Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Kuih Bakar Istimewa Azie Kitchen Paling Sedap


Kuih Bakar Istimewa Azie Kitchen Paling Sedap


Hati sangat gembira bila berpeluang bercakap dengan Kak Sharifah Lok. Saya pernah order kuih dari beliau sewaktu anak anak masih kecil. Ianya bermula dengan pujian yang diberi sahabat saya, Dr Sabariah akan keenakan kuih kuih yang dibuat oleh Kak Lok. Malahan Dr Sabariah pernah memesan dan membawanya ke rumah saya di USJ ketika itu. Dr Sabariah memang sangat gemarkan kuih kuih tradisional yang sedap. Masih ingat lagi di mana saya akan ke kuarters Kastam di Kelana Jaya untuk mengambil kuih yang dipesan. Bayangkan dah 25 tahun rasanya. Keenakan kuihnya memang tiada tandingan. Tapi kami seolah terputus hubungan bila dia berpindah dari Kelana Jaya. 

Entah macam mana semasa majlis pertunangan Faiq baru baru ini, terbuka hati untuk bertanya Kak Sidah resepi dari kakaknya. Dengan nombor hp yang diberi, saya memberanikan diri menelefon Kak Lok. Alhamdulilah kerana dia masih ingat saya dan sudi berkongsikan resepi. Dari apa yang diajar, saya menyalin di kertas satu persatu dan menaip dan menyusun dalam format resepi untuk memudahkan ianya dirujuk. Selepas siap ditulis, saya menelefon lagi bagi mengesahkan apa yang dirasakan tak pasti atau kot ada yang tertinggal. Maklumlah, beliau hanya memberi resepi tanpa merujuk kepada resepi bertulis, semua dihafal berdasarkan ingatan beliau. Kot lah ada yang Kak Lok terlupa cakap. 

Resepi kuih kuih tradisional ini adalah resepi turun temurun keluarga beliau. Ada juga resepi sendiri yang beliau olah berdasarkan berpuluh tahun percubaan demi percubaan. Maklumlah dulu Kak Lok mengambil tempahan kuih muih setiap hari. Cuma kini tempahan yang mudah sahaja akan diambil. Patutlah kuih sedap sedap kerana bahan yang digunakan memang mewah dan penyediaannya memang teliti. Pendek kata tiada short cut. Mesti ikut cara cara yang diberi, barulah menghasilkan kuih bakar yang sangat sedap.

Tercapai juga cita cita saya untuk mengumpul resepi turun temurun. Yang sebenarnya Bonda saya juga sangat pakar dalam membuat kuih muih tradisional tapi sayang kerana tak banyak yang sempat saya pelajari kerana resepi orang dulu, semua tidak mempunyai sukatan. Cara belajar ialah dengan melihat sendiri tapi oleh kerana Bonda telah uzur, tak adalah peluang untuk belajar. 

Ada beberapa resepi yang dikongsikan oleh Kak Lok. Antaranya ialah Kuih Bakar, Kuih Seri Muka, Kuih Talam Suji dan Kuih Kaswi. Hari ini, saya ingin kongsikan gambar Kuih Bakar yang saya namakan Kuih Bakar Istimewa Azie Kitchen. Hmm pasti ada yang tertanya tanya, mana resepinya? Haaa kena sabar.... Saya akan kongsikan resepinya di dalam entri akan datang. Saya diberitahu yang resepinya kini banyak digunakan oleh isteri isteri pegawai Kastam untuk dibuat berniaga. 

UPDATE: klik di SINI untuk resepi.


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

6 ulasan for "Kuih Bakar Istimewa Azie Kitchen Paling Sedap"

  1. as salam azie, tak sabar kaknor nk tengok rresepi nya mcm sedap sngtt lah

    BalasPadam
  2. Salam kak Azie

    harap kak Azie dapat share juga resepi kaswi ye, sy peminat kuih kaswi mana tau bole try resepi yg lagi sedap n lain caranya :)

    BalasPadam
  3. As salam Azie..
    saya pun nak jugak resepi kuih bakar ni...hehehe...semestinya lemak2 wangi gitu kan...

    BalasPadam
  4. kak azie...harap nanti leh sharekan jugak recipe talam suji dan seri muka..saya fail buat seri muka...hehee..tapi kek butter vanilla saya buat ikut recipe kak azie type tu mmg jadi sgt...gebu....tima kasih kak..

    BalasPadam
  5. Kak klu nk ckit je mcm mn kuih bakar...

    BalasPadam