Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sup Gear Box




Sup Gear Box Azie Kitchen



Hari ini saya masak sup gear box atau kalau di Kelantan dipanggil Sup Kaki Lembu, makanan kegemaran saya sejak kecil.  Gear box ini didatangkan dari Kelantan.  hahaha bila kaki lembu dari Klate baru best, dagingnya banyak dan segar. Abang saya yang membawanya dari Kelantan.  

Bila daging segar, kita dapat rasakan baunya semasa merebus lagi. Saya malas nak membeli kaki lembu di sini, pertamanya kerana tidak banyak isi. Isinya dilapah licin hingga tinggal tulang jer. Yang kedua, tak segar. Bila direbus jer, kita dah tahu yang ianya daging yang dibeku. Berbeza dengan Kelantan, lembu disembelih hari hari, jadi memang tak jadi masalah untuk mendapatkan bekalan daging segar.


Teringat zaman dulu, bila keluarga membuat qorban, arwah my father akan membawa balik kaki lembu dan dibakar di atas api terlebih dahulu, di kikis kulit bahagian kaki.  Lepas itu dipotong dan direbus. Tapi kini segalanya lebih mudah, saya tak tengok lagi ada orang membakar atau menyalai kaki lembu.  Segalanya dipermudahkan ...     

Kalau gear box, memang hanya sedap dimasak sup. Kalau tulang rusuk, boleh juga dibuat singgang. Jadi hari ini, saya hanya memasak sup supaya kuahnya dapat dihirup dan dirasakan kemanisan daging segar. Cara membuat sup, semua orang pun tahu. Tapi tak apa lah, saya kongsikan cara saya memasak sup ya. Jom layannn ...




Sup Gear Box Azie Kitchen

Sup Gear Box
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Kaki lembu dipotong
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Perencah Sup serbuk
Rempah menumis 
Garam
Bawang goreng
Daun sup

Cara cara:
Kaki lembu direbus hingga empuk.  

Tumis bawang merah, bawang putih dan halia yang dihiris bersama kayu manis, bunga lawang.  Bila garing, masukkan rencah sup serbuk. 

Tumis dengan api perlahan hingga garing dan berbau wangi. 
Selepas itu, tuangkan semuanya ke dalam periuk tulang kaki tadi.  Masukkan garam dan serbuk perasa.  

hmmm best sangat sangat...


Sup Gear Box Azie Kitchen
bahan bahan diperlukan



buat bawang goreng



Sup Gear Box Azie Kitchen
tulang kaki direbus



Sup Gear Box Azie Kitchen
masukkan perencah sup ke dalam rebusan tulang



Sup Gear Box Azie Kitchen
Potong kecil dan siap dihidang



Sup Gear Box Azie Kitchen
jangan lupa bawang goreng dan daun bawang


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

6 ulasan for "Sup Gear Box"