Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Masak Lemak Ayam



Alhamdulillah kuliah Tadabbur surah Al Baqarah kali ini ialah ayat 256-258 yang antara lain ialah berkenaan ayat Kursi. Siapa membaca ayat Kursi selepas solat fardhu akan mendapat syurga. Sifat Allah yang jelas tak patut ditolak oleh hamba yang ada akal yang waras. Manusia banyak dipengaruhi nafsu. Jadi kena cuba fahami makna ayat Kursi. Tadabbur akan maknanya akan beri kesan besar pada akidahnya untuk patuh dan taat. 


Kita tak paksa orang kafir masuk Islam. Islam tiada paksaan. Islam ajar umatnya jadi orang yang baik. Kena fikir kerana kita diberi akal. Islam hanya paksa orang yang ikut Islam. Wahyu menjelaskan Islam itu betul. Bila dipelajari, Islam mengajar yang betul, yang sesuai dengan akal yang waras. Teras Islam adalah mentauhidkan Allah. Syahadah adalah menerima tauhid iaitu Allah Maha Esa, apa yang dibuat Nabi semua benar. Terima apa yang dibawa Rasulullah adalah benar. 


Dikira orang Islam bila bersyahadah menerima semua. Apa yang dipuja selain Allah, adalah salah. Teras Islam ialah engkar dulu apa yang dipuja selain Allah. Menolak dalam hati dia sebarang pergantungan pada selain dari Allah. Dia Hanya boleh terima keEsaan Allah. 


Selain dari Allah, adalah ciptaan Allah yang kita boleh nampak dan tak boleh nampak seperti arasy, syaitan dan jin. Pastikan akidah sempurna iaitu dengan belajar kitab Allah untuk mantapkan akidah. Semua ada dihurai dalam Al Quran. Allah tahu semua yang ada dalam hati hambanya. Kesan tauhid adalah Allah akan sentiasa bagi hidayah. Allah akan jaganya dan akan jadi lebih baik. Orang kita tak tahu makna beriman. Bukan macam musryikin Mekah. Mereka percaya Allah tapi rasa dia betul, Nabi salah. Musyrikin Mekah yang silap faham diperbetulkan. Keunikan tauhid, kita tak mudah terima sebarang dakwaan. Lebih berhati hati. 


Kalau kita nak masuk syurga kena sama cara hidup kita. Cara hidup di negara kita bukan neraca. Kalau nak belajar agama, ke mana kita pergi? Kita kena pergi belajar di Mekah, Saudi, Jordan, Yaman. Apa diajar di sana berdasarkan kitab Al Quran. Neraca untuk kita ukur. Kelebihan mentauhidkan Allah ialah Allah akan jaga orang itu. OK setakat ini dahulu, semoga bermanafaat.



Kali saya menyediakan masak lemak ayam yang merupakan lauk kegemaran anak anak. Saya kadang kadang jemu nak menyediakan lauk ini tapi sebab ramai yang suka, saya terpaksa juga. 

Saya tukar tukar juga cara penyediaannya, ada kala saya tumis dulu bahan kisar, ada kala saya masak terus tanpa ditumis. Saya tak pasti dengan orang lain, pada saya sama jer sedapnya. Yang penting, kena cukup lemak dan cukup rasanya. Insya Allah sedap. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...


Masak Lemak Ayam
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ekor ayam
1 kotak santan + air secukupnya
1 kiub pati ayam
3-4 biji cili padi
1 asam keping
1 batang serai - ketuk
Garam

Bahan tumbuk:
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 biji cili padi
1 biji cili merah
1-2 inci halia
2 inci kunyit hidup

Cara cara:
Masukkan ayam dalam periuk dan biarkan air ayam kering seketika. Masukkan bahan tumbuk, serai dengan sedikit air. Biarkan sehingga bahan tumbuk masak mesra dengan ayam dan separuh masak. 

Masukkan santan dan semua bahan lain seperti asam keping, garam, kiub pati ayam dan cili padi. Masak sehingga ayam empuk.  Boleh tutup api. 




Catat Ulasan for "Masak Lemak Ayam"