Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Rendang Pedas Ayam Versi Bonda Mertua



Selamat Hari Raya Aidil Fitri buat semua muslimin dan muslimat walau di mana berada. Hari raya pertama, semalam kami sekeluarga beraya di Shah Alam menemani anak menantu dan cucu yang masih berpantang. Besan kami balik kampung beraya. 

Memang tiada plan nak ke mana mana pun raya kali ini. Tapi pagi hari raya kedua, Hubby call dari bawah mengajak balik kampung. Saya memang bermalas malas di atas sambil menunggu untuk solat sunat Dhuha. 

Anak anak semua tak nak ikut kalau plan last minute, jadi hanya kami berdua sahaja. Aduhaai jalan jem macam sebelum Raya. Orang yang malas bersesak sebelum raya, akan balik selepas raya konon untuk mengelakkan kesesakan jalanraya tapi sama juga. Ok setakat ini dahulu, sekarang kita masuk pula bab rendang pedas Perak. 


Tahun ni saya kena masak rendang 2 kali dalam satu hari. Saya ingat nak masak separuh dahulu supaya rendang tidak membazir. Kadang kita memasak banyak tapi pagi pagi dah keluar beraya, kadang balik kampung dan balik sampai rumah dah malam. Bila habis, baru masak lagi separuh. 

Rupanya malam raya, dah hampir separuh licin. Nana siap bilang, mama ada 8 ketul jer lagi rendang. Jadi saya pun selepas berbuka puasa, terus ke dapur untuk memasak rendang lagi. Tapi kali ini rendang pedas Perak pulak. 

Aduh ingatkan nak rehat di malam raya. Itu sebab saya masak rendang awal awal lagi. Rendang daging dah siap sehari sebelumnya. 

Tapi memasak tak mengambil masa lama kerana semua bahan telah disediakan awal awal. Bawang telah dikopek, kelapa parut telah disangai, santan segar telah dibeli dan ayam semua telah dibersihkan. Bila semua bahan tersedia, urusan memasak menjadi sangat mudah. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Boleh tengok video penyediaan Rendan Pedas Ayam sebelum ini di SINI. Selamat mencuba...


Rendang Pedas Ayam Perak
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
2 ekor ayam - 1.8 kg ayam

½ kg santan segar

½ biji kelapa parut - disangai keperangan - 5 sudu besar kelapa goreng

2 keping asam keping 

1 sudu besar garam 

2 helai daun kunyit - hiris


Bahan kisar:

7 biji bawang besar - 380 gram

6 sudu besar penuh cili - 250 gram (guna 4 sudu besar) 

3 inci kunyit hidup - 20 gram


Bahan hiris:

10 biji bawang merah - 100 gram

5 ulas bawang putih - opsyenal

4 inci halia - 50 gram

8 batang serai


Cara cara:

Kelapa parut digoreng tanpa minyak di dalam kuali sehingga kering dan keperangan. Angkat dan tumbuk manja manja sahaja. Ketepikan. 


Masukkan semua sekali ke dalam kuali dan masak sehingga rendang kering yang disukai. 


Masukkan asam keping, garam dan daun kunyit. 


Nota:
Jika ayam dikeluarkan dari peti ais, masak ayam terlebih dahulu sehingga air ayam kering sebelum dimasukkan bahan lain.

Resipi asal semua bahan dihiris nipis kecuali kunyit hidup.

Bawang juga hanya menggunakan bawang merah kecil tapi sebab nak jimatkan masa, saya guna bawang besar untuk dikisar.


Catat Ulasan for "Rendang Pedas Ayam Versi Bonda Mertua"