Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Daging Goreng Kunyit Kelantan


Saya amat bersyukur kerana di usia persaraan saya, banyak perkara berlaku yang mengembirakan saya. Pertama mesti lah kerana semua anak anak saya telah menamatkan pengajian masing masing termasuk anak bongsu saya Hazween yang telah menamatkan pengajian ACCA di University of South Wales. 

Alhamdulillah, 3 dari mereka mengikuti pengajian di United Kingdom termasuk Nana yang akan memulakan program pakar beliau tahun depan di sana. Hahaha sejak dari anak anak kecil saya memang sangat bercita cita untuk anak anak belajar di universiti di sana. 

Kedua, saya masih dikelilingi oleh anak anak di rumah ini. Hanya Boy sahaja yang tinggal di Shah Alam. Itu pun tidak jauh dari kami. Malahan setiap minggu mereka akan datang menjenguk kami. Di usia ini, apa lagi yang diingini selain dari dikelilingi anak anak. Dapat berbuka puasa dengan anak anak menantu dan cucu cucu adalah satu yang terindah dalam hidup saya.  

Ketiga, keputusan Nana untuk berpindah dan tinggal bersama kami adalah umpama mimpi menjadi nyata. Dapatlah saya melihat Aliya Hajar membesar di depan mata. Berpeluang memeluk dia setiap hari adalah saat yang sangat membahagiakan saya. 

Nana juga mula mengikut jejak saya yang sentiasa memikirkan pelaburan dan simpanan masa depan bila dia membuat keputusan untuk tidak menjual rumah di Sg Buloh. Sebaliknya rumah tersebut disewakan sahaja. 

Saya berdoa agar Nana dapat mencari sebidang tanah yang berdekatan dengan rumah kami. Pada saya, mendapatkan sebidang tanah adalah penting untuk kita memiliki rumah yang selesa suatu masa nanti. Alhamdulillah atas semua kurniaan Allah. 


Saya memang anak Kelantan yang walaupun dah berpuluh tahun, malahan lebih dari separuh usia saya menetap di sini tapi citarasa makan saya masih setia dengan masakan dan kuih muih Kelantan. 

Antaranya ialah daging goreng kunyit Kelantan yang sangat terkenal di sana. Lagi lagi kalau masa sambutan Hari Raya Qorban di mana wajib lauk ini disediakan menggunakan daging qorban. 

Nampak mudah tapi saya buat memang tidak menjadi sehingga saya kena beberapa kali menelefon kakak untuk menanyakan cara caranya. 

Cara caranya memberikan hasil yang berbeza dari segi tekstur dan rasa daging goreng tersebut. Satu lagi yang wajib ada ialah lada hijau solok. Tapi sebab tak ada stock, terpaksa lah guna cili padi dan cili hidup. Serious aroma berbeza walaupun guna cili hidup juga. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba….


Daging Goreng Kunyit Kelantan
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
700 gram daging
Serbuk kunyit
Garam
Sedikit gula
Kunyit hidup
Sedikit serbuk Aji

Bahan hiris:
1 biji bawang besar Holland
Cili merah - paling sedap guna lada solok
Cili padi 

Cara cara:
Perap daging dengan garam, gula dan serbuk kunyit. Nyalakan api dan biarkan sehingga air daging keluar dan sedikit kering.



Masukkan air secukupnya untuk masak daging sehingga empuk.

Setelah daging empuk dan air hampir kering, tuang minyak masak dan kacau sehingga terbit minyak. Nota: masukkan sedikit kunyit hidup untuk tambah aroma.

Masukkan bawang dan cili hiris. Kacau sehingga cili dan bawang lembut. Masukkan sedikit serbuk aji. Kacau rata.

Bolehlah tutup api.    



Catat Ulasan for "Daging Goreng Kunyit Kelantan"