Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Acar Timun Masak



Acar Timun Masak

Acar masak adalah antara lauk pauk simple makanan Kelantan yang sering dihidangkan sewaktu majlis kenduri kahwin dan sebagainya. Selain Acar Masak, juga disediakan Acar Mentah. Cara penyediaan keduanya hampir sama, yang berbeza hanyalah satu dimasak dan satu lagi dihidang tanpa perlu dimasak. Boleh klik di SINI untuk penyediaan Acar Mentah. Lauk ini juga adalah antara masakan yang saya belajar sejak zaman remaja lagi. Kalau di majlis kenduri, kami akan bergotong royong memasak dan saya kebiasaannya akan mengambil tugas menghiris timun untuk dibuat acar. 


Acar Timun Masak


Saya sangat suka dengan acar ini, apalagi bawang bawang yang dimasukkan sebiji sebiji ke dalamnya serta biji sawi. Berbunyi krup krap jika dikunyah, jadi bagi memastikan timunnya kekal rangup, saya akan memadamkan api terlebih dahulu sebelum dimasukkan timun. Acar Masak seperti ini lebih sesuai dihidangkan dengan nasi minyak atau nasi putih walaupun sedap juga dimakan dengan nasi putih.

Jom layan resepi dulu....


Acar Timun Masak

Acar Timun Masak

Bahan bahan:
1 batang timun
1/2 batang karot
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Sedikit biji sawi
Serbuk kunyit
1/2 senduk cuka
1 senduk gula
Garam

Cara cara:
Hiris timun dan karot secara memanjang dan rendam dalam air garam. Masukkan juga beberapa ulas bawang merah yang diletak sebiji biji atau dipotong dua ke dalamnya.

Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih yang dihiris. Masukkan biji sawi dan serbuk kunyit. Tumis sehingga bawang wangi.

Masukkan sedikit air, cuka, gula dan garam serta karot. Kacau rata dan sesuaikan rasa. Padamkan api dan masukkan timun. Kacau sebati.



Acar Timun Masak

Jika suka, boleh juga masukkan cili merah yang dihiris memanjang bagi menambahkan warna.


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

7 ulasan for "Acar Timun Masak"

  1. hye..selamat malam :D tga layan cte Kabhi Kushi Kabhi Gham sambil blogwalking..hehee

    BalasPadam
  2. Assalamualaikumh.. heheh tak tau nak panggil apeni..akak ke acik ke..aunt ke.. hehe sy rase sy sebaya anank2 puan azie je. heheh selalu jadi silent reader kat sini.Selalu try resepi yg ada kat dalam blog ni. Semua menjadi. Terima kasih sebab kongsi resepi.. Sy baru belaja berblog kalau sudi singgah2 la heheh. Salam perkenalan dari saya.. -Bunga-

    BalasPadam
  3. Nice entry..
    Teringat yang kakak saya juga selalu buat acar ni ..
    Especially bila kami ada kenduri doa selamat, tahlil and such...

    BalasPadam
  4. Beria nak buat, tgk2 xde carrot pulak kat umah huhuhu... Next time la cb.. :)

    BalasPadam
  5. sedapnya..teringin nak makan tapi xtau nama masakan nie..rupanya senang saja nak buat..kalinie boleh la cuba dkt rumah..mx izin guna resepi ye dear😊

    BalasPadam
  6. Kalau x letak cuka dgn biji sawi bleh ke?Tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau acar mesti guna cuka. Biji sawi opsyenal. Tk letak pun tak apa

      Padam