Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sambal Ikan Bilis Kering Rangup



Saya teringat satu tahun pada hari pertama Ramadhan, surau tempat saya bekerja menjemput Ustaz Norhisyam dan beliau memberikan tazkirah tajuk, jika bukan Ramadhan ini, bila lagi? 

Tazkirah ustaz telah benar benar mengubah rutin masa rehat saya. Kalau biasa, saya hanya akan rehat di pejabat sahaja tapi selepas itu,  saya mulai ke surau untuk mendengar tazkirah Zohor oleh ustaz jemputan dan juga untuk solat Zohor secara berjemaah.

Sehingga kini, setelah bersara saya masih rindu untuk berada di surau di taman taman syurga yang sangat selesa dengan aircond dan karpet yang tebal. Namun begitu, masih ramai yang tidak pergi. 

Berbalik pada tajuk, jika bukan Ramadhan kali ini, bila lagi? Sangat tepat. Jika bukan di bulan Ramadhan yang mana Allah menjanjikan pahala berganda, bila lagi? Kalau bulan Ramadhan ini pun kita tidak mahu berubah, bila lagi kita mahu berubah? Kalau sebelum ini tidak pernah bangun solat tahajjud, bila lagi bagi memulakannya? Kenalah buat muhasabah diri masing masing.


Semasa menghadiri majlis kenduri mak sepupu kami, seminggu sebelum Ramadhan yang lalu, saya dok semeja dengan Aswana dan Tie, 2 orang sepupu sebelah arwah Bonda. Arwah Bonda hanya berdua beradik sahaja. Jadi kami sepupu sangat rapat dari kecil. 

Wana memberitahu nak puasa ni, nak minta Tie sediakan sambal ikan bilis yang sedap dan rangup. Saya seperti biasa akan terus bertanya cara menyediakannya. Bahan bahan sama jer dengan bahan yang biasa saya gunakan. Kaedah pun sama cuma, saya jarang menyediakan sambal ikan bilis kecuali jika untuk dibawa bercuti ke luar negara. 

Hari ini kami berbuka di luar, jadi memikirkan apa lauk nak dimakan masa sahur. Tiba jer teringat sambal ikan bilis kering yang rangup ini. Maka terjadinya lauk ini seperti yang dikongsikan Tie. 

Alhamdulillah, sangat sedap walaupun dimakan ketika sahur. Saya siap menambah nasi lagi, siap meratah ratah lagi sambal ikan bilis ni. Ikan bilis ni tahan 3 hari di luar peti ais, kalau selepas tu, kena masukkan dalam peti ais lah. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...


Sambal Ikan Bilis Kering Rangup
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
4-5 genggam ikan bilis
2- 2 ½ sudu besar cili kering kisar
1 sudu kecil garam atau secukupnya
2 sudu besar gula
Sedikit gula Melaka
1 keping asam keping

Bahan kisar:
1 ½ biji bawang besar
1 genggam bawang putih

Cara cara:
Panaskan minyak dan goreng ikan bilis sehingga garing. Angkat dan ketepikan.


Menggunakan minyak yang sama, tumis baham kisar sehingga terbit minyak, masukkan cili kering kisar. Tumis atas api sederhana sehingga benar benar garing dan terbit minyak.

Masukkan asam keping, gula melaka, gula dan garam secukup rasa. Kacau rata hingga sebati. Sejukkan sambal. 


Setelah benar benar sejuk, tuangkan ikan bilis dan gaul rata bersama sambal. Sedia untuk dinikmati. Nota: tos kan minyak supaya ikan bilis kekal rangup lebih lama. 







Catat Ulasan for "Sambal Ikan Bilis Kering Rangup"