Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Rendang Pedas Perak Hidangan Istimewa Di Hari Raya



Insya Allah kita akan menyambut Hari Raya Aidil Fitri dalam beberapa hari lagi. Bermakna Ramadhan juga akan meninggalkan kita samada kita mengambil manafaat sepenuhnya dari bulan yang mulia ini atau tidak. Kalau siapa yang melalui bulan Ramadhan tapi tidak mendapat keampunan Allah, maka dia termasuk orang yang celaka seperti mana doa Jibril yang diaminkan oleh Rasulullah.

Saya ingin kongsikan sedikit petikan dari tazkirah tadabbur surah Al Fatihah yang kita baca dalam solat sebagai Rukun solat. Tak boleh silap kerana menyebabkan solat kita tak sempurna dan batal. Dalam Al Fatihah  ada 155-156 huruf, kalau tertinggal boleh batal solat. Baca tak ikut peraturan akan berdosa kecuali mereka yang tengah belajar dikira diberi pahala. Yang baca Al Quran merangkak dalam bacaan akan diberi 2 pahala baca Al Quran dan susah payah untuk baca dengan betul. 

Tadabbur untuk kita faham makna. Untuk kita faham apa yang kita baca supaya nilai dan mutu solat kita tinggi. Hari ni makna dan maksud dalam surah Al Fatihah. Al Quran kena belajar dengan berguru. Sandaran akhir kita adalah Rasulullah.  


Dimulakan dengan Al-hamdu lillâhi rabbil – âlamîn. Apa yang Allah hendak kita faham akan sifat Allah ialah Akulah Tuhan Al Khalid yang Maha Pencipta dari tak ada kepada ada. Segala puji hanya bagi Allah. Maka Aku sahaja yang kamu kena seru, kena taat. Lafaz derhaka yang beri makna tidak mengenang jasa. Umpama rakyat tak ikut peraturan yang dititah raja, maka dikira derhaka pada raja. Tapi yang paling menyentuh hati ialah anak derhaka pada ibubapa. Ini yang besar. Jasa ibubapa, memang anak tak boleh balas sampai bila bila. Jadi dikira satu kesalahan besar. Aku yang menjadikan ibubapa kamu sayang pada kamu. Allah yang Maha Memelihara kita dari kecil sehingga sekarang dan sampai bila bila. 

Ar-rahmânir-rahîm. Allah Maha pemurah. Orang derhaka pun akan diberi juga segala nikmat dunia. Rahmannya Allah, Maha Pemurah dan manusia diberi kebebasan. Allah bagi nikmat dengan kesusahan. Nabi paling tinggi darjat di syurga tapi dalam masa sama Nabi juga paling banyak menderita susah dalam hidup di dunia ini. Aku telah disusahkan demi agama Allah. Ini pun Rahman Allah juga. 

Rahiim, Maha Mengasihani akan berlaku di akhirat. Hamba taat setia di dunia, bila mati seorang diri, Allah tak akan membiarkan dia susah buat kali kedua kerana Rahiimnya Allah. Ahli syurga dilayan umpama malam pengantin tidak lebih dari 2 rakaat ringkas solat Subuh. Tak akan lagi rasa kesusahan di akhirat. Wahai hambaku bersusah lah demi agama. Bila mati kamu akan disambut oleh malaikat. Kamu tak akan rasa sebarang kesusahan sampai bila bila. 

Mâliki yawmid-dîn. Kita ikrar Engkau Maha Mencipta, Maha Memelihara Maha pentadbir, Engkau sahaja yang kami sembah dan Engkau sahaja kami meminta pertolongan. Yang paling penting minta hidayah. Minta pimpinan dari Allah. 

Segala kehidupan akhirat bermula dari terpisah roh, alam barzah, timbangan amal dan syurga neraka, kalau mahu selamat, jangan derhaka pada aku, kalau nak selamat minta bantuan aku. Akulah yang berkuasa pada hari pembalasan. Kita akan selamat bila kita faham Allah lah yang berkuasa penuh dan Allah redha pada kita. Bila kembali, Allah akan zahirkan kudrat dan kekuasaan Allah sahaja. Semua makhluk dibangkitkan sekali gus dari zaman Nabi Adam. Milik siapa kerajaan pada hari ini? Jangan takut, taat lah pada aku. Bila ada masalah, minta bantuan dari Aku. 

Iyyâka na`budu wa’iyyâka nasta`înIhdinas-sirâtal-mustaqîm. Dalam dunia ini minta hidayah, minta pimpinan ke jalan yang lurus supaya kita tidak terjerumus ke mana mana lembah yang membinasakan kami, hidayah bererti pimpin bukan tunjuk jalan. Beza sekadar tunjuk jalan dengan pimpin sehingga kita sampai ke destinasi. 

Kalau sekadar tunjuk jalan, kita mungkin tersesat dalam perjalanan. Contoh kalau seorang yang tidak biasa pergi ke Shah Alam, sekadar jalan yang ditunjuk memang banyak halangan. Tapi kalau pimpin, akan dibawa sehingga ke pintu rumah. Tidak dibiarkan pergi sendiri. 

Minta dari Allah apa yang kita belum ada. Minta pimpinan ke jalan yang lurus terus ke syurga. Tiada penderhakaan sehingga kita bertemu Allah. Mudahkan lah hati kami untuk memahami dan mematuhi kehendak Engkau dalam dunia yang penuh cabaran ini. Yang tiada lagi kesusahan dan kepayahan. Pimpin lebih menepati. Umpama seorang bapa membimbing anaknya.  

Sirâtallazîna an`amta `alayhim ghayril-maghdhûbi `alayhim waladh-dhâllîn. Ada 2 jalan iaitu jalan orang yang engkau beri nikmat ketika hidup di dunia. Bukan jalan orang yang Engkau murkai ke atas mereka iaitu Yahudi dan Musyrikin. Ada kitab Taurat tapi degil. Bukan Nasara dan Munafikin. Nasara golongan yang mencari Allah tapi tanpa kitab, tanpa panduan sehingga sesat. 

Lindungi kami dari golongan yang dimurkai iaitu 4 golongan Yahudi, musyrikin, munafik dan Nasara yang disebut dalam Al Quran. Golongan sesat yang dibicara dalam Al Quran hanya 4 golongan ini sahaja. satu golongan dok asing dari orang Islam dan declare sebagai bukan Islam. Dalam golongan itu, munafikin mengaku Islam tapi Allah sahaja yang tahu dia munafik kerana menpunyai ciri ciri Islam yang tak diiktiraf. Golongan ini pergi mengaji dengan Nabi dan dok dalam kalangan orang Islam. 

Video cara penyediaannya ada di Azie Kitchen Youtube Channel, boleh juga klik link di bawah.   



Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Boleh klik sebelum ini di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba... 



Rendang Pedas Ayam 
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ekor ayam
½ kg santan
50 gram kelapa parut goreng 
1-2 keping asam keping
2 helai daun kunyit - hiris
½ sudu besar garam

Bahan hiris:
2 inci halia - 25 gram
5 biji bawang merah - 50 gram
4 batang serai

Bahan kisar:
½ inci kunyit hidup - 10 gram 
3 biji bawang besar - 200 gram
3 sudu besar penuh cili kisar - 125 gram 

Cara cara;
Masukkan semua sekali ke dalam kuali dan masak sehingga rendang kering yang disukai. Kacau sekali sekala supaya ayam tidak hangus. 

Masukkan asam keping dan garam secukupnya. 




Nota:
Jika ayam dikeluarkan dari peti ais, dimasak ayam terlebih dahulu sehingga air ayam kering sebelum dimasukkan bahan lain.

Resipi bonda mertua saya, semua bahan dihiris halus kecuali kunyit hidup. Rendang lebih tahan lama.

Resipi tidak menggunakan bawang putih dan gula. Jika suka, boleh masukkan. 

Catat Ulasan for "Rendang Pedas Perak Hidangan Istimewa Di Hari Raya"