Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Nasi Lemak Dengan Ayam Goreng Berempah


 Ayam Goreng Berempah


Selepas solat Isyak di Surau Ad Dhuha malam Jumaat lepas, para jemaah telah dihidangkan dengan nasi lemak dengan berlaukkan Ayam Goreng Berempah di samping sambal tumis, telur rebus dan timun. Aduuh sedap sekali nasi lemak yang dimasak dan kemudian dikukus itu. Masih teringat ingat keenakannya menyebabkan saya ingin memasak nasi lemak yang memang dah lama saya tak membuatnya. Sempat juga saya bertanyakan resepi ayam goreng yang nampak simple tu.

Hari ni selepas menghadiri kelas tafsir Al Quran di Surau Ad Dhuha, memang balik kekenyangan kerana jemaah dijamu pula dengan laksam yang memang sedap. Aduhaai, betul betul laksam Kelantan lah kiranya. Ya lah laksam tu dimasak oleh Kak Yah dari Block D yang memang berasal dari Kelantan. Tengok pula atas meja, ada beberapa bungkus nasi lemak yang hubby beli untuk anak anak sebelum dia ke pejabat tadi. Namun begitu, saya tak dapat menahan hasrat untuk memasak nasi lemak kukus. Jadi dengan sentimentalnya, hahaha tak ada nak rushing sebab semua makanan dah ada kan, saya mula ke dapur mengeluarkan ayam untuk dibuat Ayam Goreng Berempah. Sambil sambil tu, saya sediakan bahan bahan untuk membuat Sambal Tumis Ikan Bilis yang muuaaah sedap. hahaha puji diri sendiri lak, minah ni.

Hari ni cuma nak kongsi resepi Ayam Goreng Berempah ni jer. Walaupun mudah, mungkin ada anak anak kita yang belum tahu. hmmm termasuklah saya yang baru jer tahu cara cara membuatnya. Nasi lemak tu biasa sahaja lah, tadi saya tumiskan dengan minyak majerin, kulit kayu manis, bawang merah dan halia bersama daun pandan. Lepas tu masukkan beras yang telah dibasuh dan ditos. Goreng seketika sebelum dimasukkan santan dan garam secukupnya. Bila dah santan kering, pindahkan ke dalam pengukus yang telah mendidih. Kukuslah sehingga masak. 





Hari ini tak ada telur untuk digandingkan dengan nasi lemak kerana stok dah habis. Biasanya kalau makan nasi lemak tanpa telur rebus atau timun, rasa macam bukan makan nasi lemak. Apa apa pun nasi lemak saya hari ini sangat laku, semua orang menambah berkali kali termasuklah saya yang sedang berdiet ni. Tumpang sekaki.  

Minum pulak dengan Ahmad Tea yang dimasukkan sedikit saffron yang memang terkenal dengan khasiatnya. Ya lah, makanan sunnah dari bumi Ambiya, memang banyaklah khasiatnya kepada manusia. Kalau ada sesiapa berminat, bolehlah hubungi saya kerana kami sekarang menjual saffron juga. Boleh baca detail di SINI.

Jom tengok resepi ....


 Ayam Goreng Berempah

Ayam Goreng Berempah

Ayam
Bawang merah 
Bawang putih
Serbuk kunyit
Garam
Daun Kari

Blend bawang dan digaul dengan serbuk kunyit dan garam. Lumur pada ayam dan diperap seketika atau semalaman, lagi sedap.



Goreng ayam sambil dikeluarkan bawang goreng yang hangit di dalam minyak. Apabila ayam hampir masak, masukkan daun kari supaya ayam menjadi wangi.

 Ayam Goreng Berempah

Angkat dan sedia untuk dihidangkan.


 Ayam Goreng Berempah




Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

15 ulasan for "Nasi Lemak Dengan Ayam Goreng Berempah"

  1. hmmm cantiknya nasiiii.. suke tengok berderai gitu dipadankan dengan ayam goreng berempah...waduhh.. sedapnya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Izah, bila digoreng dan kemudian kukus, nasi lemak jadi bertambah sedap, kan? Saya guna beras basmathi, lagi sedap jer mengunyah nasi

      Padam
  2. Balasan
    1. Ita, saya mmg suka nasi lemak simple. Janji nasi dg sambal mesti sedap. Saya suka nasi lemak yg dibungkus RM1 tu. Boleh habis 2 atau 3 bungkus tu

      Padam
  3. Sedap menu hari nie kak...xpnh try lg nasi lemak kukus...xde telur rebus pun xpe kak....dpt ayam goreng berempah pun dah leh laju jer makan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba kukus nasi lemak, sedap. My hubby kata dia masuk rumah jer dah semerbak bau nasi lemak. Sampai petang pun masih wangi dan lembut jer nasinya

      Padam
  4. sedapnya nasi lemak Azie tu sambal nya ngancam dgn ayam nya lagi berempah akak pun boleh bertambah kalau makan ni tau

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kak Noor, nak nasi lemak yang sedap, mesti nasi dan sambalnya sedap. Lauk lauk tu, tak lah penting sangat. Hanya sampingan jer

      Padam
  5. Salam Azie, saya nak cadangkan untuk tambah rempah kari sedikit masa perap ayam tu. Kalau goreng naik bau wangi gorengan. Ini yang selalu saya buat. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro, boleh cuba nanti. Ada banyak versi ayam goreng rempah ni. Tapi yg ni kira yang paling sempoi

      Padam
  6. Azie, please tujuk ajar cara membuat nasi lemak nya. Thanks.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rujuk perenggan 3 atau search nasi lemak, pasti banyak dalam entri saya yg terdahulu.

      Padam
  7. Blog Kak Azie ni bestlah! Saya suka sangat. Masakan pun best2! Penerangan yg jelas.
    :)

    BalasPadam
  8. Kak azie,knp sy slalu wat nsi lmak,mcm nk mentah ye?failed bab sukat air n santan utk nsi lmak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ianya bergantung kpd beras yang kita guna. Masak lebih kurang masak nasi biasa cuma diletak santan. Tapi kalau kukus, nasi mesti masak.

      Padam