Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Asam Pedas Tulang Dan Daging Tetel


Asam Pedas Tulang Dan Daging Tetel


Sebelum balik dari pejabat, saya menghantar mesej meminta Juita merebus tulang yang merupakan stok penghabisan menggunakan pressure cooker dan mengupas bawang bawang. Inikan cuti sekolah, jadi inilah masa nak meminta anak anak menolong kerja rumah. Lagi pulak Juita yang meminta supaya dimasakkan masak asam pedas. Sama gak dengan Boy, pun banyak menolong menyiram pokok pokok dan vaccum rumah sementara sedang bercuti semester. Kalau ikutkan penat, memanglah penat tetapi tak sanggup nak menghampakan permintaan anak anak. Tambah tambah lagi, Nana akan balik makan malam di rumah. 

Dari pagi dia berada di OT dan sempat menghantar mesej memberitahu, "hari ni, dah potong orang". Mula mula tu terkejut juga, apa pulak potong orang. Nana memang dah lama mencari peluang untuk melakukannya. Setiap kali tiba di rumah, saya pasti menjenguk Nana di bilik kalau ternampak ada keretanya di porch. Itu dah macam rutin untuk saya. Hmmm kalau dia tiada di rumah, memang sangat terasa sunyi, lebih lebih lagi di hari minggu. Minggu hadapan saya dan anak anak yang lain akan pergi bercuti. Nana tak dapat ikut kerana telah ketiadaan cuti. Will miss her so much...



Asam Pedas Tulang Dan Daging Tetel

Saya menyalin resepi dari blog Rohaisa yang saya nampak ada kelainannya kerana terdapat penggunaan serbuk jintan manis dan jintan putih. Sebelum ini, saya pernah juga memasak Asam Pedas Daging dan juga Asam Pedas Ayam di SINI. Pendek kata, Asam Pedas adalah antara masakan kesukaan saya. Kalau ke Melaka, memang tak melepaskan peluang untuk menjamu selera dengan masakan asam pedas Melaka. 

Huhuhu memang sedap sangat Asam Pedas Tulang Lembu ini, lebih lebih lagi penggunaan air rebusan tulang menjadikan kuahnya sangat terangkat lol.... Di samping tulang, ada juga dimasukkan sekali daging tetel dan daging bahagian pipi yang sangat saya gemari. Tapi syaratnya mesti menggunakan tulang yang segar lah.  Kalau yang dah lama, air rebusannya pun dah berbau semacam jer. Apa kata, anda cuba menyediakannya pulak di rumah untuk hidangan keluarga yang tersayang. Selain dimakan dengan nasi, asam pedas juga sedap dicicah dengan roti. 

Jom lah kita tengok resepi yang saya salin di bawah ini. Gambar pun main snap gitu gitu jer. Maklumlah sampai rumah dah pukul 6 petang. Masuk dapur menyediakan bahan, memasak segala. Siap memasak semua dah pukul 7 petang. Cahaya dari tingkap pun dah tak ada, jadi memang tak  ada masa nak berhias, letak props segala. Sekadar snap gambar untuk blog. Apa apa pun, cukuplah seadanya.... asalkan hubby dan anak anak makan dengan berselera sudah cukup mengembirakan saya. Sekurang kurangnya dapat menebus kembali masa silam yang mana semua tugas memasak diserahkan kepada pembantu rumah...  



Asam Pedas Tulang Dan Daging Tetel

Asam Pedas Tulang Lembu

Bahan-bahan:
500 gm tulang lembu/daging tetel
10 biji belimbing buluh, dibelah - tak letak
1 tangkai daun kesum
1 batang bunga kantan, dibelah - tak letak
1 liter air - gunakan air rebusan daging
1 biji tomato buah - belah 4
Air asam jawa secukupnya
Garam dan serbuk perasa secukupnya
Minyak untuk menumis

Bahan kisar:
20 tangkai cili kering
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2.5 cm halia
2.5 cm lengkuas
3 batang serai - ketuk
1 sudu makan serbuk jintan manis
1 sudu makan serbuk jintan putih

Cara cara:
Panaskan minyak masak dan tumis bahan kisar sehingga naik bau dan betul betul garing.





Rebus tulang sehingga daging empuk. Kemudian masukkan air rebusan tulang dan masak sehingga mendidih. Masukkan pula tulang/daging tetel dan air asam jawa. Perasakan secukupnya.

Setelah itu masukkan daun kesum dan bunga kantan. Biarkan mendidih.



Asam Pedas Tulang Dan Daging Tetel

Akhir sekali, tutupkan api barulah dimasukkan belimbing buluh atau buah tomato dan biarkan lembut sedikit. Sedia dihidangkan.



Asam Pedas Tulang Dan Daging Tetel

Asam Pedas Tulang Dan Daging Tetel



Selamat mencuba.




Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

11 ulasan for "Asam Pedas Tulang Dan Daging Tetel"

  1. sangatttt sedapppp...

    BalasPadam
  2. meleleh pepagi tgk asam pedas akak ni,...

    BalasPadam
  3. favourite ni..kak kat johor kita letak daun limau purut kalau ayam @ daging...menyelerakan

    BalasPadam
  4. suami punya fevret ni..tapi sampai hari ni xterbuat ag...sebab banyak sgt bahan...huhu..takot xmenjadi..

    http://ummiaqif.blogspot.com

    BalasPadam
  5. Baru lepas hari raya korban ni.google cari resepi daging...macam best je buat asam pedas...siap print lagi resepi ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau dapat masukkan sekali, daging bahagian pipi lagi sedap.

      Padam
  6. assalammualaikum...terima kasih perkongsian masak asam pedas melaka...rasenyer lulus dengan cemerlang....first time masak asam pedas daging+tulang+ekor.......moga murah rezki

    BalasPadam
  7. Nampak sedap..nak try la lps ni.tq kerana kongsi resepi ni.. ;)

    www.naturevitaminstoyou.blogspot.com

    BalasPadam
  8. Wah...resepi baru utk asam pedas..mesti cuba bg penggemar asam pedas ni

    BalasPadam