya di bawah ini. Jangan lupa singgah di Instagram Azie Kitchen untuk video dan juga Azie Kitchen Channel di youtube...


Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Daging Bakar Cicah Air Asam
Oleh: Azie Kitchen

Bahan perap:
1 kg daging batang pinang - potong 2 atau 3
2 inci kunyit hidup - atau 2 sudu besar serbuk kunyit
2 sudu besar MAGGI Cukup Rasa
Garam - jika perlu

Cara-cara;
Daging diperap dengan kunyit dan Maggi Cukup Rasa. Biarkan seketika.

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Bakar dalam kuali ajaib yang telah dipanaskan terlebih dahulu. Dibalik balikkan sehingga masak. Jangan terlebih masak, nanti daging dah tak 'juicy'. 

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap


Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Hiris nipis dan sedia untuk dihidangkan bersama air asam. 

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Sementara daging dibakar, bolehlah sediakan air asam.  

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Cara untuk menghasilkan air asam yang sedap pekat dan melekat ialah dengan mengisar sebahagian bahan bahan dan sebahagian lagi dipotong dadu atau dihiris halus. Selain dari sedap, air asam mestilah cantik dengan menpunyai warna merah dan hijau. 

Ada juga orang yang meletakkan daun kesum yang dihiris hiris, pun sedap juga. Tapi tak semua orang sukakan bau daun kesum kan, jadi saya buat air asam biasa sahaja. Untuk menambah keenakan air asam, saya meletakkan sedikit sos cili Maggi dan Maggi Cukup Rasa.

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Air Asam Pencicah Yang Sedap
Oleh: Azie Kitchen

Bahan Kisar Halus:
2-3 ulas bawang merah
5 tangkai cili padi - merah dan hijau
2-3 tangkai cili merah besar 
2 sudu besar asam jawa - dibancuh dengan 1/2 cawan air masak
Sedikit belacan - dibakar dahulu - opsyenal
3 sudu besar gula

Bahan lain:
1 biji bawang besar - dipotong dadu
1 biji tomato - dipotong dadu
2 tangkai cili padi hijau - hiris halus untuk tambah warna
Sedikit perahan air limau nipis
1 sudu kecil Maggi Cukup Rasa - atau secukupnya
Sedikit sos cili Maggi
Garam - jika perlu

Cara-cara;
Kisar semua bahan kisar secara "pulse on off" supaya tidak terlalu halus. Masukkan bahan yang dikisar ke dalam mangkuk. Jangan letakkan air ya.

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Masukkan buah tomato, bawang besar yang telah dipotong dadu dan cili padi hijau.

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Perahkan jus limau nipis. Kacau, kalau terlalu pekat, boleh tambah sedikit air masak. Masukkan sedikit Maggi Cukup Rasa. 

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Untuk menambah keenakan air asam, masukkan sedikit sos cili. Sesuaikan rasa supaya ada rasa masin, manis dan masam. Lebihkan rasa manis berbanding masin. 

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Siap dan sedia untuk dihidangkan dengan daging bakar atau ikan bakar.

Nota:
Boleh juga dipotong-potong sahaja cili dan semua bahan kemudian digaul/ramaskan dengan tangan semua bahan hingga sebati. 

Daging Bakar Cicah Air Asam Yang Sangat Sedap

Selamat mencuba....



Makan Makan Di Villa Danialla

Makan Makan Di Villa Danialla

Malam selepas majlis perkahwinan di SINI, kami hanya lepak lepak di bilik. Terasa malas nak keluar kerana hujan turun mencurah curah dan suasana pula sejuk dan gelap gelita.

Bila malam terasa pula lapar, maklum dalam cuaca sejuk kita menjadi cepat sahaja rasa lapar. Malam sebelumnya Hubby memesan minuman panas dan sebiji nenas Siam yang sangat manis dihantar ke bilik. Rangup dan sangat manis. 

Saya makan nenas hampir sebiji sehingga saya melolong kesakitan di tengah malam. Tak tahu samada ianya sebab gastrik atau sebab batu karang. Saya menelefon kawan kawan kerana ketika itu, yang ada hanyalah madu kelulut. Saya lupa membawa ubat ubatan seperti selalunya...

Makan Makan Di Villa Danialla

Kali ini kami turun ke cafe resort untuk memesan makanan panas. Kebetulan Dato Siti juga sedang makan malam bersama suaminya, lalu kami diajak join bersama sama di meja mereka. 

Dato Siti telah sudi belanja kami makan pisang dan tapai goreng. Sungguh special dan rasanya sangat sedap. Hmm setelah Dato bercerita, barulah tahu yang Dato telah memesan tepung celup yang siap di bancuh dari seorang penjual pisang goreng di Thailand yang jualannya sangat laris. Tepungnya tetap rangup walaupun setelah sejuk. Siapa hendak merasai keenakannya kenalah berkunjung ke Villa Danialla. Ada pelbagai jenis gorengan seperti tapai, ubi, pisang dsb.

Bersama Dato SIti pemilik Villa Danialla

Terima kasih atas layanan mesra Dato Siti yang memang sangat ramah orangnya. 


5 Dec 2017

Membeli Sampin Songket Di Bazar Buluh Kubu

Membeli Sampin Songket Di Bazar Buluh Kubu

Kali ini saya ingin menyambung lagi catatan percutian kami di kampung halaman di Kelantan. Boleh klik di SINI untuk entri sebelumnya. Pagi hari Ahad, kami berjanji untuk keluar bersarapan nasi dagang di Tok Bali dengan Prof Dr Mohad Anizu yang merupakan rakan sepersekolahan saya sejak dari Darjah satu hingga ke universiti, kami tinggal di kolej yang sama. Prof juga adalah bekas Pengarah MSD London. 

Prof datang dengan memakai blazer kerana cuaca yang sejuk. Lagi pula dia baru sahaja menghadiri majlis perjumpaan dengan Datuk Dr Awang Adek Hussin di Bachok sebelum datang menjemput kami. Prof memberitahu yang Datuk Dr Awang bertanya kenapa saya tidak join mereka pagi ini bila diberitahu yang beliau ingin menjemput kami untuk bersarapan. 

Memang sedap nasi dagang di Tok Bali. Terdapat banyak lauk pauk yang semuanya memang kesukaan saya. Ada ayam kampung, ada gulai kuning, ada gulai ikan Tongkol Terengganu dan banyak lagi. 

Seperti biasa, saya memilih lauk itik serati. Ketika sampai di sini, hujan turun dengan lebat sehingga tempias ke dalam kedai. Kami makan dalam keadaan cuaca sejuk seolah sedang berada di luar negara pulak. 

Nasi dagang Tok Bali

Nasi dagang Tok Bali

Selepas bersarapan, kami dihantar ke bilik. Saya mengajak Boy ke Kota Bharu sekali lagi bagi mencari sampin songket untuk majlis pertunangan selepas melihat sampin yang dipakai Fattah Amin yang sangat cantik di hari pertunangan bersama Nur Fazura. 

Kali ini kami menuju ke Bazar Buluh Kubu pula. Seperti biasa perjalanan mengambil masa lebih dari satu jam dek kesesakan lalu lintas. Oleh kerana masa yang terhad, kami memilih juga dalam keadaan tergesa gesa. Ini adalah kerana kami mahu menghadiri majlis perkahwinan Rahimie yang akan bertolak pada pukul 2.30 petang. 

Kedai pilihan kami adalah Herry Jewelery yang hanya menjual kain sampin. Jadi semua jenis kain sampin ada dijual di kedai mereka. Ada yang berharga ribu riban dan ada juga yang serendah RM250 untuk kain sampin yang ditenun menggunakan mesin. Saya percaya kepada pembelian barangan yang berkualiti kerana sampin boleh dipakai sepanjang masa. Tak luput ditelan zaman. 

Membeli Sampin Songket Di Bazar Buluh Kubu

Membeli Sampin Songket Di Bazar Buluh Kubu

Saya membeli lagi 5 pasang sampin termasuk kain sampin yang Boy beli untuk dihadiahkan pada bakal mertua beliau. Walaupun ada terdengar cakap cakap yang mengatakan songket Terengganu lebih cantik, tapi sebagai anak Kelantan saya tetap berpendapat songket Kelantan cantik, halus buatannya dan sangat berpatutan harganya. Saya bangga dengan batik dan songket Kelantan. 

Selepas sampin siap dijahit, kami bekejar balik kerana kami mahu ikut serta bersama rombongan pengantin. Semasa dalam perjalanan balik, berselisih dengan rombongan pengantin. Aduuh rasa seperti nak terbang sahaja ketika itu supaya cepat cepat sampai di villa... Baca entri majlis perkahwinan di SINI.


4 Dec 2017

Majlis Perkahwinan Anak Buah Di Kampung

Majlis Perkahwinan Anak Buah Di Kampung

Inilah adalah catatan sambungan kami membeli kain sampin di Bazar Buluh Kubu di SINI. Hubby terpaksa memandu dengan mencelah celah untuk sampai ke hotel. Kami berselisih dengan rombongan pengantin semasa dalam perjalanan ke hotel. 

Sebaik sampai di hotel, saya hanya menyalin pakaian dan terus keluar. Kami sampai di masjid tempat berkumpul betul betul ngam dengan masa ketika rombongan ingin berangkat ke rumah pengantin perempuan. Alhamdulillah cuaca juga baik dan tidak hujan walaupun mendung. 

Majlis Perkahwinan Anak Buah Di Kampung

Majlis Perkahwinan Anak Buah Di Kampung

Semasa majlis bersanding, kedengaran hujan mulai turun. Sementara menunggu hujan teduh, kami mengambil kesempatan untuk bergambar bersama pengantin dan ahli keluarga. 

Majlis Perkahwinan Anak Buah Di Kampung

Majlis Perkahwinan Anak Buah Di Kampung

Seperti memahami, hujan berhenti ketika kami berjalan balik ke tempat parking kereta. Sebelum tiba ke tempat kereta hujan mulai turun dengan lebat secara mendadak menyebabkan kami semua berlari lari marathon ke kereta. Hahaha kelakar melihat gaya larian masing masing...

Ayam Golek Pengantin

Balik dari majlis kenduri, kami singgah rumah Kak Nah seketika bagi menghantar kain untuk adik dan kakak kakak yang dibeli di Jakarta.


3 Dec 2017

Rindu Dengan Makanan Kelantan Akhirnya Terlerai


Jika hari kami sampai hujan turun tidak berhenti henti. Boleh klik di SINI dan SINI untuk entri sebelum ini. Hari kedua, juga sama di mana hujan turun dengan lebatnya sepanjang hari. Hajat hati untuk ke Kota Bharu terpaksa ditangguhkan sehingga agak tengahari. 

Selepas membeli sarapan nasi kerabu berlauk itik serati untuk Aween di kedai bawah pokok teraje, kami balik ke bilik. Saya tak makan di situ kerana kami bersarapan di cafe resort. Saya makan nasi kerabu dengan pelbagai jenis ulaman yang semuanya kesukaan saya seperti petai, bunga kantan, serai, daun kesum, kacang panjang, taugeh dan pelbagai lagi. Disediakan sekali daging bakar. Saya mengambil sedikit sahaja nasi tapi kekenyangan sampai ke petang.

Selepas rakan sekolah saya, Rugaya Murni balik dari menghantar madu kelulut, kami terus bersiap untuk ke Kota Bharu. Rugaya atau dipanggil sebagai Kak Long ada berniaga madu kelulut yang diusahakan oleh suami beliau. Kalau ada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan madu kelulut asli, bolehlah hubungi beliau.  


Perjalanan ke Kota Bharu juga menempuhi kesesakan lalu lintas. Sebaik sampai, kami terus ke Pasar Siti Khadijah. Terlebih dahulu, kami singgah di kedai makan yang kebanyakannya sedang dalam persiapan untuk ditutup. 

Kami memesan sup perut campur yang sedap sedap, pedas pedas ala ala Thai. Maklumlah dalam cuaca sejuk seperti ini, memang nyaman sekali dapat menghirup sup panas panas. Tengok gambar di bawah, terdapat pelbagai jenis perut seperti perut muda dan perut biasa.



Selepas makan kami naik ke tingkat atas untuk mencari songket. Oleh kerana masa yang terhad, kami sempat membeli 3 helai sampin. Itu pun dalam keadaan tergesa gesa dan tidak sempat membuat pilihan. Sebetulnya harga yang dibayar agak mahal. Nantikan entri saya membeli songket lagi di Bazar Buluh Kubu. 

Kami juga beli sedikit kuih muih untuk di bawa balik. Ketika itu hanya ada satu atau dua buah sahaja kedai yang masih dibuka. Itu pun mereka sedang menyusun barang jualan untuk menutup kedai. Pasar Siti Khadijah sepatutnya tutup pukul 7.00 malam tapi jika tiada pelanggan, mereka akan menutupnya lebih awal.


1 Dec 2017

Majlis Pernikahan Anak Buah

Majlis Pernikahan

Hari ini sempena cuti Maulidur Rasul, saya ingin menyambung entri percutian saya ke Kelantan. Entri sebelum ini, boleh klik di SINI. Seperti yang ditulis sebelum ini, kami balik kampung kali ini adalah untuk menghadiri majlis pernikahan Rahimi, anak bongsu kakak sulung saya. Kami balik dengan mengambil penerbangan Firefly dari Subang. Saya memang suka mengambil flight dari Subang. Jimat masa dan jimat kos berbanding KLIA kerana ianya dekat dengan rumah kami. Kami tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra pukul 6.15 petang. 

Selepas menunaikan solat di surau airport, kami bergegas untuk check in di Villa Danialla. Selepas check in, kami menukar pakaian dan terus keluar untuk majlis pernikahan. Rombongan berkumpul di stesyen Petronas di Kg Rusa. 

Majlis Pernikahan

Majlis Pernikahan

Majlis Pernikahan

Alhamdulillah hujan hanya rintik rintik sahaja sepanjang perjalanan ke rumah pengantin perempuan. Akad nikah juga disempurnakan dengan ringkas disaksikan kaum keluarga terdekat kedua belah pihak. 

Selepas majlis pernikahan, kami dijamu dengan masakan Kelantan yang sangat sedap termasuklah gulai kambing biri biri dengan mumban nyor. Saya hanya makan lauk ini sahaja kerana lauk ayam boleh dicari di tempat lain. Tapi tidak dengan lauk kenduri seperti ini.

Majlis Pernikahan

Majlis Pernikahan

Selepas makan, kami bergambar dengan pengantin dan sesama kami sebagai kenang kenangan. Alhamdulillah majlis pernikahan selesai dan waktu kami balik juga dipermudahkan kerana hujan hanya rintik rintik manja sahaja.