Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Mee Bandung Mudah dan Sangat Sedap

Mee Bandung Mudah dan Sangat Sedap

Alhamdulillah. Hari ini hari pertama umat Islam menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan. Semoga Ramadhan tahun ini adalah Ramadhan yang terbaik dalam hidup kita. Tanamkan azam untuk meraih sebanyaknya peluang melakukan ibadah bagi mendapat tawaran pahala berganda yang Allah tawarkan. 

Juga mungkin berazam untuk berjimat cermat dengan menyediakan sendiri juadah berbuka dengan menggunakan menu yang simple. OK meh kita citer citer pasal resepi yang simple untuk disediakan di bulan Ramadhan ini. Kali ini mengenai mee bandung. 

Waah tak sangka saya berjaya menyediakan Mee Bandung yang sedap dan cepat dengan menggunakan Perencah Mee Bandung Adabi. Saya menpunyai resepi mee bandung yang saya pelajari dari seorang kawan yang memang keluarganya berniaga mee bandung yang terkenal di Muar. Tetapi bila melihat prosesnya yang agak remeh, jadi sehingga sekarang ianya belum menjadi kenyataan. 

Mee Bandung Mudah dan Sangat Sedap

Memang sangat mudah, semudah ABC dan pastinya cepat. Pendek kata kalau ada tetamu, boleh lah masak dan hidangkan pada tetamu tanpa perlu lama lama di dapur. Kita tidak akan rasa segan kerana rasanya yang sedap seolah kita menyediakan sendiri perencahnya di rumah. Sedap hingga saya menghirup kuahnya. Dah secukup rasa, tak perlu tambah apa apa perasa lagi. 

Di bulan Ramadhan ini, jika sekali sekala ingin mengubah selera, terasa hendak makan mee, bolehlah cuba memasak mee Bandung menggunakan perencah mee Bandung Adabi. Boleh guna kreativiti sendiri samada hendak menggunakan sayur apa yang digemari, juga samada hendak menggunakan udang atau daging atau ayam. 

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Ramadhan ini, kita pakat pakat berjimat dengan menyediakan sendiri hidangan di rumah. Satu hidangan yang saya sediakan hari ini, boleh dimakan oleh 5 orang. Jangan lupa menonton video di Instagram Azie Kitchen dan juga Azie Kitchen youtube channel. 

Mee Bandung Mudah dan Sangat Sedap

Mee Bandung Sedap
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
3 peket 40 gram perencah Mee Bandung Adabi
1200 ml air - 9 cawan air
10-15 ekor udang 
1 ikat sayur Bok Choy
3 biji telur 
1 paket 450 gm mee kuning - cuci dan toskan

Bahan Lain:
1 tangkai cili hijau - hiris halus
2 biji limau kasturi - belah 2
Daun bawang - hiris halus
Bawang goreng - opsyenal

Cara cara:
Masak air, udang dan perencah Mee Bandung Adabi ke dalam periuk. Kacau sehingga mendidih. 

Mee Bandung Mudah dan Sangat Sedap

Masukkan batang sayur Bok Choy dan telur. Biarkan telur masak dan sedikit mengeras. 

Akhir sekali masukkan mee kuning dan daun Bok Choy. Kacau selama 1-2 minit sahaja. Tutup api.

Mee Bandung Mudah dan Sangat Sedap

Sebelum dihidangkan, tabur daun bawang, cili hijau, limau kasturi dan telur rebus. Sedia untuk dinikmati. Selamat mencuba.

Mee Bandung Mudah dan Sangat Sedap

Nota:
Sedap juga menggunakan daging rebus yang dihiris halus dan air rebusan daging. 

Catat Ulasan for "Mee Bandung Mudah dan Sangat Sedap "