Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sup Cendawan Tiram


Sup Cendawan Tiram


Setelah lama tidak membeli cendawan tiram yang satu masa dulu kegemaran saya, akhirnya hari ini tergerak hati untuk mengambil 2 paket cendawan di kedai runcit. Setiba di rumah, Juita mencadangkan supaya digoreng tepung. Dulu Sri Handayani Pembantu Rumah kami rajin membuat Cendawan goreng tepung. Saya memang tak larat nak menyediakan hidangan yang remeh, jadi saya hanya memasak Sup Cendawan sahaja. Sebab terlupa untuk membeli fish ball, saya hanya menggunakan ikan bilis yang halus dengan sedikit udang sahaja.



Sup Cendawan Tiram

Sekiranya tiada idea untuk memasak, atau tiada selera untuk makan makanan berlemak, bolehlah kita mencuba resepi ringkas tetapi sedap ini. Lagi pulak, ianya lebih sihat kerana tidak menggunakan santan. Poket pun lebih jimat apabila bahan yang digunakan lebih mudah. Kalau nak lagi sedap, taburkan bawang goreng dan daun sup tapi sebab tak ada stok, saya tak letak. Kalau boleh, guna lada putih biji yang ditumbuk sendiri kerana ianya lebih fresh berbanding serbuk lada putih yang kita tak pasti bahan campuran yang digunakan di dalamnya.

Walaupun resepi ini mudah tapi saya tulis juga resepi di bawah ini. Ramai pelajar Malaysia di luar negara yang belajar memasak di sana dengan merujuk kepada blog masakan. Jadi ianya mungkin berguna untuk anak anak yang baru berjinak jinak dengan dapur. Yang dah pakar tu, tak payahlah tengok resepi, sekadar singgah untuk mengeratkan ukwah sahaja. Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini...


Sup Cendawan Tiram

Sup Cendawan Tiram

Bahan bahan:
2 paket cendawan - carik 
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Fish ball atau ikan bilis atau udang
Garam
Sedikit lada putih - tumbuk
Sedikit cili merah hiris
Daun sup - tak letak
Bawang goreng

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan putih yang dihiris. Setelah kekuningan masukkan ikan bilis atau udang atau apa apa yang disukai. Kemudian tuangkan air secukupnya untuk dijadikan kuah.

Setelah mendidih, masukkan cendawan, garam dan serbuk lada putih. Taburkan cili merah dan daun bawang. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan. Akhir sekali, tabur bawang goreng.



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

10 ulasan for "Sup Cendawan Tiram"

  1. Ohhh...mudah je rupanya nak buat sup cendawan..tq kak azie..saya nak buat untuk lauk sahur malam ni...tp versi non oil & x tumis..hihi...




    Jemput singgah ke blog saya:
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com

    BalasPadam
  2. Itulah...rupanya mudah nak buatnya. Akan dibust sebentar lagi utk juadah buka puasa...

    BalasPadam
  3. asaalam sy ..izinkan sy share resepi ya..

    BalasPadam
  4. Senang jgk resipi sis :) Syida sedang bw cari menu sup cendawan untuk makan tghari ni..hehe..tq :)

    nurulsyahidaali.blogspot.com

    BalasPadam
  5. as salam..mintak halalkan resepi yer.
    baru nk try..

    BalasPadam
  6. Nk cuba buat sup cendawan tiram..suka semua masakan azie kitchen.

    BalasPadam
  7. Saya paling suka tengk semua rsepi kak azie.. Mudah dan kne dgn selera..smoga kak azie sht dan dprmudhkn urusan dnia dan akhirat..aamiin.

    BalasPadam
  8. Sy baru nk buat malam ni. Sebab mulut tak berapa nak sedap. Tp bukan cendawan tiram. Cendawan apa² pun boleh buat sup Kann....

    BalasPadam