Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sambal Tumis Sotong dan Petai


 Sambal Tumis Sotong Petai


Semasa pergi ke Pekan Jelawat, ternampak sotong yang besar dan segar bugar. Saya membeli sekilo dengan harga rm14 dan membeli juga seikat petai yang besar besar dengan harga rm3 kerana Juita memang suka memakan petai samada direbus, dimasuk dalam gulai lemak ataupun dibuat sambal tumis bersama sotong atau udang.

Jom kita tengok gambar gambar sotong dan petai yang saya masak di rumah kakak saya di Kelantan. Jom layan ...



Sambal Tumis Sotong Petai

Sambal Tumis Sotong dan Petai
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan
Sotong dipotong ikut suka
10 cili kering
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Petai secukupnya
sedikit air asam jawa
Garam dan serbuk perasa

Blend semua bahan di atas. Panaskan kuali, tumis bahan blend sehingga betul betul masak. Masukkan sedikit gula bagi menjadikan sambal berwarna merah cantik. Masukkan petai dan selepas itu baru masukkan sotong yang telah dibasuh dan ditos air nya.

Akhir sekali masukkan air asam jawa, garam dan gula. Kalau mahu letak bawang besar yang dihiris pun boleh juga dimasukkan waktu ini. Sesuaikan rasa dan kepekatannya.

taaraaa .. siap untuk dihidangkan.


sotong bersih dan ditos

petai dibelah dua

tumis bahan blend

masukkan cili mesin

bila garing masukkan petai dan gula

masukkan sotong

Sambal Tumis Sotong Petai
letakkan garam dan air asam jawa

Sambal Tumis Sotong Petai
siaappp ...


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

Catat Ulasan for "Sambal Tumis Sotong dan Petai"