Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Rezeki Kita





Hari ini saya ingin berkongsi tazkirah mengenai rezeki yang dikongsikan oleh sahabat saya, Tuan Haji Asmaddin yang dipelajari dari kuliah subuh di surau beliau. Rezeki kita sebenarnya ditentukan Allah seperti yang disebut dalam surah surah: Az Zariyat 22, Al Israa 30, An Nahli 72, Ar Rum 40 dan Yunus 31. Namun begitu rezeki itu mempunyai kuncinya. Kunci rezeki ialah:

1.  Taqwa ( Al A'raf 96);
2.  Tawakkal (at Talaq 2-3) dikenali sebagai ayat seribu dinar;
3.  Syukur ( Ibrahim ayat 7);
4.  Sedekah dan buat baik pada fakir miskin;
5.  Sentiasa nafkah untuk keluarga (As Saba ayat 39);
6.  Menyebarkan ilmu dan berilah khidmat pada ahli ilmu.


Amalkanlah ke enam perkara di atas. Bila Allah kurniakan rezeki janganlah lupa untuk menunaikan zakat dan infak. Ingatlah matematik dalam Islam bukannya 10 tolak 1= 9 tetapi 10 tolak 1= 19 (RM10 kita sedekah RM1 maka ganjaran Allah beri minima 10 maksima 700+++= 19). Oleh itu jangan takut harta berkurang dengan infak pada jalan Allah.

Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

5 ulasan for "Rezeki Kita"

  1. Terima kasih kerana syer dan sudi mengingatkan. Manusia mudah lupa, bila ada peringatan sebegini kita akan cepat2 sedar.

    BalasPadam
  2. thx sis.. moga akak pun murah rezeki:-).. dan juga amalkan solat dhuha

    BalasPadam
  3. Sgguh hebat ganjaran org yg bsedekah...jika kita nk murah rezki brsedekahlah ketika kita susah, in sha allah...brdasarkan pgalamn sendiri

    BalasPadam
  4. nice sharing akak..best la akak ni,bkn saje share pasal resepi tp bab2 lain jugak..hope akak n fmly sntiasa dlm rahmatNYA..amin

    BalasPadam