23 Oct 2017

Sambal Telur Pecah Bercili Pedas Yang Sedap

Sambal Telur Pecah Bercili Pedas Yang Sedap

Setiap klik atau setiap minit, angka page view di blog saya akan menunjukkan peningkatan ratusan hingga ribuan. Tetapi blog saya agak sunyi sepi. Tidak ramai yang komen di blog, like di Instagram atau like di facebook menjadikan saya sangat sunyi dan tidak ada semangat untuk menulis. Terasa seolah syok sendiri dan bersendirian. 

Tapi bila ada yang PM menanya khabar atau mengucapkan terima kasih, semangat yang ke laut akan kembali segar. Hmm tapi kenapa ya, semua seperti segan segan untuk like atau meninggalkan komen. Boleh saya tahu jika ada sebab sebab tertentu. OK saya sangat berharap sokongan anda untuk saya terus menulis. Jadi jangan segan segan lagi tau. 

Sekarang kita sentuh sedikit bab perkongsian ilmu untuk santapan minda. Demi masa sesungguhnya manusia dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh dan berpesan pesan dengan kebenaran. Saya sangat bersyukur kerana Allah telah menunjukkan jalan yang benar kepada saya. Tidak membiarkan saya terus terleka dengan keindahan dunia yang melekakan. Saya masih diberi peluang untuk mengisi masa yang ada untuk memperbanyakkan bekalan. Bukan diri kita yang hadir ke majlis majlis ilmu sebaliknya Allah yang menggerakkan hati kita. 

Ketika kuliah Zohor di surau tempat saya bekerja, Ustaz Aliff memberitahu manusia yang beriman tidak ramai. Diberikan contoh mereka yang hadir ke majlis majlis agama juga tidak ramai. Ustaz menyebut berapa ribu staf yang bekerja di sini tapi hanya beberapa orang sahaja yang hadir ke surau untuk mendengar kuliah dalam majlis ilmu. 

Sambal Telur Pecah Bercili Pedas Yang Sedap

Dari situ kita boleh bayangkan betapa ramai lagi di luar sana yang masih tidak dibukakan hati untuk hadir majlis ilmu. Namun begitu, kena ingat bahawa hati mudah dibolak balik, kena sentiasa dijaga dengan memperbanyakkan berdoa. Ada kala kita menjadi malas dan berat untuk melakukan kebaikan seperti solat berjemaah di surau dsb. Ada kalanya kita melengah lengahkan waktu solat. 

Sungguh menakutkan bila ustaz menyebut saat kita melakukan maksiat, iman keluar dari kita. Andainya kita dijemput mengadap Illahi ketika itu, maknanya mati tak kala tiada iman dalam diri. Nauzubillah. Destinasi kita adalah syurga sedang syurga adalah untuk orang beriman dan beramal soleh. Peringatan ini adalah untuk kita semua termasuk saya sendiri.

Kali pertama saya memasak Sambal Telur Pecah Bercili Pedas. Ianya ala ala Scramble Eggs tapi versi Melayu di mana adanya cili bawang belacan dsb. Saya alah dengan belacan jadi kebanyakan resepi saya tidak menggunakan belacan. Kalau anda boleh makan belacan, rasanya pasti lagi sedap kerana adanya perisa udang geragau dalam belacan. 

Yang seronoknya, bila melihat anak anak berebut rebut menceduk lauk Telur Pecah ni hingga sekejap jer dah licin pinggan. Sekali sekala membuat kelainan, itu yang dapat menbangkitkan selera anak anak. 

Jom layan resepi mudah dan yang pasti sedap. Jangan lupa layan video di Instagram Azie Kitchen untuk melihat video penyediaan masakan yang saya kongsikan di blog...

Sambal Telur Pecah Bercili Pedas Yang Sedap

 Sambal Telur Pecah Bercili Pedas
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
4 biji telur
Garam

Bahan tumbuk:
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
3-4 tangkai cili padi kampung 
4 tangkai cili merah dan cili hijau
Belacan - opsyenal

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk sehingga wangi. Tuangkan telur dan biarkan seketika sebelum dikacau. 

Masukkan garam secukup rasa dan bolehlah diangkat dan dihidangkan. 

Sambal Telur Pecah Bercili Pedas Yang Sedap



21 Oct 2017

Ikan Goreng Garam Kunyit Yang Sangat Sedap dan Cerita Luahan Hati

Ikan Goreng Garam Kunyit Yang Sangat Sedap

Saya suka makan ikan yang digoreng garam kunyit jer. Lebih lebih lagi kalau menggunakan spesis ikan yang memang sedap seperti ikan terubuk, senangin, kerisi yang besar dll. Sebelum kita sentuh bab ikan, saya nak mencoret sedikit luahan hati. Apa yang ada di hati kena diluahkan supaya ianya tidak tersimpan sehingga boleh merosakkan hati sendiri. Hati yang terkilan, hati yang marah, yang sakit dan macam macam lagi. 

Kebelakangan ini memang stress sangat sangat. Stress dengan karenah manusia di sekeliling. Saya tidak mahu berdusta dengan diri sendiri, sebahagian besar masa kita dihabiskan di pejabat. Berdasarkan pengalaman sendiri, amat susah untuk mendapat rakan sepejabat yang betul betul ikhlas. Semuanya umpama melepaskan diri sendiri, bak kata kawan saya yang telah pun meletakkan jawatan, semuanya tu demi cari makan, Hajjah. Beliau memanggil saya Hajjah. Hmm betul juga. 

Ya, tapi kalau pun untuk cari makan, bolehkah merasa keenakan makanan tersebut jika ianya diperolehi dengan cara menikam dari belakang, bermuka muka dsb. Namun tidak dapat dinafikan, ada juga rakan sepejabat yang baik. Mereka biasanya yang tidak ada kepentingan dengan kita, apa lagi mahu bersaing untuk menunjukkan kebagusan diri. Saya tidak mahu bersaing dengan sesiapa kerana hakikatnya saya sudah memiliki segalanya seadanya. Saya tidak perlu lebih dari apa yang ada pada saya hari ini. 

Ikan Goreng Garam Kunyit Yang Sangat Sedap

Saya memang tidak pandai untuk membodek atau menunjuk nunjuk. Walaupun saya kenal rapat dengan ramai pegawai kanan, namun bukan cara saya untuk mengadu domba dengan hal yang remeh temeh. Prinsip saya, Allah kan ada. Dia yang Maha Berkuasa, Maha Mengetahui, Maha Kaya, Maha Mengasihani. Semuanya ada pada Allah SWT. Saya menyerah semuanya pada Allah. 

Bila stress, saya akan menanganinya dengan ke dapur untuk memasak. Jadi pagi pagi, saya WA Boy mengajak ke Pasar Taman Tun. Hajat hati nak mencari ikan terubuk kerana malam tadi saya bermimpi keluar makan malam dengan seseorang. Dan di dalam majlis itu, ada disediakan ikan terubuk yang sangat sedap hingga saya makan menambah nambah. 

Bak kata Ustaz Ibrahim Muhammad, jika kita bermimpi yang baik baik, itu tandanya mimpi didatangkan dari Allah. Kita patut mengucapkan syukur Alhamdulillah. Mungkin orang yang di dalam mimpi rasa bersalah kot sehingga belanja saya makan malam dalam mimpi. Hahahaha....

Bila mimpi yang baik samada siang atau malam kita kena melakukan 2 perkara. Riwayat Imam Al Bukhari, Nabi bersabda apabila kamu melihat mimpi yang disukai, maka mimpi itu dari Allah. Pertama kita kena memuji Allah atas mimpi tersebut. Samada kita bermimpi atau orang bermimpi pada kita. Kedua hendaklah menceritakan mimpi tersebut pada orang lain. Zaman dulu Nabi menceritkannya pada isteri dan sahabat. Saya pulak menceritakan pada anda semua follower saya yang sangat saya sayangi. 

Berbalik semula pada cerita ikan, sesampai di pasar, teringat pulak ikan Lemak atau Llemah atau juga ikan kelapa yang diceritakan oleh rakan saya, Marmah yang dibeli di Terengganu. Beliau memborong kesemua ikan ini yang ada di tempat pusat  jualan ikan tersebut. Saya menunjukkan gambar yang dihantar Wik pada tauke ikan dan dia menyebut nama selembut atau apa pun tak pasti, sebab tak jelas. Tauke ikan itu pun memberitahu ikan ini sangat sedap, isinya manis dan lembut bila digoreng. 

Saya pun tak tahu apa yang saya beli, saya tunjuk tunjuk sahaja. Melayanglah juga lebih dari seratus. Haa kalau ada yang tak pernah tengok bagaimana rupa ikan Lemak ini, bolehlah tengok di sini. Nanti jangan lupa cari ikan ni. Rasanya kalau dimasak kicap pun sedap juga. 

Ikan Goreng Garam Kunyit Yang Sangat Sedap


19 Oct 2017

Telur Masak Kicap Blackpepper Mudah dan Sedap

Telur Masak Kicap Blackpepper Mudah dan Sedap

Telur masak kicap adalah masakan yang digemari ramai orang, atau mungkin semua orang. Kalau lama tak makan, mula terasa rindu. Resepi yang mudah tetapi sangat sedap di tekak. Kiranya macam resepi penyelamat. Kalau di bulan Ramadhan, masakan macam ini cukup membangkitkan selera makan terutama ketika bersahur. 

Telah lama Juita meminta saya memasak Telur Masak Kicap tapi asyik tak menyempat jer. Ketika itu Juita masih di kolej, tapi cepat jer masa berlalu. Sekarang dia dah berada jauh di Manchester. 

Bila bangun pagi hari minggu, saya tiba tiba teringin nak makan telur masak kicap. Kebetulan pula, saya tak mengaji kerana suami Kak Kamariah masih tidak sihat. Aduhai lama pulak, saya bercuti mengaji ni. Lagi pulak, saya sendiri agak kurang sihat sedikit. Sikit sahaja lagi nak khatam.

Telur Masak Kicap Blackpepper Mudah dan Sedap

Saya meletak juga beberapa tangkai cili padi merah sekadar untuk menambahkan warna. Selain sedap, masakan yang dihidangkan biarlah cantik dan berwarna warni. 

Seperti biasa, saya memasukkan serbuk MAGGI Cukup Rasa untuk melengkapkan keenakan masakan yang saya sediakan. Tak perlu lagi diletakkan garam pun. Ianya menjadikan masakan kita secukup rasa. Masakan biasa akan menjadi sedikit luarbiasa rasanya. Hahaha...

Telur Masak Kicap Blackpepper Mudah dan Sedap


Jom layan resepi mudah tetapi sangat sedap dan bertindak sebagai lauk penyelamat kalau rasa malas nak memasak atau malas nak keluar makan. Memasaknya semudah ABC gitu. 

Jangan lupa singgah Instagram Azie Kitchen untuk melihat video. Video sekadar untuk mencuci mata sahaja, sekadar mengisi masa dan menambah keseronokan berada di dapur. 

Bukanlah video yang sangat complicated pun. Jadi kalau nak komen kat video saya tu, fikir fikirlah juga. Jangan lah terlalu sarkastik hingga bertanya berapa tahun nak dibakar kek pisang. Kena lah jaga bahasa kerana bahasa melambangkan keperibadian. Kan dah ditulis di bawah video untuk resepi sila rujuk ke blog. Link blog pun dah diberi sekali.....


Telur Masak Kicap Blackpepper Mudah dan Sedap

Telur Masak Kicap Blackpepper
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
4 biji telur - goreng mata 
4 sudu makan kicap lemak manis 
1 sudu kecil lada hitam - tumbuk kasar
1 biji bawang besar Holland 
1 tangkai cili hijau - cili Solok 
3 tangkai cili padi merah - untuk menambah warna
1 sudu kecil serbuk MAGGI Cukup Rasa
Sedikit air

Bahan tumbuk:
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih

Cara cara:
Mula mula panaskan minyak yang banyak dalam kuali untuk menggoreng telur mata. Jika tidak menggunakan kuali non-stick, masukkan sedikit garam supaya ianya tidak melekat. 

Pastikan minyak betul betul panas sebelum dimasukkan telur. Goreng dengan api besar, goreng dan cepat cepat angkat. Barulah telurnya cantik. 


Telur Masak Kicap Blackpepper Mudah dan Sedap

Panaskan minyak (boleh guna minyak lebihan menggoreng telur) dan tumis bahan tumbuk sehingga wangi. Masukkan kicap lemak manis. Masukkan sedikit air. 

Telur Masak Kicap Blackpepper Mudah dan Sedap

Telur Masak Kicap Blackpepper Mudah dan Sedap

Masukkan lada hitam tumbuk, dan serbuk MAGGI Cukup Rasa.

Telur Masak Kicap Blackpepper Mudah dan Sedap

Kemudian masukkan bawang besar dan cili hidup. Setelah hampir layu, masukkan telur satu persatu dan dikacau rata supaya ianya bersalut dengan kuah kicap. 

Telur Masak Kicap Blackpepper Mudah dan Sedap

Akhir sekali, masukkan daun sup dan bolehlah ditutup api. Saya letak juga cili padi merah, sekadar menambah warna lauk hari ini. Sedia untuk dihidangkan. 

Telur Masak Kicap Blackpepper Mudah dan Sedap

Nota:
Boleh juga menggunakan cili kering kisar bagi menggantikan lada hitam tapi ianya bukanlah Masak Kicap Blackpepper lagi. 

18 Oct 2017

Tahniah Hafez

Tahniah Hafez

Tahniah Hafez. Hafez adalah anak sulung lelaki yang kami nanti nantikan. Itulah selepas lahir, kami memanggil Hafez dengan nama timangan Boy. Sehingga kini, nama tersebut kekal sehingga Pensyarah dan kawan kawan universiti juga ada yang memanggil Hafez dengan nama Boy. 

Dengan tamatnya pengajian ijazah, maka tamatlah juga tanggungjawab kami sebagai ibubapa dalam memberi pendidikan dan pengajian kepada Boy. Pengajian untuk sekeping ijazah, lambang kejayaan seorang pelajar yang bermula dari darjah satu. Namun begitu tanggungjawab memberi didikan kehidupan dunia dan akhirat akan berterusan sehingga nafas berakhir.  

Sekeping ijazah tidak menjanjikan kesenangan seperti suatu ketika dahulu. Ketika saya menamatkan pengajian ijazah, kerja yang baik akan menunggu. Kerja yang baik yang menjanjikan kesenangan hidup dan masa depan yang lebih cerah. Kehidupan yang menjadi kebanggaan ibubapa. 

Melalui sendiri pengalaman bekerja di sebuah organisasi terkemuka selepas menamatkan pengajian ijazah menyebabkan saya memberi kebebasan kepada anak anak untuk memilih kerjaya sendiri. Samada ingin "makan gaji" atau ingin bekerja sendiri. Walaupun bergaji tahunan 6 digit, yang pasti saya lebih selesa jika anak anak bekerja sendiri. Namun itu pendapat saya sendiri. 

Walaupun makan gaji, saya juga dapat merasai hidup mewah dengan memiliki lebih dari apa yang sepatutnya saya miliki. Semuanya bergantung kepada usaha sendiri. Tapi itu dulu, dalam suasana sekarang yang sangat kompetitif, memerlukan usaha dilipatgandakan. 

Tidak lama lagi Boy akan menjejakkan kaki ke satu fasa kehidupan baru selepas menemui gadis cantik yang menpunyai pakej serba lengkap. Bukan sahaja cantik, berpendidikan agama tetapi juga berpelajaran tinggi dan dari keluarga baik baik, kaya raya dan ternama serta berkedudukan. Apa lagi yang dicari dalam seorang gadis untuk dijadikan pasangan hidup. Dia menpunyai segalanya. Pesanan mama, berikan yang terbaik kerana dia layak mendapat yang terbaik. 

Tahniah Hafez

Bila ijazah telah berada di genggaman, berakhir sudah fasa seorang pelajar, bersedia untuk untuk fasa seterusnya. Kejar kejayaan di dunia demi kejayaan akhirat. Matematik dunia berbeza dengan sifir pengiraan matematik akhirat, di mana 10 tolak 5 jawapannya adalah 15. 

Akhir sekali, tahniah juga buat Mira, yang akan menerima Ijazah Sarjana Muda Perakaunan besok. Semoga Mira suatu hari menjadi seorang usahawan berjaya dan ternama dalam apa jua bidang yang diceburi. Aameen. 


17 Oct 2017

Pasta Makanan Laut Berkrim Hidangan Berkhasiat Kegemaran Anak Anak

Pasta Makanan Laut Berkrim Hidangan Berkhasiat Kegemaran Anak Anak

Makanan segar yang disediakan dari rumah adalah yang terbaik untuk anak anak. Jadi bila menpunyai masa, saya akan ke dapur untuk menyediakan hidangan buat anak anak. Kebahagiaan bagi seorang ibu adalah bila dapat menyediakan hidangan kegemaran anak anak. 

Selain itu, anak anak saya juga sangat gemarkan pasta. Pasta kering sentiasa tersedia di store dapur di rumah kami. Pasta yang kaya dengan kabohidrat yang diperlukan oleh badan sangat sesuai dijadikan hidangan anak anak. Sesuai juga dijadikan hidangan bekalan ke sekolah. Di dalam hidangan pasta di rumah saya, wajib dimasukkan sekali keju parut. Seperti yang kita tahu, keju sangat berkhasiat dan kaya dengan sumber kalsium. 

Dalam menyediakan apa apa masakan sekali pun, saya memilih resepi yang ringkas dan cepat disediakan tanpa berkompromi dengan khasiat. 

Saya suka kerana dengan memasak pasta kita boleh menggunakan kreativiti supaya sentiasa ada kelainan setiap kali memasak. Penggunaan udang sebagai sumber protein boleh menarik selera anak anak kepada pasta yang terhidang. Campakkan pula hirisan ayam dan hirisan cendawan, akan memberikan kelainan rasa pada pasta yang terhidang. Maksudnya dengan resepi yang sama boleh menghasilkan pasta yang berbeza rasa dan penampilannya. 

Hidangan nutrisi sebenarnya amaat mudah untuk disediakan. Sebagai seorang ibu, saya mahu yang terbaik untuk anak-anak saya, tapi yang terbaik bukanlah semestinya sukar. Yang paling penting kita perlu berjaga jaga semasa memilih bahan makanan bagi anak anak kita. Selain daripada itu, saya juga memastikan anak anak minum segelas susu setiap hari sebagai nutrisi tambahan selain daripada makanan harian mereka.  

Apa kata anda cuba resepi ini dan kongsikan dengan saya jika ia disukai anak anak anda semua juga? 

Creamy Seafood Garlic Butter Pasta
Oleh: Azie Kitchen 

Bahan bahan: 
5 oz pasta elbow macaroni - atau pasta yang disukai
2 sudu besar mentega 
3 ulas bawang putih saiz besar - cincang  
1 sudu besar tepung gandum 
160 ml susu Dugro 
Garam
Serbuk lada hitam  
Daun parsley - cincang
Udang secukupnya - atau scallop

Cara cara: 
Udang dibuang kulit dan goreng seketika. Angkat dan ketepikan. Boleh juga direbus dengan sedikit garam dan minyak. 

Pasta direbus mengikut arahan di pek pembungkusan. Sementara pasta masak, boleh sediakan bahan sos.  

Cairkan mentega di dalam kuali menggunakan api sederhana. Masukkan bawang putih dan dikacau dalam 1-2 minit. 

Masukkan tepung. Kacau dengan menggunakan whisk supaya tepung dan mentega sebati dalam 1 minit.  

Tuangkan susu sambil terus dikacau sehingga mendidih dan kuah menjadi pekat mengikut yang disukai.  Boleh tambah susu sedikit lagi jika suka kuah yang sedikit cair. 

Pasta Makanan Laut Berkrim Hidangan Berkhasiat Kegemaran Anak Anak

Masukkan pasta yang telah direbus ke dalam kuali, udang yang telah digoreng dan kacau rata. Masukkan garam dan serbuk lada hitam secukupnya. Akhir sekali, taburkan daun parsley.

Nota:
Sesuai untuk hidangan bagi 2 orang. 


Akhir sekali jangan lupa untuk menyertai Peraduan Resipi Nutrisi Mama yang diadakan oleh Dumex Dugro. Caranya sangat mudah. Hanya perlu kongsikan gambar
 hidangan berkhasiat untuk anak anak anda dan hadiah hadiah menarik sedang menanti anda. Untuk maklumat lanjut layari  https://www.dugro.com.my/promosi_dan_acara/mamacontest



Hari Terakhir di Kuala Terengganu


Hari terakhir di Bandar Kuala Terengganu, kami turun bersarapan agak awal kerana bercadang untuk bertolak balik pukul 9.00 pagi bagi mengelak kesesakan di lebuhraya Karak. Saya memilih bersarapan dengan nasi dagang dengan lauk gulai ikan tongkol dengan banyak meratah ikan. Nana dan Alain bertolak lebih dahulu kerana mereka ingin singgah di rumah keluarga Alain di Kuantan.



Sebelum balik, saya mengajak Hubby singgah membeli nasi dagang Kak Jah Bukit Besar untuk dibawa balik. Sesampai di sana, kelihatan ramai orang beratur panjang untuk membelinya. Maafkan saya bukan berniat untuk mengata tetapi kesian melihat orang beratur panjang kerana tiada sistem yang lebih efisyen yang mesra pelanggan. Mereka kelihatan tak kisah jika pelanggan terpaksa beratur lama. Mungkin bila hari hari melihat senario seperti itu, sehingga tiada lagi merasa apa apa.


Ianya pasti dapat dielakkan jika terdapat pembantu yang menolong membungkus. Ini tidak, hanya Makcik sorang tu lah yang menceduk nasi, membungkus nasi, menceduk lauk samada yang dimakan atau dibungkus. Dia lah juga yang mengira, dialah juga yang menerima duit bayaran, dia juga memberi balik baki dsb. 

Hmm saya tidak nampak kalau kerja tersebut tidak boleh dilakukan oleh seorang pembantu. Malahan saya tidak melihat senario seperti ini bila makan nasi dagang di Gerai Kak Pah di Pantai Batu Buruk. Walaupun ramai yang beratur tapi sangat cepat.

Hampir sejam juga kami habiskan masa dengan beratur. Memang betul betul menggugat kesabaran. Bayangkan 1 jam bukan masa yang singkat. Siapa yang memesan untuk makan di situ telah siap makan. Kami belum lagi sampai giliran. Dato Saleh dan Hubby memesan  nasi dagang untuk dimakan setelah lebih setengah jam kami beratur. Mereka siap makan, giliran kami belum juga tiba. Mereka memberi keutamaan pada siapa yang makan di situ. 



Selepas akhirnya dapat nasi dagang, kami bergerak menuju pula ke kedai keropok lekor di jalan ke lapangan terbang kerana Datin Nursinah ingin membeli keropok untuk dibawa balik. Saya membeli beberapa pek karipap ikan frozen. Memang sedap karipap ikan yang saya tidak pernah menemuinya di tempat lain. 


Kami singgah untuk makan dan solat di RnR Temerloh. Aduhaai memang ramai sekali orang di situ. Terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan meja. Kalau lah tidak kerana majlis perkahwinan pasti saya tidak akan keluar dari Lembah Klang. Tak sanggup bersesak sesak di sana sini. Namun Alhamdulillah kerana jalan raya tidak begitu sesak ketika kami sampai di Lebuhraya Karak. 


13 Oct 2017

Sup Ikan Merah Yang Mudah Dan Sedap


Sup Ikan Merah Sedap

Sup ikan. Siapa suka makan sup ikan? Hmm ramai nyer yang suka sup ikan, hmm nyum nyum nyum lebih lebih lagi sup ikan merah. Sebetulnya semasa zaman saya di kampung, saya tak ingat kalau pernah makan sup ikan. Makan ikan biasa biasa yang murah murah jer. Ikan kecik kecik macam ikan kembung, ikan tambang, ikan duri, selar kuning jer. Tapi sebelum masuk bab sup ikan atau sup kepala ikan, saya nak menulis sedikit tentang penyebaran maklumat. Zaman sekarang orang berlumba lumba membuat viral sesuatu maklumat. 

Saya nak kongsi intipati kuliah Ustaz Syed Norhisyam di surau tempat saya bekerja. Ianya berkenaan penyebaran maklumat di hujung jari tentang gossip, politik, lain lain cerita dan sebagainya. ada hadis zaman Nabi yang sangat sesuai dengan senario yang terjadi di zaman sekarang di mana maklumat tersebar hanya di hujung jari.

Maksud hadis adalah seperti cukuplah seseorang itu dianggap sebagai penipu apabila ianya bersifat mencerita semua perkara yang dia dengar. Dalam konteks ini, ianya termasuk dalam penyebaran cerita melalui group WhatsApp, facebook atau blog. Maksudnya apa yang didengar akan dicerita atau disebar balik pada orang lain. Tidak termasuk penyebaran cerita dari majlis ilmu atau penyebaran resepi yang merupakan ilmu masakan. 

Kenapa dianggap sebagai penipu? Sebabnya dalam semua perkara yang kita dengar, kita tak pasti samada semua yang didengar adalah maklumat yang sahih. Kita kalau nak menceritakan balik atau menyebarkan maklumat tersebut, kena lakukan dua perkara terlebih dahulu. Jangan berebut rebut mahu menjadi orang pertama yang menyebar maklumat yang diterima tanpa periksa ketepatannya. Inilah cara Islam manage informasi yang diterima sebelum kita ingin menyebarkannya supaya kita tidak mendapat dosa. Takut kita menjadi penyambung lidah fitnah atau lidah pengumpat. Maknanya kalau kita nak ceritakan balik, kita kena lakukan 2 langkah iaitu:

1. Tabayyun. Maksudnya ialah clarification. Memastikan kesahihan maklumat yang diterima dengan orang yang menpunyai authority. Ianya adalah berdasarkan Al Quran surah Al Hujurat ayat 6. 

2. Jika didapati maklumat yang diterima adalah sahih, maka langkah kedua ialah fikir samada wajar atau tidak untuk disebarkan maklumat tersebut. Kalau orang yang ceritanya disebar tak suka bila dia tahu apa yang kita sebar, maka ianya jatuh pada kategori mengumpat. 

Sekarang masuk balik bab resepi sup ikan. Resepi ini saya belajar ketika mengunjungi rumah sahabat kami di Segamat. Ikan yang sedap digunakan untuk membuat Sup ikan adalah ikan merah atau ikan jenahak. Yang lain saya tak pernah cuba. Kalau cari ikan merah, pastikan cari yang jenis lembut. Bukan yang bila dimasak akan menggeleding keras.


supikan.jpg


Saya memang kalau nak makan sup ikan akan memasak sendiri kerana menyediakannya sangat mudah dan ringkas tapi rasanya wallaaa sedaaap. Lebih lagi, sebab kita yang masak, pastinya terjamin kebersihannya. Lagi lah laju untuk kita ngap kan.

Jom layan resepi mudah tetapi sangat sedap tetapi sangat sedap. Jangan lupa singgah Instagram Azie Kitchen untuk melihat video. 


supikanmerah.jpg


Sup Ikan Merah
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ekor Ikan Merah 
3 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1/2 inci halia - hiris kasar
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1 biji ubi kentang - jika suka 
1 batang karot - hiris nipis
1 sudu lada hitam - tumbuk kasar
1-2 sudu kecil MAGGI Cukup Rasa
Garam - jika perlu
Daun sup / daun bawang
Bawang goreng

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis halia, bawang merah, bawang putih yang dihiris bersama kulit kayu manis dan bunga lawang sehingga naik bau.




Masukkan air secukupnya. Masukkan ubi kentang dan karot dan masak sehingga hampir lembut. 

Kemudian masukkan ikan, garam, lada hitam dan serbuk MAGGI Cukup Rasa.





Setelah kentang empuk, taburkan daun bawang dan tutup api. Sebelum dihidangkan, tabur bawang goreng. 


supikan.jpg

Selamat mencuba...



11 Oct 2017

D' Lavendar Resort Marang



D' Lavendar adalah nama resort kepunyaan sahabat kami yang terletak di Marang. Tidak jauh dari Bandar Kuala Terengganu. Kami konvoi beramai ramai ke sana. Bangga melihat kejayaan sahabat kami. Dr Zarinah merupakan course mate saya semasa di universiti. Kini bertugas sebagai Pensyarah di Fakulti Ekonomi Universiti Malaya.

Dari bangunan utama resort, kami berjalan kaki ke tepi pantai dan sempat singgah di kolam ikan yang memang mengasyikkan melihat kelibat ikan mereka yang berenang riang di dalamnya. 




Semasa di pantai, kami berposing beramai ramai sebagai kenang kenangan. Pantainya sangat cantik dengan pasir pantai yang bersih dan suasana alam semulajadi. Sesuai bagi mereka yang ingin bersantai dan anak anak yang ingin bermain pasir pantai. 






kami dihidangkan dengan sata sejenis makanan yang dibuat dari ikan dan bahan bahan lain seperti kelapa parut dsb, Selain itu, dihidangkan sekali keropok lekor. 

Bila makan secara beramai ramai, memang terasa sangat sedap. Selepas balik dari pantai, pasti terasa dahaga. Minuman panas dan sejuk yang dihidangkan, terasa sangat nyaman. Kepada yang sedang merancang percutian ke Terengganu, silalah berkunjung dan menginap di resort sahabat saya ini. 




Balik dari resort, kami singgah di Noor Arfa batik kerana Datin Nursinah masih ingin mencari sehelai dua lagi kain batik. Agak berkejar kejar kerana kedai ditutup pukul 6.00 petang. Lagi pulak, Dr Aziz perlu berada di airport sbelum pukul 7.00 malam.



Sesampai di hotel, saya dan Hubby berjalan kaki ke kedai makan bersebelahan Hotel yang menjual keropok lekor siap digoreng yang sangat sedap. Selain itu, sup campur juga terasa sangat authentic sup Pantai Timur. Di situ, ada seseorang menegur saya memberitahu yang beliau telah mencuba beberapa resepi dari blog saya. Alahai tiba tiba saya terasa segan. 

Balik ke bilik kami bersiap siap untuk keluar bermain bowling. Orang agak ramai di situ. Mungkin kerana ianya adalah satu satunya tempat bowling di bandar Kuala Terengganu. 


Keluar dari tempat bowling kami ke Pantai Batu Buruk untuk makan malam. Saya memang dah tak lalu makan kerana terlalu kekenyangan. Sekadar menemani yang lain makan. Ketika itu, yang ada di kepala, hanyalah bantal. 

10 Oct 2017

Majlis Perkahwinan di Hotel Permai Kuala Terengganu


Majlis Perkahwinan di Hotel Permai Kuala Terengganu

Majlis pernikahan dan persandingan diadakan pada hari Sabtu. Jadi pagi itu, kami tidak turun bersarapan di hotel kerana ingin terus makan brunch di majlis akad nikah yang diadakan pada pukul 10.00 pagi. 

Kebetulan majlis ini adalah untuk meraikan dua pasangan pengantin anak Dato Wan Nazari. Antara hidangan enak majlis akad nikah ialah nasi dagang dan puding raja. Kami tak sabar nak menikmati nasi dagang yang ditempah khas dari Kak Jah Bukit Besar, antara nasi dagang tersohor di Terengganu. 


Majlis Perkahwinan di Hotel Permai Kuala Terengganu


Kami kekal di meja yang sama sehingga habis majlis kerana selepas majlis akad nikah, diadakan pula majlis persandingan. Kawan kawan alumni yang datang masing masing singgah di meja kami untuk bertemu rakan rakan alumni yang lain. 


Majlis Perkahwinan di Hotel Permai Kuala Terengganu

Majlis Perkahwinan di Hotel Permai Kuala Terengganu

Majlis Perkahwinan di Hotel Permai Kuala Terengganu

Selepas bergambar secara beramai ramai dengan pengantin, kami naik ke bilik untuk menukar pakaian. Kebetulan kami dijemput rakan sekolej kami Tuan Abdul Malek Ngah dan isterinya Dr Zarinah untuk ke resort mereka. Kami bergerak secara konvoi ke Resort D Lavender Marang. Mudah mudahan persahabatan kami yang bermula lebih dari 35 tahun yang lalu akan berkekalan. Kami sudah seperti adik beradik yang saling menyokong antara satu sama lain.