Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Masak Lemak Cili Padi Udang Dengan Kacang Buncis Sedap

Masak Lemak Cili Padi Udang Dengan Kacang Buncis Sedap

Dah lama tak berkongsi intipati yang dipelajari dari majlis ilmu. Hari ini adalah kuliah Zohor Ustaz Najhan berkenaan 4 jenis manusia yang mencari kemuliaan di muka bumi ini. Pertama, golongan yang mencari kemuliaan dengan pangkat. Sedang pangkat adalah satu amanah dan tanggungjawab. 

Sahabat bertanya Rasulullah tentang bila datangnya kiamat, setelah ditanya kali ketiga, baru baginda menjawab tentang tanda tandanya. Iaitu bila mana orang mensia siakan amanah. Apa bentuk orang mensia sia amanah. Iaitu bila orang yang diberi tanggungjawab ialah orang bukan ahli. Tak boleh cari kemuliaan melalui pangkat. 

Setiap manusia ada tanggungjawab masing masing dan akan bertanggungjawab atas orang di bawah mereka. Contoh seorang suami bertanggungjawab pada keluarganya. Pangkat adalah jalan penyesalan pada orang bertaqwa. Pangkat akan menjadikan penyesalan di hari kiamat. Jangan jadikan jawatan sebagai batu loncatan untuk beroleh kemuliaan. Anggap ianya sebagai ujian dan amanah. 

Pangkat yang paling rendah adalah amanah menjaga diri sendiri. Apa kegunaan anggota badan kita yang merupakan pinjaman Allah untuk dijaga. Tubuh kita adalah milik Allah. Kedua, golongan yang menyangka kemuliaan bergantung kepada banyaknya harta. Dipandang rendah pada orang miskin yang tak menpunyai banyak harta. Rezeki adalah Allah yang beri. Allah yang melapangkan rezeki dan menentukan kadar meningkatnya rezeki. 
Masak Lemak Cili Padi Udang Dengan Kacang Buncis Sedap

Rezeki adalah hak mutlak pemberian Allah. Ada habuan masing masing. Mereka yang diberi kelebihan harta, jangan gunakan kelebihan itu untuk mencari kemuliaan. Sebaliknya guna kelebihan itu untuk jalan agama. Bukan banyaknya dapat duit tapi banyaknya membelanjakannya ke jalan Allah. Allah gandakan pahala orang berinfaq ke jalan Allah. 

Ketiga adalah golongan yang mencari kemuliaan dengan mengalah atau menindas orang yang lemah. Seperti medan perang. Islam datang tanpa peperangan. Akhir sekali kemuliaan tidak bergantung pada banyaknya belanja. Pembaziran adalah saudara pada syaitan. 

Simpanan negara perlu dibelanja dengan berhemah untuk hadapi masa perlu seperti kemarau. Membelanjakan ikut keperluan dan mengikut prioriti. Kemuliaan mesti datang dari sifat taqwa. Iaitu mentaati perintah Allah. 

Masak Lemak Cili Padi Udang Dengan Kacang Buncis Sedap

Sempena cuti Hari Kemerdekaan yang ke 59 pada hari ini, saya memasak untuk hidangan tengahari. Lauk pauk yang saya sediakan adalah Masak Lemak Udang dengan Kacang Buncis, ikan terubuk goreng garam kunyit dan Ikan Cencaru Sumbat. Saya memang sangat teruja bila melihat gambar gambar masakan. 

Sekarang ini pula, trend video masakan yang begitu banyak di Instagram. Tapi seperti biasa, tiada dikongsikan bahan bahan yang digunakan secara bertulis. Jadi kena melihat video berulang ulang kali untuk melihat bahan yang digunakan. Saya juga tidak meletak bahan yang digunakan secara bertulis kerana saya akan berkongsi detail bahan dan cara penyediaan di blog. 

Hari ini saya ingin kongsikan Masak Lemak Udang dengan Kacang Buncis dek gara gara terliur melihat lauk ini yang ditayangkan di instagram. Itu yang pagi pagi terus ke dapur menyiapkan bahan bahan yang diperlukan sementara Hubby ke kedai runcit untuk membeli santan dan kacang buncis. Kebelakangan ini, memang saya telah mengurangkan pengambilan nasi. Tujuannya untuk meringankan sedikit berat badan dan memudahkan pergerakan. Jadi lauk ini saya makan secara meratah ratah sahaja. Memang sedap kerana menggunakan udang segar, santan segar dan makan pula beramai ramai.

Jom sama sama layan resepi di bawah ini. Kali ini, bahan bahan yang ditumbuk ditumis seketika sebelum dimasukkan santan. Saya lebih suka cara ini berbanding dengan cara tradisional yang memerlukan kita mengacau santan tanpa henti. Kuah saya hari ini agak berketul. Mana tak nya, sambil memasak sambil mengambil gambar, sambil merakam video. Tapi rasanya tetap sangat sedap. Layan juga video yang saya sediakan di Instagram Azie Kitchen. Jom layaan...


Masak Lemak Cili Padi Udang Dengan Kacang Buncis Sedap

Masak Lemak Cili Padi Udang dengan Kacang Buncis
Oleh: Azie Kitchen

Bahan tumbuk:
10 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
Segenggam cili padi
2 inci kunyit hidup
Belacan - opsyenal

Bahan lain:
Udang - buang muncung tajam sahaja
1 tangkai cili merah - hiris halus
Kacang buncis - potong pendek dan serong
1 helai daun kunyit - opsyenal
Garam
1 kotak santan kotak

Cara cara:
Tumis bahan tumbuk sehingga wangi. Masukkan udang dan kacau seketika. Masukkan santan dan masak sehingga santan mendidih.


Akhir sekali, masukkan kacang buncis dan cili merah. Perasakan dengan garam dan sedia untuk diangkat. 

Masak Lemak Cili Padi Udang Dengan Kacang Buncis Sedap


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

16 ulasan for "Masak Lemak Cili Padi Udang Dengan Kacang Buncis Sedap"

  1. Saya peminat kak azie kitchen..kebanyakan resepi saya follow mesti jadi..terima kasih jadi rujukan pertama saya sekeluarga..

    BalasPadam
  2. Sy cik somi yg suka masak. Alhamdulillah tiap resepi dr puan mmg menjadi. Terima kaseh moga Allah limpah ruahkan rezeki pada Puan sekeluarga.

    JAI

    BalasPadam
  3. Terima kasih kerana banyak membantu saya belajar memasak :)

    BalasPadam
  4. Terima kasih. Saya suka cari resepi mudah, dan biasanya akan usaha juga untuk cari aziekitchen. Resepi mudah, kena selera tekak lebih2 lagi masakan kelantan. Semoga Allah memberkati usaha

    BalasPadam
  5. Saya setuju sgt2..saya peminat kak azie dari sinagpura..mmg kalau nak cari resepi di blog kak azie la tempat nye.. selamat maju jaya kak azie semoga sentiasa diberi kesihatan & keberkahan sbb da share bnyk ilmu..saya doakan anda selalu.. ��

    BalasPadam
  6. Alhamdulillah 1st time masak, cik suami kata sedap

    BalasPadam
  7. resepi ni kena tumis bahan2 tu dulu ye

    BalasPadam
  8. sedap kak azie. baru je try utk lunch hr ni...

    BalasPadam
  9. alhmdulillah bru je try...mmg sdap n menjd...trima ksh kak byk sgt tjk ajr resepi msakan yg sdap lg menyelerakan...sy mmg peminat akk...stp resepi smua sy blja dri blog akk...trima ksh...smga akk mju jya n slalu diberkati Allah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah. Semoga sis akan menjadi istri dan ibu yang hebat. Saya suka iklan di TV yang dailognya "ibu memang hebat, semua dia boleh buat"

      Padam
    2. inshaAllah...alhmdulillah...ya sy pn suka...hehe...sy da follow ig kak azie

      Padam
  10. Balasan
    1. Saya sebenarnya jarang meletak serai. Kalau suka, boleh letak.

      Padam
  11. Assalammualaikum. Santan 1kotak ke ?

    BalasPadam