Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Begedil Ayam

Begedil Ayam

Dulu kalau nak makan begedil, pembantu rumah yang bekerja dengan kami selama 18 tahun akan menyediakannya untuk kami.  Jadi saya tidak pernah terfikir untuk membuat begedil sendiri. Setiap kali saya membuat soto ayam, tugas membuat begedil akan diserahkan kepada beliau.

Entah kenapa hari ini, tiba tiba jer rasa nak makan begedil yang dibuat sendiri. Maklumlah yang dibeli di bazar ramadhan, bukanlah sedap seperti yang dibuat sendiri. Oleh kerana kami tiada lagi mempunyai pembantu rumah, semua urusan masak memasak terpaksa dibuat sendiri. Namun kepulangan Nana banyak membantu kerana beliau rajin ke dapur, maklumlah dia banyak memasak sendiri sepanjang 5 tahun pengajian di Egypt.

Walaupun rupa begedil kami hari ini tidak kelihatan berambu rumba seperti begedil yang dibeli di kedai, namum rasanya sedap sekali. Hahahaha masuk bakul, angkat sendiri, gitu.. Resepinya saya gabungkan dari beberapa resepi dari internet dan blog blog masakan.  Jom layan resepi nya..

Begedil Ayam

Begedil Ayam
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan
Ayam (boleh juga guna daging, ikan, sardin, ikan bilis dsb)
Ubi kentang
Bawang goreng

Lada sulah 
Daun sadri (hiris nipis)
Garam
Telur (asingkan putih & kuning)


Cara cara:
Ayam dilumur garam dan kunyit dan digoreng. Lepas itu di tumbuk. Ubi kentang dipotong nipis dan digoreng hingga masak. Selepas diangkat, terus dilenyek sementara masih panas. Bawang goreng boleh diramas ramas atau ditumbuk.

Campurkan ubi kentang, bawang goreng, lada sulah, daun sadri, garam dan telur kuning. Kacau rata dan adunan dibulat bulatkan.  

Telur putih dipukul sedikit. Celup adunan ke dalam telur dan goreng dengan minyak ¾ dari adunan sahaja bagi mengelakkan menyerap minyak. Angkat bila bertukar warna keperangan.  Siap untuk dihidang ...     
  
Nota:  boleh juga digunakan telur sebiji untuk adunan dan juga untuk dicelup tanpa perlu mengasingkan kuning dan putih telur. Jika mahu, boleh juga dimasukkan sedikit garam dalam telur yang dipukul sebelum dicelup adunan.

Begedil Ayam

Begedil Ayam




Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

Catat Ulasan for "Begedil Ayam"