Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Jalan Jalan Cari Makan Di Muar

Asam Pedas Parit Jawa Di Muar

Telah bertahun tahun lamanya, saya mengajak Hubby untuk ke Muar. Ada beberapa perkara menarik yang ingin saya dapatkan di sana. Pertama agenda JJCM dan kedua nurseri. 

Kami bertolak seawal pukul 7 pagi dari rumah dan sampai di destinasi pertama kami pukul 9.30 pagi. Tempat pertama kami singgah ialah Restoran ZZ Satay Warisan di tengah tengah bandar Muar. Ianya disyorkan oleh jiran kami Dato Araffin yang memberitahu sate di sini sangat sedap. Kalau di Kelantan, sate dimakan semasa sarapan bersama nasi impit. Tapi di Muar, sate dimakan begitu sahaja sebagai hidangan sarapan.

Sate Di Restoran ZZ Satay Warisan Muar

Selain sate kami juga memesan mee rebus yang boleh tahan juga sedap nya. Kami agak lama juga di situ. Makan dengan steady. Tak mahu tergesa gesa. Alang alang menghabiskan masa 2 jam dalam perjalanan, ambik peluang untuk meregangkan pinggang juga. Lagi pun restoran agak selesa kerana ianya berhawa dingin. 

Mee Rebus Di Restoran ZZ Satay Warisan Muar

Orang agak ramai bersarapan di situ. Selepas dihidangkan, kita perlu mengira jumlah lidi sate sebelum ke kaunter untuk membuat bayaran. Saya memesan ketiga tiga jenis sate iaitu daging, ayam dan perut. Bersaiz kecil sahaja. Kami menghabiskan 40 cucuk kesemuanya. 

Selepas itu, kami menuju pula ke Parit Jawa untuk mencari asam pedas Muar yang sangat terkenal. Kami singgah di gerai Asam Pedas Pak Yahya yang saya lihat di dalam Instagram Syed Saddiq, calon Ahli Parlimen Muar. 

Asam Pedas Parit Jawa Di Muar

Ada dua jenis ikan sahaja iaitu ikan kembung dan ikan siakap. Harga untuk setengah ekor ikan siakap dengan set sayur, telur dadar dan ulam timun serta sambal hanyalah RM13. 

Asam Pedas Parit Jawa Di Muar

Wah sangat murah. Saiz ikannya besar dan sangat sangat segar. Memang berbaloi baloi. Saya memesan untuk dibawa balik 2 bahagian ekor. Asam Pedas Muar rasanya tidak sama dengan asam pedas di tempat lain. Ianya lebih cair tetapi sedap. 

Selepas itu, kami menghala balik ke Kuala Lumpur dan singgah semula di Restoran ZZ Satay Warisan untuk membeli mee rebus yang dipesan oleh Nana. 

Restoran ZZ Satay Warisan Muar

Dalam perjalanan balik kami singgah membeli murtabak Singapura di Restoran Murtabak JD Singapore yang katanya sama dengan murtabak yang terkenal di Singapura. 

Agenda terakhir sebelum balik ialah mencari benih anak pokok. Antara terapi pada saya ialah berada di nurseri. Melihat anak anak pokok buah buahan atau bunga bunga adalah seperti terapi minda buat saya. 

Saya membeli benih pokok durian Musang King, Durian Duri Hitam, Rambutan Gading, Rambutan Gula Batu dan Cempedak Madu. Harap harap kali ini ianya menjadi dan berhasil. Mudah mudahan.  Aameen. 


Selepas itu, kami terus balik ke rumah tidak sabar bertemu dengan anak anak. Alhamdulillah hati sangat gembira kerana berpeluang berjalan berduaan dengan Hubby sambil melakukan aktiviti yang saya sukai. 


3 ulasan for "Jalan Jalan Cari Makan Di Muar "

  1. Wah...sampai ke Muar ya.kampung saya tu.satu lagi makanan patut cuba kat sana Mee bandung Muar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Xde ke ek kedai² yg menjual nasi campur pelbagai lauk termasuk sda ulam² an di daerah muar?

      Padam
  2. Kak azie..nurseri kata mana akak pegi ye..saya nak ke Muar jumaat ni

    BalasPadam