Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Agar Agar Laici Yang Mudah dan Sedap



Agar Agar Laici Yang Mudah dan Sedap



Saya memang penggemar agar agar atau puding atau kuih kuih lembut. Setiap kali buka peti ais, mesti sepotong sepotong dimakan. Saya memang suka makan agar agar kerana rasanya yang sejuk nyaman serta lembut dikunyah. Dari kecil, memang suka agar agar. Kalau di kampung saya, kalau hari raya mesti ada agar agar. Yang simple simple jer seperti agar agar sirap rose. Menyediakan agar agar ini memang sangat mudah dan cepat.



Agar Agar Laici Yang Mudah dan Sedap


Saya salin resepi ini di SINI. Ketika berada di dapur, Juita bertanya nak tak kalau dimasak agar agar laici kerana kebetulan semua bahan yang diperlukan ada di rumah. Sambil saya menyediakan bahan untuk memasak Rendang Ayam atas permintaan Hubby, Juita menyediakan bahan untuk membuat agar agar. 

Setelah semua bahan disediakan, barulah saya mengambil alih tugas memasak agar agar laici. Sebenarnya sejak dari raya hingga sekarang, dah tak terhitung banyak nya saya memasak rendang ayam atas permintaan Hubby dan anak anak. Rendang ayam memang versatile, boleh dimakan dengan nasi, dengan kketupat, lemang dsb. 

Berbalik pada agar agar laici ini, ianya memang sedap dan sesuai sahaja kemanisannya dengan tekak saya. Cuma ianya agak keas sedikit, jadi untuk lain kali saya cadangkan supaya air ditambah pada 1200 ml setelah dicampurkan dengan air laici. Bila dah ditambah air, jika suka manis, boleh tambah lagi 1 sudu besar gula. 

Jom layan video dalam Instagram Azie Kitchen dan youtube Azie Kitchen channel di SINI untuk video berdurasi lebih panjang. Bagi yang belum follow facebook Azie Kitchen, boleh klik link di SINI. Jom pakat ramai ramai mencuba resepi ini. Jangan lupa like dan share ya...




Agar Agar Laici Yang Mudah dan Sedap

Agar Agar Laici

Bahan bahan:
28 gram agar agar bertali
1000 ml air + air laici - saya syorkan guna 1200 ml
200 gram gula pasir 
1-2 ketul gula batu - opsyenal
1 tin susu cair
1 tin buah laici - cincang
2 helai daun pandan

Cara cara:
Masukkan air laici dalam bekas penyukat dan masukkan air sehingga sukatan menjadi 1100 ml (saya syorkan guna 1200 ml).  Tuang air ke dalam periuk dan masak bersama agar agar dan daun pandan sehingga mendidih dan agar agar larut. Jika agar agar tidak benar benar larut, elok ditapis dulu sebelum dimasukkan gula.

Setelah agar agar larut, masukkan gula dan gula batu. Kacau rata sehingga gula hancur. Keluarkan daun pandan dan masukkan susu sejat dan buah laici yang dicincang. 

Masak dengan api sederhana sehingga adunan mendidih. Tutup api dan bolehlah dituang dalam acuan yang disukai. Setelah sejuk, pindahkan ke dalam peti sejuk sehingga ianya benar benar keras. Sedia untuk dipotong. 

Nota:
Saya dapat satu acuan besar dan 4 acuan yang kecil.





Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

4 ulasan for "Agar Agar Laici Yang Mudah dan Sedap"

  1. selalu tgk resepi dkt blog akk ni..sedap2 semuanya..ada juga buat panduan bila teringat nak masak tu..tq kak sudi share resepi dan buat panduan ramai..

    BalasPadam
  2. reSepi akak mmg sy sntiasa ikut

    BalasPadam
  3. Tq akak pelbagai resepi that akak share ..Sy try semua menepati selera kami sekeluarga

    BalasPadam