Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Catatan Perjalanan Ipoh dan Kuala Kangsar







Pemergian saya ke Ipoh kali sebenarnya bukanlah bercuti tetapi atas urusan tugas. Hubby telah meminta kakak ipar untuk memasak makan tengahari kerana telah lama kami tidak makan masakan beliau. Pelbagai lauk pauk yang disediakan menyebabkan saya menambah nasi sampai 3 kali. Antara lauk yang disediakan ialah Masak Tempoyak Ikan Merah, Ikan Siakap Masak sweet sour, Pajeri Nenas dan juga kacang panjang goreng serta Ikan kering Goreng.


 

Sebelah malam kami keluar makan berhampiran Padang Polo. Rancangan asal hanya untuk makan di depan dataran bandaran sahaja tetapi gerai masih ditutup dengan cuti perayaan Tahun Baru Cina. Apa yang menarik ialah Nasi Goreng Ikan Rebus Goreng yang saya pesan. Memang sedap lebih lebih lagi saya memang suka makan ikan rebus yang digoreng. Apa sahaja kalau lauk ikan rebus, saya pasti berselera.
 

 



Keesokannya saya pergi ke Kuala Kangsar atas urusan tugas. Sempat juga membeli anak anak pokok yang dikawin yang dikatakan boleh berbuah selepas 1 tahun sahaja. Antara yang saya beli ialah anak pokok durian berduri hitam, nangka, mangga, durian belanda, jambu, cempedak durian dan akhir sekali pokok manggis tanpa biji. Buah durian berduri hitam ini dikatakan lebih sedap dari durian Musang King. Sempat juga saya masuk kedai kraftangan dan beli 1 biji saji rotan untuk rumah kami.



Selepas itu kami berjalan jalan dan berposing jap tepi sungai Perak sebelum singgah makan nasi berlaukkan Ikan Baung Masak Tempoyak. Aduhaai memang sedap walaupun lebih sedap lagi masak tempoyak di rumah kakak ipar. Hahaha homemade food lah katakan...




Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

9 ulasan for "Catatan Perjalanan Ipoh dan Kuala Kangsar"

  1. sedap nyerr....haisshh..terliur..

    BalasPadam
  2. Salam Puan Azie..
    Air tangan keluarga adalah masakan yang paling sedapkan....saya tak makan masak tempoyak tapi pajeri nenas tu kesukaan saya..

    p/s Saya cukup suka baca setiap coretan puan, tentang keluarga, percutian, masakan dan yang paling saya suka tentunya gaya hiasan rumah puan....kalau saya boring ke, sinilah tempat saya tenangkan jiwa saya...cerita puan dari 2011 hingga sekarang dah habis saya baca..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm Azi, thank you so much. Feel so honored.

      Padam
  3. my home town... kuala kangsar. akak tak try rasa putu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ida,
      Putu mcm mana dan di mana. Insya Allah, boleh cari kalau ke sana lagi

      Padam
  4. Putu mmg sedap,mkn panas2.Lain kl akak dtg mesti cuba tau. Klo tau akak dtg kk,ms tu jugak sy konon2 bersiar2 kt tepi sg tu,dpt nengok akak dr jauh jadiklh,segan..hihi..

    BalasPadam
  5. salam rindu k azie...
    teman berbangga sbg org perak..hihihi..sdpkn msk tempoyak

    BalasPadam