Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Agar Agar Santan Gula Melaka


Alhamdulillah saya sangat bersyukur kerana di bulan Ramadhan ini, ramai yang telah sudi untuk singgah dan klik juga iklan yang keluar di blog saya. Terima kasih semua. Kerjasama anda sangat sangat saya hargai. 

Demi Engkau aku sanggup bersusah payah. Apa yang kita lakukan hendaklah bertujuan untuk mendapat redha Allah. Apa yang kita benci kadang lebih baik untuk kita dalam mendapat redha Allah. Apa yang kita suka, mungkin tidak baik untuk kita. Kalau kita hanya suka benda yang menyeronokkan ikut hawa nafsu sahaja, bahaya untuk agama kamu atau akhirat kamu. 

Apa yang kita kasih, kadang keburukan pada kamu. Jangan dok ikut akal sangat kerana Allah sahaja yang Maha Mengetahui. Kalau susah kerana agama, bila mati akan senang. Bila lahir kamu menangis keluarga gembira. Dalam hidup buatlah segala amal dan kebaikan sehingga satu tahap kamu akan gembira untuk berjumpa Tuhan kamu sedangkan orang lain pula akan menangis. Tak perlu menangis untuk tinggalkan dunia. Orang lain yang menangis.

Kalau ada kesusahan dalam mematuhi perintah Allah, cuba tempuhi kerana disebalik kesusahan ada kejayaan. Yakin adanya redha Allah, ada kurniaan Allah, ada keampunan Allah. Cuba sempurnakan syariat seperti menjaga akhlak, infaq, jihad dsb demi kesenangan di akhirat kelak. 

Untuk orang mukmin kerehatan adalah selepas kita meninggal. Dunia adalah tempat bersusah susah, bukan tempat untuk berehat dan bersenang lenang. 


Agar agar adalah kuih kesukaan saya, lagi lagi yang dimakan ketika sejuk. Selain agar agar kosong seperti sirap rose, saya suka dua jenis agar agar ini iaitu agar agar santan gula melaka dan agar agar santan pandan. Kedua duanya sama sahaja penyediaan, yang berbeza hanya satu menggunakan jus. daun pandan dan satu lagi gula Melaka sebagai watak utama.

Cuma anak anak zaman sekarang tak berapa suka agar agar, mereka lebih suka puding yang menggunakan susu, buah buahan dll. Perbezaan citarasa dengan generasi lama.

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba….


Agar Agar Santan Gula Melaka
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-bahan:
20 gram agar agar tali
4 cawan air
1 helai daun pandan
1 sudu kecil esen vanila

Bahan A:
1 cawan gula melaka - 130 gram
½ cawan gula pasir 
Sedikit gula batu
1 cawan air

Bahan B:
1 kotak santan 200 ml
1 biji telur
Sedikit garam

Cara-cara:
Masak air dan agar agar serta daun pandan sehingga agar agar larut.

Masukkan gula melaka, gula putih dan gula batu. Masak sehingga gula larut. Kemudian tapis. Nota: pastikan masak sekejap sahaja supaya air tidak berkurangan


Dalam bekas lain satukan santan, garam dan telur. Kemudian, kacau dengan whisk atau garfu dan tuang ke dalam periuk.

Masak sehingga mendidih dan berbuak buak dalam 1-2 minit. Jangan dikacau supaya terhasilnya ketul ketul santan yang terpisah dengan agar agar. 

Tutup api dan tuang dalam loyang disukai. Nota: ada tips supaya jangan kacau ketika membuak.

Setelah beku, pindah ke dalam peti ais dan sedia untuk dipotong.


Nota:
Cukup manis dan lembutnya. Saya tambah sedikit air untuk kocok mangkuk santan. 


Catat Ulasan for "Agar Agar Santan Gula Melaka"