Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Puding Sum sum Pandan


Puding Sum sum Pandan

Resipi Puding Sum Sum ni saya ambil dari Dapur CT. Tengok bahan bahan nya macam simple jer, tu yang teruja untuk mencuba sendiri. 

Boleh juga makan petang petang sabtu begini. Sekejap sangat membuatnya, tak sampai setengah jam pun. Sekarang sedang disejukkan di dalam peti ais. Bila hubby balik dari menghantar Nelly, bolehlah dihidangkan. 


Puding Sum sum Pandan

Saya buat hanya setengah adunan jer kerana tak mahu membazir sebab budak budak tak berapa suka kuih muih.  Mereka hanya suka makan nasi dan lauk pauk sahaja. Jom kita tengok resepinya...


Puding Sum sum Pandan

Puding Sum-sum Pandan

Bahan-bahan Puding :
½ cawan tepung beras
½ cawan tepung jagung
800 ml santan
1 cawan susu cair
1 sudu kecil garam atau secukup rasa
sedikit pewarna hijau
sedikit pandan emulcho

Bahan Sirap Gula Melaka :
sekeping gula melaka
1 cawan air
2 helai daun pandan - disimpul

Cara-cara
Masak sirap gula hingga gula larut dan tapis. Ketepikan.



Satukan kesemua bahan-bahan puding dalam periuk dan gaul rata. Tapiskan adunan dan masak hingga pekat dan kilat. Kacau sentiasa hingga adunan meletup-letup.




Tuang adunan ke dalam loyang atau acuan yang dibasahkan dahulu dan sejukkan.



Puding Sum sum Pandan

Sajikan bersama sirap gula melaka

Puding Sum sum Pandan

Puding Sum sum Pandan

Puding Sum sum Pandan

Enjoy ....

Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

Catat Ulasan for "Puding Sum sum Pandan"