Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sambal Udang Dengan Petai


Sambal Udang Petai


Ini adalah entri yang lama tertangguh. Ianya disediakan semasa dalam bulan Ramadhan yang lalu. Semasa ke Pasar Taman Tun hari Ahad minggu terakhir Ramadhan, hubby telah membeli udang yang agak segar. Sebelum balik, saya meninjau ninjau kedai kedai yang menjual sayuran dan ternampaklah pulak petai. Saya tahu petai adalah ulam kegemaran Juita, jadi saya pun meminta isi petai yang telah dikupas dalam RM5. 


Sambal Udang Petai

Hajat hati nak memasaknya di lain kali kerana hari itu, saya akan memasak Masak Lemak Cili Api Ketam. Tapi Juita menyebut kalau saya dapat memasak Udang dengan petai. Untuk tidak menghampakan dia, saya pun masakkan juga separuh dari udang. Bulan bulan puasa ni tak elok makan petai banyak banyak. Nanti mulut berbau masa nak bersolat terawih pulak. Walaupun bau mulut orang yang berpuasa adalah lebih harum dari kasturi di sisi Allah tapi kita kena jaga juga hubungan sesama manusia. Ada yang bertanya siapa yang mendapatnya, orang yang mulut berbau atau orang yang mencium bau? Tapi apa jawapan ustazah hari itu ya? Lara pulak sekejap sehingga terlupa apa yang dijawab...

Resepi sambal tumis ni memang tak perlu nak fikir fikir kerana tangan dengan secara automatik mengambil itu dan ini, bahan itu dan bahan ini yang diperlukan. Dah serasi dan sebati lah katakan. Ada orang letak belacan tapi di rumah ini tak boleh diletak belacan kerana semuanya sensitif dengan belacan. Jom layan resepi... 

Sambal Udang Petai

Sambal Tumis Udang Dengan Petai 
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Udang
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 sudu besar cili giling
1 asam keping (boleh juga guna air asam jawa)
Garam
Gula

Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan putih yang ditumbuk. Kemudian masukkan cili giling. Tumis sehingga cili benar benar masak.

Masukkan sedikit gula dan dikacau lagi. Masukkan sedikit air dan petai. Apabila petai agak lembut, masukkan udang dan dikacau rata sehingga udang masak.

Masukkan garam dan asam keping. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat dari dapur. 

Sambal Udang Petai

Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

3 ulasan for "Sambal Udang Dengan Petai"

  1. Salam, menu besok sambal tumis ikan bilis petai.

    BalasPadam
  2. Salam, besok nak buat sambal tumis petai ikan bilis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wah, sedap tu. saya suka sangat sambal ikan bilis. Kalau dilebihkan gula, lagi sedap. Lagi uummp

      Padam