Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Rendang Ayam Untuk Berbuka Puasa



Alhamdulillah kita telah pun berada di pertengahan kedua Ramadhan. Begitu cepat masa berlalu. Mulai malam ini, kita boleh mula membaca doa Qunut dalam solat witir rakaat yang ketiga.  

Beruntung jadi generasi zaman ini kerana banyak pesanan dari ustaz dan agamawan dalam bab agama untuk kita belajar dan belajar. Kalau zaman dulu, saya kerap ke kedai kedai buku untuk membeli buku buku agama. Media sosial ada kebaikan jika digunakan ke jalan yang bermanafaat. 

Saya ingin kongsi sedikit petikan dari tadabbur surah Al Baqarah di mana ustaz menyebut kalau kita dah bersedia dan membuat segala apa yang Allah perintahkan, tiada kesedihan dan dukacita untuk kita meninggalkan dunia. Mati pasti berlaku samada kita bersedia atau tidak. 

Cuma orang yang bijak ialah mereka yang banyak mengingati kematian dengan membuat bekalan dan persediaan yang sebanyaknya. Soal selebihnya biarlah Allah yang menentukan kerana apa yang kita dapat semuanya dari Rahmat Allah, bukan dari banyaknya amalan kita.


Rumah kami kalau tak ada ayam, memang tak sah. Petang semalam saya beli 2 ketul ayam rendang di bazar Ramadhan Denai Alam. Sekali Nelly dan Aween dah ambil seketul seorang. Kemudian Nelly bagi sikit pada saya. Hmm bila benda sedikit terasalah sedapnya. 

Saya masuk ke dapur awal dari biasa untuk tengok kalau ada ayam dalam freezer. Bila nampak ada sedikit ayam, maka saya pun mula menyediakan bahan bahan untuk dibuat rendang. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video di Azie Kitchen Youtube Channel di SINISelamat mencuba….


Rendang Ayam
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ekor ayam
½ kg santan
1 kiub pati ayam
3 sudu besar cili kering kisar
Sedikit gula Melaka
1 helai daun kunyit - hiris nipis
2 sudu besar kerisik
1 keping asam keping
Garam

Bahan kisar:
2 ibu inci halia
5 batang serai
10 gram lengkuas - 4 hiris
2 biji bawang besar - 230 gram
2 inci kunyit hidup

Bahan hiris:
7 biji bawang merah - hiris
3 ulas bawang putih - hiris

Cara cara:
Masukkan ayam dan bahan kisar serta bahan hiris ke dalam kuali. 


Masukkan cili kering kisar dan kacau rata. Masak sehingga ayam kecut.

Masukkan santan dan masak sehingga mendidih. Setelah mendidih, masukkan semua bahan perasa.

Setetelah terbit minyak, masukkan daun kunyit dan kerisik. Kacau rata sehingga kering yang disukai.




Catat Ulasan for "Rendang Ayam Untuk Berbuka Puasa"