Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Ayam Masak Lemak Ketumbar



Assalamualaikum? Dah follow blog saya? Kalau belum, jom klik follow blog di bahagian bawah blog ini dan juga klik mana mana iklan di sini. Terima kasih kepada kerjasama anda. 

Ramai yang baca blog saya setiap hari. Tapi mereka tak follow blog saya. Mereka akan masuk dengan search nama masakan yang ingin dicari dan dibelakangnya ditaip Azie Kitchen. Contoh sambal tumis udang “Azie Kitchen”.  Itu sebab setiap kali saya pos entri baru tidak ramai yang baca walaupun jumlah views pada hari itu tinggi. 

Kalau follow blog, anda akan dapat notifikasi setiap kali saya update blog. Secara logiknya view untuk entri terbaru akan tinggi. 

Saya pun tak tahu berapa lama saya akan menjadi blogger, memang lah old school tapi saya sendiri kalau cari resipi, memang suka cari di blog di mana saya boleh baca berkenaan resipi tersebut. Resipi keluarga, resipi berniaga dsb. Bukan semata ada gambar dan resipi. Saya memang tak akan ambil resipi seperti ini. 


Saya menggunakan resipi yang dikongsikan Chef terkenal Kak Zaidah. Bahan lebih kurang sama dengan resipi masak lemak saya yang biasa, cuma ditambahkan biji ketumbar, jintan manis, lengkuas dan kulit kayu manis. 

Ya lah masakan Melayu, pusing pusing pun situ juga. Tapi Alhamdulillah sedap dan ada kelainan dari segi rasa. Boleh lah cuba yang ni pula. Sekali sekala rasa masakan yang berbeza pula. 

Jom layan resipi dan penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba….. 


Ayam Masak Lemak Ketumbar
Oleh: Azie Kitchen

Banan-bahan:
1 ekor ayam
2 kotak santan kotak
1 keping asam keping
5 biji cili padi 
Garam
1 batang serai - ketuk
1 batang kayu manis
Minyak masak

Bahan kisar:
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
½ inci halia
1 inci kunyit
½ inci lengkuas
1 batang serai
3 biji buah keras
2 sudu besar ketumbar
1 sudu kecil jintan manis
10 tangkai cili kering - 2 sudu besar cili kering kisar

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis serai dan kulit kayu manis serta bahan kisar sehingga garing dan terbit minyak.


Masukkan ayam dan kacau rata sehingga air ayam kering. 



Masukkan santan dan asam keping. Masak sehingga ayam empuk. 

Masukkan garam dan cili padi. Siap.



Nota:
Jika suka, boleh masukkan 2-3 biji ubi kentang. 


Catat Ulasan for "Ayam Masak Lemak Ketumbar"