Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Hidangan Pasta Hari Ibu Dengan Prego





Walaupun setiap hari adalah hari untuk kita mengingati dan menghargai jasa ibubapa terutama ibu, namun 14 Mei dah dikhaskan sebagai Hari Ibu. Kalau kita sibuk di hari hari lain, sekurangnya pada hari tersebut anak anak mengambil kesempatan untuk meluangkan masa mengucapkan Selamat Hari Ibu dan meraikan ibu masing masing. Sempena hari Ibu tahun ini, saya menyediakan masakan istimewa yang digemari oleh semua anak anak saya iaitu, hidangan pasta. Kali ini, saya mengolah sendiri resepi mengikut bahan yang disukai oleh anak anak dengan menggunakan sos pasta Prego. Prego adalah produk yang dsahkan halal menjadi pilihan kami sekeluarga. Menikmati pasta di rumah bersama suami dan anak anak ala hidangan pasta di restoran mewah adalah saat membahagiakan buat kami sekeluarga. Tak perlu menghabiskan masa yang lama di dapur untuk menyediakan hidangan istimewa. Hahaha semudah 1 2 3 gitu. Prego banyak membantu bila kita perlu menyediakan makanan dalam masa yang singkat. Perasanya memang secukup rasa dan seimbang. 



Prego memang jenama yang telah sangat terkenal di Malaysia. Sos Prego terdiri dari sos merah dan sos putih berkrim terdapat dalam botol dan di dalam tin. Semua boleh dipilih mengikut citarasa masing masing. Di samping sos, Prego juga ada mengeluarkan pasta kering seperti spaghetti, fetucinni dll. 





Haa kalau nak tahu, Prego ada 2 perisa baru yang baru dilancarkan iaitu Cheesy Alfredo  pada Novermber 2016 dan Black Pepper & Chicken Mushroom dilancarkan pada Mac 2017.  Saya sertakan reaepi yang saya gunakan di bawah ini. 







Spaghetti Cheesy Alfredo
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
250 gram spaghetti Prego
350 gm sos Prego Cheesy Alfredo
8-10 ekor udang 
4 ulas bawang putih - cincang
2 sudu besar daun ketumbar - potong kecil
2 sudu besar jus perahan limau - tak letak pun ok
1/2 ketul kiub ayam -opsyenal
Serbuk lada sulah

Cara cara:
Udang digaul dengan sedikit garam dan serbuk lada sulah. Panaskan minyak dan goreng udang hingga masak. Angkat dan ketepikan. 

Mengguna kuali yang sama, tumis bawang putih hingga wangi. Masukkan daun ketumbar dan jus perahan limau serta pati ayam. 

Kemudian masukkan sos Prego Cheesy Alfredo dan gaul rata. Sesuaikan rasa. Bolehlah tutup api. 

Panaskan air sehingga mendidih. Masukkan sedikit minyak dan 1 sudu besar garam. Rebus spaghetti dalam 11-13 minit. Angkat dan tos. Nota: Garam mesti lebih supaya ianya terasa di spaghetti yang direbus. 


Hidangkan spaghetti dengan sos dan udang yang digoreng tadi. Sedia untuk dinikmati. 

Di samping kita menyediakan hidangan sempena hari ibu, kita juga boleh menyertai  peraduan sempena Hari Ibu bersama Prego melalui facebook (Prego Malaysia). Peraduan terbuka kepada semua para suami yang berumur antara 25-45 tahun bersama anak yang berumur 16 tahun ke atas. Suami dan anak anak dikehendaki memasak untuk isteri dan juga ibu kesayangan sempena hari ibu. 





Hari hari istimewa mestilah diraikan dengan masakan yang istimewa. Dengan Prego, semua orang boleh menyediakan pasta yang lazat dan enak di rumah. Kalau nak tahu lebih lanjut berkenaan produk Prego, boleh singgah di facebook Prego Malaysia dan juga layari website Prego123 dengan klik di SINI. Jom jom apa ditunggu lagi. Meh pakat ramai ramai kita memasak Prego sambil menyertai peraduan di Prego Malaysia. 



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

3 ulasan for "Hidangan Pasta Hari Ibu Dengan Prego"

  1. Tak tahu pula PREGO ada pastanya sendiri. I've always bought another brand.

    http://panphila.blogspot.my

    BalasPadam
  2. Bila ingat spagetti jew.. ingat pasta jew.. teringat Prego kan?.. Best in the industry! Rasa synonim doh...

    BalasPadam
  3. Sdapnyee sis azie.. Will try it soon..

    BalasPadam