Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Ayam Masak Merah Yang Mudah Tapi Sangat Sedap



Sebelum kita masuk bab resipi, sudi kiranya baca dulu berkenaan Palestine. Di saat umat Islam berada dalam 10 Akhir Ramadhan yang lalu, kita dikejutkan dengan serangan puak Yahudi ke atas rakyat Palestine termasuk mereka yang berada di Masjidil Aqsa. 

Isu serangan ini bukan sahaja isu kemanusiaan ke atas rakyat Palestine sahaja tapi juga isu umat Islam seluruhnya. Ianya kerana mereka telah mencemari Masjidil Aqsa iaitu kiblat pertama dan tempat ketiga paling suci dalam ibadah selepas Masjidil Haram di Makkah dan Masjid Nabawi di Madinah. Masjidil Aqsa adalah kiblat pertama umat Islam dan bersolat di dalamnya diberikan ganjaran pahala 500 kali ganda dari tempat lain.

Masjidil Aqsa adalah antara 3 masjid yang harus dikunjungi oleh umat Islam sebagaimana hadis riwayat H.R. Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘Anhu “Tidak dikerahkan melakukan suatu perjalanan kecuali menuju tiga Masjid, yaitu Masjid Al-Haram (di Mekkah), dan Masjidku (Masjid An-Nabawi di Madinah), dan Masjid Al-Aqsa (di Palestine)”.

Dalam peristiwa Israk Mikraj, di mana perjalanan malam Nabi Muhammad SAW dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa, sebelum dinaikkan ke langit. Rasulullah solat di Masjidil Aqsa. Pasti terdapat hikmah mengapa Nabi Muhammad SAW di transitkan ke al-Aqsa terlebih dahulu sebelum dinaikkan ke langit. Walaupun Nabi boleh terus diangkat ke langit dari Makkah. Tetapi ditakdirkan baginda diperjalankan ke Palestin terlebih dahulu, walaupun ketika itu, wilayah tersebut dikuasai kerajaan Rom Timur. 

Cubaan demi cubaan oleh puak Yahudi untuk mengambilalih Masjidil Aqsa termasuk membuat terowong bawah tanah. Sama sama kita membantu dalam apa cara yang kita termampu. Hatta berdoa pun memadai. Kita wajib benci pada bangsa Yahudi seperti yang dibaca dalam surah Al Fatihah setiap kali kita mengerjakan solat.

Di dalam Al Fatihah, kita mohon Ya Allah tunjukkan aku jalan yang lurus, jalan seperti mana orang yang engkau telah berikan nikmat. Bukan jalan orang yang jahat dan bukan jalan orang yang zalim.

Orang Yahudi jahat. Walaupun tahu nabi betul, dibunuh juga para nabi. Manakala orang Nasrani adalah orang yang zalim di mana mereka ikut apa kata Yahudi sehingga menjadi orang yang sesat.

Jadi sama sama kita berdoa untuk Palestine kerana mungkin bumi Palestine adalah sebagai bumi Mahsyar seperti yang disebut dalam hadis. Cukup setakat ini dahulu. 

Jom sekarang masuk pula bab resipi.Saya melihat video lauk pauk hidangan raya di Instagram pelakun terkenal, Noniswara yang antaranya ialah ayam masak merah. Nampak macam sangat sedap. Saya terus menulis WhatsApp pada Nonis menanyakan resipi dan cara penyediaannya. Saya kenal arwah mama Nonis, yang sangat handal memasak, terutama masakan Kelantan seperti nasi dagang dan lauk pauknya.



Tidak lama selepas itu, Nonis menelefon saya dan setelah bersembang, baru lah saya tahu kelainan resipi yang beliau gunakan. Menurut Nonis, mereka suka memasak ayam masak merah yang simple seperti mana cara arwah Mama beliau.

Tidak seperti ayam masak merah versi kenduri kawin yang menggunakan rempah 4 sekawan dan sebagainya. Saya pun sebenarnya sama. Saya suka yang simple jer. Less is more gitu. Yang bezanya kerana Nonis memasukkan sedikit cuka.

Kebetulan ada ayam dalam peti, jadi saya terus menyediakan kuah ayam masak merah. Selepas itu, baru digoreng ayam dan dimasukkan ke dalam kuah. Lauk ini saya hidangkan dengan nasi minyak dan gulai dalca daging tetel Kelantan yang sedap di SINI.

Saya suka ayam masak merah yang warnanya merah. Kalau masuk susu cair, warna sambal dah tak merah. Kalau suka yang warna merah gelap, masukkan sedikit kicap cap kipas usang. Tapi saya tak masukkan pun kerana lebih suka yang warna merah.

Jom layan resipi yang saya gunakan di bawah ini. Selamat mencuba....


Ayam Masak Merah 

Bahan bahan:
1 ekor ayam - boleh guna 1 ½ ekor
4 sudu besar cili kering kisar
1 biji buah tomato
2 batang serai - ketuk
3 sudu besar sos tomato
4 sudu besar sos cili
1-2 sudu besar cuka
2 sudu besar gula
½ sudu besar garam atau secukup rasa
Sedikit kicap cap kipas udang - saya tak letak
1 tin kecil kacang peas
1 biji bawang besar kuning - halus
1 cawan minyak masak

Bahan kisar:
12 biji bawang merah
6 ulas bawang putih
2 inci halia

Cara cara:
Ayam dilumur dengan garam dan serbuk kunyit. Goreng sekadar masak sahaja. Jangan terlebih goreng. Angkat dan ketepikan. 

Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga terbit minyak. Masukkan buah tomato. Kacau lagi rata rata. Nota; Boleh guna minyak lebihan menggoreng ayam juga. 


Setelah terbit minyak, masukkan cili kering kisar. Tumis lagi sehingga cili benar benar masak dan terbit minyak. Masukkan air dan tumis lagi sehingga terbit minyak lagi sekali. Nota: boleh ulang beberapa kali untuk pastikan cili masak sempurna. 

Masukkan sos cili, sos tomato, garam dan gula secukupnya. Sesuaikan rasa. 

Akhir sekali, masukkan kacang peas dan bawang besar kuning hiris. Kacau rata.

Masukkan ayam goreng dan kacau rata sehingga sebati. Renihkan seketika supaya ayam sebati dengan kuah. 


Nota:
Jika terlalu pekat, masukkan sedikit air panas bagi menjadikan kuahnya terbit minyak dengan cantik.


Catat Ulasan for "Ayam Masak Merah Yang Mudah Tapi Sangat Sedap"