Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Puding Jagung Yang Sedap


Saya yakin setiap yang berlaku ada hikmahnya. Jadi saya redha dengan apa jua ketentuan Illahi. Kami agak tidak bernasib baik bila mendapatkan khidmat Pembantu rumah dari Lombok. Dah 2 orang dalam masa setahun. Yang sebelum ini, kami hantar balik kerana asyik sakit dan lembik sahaja. 

Jaga cucu saya tapi dia tergolek baring tidur di lantai. Sekejap sekejap minta ubat, sekejap sekejap minta dihantar ke klinik. Ada sahaja sakitnya. Yang peliknya, masa baru sampai bukan main cergas mengemas rumah bersama saya. Macam macam ragam manusia. 


Saya menyediakan Puding Jagung untuk hidangan berbuka puasa selepas mendapati ada jagung yang hampir nak expired semasa mengemas stor makanan. Banyak juga makanan lain yang dah expired dan terpaksa dibuang. 

Bila ada pembantu rumah, kita ingat kan stock dah habis. Rupanya masih ada lagi. Lepas hantar pembantu rumah yang ini balik, kami tak guna lagi khidmat pembantu rumah. Sebaliknya kami akan menggunakan khidmat cleaner untuk datang mencuci rumah sahaja. 

Ada pembantu rumah ni pun kadang memberikan tekanan dan stress pulak. Lagi lagi yang tak pandai buat kerja, suka curi tulang dan suka melawan pula. Sikit sikit ugut supaya dia dihantar balik. 

Sekali bila kita buat keputusan untuk hantar balik, terus merayu rayu untuk terus bekerja. Terus berubah menjadi baik tapi kami tahu itu hanya helah sahaja. Dan kami dah nekad untuk tidak lagi nak rasa kesian kerana semuanya drama sahaja. Masa mula mula sampai bukan main baik, bawa handphone lama yang buruk. 

Bila kita bagi handphone iphone yang masih baru dan bagi guna wifi lagi, sepanjang masa pula dok guna handphone. Sampai hancur lunyai handphone dibuatnya. Saya buat peraturan, boleh guna handphone selepas habis kerja atau sebelah malam. 

Hmm langsung tak diendahkan sehingga kami pun malas nak menegur lagi. Sanggup pergi belakang rumah untuk guna handphone. Bermain facebook. Sanggup menjerit melolong kalau wifi ada problem dan siap menuduh saya yang matikan wifi untuk dia. Bila kita explain tak faham, asyik tanya kenapa dimatiin. 

Pertama kali saya menpunyai pembantu rumah yang berani menuduh saya macam macam. Berani kata saya hantar benda tidak baik pada dia kerana dia bermimpi anjing mencakar dia. Berani menuduh saya matikan wifi handphone dia dll. OK setakat ini dahulu, semoga  apa yang terjadi ada kebaikannnya. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba….

Puding Jagung

Oleh: Azie Kitchen


Bahan bahan:

1 tin jagung manis

1 cawan tepung kastard - 6 sudu besar

1 cawan gula pasir - 7 sudu besar

Secubit garam

4 cawan santan - guna 2 santan kotak 200 ml + air secukupnya


Cara cara:

Satukan semua bahan di dalam mangkuk dan kacau dengan whisk sehingga bergaul rata. 


Tuang ke dalam periuk dan kacau dengan api perlahan sehingga ianya pekat, berkilat dan hasilkan gelembung udara. Ketika ini adunan tidak melekat di periuk non stick. 


Angkat dan tuang dalam acuan yang disukai. Biarkan sehingga sejuk sebelum dipotong. 




Catat Ulasan for "Puding Jagung Yang Sedap"