Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Masak Kicap Ikan Aji Aji Lebih Mudah Dengan Awang


Masak Kicap Ikan Aji Aji Lebih Muda


Kali ini saya masih menggunakan bahan bahan masakan kisar jenama Awang. Kunyit hidup kisar nya sangat wangi seperti kunyit hidup yang kita tumbuk sendiri. Begitu juga dengan bawang, cili kering dan halia kisar juga, saya gunakan jenama Awang. Memang sangat sangat mudah dan mempercepatkan kerjalah produk Awang. Saya sarankan isteri terutamanya yang bekerja supaya membelinya bagi mempercepatkan kerja memasak.


Masak Kicap Ikan Aji Aji Lebih Muda


Sebelum kita melihat resepi, saya ingin kongsikan sedikit berkenaan pengertian zuhud yang kurang difahami selama ini. Saya mengambilnya dari buku Mari Kita Terbang Ke Syurga dari Iman Al Ghazali. Kebetulan Ustazah Aishah juga mengupas topik yang sama pada kuliah hari Jumaat lepas. Zuhud ditujukan kepada barang halal dan haram. Meninggalkan yang haram adalah wajib, manakala meninggalkan yang halal adalah sunat. Zuhud terhadap sesuatu yang halal adalah seperti bangkai di mana mereka tidak mengambilnya hanya sekadar yang perlu dimakan. Sedangkan barang haram adalah seperti api yang tidak sedikit pun tergerak untuk mengambilnya. Inilah dinamakan dinginnya hati. Orang zuhud akan membunuh keinginannya terhadap dunia dan tiada keinginan untuk mendapatkannya. Orang yang diberi taufik akan mengetahui bahawa dunia itu kotor dan rosak sama seperti bangkai. Orang yang mencintai dunia tidak melihat kecacatan dunia. 

Analogi mudah ialah ada orang menghasilkan dodol dengan bahan yang lengkap tetapi dimasukkan racun. Ketika itu ada orang yang melihat kejadian tersebut dan ada pula orang yang tidak melihat ketika racun dimasukkan. Setelah dodol masak, ianya dibungkus cantik dan diletak dihadapan kedua orang tersebut. Sudah tentu orang yang melihat racun dimasukkan tidak akan sedikit pun berkeinginan untuk mengambilnya kerana tahu yang ianya boleh memberi kebinasaan. Berbeza dengan orang yang tidak melihat akan tertipu dengan keadaan luar dodol yang telah dibungkus dengan begitu indah. 

Jom kita layan resepi...


Masak Kicap Ikan Aji Aji Lebih Muda

Masak Kicap Ikan Aji Aji

Bahan bahan:
1 ekor ikan Aji Aji - lumur garam kunyit hidup
2 sudu besar bawang besar kisar
2 sudu besar cili kering kisar
1/2 sudu kecil halia kisar
3 ulas bawang putih - tumbuk
1 batang kulit kayu manis
1 biji bawang besar - hiris bulat
1 biji cili merah - hiris
Kicap
Garam
Sedikit sos tomato
Sedikit sos tiram
Sedikit gula

Cara cara:
Goreng ikan yang telah dilumur dengan garam serta kunyit hidup kisar jenama Awang sehingga garing, angkat dan ketepikan.




Panaskan minyak dan tumis bahan kisar serta kulit kayu manis sehingga wangi. Setelah cili betul betul garing, masukkan sedikit air dan sos, garam serta gula.




Setelah mendidih, masukkan bawang besar, cili hidup dan kacau rata. Sesuaikan rasa dan bolehlah angkat dan dihidangkan.



Masak Kicap Ikan Aji Aji Lebih Muda


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

3 ulasan for "Masak Kicap Ikan Aji Aji Lebih Mudah Dengan Awang"

  1. Hasil masakannya pun nampak cantiklah.... jenama Awang ye... tq for sharing

    BalasPadam
  2. Awang. Senang nak ingat jenama ni :)

    BalasPadam
  3. Jenama awang tu boleh didapati di mana?

    BalasPadam