Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Kuih Chek Mek Molek di Hari Krismas


Kuih Chek Mek Molek

Kuih Chek Mek Molek adalah kuih yang cukup sinonim dengan negeri Kelantan. Sejak kecil lagi saya telah pandai menyediakan kuih ini. Bukan orang Kelantan kalau tak pandai membuat kuih tradisi negeri Kelantan ini. Hahaha janganlah ada yang marah bila saya menulis begitu. Telah lama Juita minta dibuat Kuih Che Mek Molek tapi asyik tertangguh kerana hubby tak beli ubi keledek yang merupakan bahan utama.  Membuat che mek molek ni sangat mudah. Tak perlu sukatan pun, agak agak adunan ubi dan tepung gandum dah tak melekat di bekas, dah boleh  digentel, kira ok lah. Sangat mudah dan sangat cepat menyediakannya.



Kuih Chek Mek Molek

Semasa balik ke kampung baru baru ni, merata juga mencari ubi keledek. Maklumlah musim banjir, banyak ubi mungkin ditenggelami air banjir. Sejak balik ke KL, macam macam laporan berita banjir yang diterima dari Kelantan yang dilaporkan sangat buruk sehingga ramai terperangkap. Ada juga yang terperangkap di tingkat 4 bangunan sekolah di Kuala Krai selepas 3 tingkat bangunan telah ditenggelami air. Tidak kurang ramai yang mengutuk dan memarahi kerajaan Pusat yang dikatakan tidak membantu. Tapi tidak ada pula yang memarahi kerajaan negeri yang telah memerintah Kelantan lebih dari 20 tahun. 

Mereka sepatutnya lebih bersedia dengan BCP untuk menghadapi musibah banjir yang berlaku hampir setiap tahun. Saya sendiri merungut kenapa tiada usaha  dari kerajaan negeri untuk meninggikan jalan raya selepas mengalami detik cemas apabila kereta kami terpaksa mengharungi air banjir di beberapa batang jalanraya. Sebelum ini jalanraya berdekatan rumah kami di Tangok dan Rusa telah ditinggikan dan sejak itu tiada lagi masalah terputus hubungan jalanraya akibat banjir. 

Itu projek 30 tahun yang lalu. Kenapa tiada usaha serupa diambil untuk meninggikan jalan raya lain yang mudah ditenggelami banjir. Apa yang mereka buat? Itu yang saya rungutkan pada 18 Disember lalu sementara hubby diam tidak menjawab. Saya bukan berniat untuk menyentuh bab politik di sini. Tapi kita terlalu mudah melatah. Bila ada apa apa musibah mula menuduh ada pihak lepas tangan dan sebagainya sedang pihak berkuasa yang patut bertanggungjawab tidak pula dipersoalkan. 

Saya percaya semua pihak berusaha bertungkus lumus untuk membantu mangsa banjir namun ujian Allah maha hebat bila arus banjir yang deras menyukarkan penggunaan bot yang boleh hanyut di bawa arus. Keselamatan pasukan keselamatan juga perlu ditimbangtara dengan bijaksana. Tak perlulah kita mempolitik apa apa pun dari musibah yang melanda kerana setiap musibah ada menpunyai hikmah. Sebaliknya mengadu mengikut saluran yang betul dan berdoa kepada Allah. Memang banjir kali ini lebih besar kerana rumah kakak saya yang tidak pernah dinaiki air juga naik sehingga ke paras tangga rumah.



Kuih Chek Mek Molek



Berbalik kepada ubi keledek, saya  menemuinya di pasar Bachok dengan harga RM3 sekilo. Saya ambik hanya 4 kilo sahaja. Sebelum ini ubi yang dijual di Kandis adalah RM22 untuk 10 kilo. Tapi terasa macam terlalu banyak pula kalau beli untuk 10 kilo. Lagi pula bimbang jika ianya terlebih muatan dalam kapalterbang.

Pagi cuti hari krismas, saya masuk ke dapur awal kerana menyediakan kuih Che Mek Milek dan selepas itu, saya bercadang untuk ke OU dengan anak anak. Sementara pihak majikan saya membuat tawaran diskaun pembelian buku di MPH, saya ingin membeli buku buku dan beberapa naskah Al Quran. Jom layan resepi campak campak saya pagi ini.




Kuih Chek Mek Molek

Bahan bahan:
2 ketul besar ubi keledek
1 cawan tepung gandum
Gula pasir secukupnya

Cara cara:
Rebus ubi keledek sehingga empuk. Kupas kulit dan tumbuk sehingga lumat. Satukan dengan tepung gandum sehingga menpunyai doh yang boleh digentel.

Ambik adunan sebesar bola ping pong. Bulat bulatkan dan kemudian baru dileperkan. 





Masukkan gula pasir secukupnya. Tutup kemas dan gelek gelek antara dua tapak tangan sehingga permulaannya kemas.



Goreng dengan api sederhana sehingga keperangan. Sedia untuk diangkat dan dihidangkan.



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

2 ulasan for "Kuih Chek Mek Molek di Hari Krismas"

  1. Manusia ni mmg begitulah sifatnya Azie... Kang kalau kita cakap lebih-lebihpun tak guna... kalau yang buruk tu dtgnya dari orang lain tapi kesilapan diri sendiri tak pernah sedar.

    Eh! montel-montelnya cek mek molek you!

    BalasPadam