18 Oct 2017

Tahniah Hafez

Tahniah Hafez

Tahniah Hafez. Hafez adalah anak sulung lelaki yang kami nanti nantikan. Itulah selepas lahir, kami memanggil Hafez dengan nama timangan Boy. Sehingga kini, nama tersebut kekal sehingga Pensyarah dan kawan kawan universiti juga ada yang memanggil Hafez dengan nama Boy. 

Dengan tamatnya pengajian ijazah, maka tamatlah juga tanggungjawab kami sebagai ibubapa dalam memberi pendidikan dan pengajian kepada Boy. Pengajian untuk sekeping ijazah, lambang kejayaan seorang pelajar yang bermula dari darjah satu. Namun begitu tanggungjawab memberi didikan kehidupan dunia dan akhirat akan berterusan sehingga nafas berakhir.  

Sekeping ijazah tidak menjanjikan kesenangan seperti suatu ketika dahulu. Ketika saya menamatkan pengajian ijazah, kerja yang baik akan menunggu. Kerja yang baik yang menjanjikan kesenangan hidup dan masa depan yang lebih cerah. Kehidupan yang menjadi kebanggaan ibubapa. 

Melalui sendiri pengalaman bekerja di sebuah organisasi terkemuka selepas menamatkan pengajian ijazah menyebabkan saya memberi kebebasan kepada anak anak untuk memilih kerjaya sendiri. Samada ingin "makan gaji" atau ingin bekerja sendiri. Walaupun bergaji tahunan 6 digit, yang pasti saya lebih selesa jika anak anak bekerja sendiri. Namun itu pendapat saya sendiri. 

Walaupun makan gaji, saya juga dapat merasai hidup mewah dengan memiliki lebih dari apa yang sepatutnya saya miliki. Semuanya bergantung kepada usaha sendiri. Tapi itu dulu, dalam suasana sekarang yang sangat kompetitif, memerlukan usaha dilipatgandakan. 

Tidak lama lagi Boy akan menjejakkan kaki ke satu fasa kehidupan baru selepas menemui gadis cantik yang menpunyai pakej serba lengkap. Bukan sahaja cantik, berpendidikan agama tetapi juga berpelajaran tinggi dan dari keluarga baik baik, kaya raya dan ternama serta berkedudukan. Apa lagi yang dicari dalam seorang gadis untuk dijadikan pasangan hidup. Dia menpunyai segalanya. Pesanan mama, berikan yang terbaik kerana dia layak mendapat yang terbaik. 

Tahniah Hafez

Bila ijazah telah berada di genggaman, berakhir sudah fasa seorang pelajar, bersedia untuk untuk fasa seterusnya. Kejar kejayaan di dunia demi kejayaan akhirat. Matematik dunia berbeza dengan sifir pengiraan matematik akhirat, di mana 10 tolak 5 jawapannya adalah 15. 

Akhir sekali, tahniah juga buat Mira, yang akan menerima Ijazah Sarjana Muda Perakaunan besok. Semoga Mira suatu hari menjadi seorang usahawan berjaya dan ternama dalam apa jua bidang yang diceburi. Aameen. 


17 Oct 2017

Pasta Makanan Laut Berkrim Hidangan Berkhasiat Kegemaran Anak Anak

Pasta Makanan Laut Berkrim Hidangan Berkhasiat Kegemaran Anak Anak

Makanan segar yang disediakan dari rumah adalah yang terbaik untuk anak anak. Jadi bila menpunyai masa, saya akan ke dapur untuk menyediakan hidangan buat anak anak. Kebahagiaan bagi seorang ibu adalah bila dapat menyediakan hidangan kegemaran anak anak. 

Selain itu, anak anak saya juga sangat gemarkan pasta. Pasta kering sentiasa tersedia di store dapur di rumah kami. Pasta yang kaya dengan kabohidrat yang diperlukan oleh badan sangat sesuai dijadikan hidangan anak anak. Sesuai juga dijadikan hidangan bekalan ke sekolah. Di dalam hidangan pasta di rumah saya, wajib dimasukkan sekali keju parut. Seperti yang kita tahu, keju sangat berkhasiat dan kaya dengan sumber kalsium. 

Dalam menyediakan apa apa masakan sekali pun, saya memilih resepi yang ringkas dan cepat disediakan tanpa berkompromi dengan khasiat. 

Saya suka kerana dengan memasak pasta kita boleh menggunakan kreativiti supaya sentiasa ada kelainan setiap kali memasak. Penggunaan udang sebagai sumber protein boleh menarik selera anak anak kepada pasta yang terhidang. Campakkan pula hirisan ayam dan hirisan cendawan, akan memberikan kelainan rasa pada pasta yang terhidang. Maksudnya dengan resepi yang sama boleh menghasilkan pasta yang berbeza rasa dan penampilannya. 

Hidangan nutrisi sebenarnya amaat mudah untuk disediakan. Sebagai seorang ibu, saya mahu yang terbaik untuk anak-anak saya, tapi yang terbaik bukanlah semestinya sukar. Yang paling penting kita perlu berjaga jaga semasa memilih bahan makanan bagi anak anak kita. Selain daripada itu, saya juga memastikan anak anak minum segelas susu setiap hari sebagai nutrisi tambahan selain daripada makanan harian mereka.  

Apa kata anda cuba resepi ini dan kongsikan dengan saya jika ia disukai anak anak anda semua juga? 

Creamy Seafood Garlic Butter Pasta
Oleh: Azie Kitchen 

Bahan bahan: 
5 oz pasta elbow macaroni - atau pasta yang disukai
2 sudu besar mentega 
3 ulas bawang putih saiz besar - cincang  
1 sudu besar tepung gandum 
160 ml susu Dugro 
Garam
Serbuk lada hitam  
Daun parsley - cincang
Udang secukupnya - atau scallop

Cara cara: 
Udang dibuang kulit dan goreng seketika. Angkat dan ketepikan. Boleh juga direbus dengan sedikit garam dan minyak. 

Pasta direbus mengikut arahan di pek pembungkusan. Sementara pasta masak, boleh sediakan bahan sos.  

Cairkan mentega di dalam kuali menggunakan api sederhana. Masukkan bawang putih dan dikacau dalam 1-2 minit. 

Masukkan tepung. Kacau dengan menggunakan whisk supaya tepung dan mentega sebati dalam 1 minit.  

Tuangkan susu sambil terus dikacau sehingga mendidih dan kuah menjadi pekat mengikut yang disukai.  Boleh tambah susu sedikit lagi jika suka kuah yang sedikit cair. 

Pasta Makanan Laut Berkrim Hidangan Berkhasiat Kegemaran Anak Anak

Masukkan pasta yang telah direbus ke dalam kuali, udang yang telah digoreng dan kacau rata. Masukkan garam dan serbuk lada hitam secukupnya. Akhir sekali, taburkan daun parsley.

Nota:
Sesuai untuk hidangan bagi 2 orang. 


Akhir sekali jangan lupa untuk menyertai Peraduan Resipi Nutrisi Mama yang diadakan oleh Dumex Dugro. Caranya sangat mudah. Hanya perlu kongsikan gambar
 hidangan berkhasiat untuk anak anak anda dan hadiah hadiah menarik sedang menanti anda. Untuk maklumat lanjut layari  https://www.dugro.com.my/promosi_dan_acara/mamacontest



Hari Terakhir di Kuala Terengganu


Hari terakhir di Bandar Kuala Terengganu, kami turun bersarapan agak awal kerana bercadang untuk bertolak balik pukul 9.00 pagi bagi mengelak kesesakan di lebuhraya Karak. Saya memilih bersarapan dengan nasi dagang dengan lauk gulai ikan tongkol dengan banyak meratah ikan. Nana dan Alain bertolak lebih dahulu kerana mereka ingin singgah di rumah keluarga Alain di Kuantan.



Sebelum balik, saya mengajak Hubby singgah membeli nasi dagang Kak Jah Bukit Besar untuk dibawa balik. Sesampai di sana, kelihatan ramai orang beratur panjang untuk membelinya. Maafkan saya bukan berniat untuk mengata tetapi kesian melihat orang beratur panjang kerana tiada sistem yang lebih efisyen yang mesra pelanggan. Mereka kelihatan tak kisah jika pelanggan terpaksa beratur lama. Mungkin bila hari hari melihat senario seperti itu, sehingga tiada lagi merasa apa apa.


Ianya pasti dapat dielakkan jika terdapat pembantu yang menolong membungkus. Ini tidak, hanya Makcik sorang tu lah yang menceduk nasi, membungkus nasi, menceduk lauk samada yang dimakan atau dibungkus. Dia lah juga yang mengira, dialah juga yang menerima duit bayaran, dia juga memberi balik baki dsb. 

Hmm saya tidak nampak kalau kerja tersebut tidak boleh dilakukan oleh seorang pembantu. Malahan saya tidak melihat senario seperti ini bila makan nasi dagang di Gerai Kak Pah di Pantai Batu Buruk. Walaupun ramai yang beratur tapi sangat cepat.

Hampir sejam juga kami habiskan masa dengan beratur. Memang betul betul menggugat kesabaran. Bayangkan 1 jam bukan masa yang singkat. Siapa yang memesan untuk makan di situ telah siap makan. Kami belum lagi sampai giliran. Dato Saleh dan Hubby memesan  nasi dagang untuk dimakan setelah lebih setengah jam kami beratur. Mereka siap makan, giliran kami belum juga tiba. Mereka memberi keutamaan pada siapa yang makan di situ. 



Selepas akhirnya dapat nasi dagang, kami bergerak menuju pula ke kedai keropok lekor di jalan ke lapangan terbang kerana Datin Nursinah ingin membeli keropok untuk dibawa balik. Saya membeli beberapa pek karipap ikan frozen. Memang sedap karipap ikan yang saya tidak pernah menemuinya di tempat lain. 


Kami singgah untuk makan dan solat di RnR Temerloh. Aduhaai memang ramai sekali orang di situ. Terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan meja. Kalau lah tidak kerana majlis perkahwinan pasti saya tidak akan keluar dari Lembah Klang. Tak sanggup bersesak sesak di sana sini. Namun Alhamdulillah kerana jalan raya tidak begitu sesak ketika kami sampai di Lebuhraya Karak. 


13 Oct 2017

Sup Ikan Merah Yang Mudah Dan Sedap


Sup Ikan Merah Sedap

Sup ikan. Siapa suka makan sup ikan? Hmm ramai nyer yang suka sup ikan, hmm nyum nyum nyum lebih lebih lagi sup ikan merah. Sebetulnya semasa zaman saya di kampung, saya tak ingat kalau pernah makan sup ikan. Makan ikan biasa biasa yang murah murah jer. Ikan kecik kecik macam ikan kembung, ikan tambang, ikan duri, selar kuning jer. Tapi sebelum masuk bab sup ikan atau sup kepala ikan, saya nak menulis sedikit tentang penyebaran maklumat. Zaman sekarang orang berlumba lumba membuat viral sesuatu maklumat. 

Saya nak kongsi intipati kuliah Ustaz Syed Norhisyam di surau tempat saya bekerja. Ianya berkenaan penyebaran maklumat di hujung jari tentang gossip, politik, lain lain cerita dan sebagainya. ada hadis zaman Nabi yang sangat sesuai dengan senario yang terjadi di zaman sekarang di mana maklumat tersebar hanya di hujung jari.

Maksud hadis adalah seperti cukuplah seseorang itu dianggap sebagai penipu apabila ianya bersifat mencerita semua perkara yang dia dengar. Dalam konteks ini, ianya termasuk dalam penyebaran cerita melalui group WhatsApp, facebook atau blog. Maksudnya apa yang didengar akan dicerita atau disebar balik pada orang lain. Tidak termasuk penyebaran cerita dari majlis ilmu atau penyebaran resepi yang merupakan ilmu masakan. 

Kenapa dianggap sebagai penipu? Sebabnya dalam semua perkara yang kita dengar, kita tak pasti samada semua yang didengar adalah maklumat yang sahih. Kita kalau nak menceritakan balik atau menyebarkan maklumat tersebut, kena lakukan dua perkara terlebih dahulu. Jangan berebut rebut mahu menjadi orang pertama yang menyebar maklumat yang diterima tanpa periksa ketepatannya. Inilah cara Islam manage informasi yang diterima sebelum kita ingin menyebarkannya supaya kita tidak mendapat dosa. Takut kita menjadi penyambung lidah fitnah atau lidah pengumpat. Maknanya kalau kita nak ceritakan balik, kita kena lakukan 2 langkah iaitu:

1. Tabayyun. Maksudnya ialah clarification. Memastikan kesahihan maklumat yang diterima dengan orang yang menpunyai authority. Ianya adalah berdasarkan Al Quran surah Al Hujurat ayat 6. 

2. Jika didapati maklumat yang diterima adalah sahih, maka langkah kedua ialah fikir samada wajar atau tidak untuk disebarkan maklumat tersebut. Kalau orang yang ceritanya disebar tak suka bila dia tahu apa yang kita sebar, maka ianya jatuh pada kategori mengumpat. 

Sekarang masuk balik bab resepi sup ikan. Resepi ini saya belajar ketika mengunjungi rumah sahabat kami di Segamat. Ikan yang sedap digunakan untuk membuat Sup ikan adalah ikan merah atau ikan jenahak. Yang lain saya tak pernah cuba. Kalau cari ikan merah, pastikan cari yang jenis lembut. Bukan yang bila dimasak akan menggeleding keras.


supikan.jpg


Saya memang kalau nak makan sup ikan akan memasak sendiri kerana menyediakannya sangat mudah dan ringkas tapi rasanya wallaaa sedaaap. Lebih lagi, sebab kita yang masak, pastinya terjamin kebersihannya. Lagi lah laju untuk kita ngap kan.

Jom layan resepi mudah tetapi sangat sedap tetapi sangat sedap. Jangan lupa singgah Instagram Azie Kitchen untuk melihat video. 


supikanmerah.jpg


Sup Ikan Merah
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ekor Ikan Merah 
3 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1/2 inci halia - hiris kasar
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1 biji ubi kentang - jika suka 
1 batang karot - hiris nipis
1 sudu lada hitam - tumbuk kasar
1-2 sudu kecil MAGGI Cukup Rasa
Garam - jika perlu
Daun sup / daun bawang
Bawang goreng

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis halia, bawang merah, bawang putih yang dihiris bersama kulit kayu manis dan bunga lawang sehingga naik bau.




Masukkan air secukupnya. Masukkan ubi kentang dan karot dan masak sehingga hampir lembut. 

Kemudian masukkan ikan, garam, lada hitam dan serbuk MAGGI Cukup Rasa.





Setelah kentang empuk, taburkan daun bawang dan tutup api. Sebelum dihidangkan, tabur bawang goreng. 


supikan.jpg

Selamat mencuba...



11 Oct 2017

D' Lavendar Resort Marang



D' Lavendar adalah nama resort kepunyaan sahabat kami yang terletak di Marang. Tidak jauh dari Bandar Kuala Terengganu. Kami konvoi beramai ramai ke sana. Bangga melihat kejayaan sahabat kami. Dr Zarinah merupakan course mate saya semasa di universiti. Kini bertugas sebagai Pensyarah di Fakulti Ekonomi Universiti Malaya.

Dari bangunan utama resort, kami berjalan kaki ke tepi pantai dan sempat singgah di kolam ikan yang memang mengasyikkan melihat kelibat ikan mereka yang berenang riang di dalamnya. 




Semasa di pantai, kami berposing beramai ramai sebagai kenang kenangan. Pantainya sangat cantik dengan pasir pantai yang bersih dan suasana alam semulajadi. Sesuai bagi mereka yang ingin bersantai dan anak anak yang ingin bermain pasir pantai. 






kami dihidangkan dengan sata sejenis makanan yang dibuat dari ikan dan bahan bahan lain seperti kelapa parut dsb, Selain itu, dihidangkan sekali keropok lekor. 

Bila makan secara beramai ramai, memang terasa sangat sedap. Selepas balik dari pantai, pasti terasa dahaga. Minuman panas dan sejuk yang dihidangkan, terasa sangat nyaman. Kepada yang sedang merancang percutian ke Terengganu, silalah berkunjung dan menginap di resort sahabat saya ini. 




Balik dari resort, kami singgah di Noor Arfa batik kerana Datin Nursinah masih ingin mencari sehelai dua lagi kain batik. Agak berkejar kejar kerana kedai ditutup pukul 6.00 petang. Lagi pulak, Dr Aziz perlu berada di airport sbelum pukul 7.00 malam.



Sesampai di hotel, saya dan Hubby berjalan kaki ke kedai makan bersebelahan Hotel yang menjual keropok lekor siap digoreng yang sangat sedap. Selain itu, sup campur juga terasa sangat authentic sup Pantai Timur. Di situ, ada seseorang menegur saya memberitahu yang beliau telah mencuba beberapa resepi dari blog saya. Alahai tiba tiba saya terasa segan. 

Balik ke bilik kami bersiap siap untuk keluar bermain bowling. Orang agak ramai di situ. Mungkin kerana ianya adalah satu satunya tempat bowling di bandar Kuala Terengganu. 


Keluar dari tempat bowling kami ke Pantai Batu Buruk untuk makan malam. Saya memang dah tak lalu makan kerana terlalu kekenyangan. Sekadar menemani yang lain makan. Ketika itu, yang ada di kepala, hanyalah bantal. 

10 Oct 2017

Majlis Perkahwinan di Hotel Permai Kuala Terengganu


Majlis Perkahwinan di Hotel Permai Kuala Terengganu

Majlis pernikahan dan persandingan diadakan pada hari Sabtu. Jadi pagi itu, kami tidak turun bersarapan di hotel kerana ingin terus makan brunch di majlis akad nikah yang diadakan pada pukul 10.00 pagi. 

Kebetulan majlis ini adalah untuk meraikan dua pasangan pengantin anak Dato Wan Nazari. Antara hidangan enak majlis akad nikah ialah nasi dagang dan puding raja. Kami tak sabar nak menikmati nasi dagang yang ditempah khas dari Kak Jah Bukit Besar, antara nasi dagang tersohor di Terengganu. 


Majlis Perkahwinan di Hotel Permai Kuala Terengganu


Kami kekal di meja yang sama sehingga habis majlis kerana selepas majlis akad nikah, diadakan pula majlis persandingan. Kawan kawan alumni yang datang masing masing singgah di meja kami untuk bertemu rakan rakan alumni yang lain. 


Majlis Perkahwinan di Hotel Permai Kuala Terengganu

Majlis Perkahwinan di Hotel Permai Kuala Terengganu

Majlis Perkahwinan di Hotel Permai Kuala Terengganu

Selepas bergambar secara beramai ramai dengan pengantin, kami naik ke bilik untuk menukar pakaian. Kebetulan kami dijemput rakan sekolej kami Tuan Abdul Malek Ngah dan isterinya Dr Zarinah untuk ke resort mereka. Kami bergerak secara konvoi ke Resort D Lavender Marang. Mudah mudahan persahabatan kami yang bermula lebih dari 35 tahun yang lalu akan berkekalan. Kami sudah seperti adik beradik yang saling menyokong antara satu sama lain.


9 Oct 2017

Burger Salmon Yang Berkhasiat Sebagai Bekalan Ke Sekolah


Burger Salmon Yang Berkhasiat Sebagai Bekalan Ke Sekolah

Anak anak zaman sekarang suka makan makanan ringan dan makanan segera. Walaupun sentiasa dipesan namun sukar untuk memastikan kerana mereka bukan sentiasa ada di depan mata kita. Juga pengaruh rakan sebaya dan sekolah. Jadi bila kita menpunyai peluang, kita perlu memberikan pemakanan yang terbaik untuk anak anak kita. 

Bila saya memasak, saya akan memastikan khasiat pemakanan yang seimbang dihidangkan buat anak anak. Perhatikan carta piramid pemakanan. Perhatikan makanan kegemaran anak anak. Kita ikut selera mereka tetapi diselitkan dengan elemen makanan sihat dan berkhasiat serta seimbang. Anak anak tidak boleh dipaksa untuk menyukai sesuatu makanan yang kita rasakan terbaik buat mereka. Sebaliknya kita yang sesuaikan kegemaran mereka dalam hidangan yang disediakan. 

Anak anak memang peminat burger. Antara makanan kegemaran anak anak saya adalah ikan salmon. Jadi saya menggunakan cara kreatif serta seimbang dengan menggabungkan dua kesukaan anak untuk menyediakan Burger Salmon. 

Seperti mana kita semua tahu, ikan adalah antara sumber makanan yang kaya dengan protein dan omega 3. Jadi saya isikan ikan salmon yang dibuat patty dihidangkan sekali dengan salad dan timun. Memang baik macam ni. Anak anak bukan sahaja dapat makan makanan kegemaran mereka, saya juga boleh memastikan mereka dapat makanan seimbang yang diperlukan.


Burger Salmon Yang Berkhasiat Sebagai Bekalan Ke Sekolah

Jom layan resepi ini.

Salmon Burger 
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan: 
16 oz red atau pink salmon 
2-3 sudu besar minyak zaitun
1 biji telur - saiz kecil
60 ml susu Dugro 
½ cawan tepung naik sendiri  
½ sudu kecil garam 
½ sudu kecil serbuk lada hitam  
3 sudu besar minyak jagung 

Bahan Lain: 
Roti burger 
Salad 
Timun 
Keju- opsyenal
Sos salad - opsyenal
Sos cili atau sos tomato 

Cara cara: 
Panaskan 2-3 sudu besar minyak zaitun dalam kuali dan masukkan salmon. Goreng sehingga masak keperangan dengan menggunakan api sederhana dalam 4 minit. Terbalikkan dan goreng permukaan satu lagi dalam 3 minit. Bila masak, boleh angkat dan letak atas tisu dapur. 
Nota: 
1. Waktu memasak bergantung kepada ketebalan isi ikan. 
2. Boleh juga salmon mentah dicincang kasar sahaja. 

Angkat dan masukkan ke dalam mangkuk. Sejukkan terlebih dahulu. Buang kulit dan tulang. Dengan menggunakan garfu, pecah pecahkan isi salmon.  


Burger Salmon Yang Berkhasiat Sebagai Bekalan Ke Sekolah

Masukkan telur, susu, tepung, garam dan serbuk lada hitam. Kacau rata dan sebati. 

Panaskan minyak jagung dalam kuali leper dengan menggunakan api sederhana.


Burger Salmon Yang Berkhasiat Sebagai Bekalan Ke Sekolah

Sudukan adunan dan dibentukkan bulat dan terus masuk dalam kuali yang minyak telah dipanaskan. Kemudian tekankan dengan menggunakan spatula untuk menjadikan adunan leper seperti kepingan burger.  

Goreng sehingga keperangan dengan menggunakan api sederhana dan diterbalikkan. Masak lagi sehingga keperangan.  

Bolehlah diangkat dan diletak atas kertas tisu dapur. Ulang sehingga semua adunan habis.  

Hidangkan dengan roti burger untuk dijadikan sebagai burger atau roti keping sebagai sandwich. Susun salad dan timun, letakkan kepingan patty salmon dan picit sos salad (opsyenal), sos cili atau sos tomato secukupnya. Jika suka, letakkan kepingan keju.  



Burger Salmon Yang Berkhasiat Sebagai Bekalan Ke Sekolah

Burger Salmon Yang Berkhasiat Sebagai Bekalan Ke Sekolah

Nota:
Boleh juga guna salmon dalam tin, jika tiada stok salmon segar. 

Resepi ini menghasilkan 4 keping patty salmon. Sesuai untuk hidangan 2 orang. 



Akhir sekali jangan lupa untuk menyertai Peraduan Resipi Nutrisi Mama yang diadakan. Caranya sangat mudah. Hanya perlu kongsikan gambar hidangan berkhasiat yang anda sediakan untuk anak anak. Banyak hadiah hadiah menarik sedang menanti anda. Untuk maklumat lanjut layari https://www.dugro.com.my/promosi_dan_acara/mamacontest




7 Oct 2017

Kuala Terengganu Kami Datang


Kuala Terengganu Kami Datang

Telah lama kami tidak keluar dari Kuala Lumpur di masa cuti panjang kerana tidak sanggup menghabiskan masa di dalam kesesakan jalanraya. Tetapi pasti kami tidak dapat menolak undangan ke majlis perkahwinan anakanda Dato Ir Wan Nazari, sahabat baik kami di  Kuala Terengganu. Ramai sababat lain dari KL yang turut hadir. Kami dan keluarga Dato Saleh bergerak secara konvoi pada pagi hari Jumaat sehingga Ahad. Kami mengambil peluang untuk jalan jalan cari makan dan cuti di Kuala Terengganu sekali. 

Selepas check in di hotel dan solat, kami bergerak ke Pantai Teluk Ketapang untuk menikmati ikan celup tepung dan lain lain makanan laut celup tepung. Memang sedap sekali kerana udang, sotong dan ikan yang digunakan adalah yang segar. Masih terasa kemanisan udangnya. 


Kuala Terengganu Kami Datang


Balik dari sana, kami singgah di kedai batik kerana Datin Nursinah ingin membeli kain batik pasang. Bila dah singgah kedai batik, saya pun beli sepasang selepas Nelly memilih batik design abstrak dan warna merah hitam yang merupakan warna kegemaran saya. 



Sebelah malam, Dato Wan meraikan tetamu dan saudara mara beliau dengan jamuan makan malam di hotel cafe. Memang meriah sekali kerana ramai yang hadir. Kebanyakan rakan rakan alumni yang hadir juga menginap di Hotel Permai. Jadi anak anak terus naik bilik selepas makan tanpa perlu menunggu kami. Lagi pulak, Alain ada menyertai larian bermula di Pantai Batu Buruk keesokannya. Kami pun bolehlah bersembang dengan kawan kawan sehingga jauh malam. 




Majlis makan malam memang meriah dengan iringan persembahan live band. Seperti biasa kami menpunyai wakil iaitu Dr Abdol Aziz yang dengan sukarela naik ke pentas untuk menyumbangkan beberapa lagu. Tapi saya naik bilik awal juga kerana rasa mengantuk kesan ubat allergik yang diambil. Tak tunggu pun sehingga persembahan live band selesai.