Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Masak Lemak Udang Dengan Nenas Yang Wajib Dicuba

Udang Masak Lemak Dengan Nenas

Meh sebelum kita masuk bab Masak Lemak Udang dengan nenas, kita citer citer bab udang. Percaya tak kalau saya katakan saya tak pernah makan udang laut ketika zaman saya di kampung. Saya dibesarkan di kampung dan mula berhijrah ke bandar sebaik menjejakkan kaki di universiti. terus bekerja dan kawin dan menetap di bandar. 

Ini adalah lauk kategori kereta porsche buat saya. Sejak sejak saya boleh mengimbau masa zaman kanak kanak, kami hanya makan udang sungai yang ditangkap sendiri oleh arwah bapa dengan menggunakan bubu yang diletak umpan isi kelapa yang dibakar. Bubu tersebut kemudian ditambat pada batang pokok nipah. Kessokannya, baru kita mengangkat bubu. 

Arwah bapa akan membawa saya untuk memegang dahan nipah ketika dia mengangkat bubu supaya perahu tidak dihanyutkan oleh arus sungai yang deras. Sungai yang terletak di belakang rumah lama kami tersebut sangat dalam dan arusnya sangat kuah. Saya memang takut dan ngeri tapi tiada pilihan kerana terpaksa juga mengikut demi membantu ibubapa mencari rezeki. Sumpah jika kini disuruh saya naik perahu di sungai yang sama, hatta diletak RM100 ribu sekali pun, tidak mungkin saya mahu. 

Udang yang dapat ada kalanya udang kecil dan udang galah yang sangat besar. Bila hasil tangkapan banyak, kami menjual udang tersebut sebagai sumber pendapatan. Daaan saya jugalah yang ditugas untuk menjual udang sekeliling kampung. Saya selalu menangis kerana tak mahu menjual udang. Saya terasa sangat malu. 

Jadi ada ketikanya saya akan melarikan diri bersembunyi atau berpura pura sakit. Tapi ibubapa saya dah masak dengan perangai saya. Bila agak agak, dah tengahari, saya pun keluar dari tempat persembunyian. 

Aduhaai rupanya udang belum dijual kerana mereka tetap menunggu saya balik. Kalau ada yang menawar, saya akan cepat cepat bagi kerana mahu cepat habis dan balik ke rumah. Ianya berhenti selepas kami berpindah ke kampung lain, apabila tanah kami diambil oleh kerajaan untuk tapak pembinaan universiti.

Jadi itulah sebabnya saya tidak pernah merasa makan udang sungai. Setelah berkahwin, Hubby pula suka makan sambal tumis udang. Jadi ketika itulah baru merasa makan udang laut. Kini setelah berduit dan mampu untuk makan apa sahaja, badan pula mendapat allergik dan tidak dapat makan makanan laut. Apa apa kena redha kerana pasti ada hikmah yang tersembunyi. 

Udang Masak Lemak Dengan Nenas

Masak Lemak udang dengan nenas kali ini sangat berbeza dengan cara saya memasak lemak sebelum sebelumnya. Apa yang istimewa dengan resepi ini ialah bahan bahan yang dikisar menggunakan bawang putih, bukan bawang merah. 

Ini adalah cara yang diajar sahabat surau saya iaitu Rose yang memang pandai memasak. Dua tahun lalu, beliau ditugaskan memasak juadah berbuka puasa di surau bersama beberapa orang jemaah lagi. 

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Anda harus mencuba untuk mengetahui kelainan rasanya bila menggunakan bawang putih. 

Udang Masak Lemak Dengan Nenas

Masak Lemak Udang dengan Nenas
Oleh: Azie Kitchen 

Bahan bahan:
1/2 kg udang 
1/2 biji nenas
1 tangkai cili merah
3 tangkai cili padi
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 sudu kecil serbuk perasa
Garam - jika perlu
Gula - jika perlu
2 plastik kecil santan - boleh guna 1 kotak santan kotak
1 batang serai - ketuk
1 helai daun kunyit

Cara cara:
Kisar cili merah, cili padi dan bawang putih. Masak bahan kisar dengan sedikit air sehingga mendidih. 

Kemudian dituangkan santan dan masukkan daun kunyit dan serai sehingga mendidih dengan api perlahan sambal terus dikacau.

Setelah santan mendidih, masukkan nenas dan masak seketika sebelum dimasukkan udang. Masukkan serbuk perasa dan gula. 

Udang Masak Lemak Dengan Nenas

Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat. Sedap dimakan dengan nasi putih panas panas. Selamat mencuba...




12 ulasan for "Masak Lemak Udang Dengan Nenas Yang Wajib Dicuba"

  1. Saya nak ingin cuba resep masakan yang bonda Azie share ni. Terima kasih.

    BalasPadam
  2. Inilah blog rujukan saya utk r3sipi yang cnfirm sedap

    BalasPadam
  3. Tma kasih byk2 kerana tidak lokek berkongsi resepi yg sedap dan menyelerakan

    BalasPadam
  4. 1 kotak satin kecil ke besar ?

    BalasPadam
  5. Satu kotak santan kecil ke besar ?

    BalasPadam
  6. Sedapnye...esok nak try buat la

    BalasPadam
  7. Resepi azie kitchen menang tak pernah mengecewakan

    BalasPadam
  8. setuju... x pernah mngecewakan... mudah dan sedap

    BalasPadam
  9. Setiap kali saya nk masak mesti Google dulu resepi aziekitchen mmg terbaikšŸ„°

    BalasPadam
  10. Tak perlu tumis rempah dia ke?

    BalasPadam
  11. Perlu tumis rempah atau tidak? Tq

    BalasPadam