Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Chocolate Lava Cake Dessert Kegemaran Nelly dan Juita


Chocolate Lava Cake



Kuih chocolate lava cake ini disediakan oleh Nellisa dan Juita malam tadi. Saya hanya tolong membeli bahan bahannya sahaja. Aween pula bertindak sebagai jurugambar kerana saya tertidur keletihan selepas seharian di dapur semalam. 

Itulah yang saya katakan budak budak zaman sekarang, memang suka kuih kuih modern dan western macam dessert ini. Chocolate lava yang  tengahnya ada liquid yang akan cair di dalam mulut. Tapi kalau kuih seperti ini, mesti dipastikan chocolate nya adalah chocolate yang baik dan bermutu. Boleh dihidangkan begitu saja atau dengan lain lain sauce seperti rasperry sauce dsb.

Moelleux au Chocolat… A French classic that literally melts in your mouth!!! Dessert ini akan disediakan dalam ramekin. Kebetulan baru ni, saya ada beli 4 biji ramekin sebab ingat nak buat Durian Souffle. 

Jom kita layan resepinya yang can make everyone falls in love with this dessert....



Chocolate Lava Cake

Chocolate Lava Cake
Oleh: Azie Kitchen 

Bahan bahan (4 orang):
6 oz. Semi-Sweet Baking Chocolate (or use your favorite 70% dark chocolate bar)
6 oz. Butter (diced, room temperature)
3 Eggs
1/2 cup Granulated Sugar
1/3 cup Flour
Butter for Ramekins

Cara cara:
Panaskan oven pada suhu 175C.

Cairkan coklat atas api yang kecil secara double boiler. Tutup api. Masukkan butter dan kacau sehingga ianya cair








Dalam mangkuk lain, putar telur dan gula sehingga hampir menjadi putih, tuangkan bancuhan coklat dan kacau. Masukkan pula tepung gandum.







Sapu butter pada ramekin dan tuang adunan ke dalamnya. Bakar dalam 10 minit.








Terbalikkan ramekin dalam pinggan masa dihidangkan.









Tips:
Sediakan chocolate lava cake ahead of time dan bakar sebelum dihidangkan.

Semasa menyapu butter, mulakan di bahagian bawah dahulu dan dinaikkan ke atas. Ianya akan membantu chocolate naik lebih tinggi semasa dibakar.

Masa membakar pula bergantung kepada berapa cair chocolate yang kita sukai. Kita mahu atas masak sepenuhnya tetapi bahagian tengahnya cair. Boleh check menggunakan toothpick selepas 10 minit. Tapi jika tak suka bahagian tengah yang cair, boleh tambah masa membakar dan kita akan dapat kek chocolate yang moist


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

13 ulasan for "Chocolate Lava Cake Dessert Kegemaran Nelly dan Juita"

  1. Saya minta copy dalam blog saya ye..
    terima kasih...

    BalasPadam
  2. sedapnya.. saya nak try buat nanti..

    BalasPadam
  3. Akk nk tnye nie..6oz dlm gram brapa ea??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba buat conversion lah. Google conversion schedule.

      Padam
  4. Salam Kak Azie, saya dah try buat. Memang menjadi, alhamdulillah n terima kasih banyak pada akak sbb share resepi ni ;)
    Cuma sbb saya xde ramekins, so saya cuba jaya gunakan foil cake mould berukuran 12 x 6 x 5 cm, saya kena tambah masa bakar sehingga 20 - 25 minit. Mudah sangat nak keluarkan... ;)

    BalasPadam
  5. Slm sis mohon share ya☺

    BalasPadam
  6. Kak, klau pkai microwave brape suhu n mase yg sesuai utk bakar kek nih?

    BalasPadam
  7. anty azie, resepi ni hnye tok 4 org ye?

    BalasPadam
  8. Kak azie,klau xde paper muffins@aluminium cup tu bley x direct pakai acuan muffin trus?mnjadi x nnt nk kuarkan kek tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sepatutnya ok sahaja. Boleh cuba dulu.

      Padam