Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan

Sejak kecil, saya telah biasa dihidangkan dengan masakan Masak Lemak Putih pelbagai jenis sayuran seperti petola, petola ular, terung, timun, kacang panjang. Hampir semua sayuran dimasak Lemak Putih. Selain dapat dijadikan sayur sebagai lauk, juga kuahnya untuk digaul dengan nasi. Kiranya seperti lauk 2 dalam 1 juga. Semua sayuran adalah hasil tanaman kedua ibubapa saya sendiri. Mereka sangat rajin bercucuk tanam untuk memberi makan kami adik beradik. 

Adakala saya turut membantu memetik sayuran yang telah masak seperti terung dan kacang panjang. Apa yang tidak dapat dilupakan adalah memetik kacang panjang muda dan dimakan begitu sahaja. Ala ala kudapan anak kampung. 

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan


Tapi yang tak bestnya, tempat mereka berkebun terdapat banyak pacat. Memang menjerit jerit lah bila pacat melekat di kaki dan betis. Ya lah kawasan lembap, mestilah ada pacat. Ada telaga kecil tempat kami menceduk air untuk menyiram pokok pokok sayur. Semuanya menggunakan tenaga dan tulang 4 kerat.

Maklum ibubapa saya hanya lah orang kampung sahaja. Jadi boleh dikatakan semua kerja kampung, mereka akan buat. Mereka memang tidak reti duduk diam atau melepak lepak di kedai kopi. Malahan saya tidak pernah melihat arwah bapa saya singgah minum di kedai kopi.

Saya sangat berpuashati kerana berpeluang hidup dalam 2 keadaan yang berbeza sebagai anak kampung yang serba sederhana dan hidup di bandar. Menpunyai tangan yang membantu ibubapa membuat kerja kerja kampung yang lasak dan tangan sama yang hanya memegang pen di pejabat.

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan

Berbalik pada resepi hari ini, saya rindu untuk menikmati masak lemak putih cara keluarga saya yang menggunakan isi ikan rebus atau ikan bakar. Setelah berpindah ke Kuala Lumpur, saya mengubahsuai sedikit masak lemak dengan menggunakan ikan bilis yang ditumbuk kasar. Tetapi rasanya tak sama dengan keenakan masak lemak putih yang menggunakan isi ikan rebus. 

Untuk menambah keenakan masakan, jangan lupa masukkan Maggi Cukup Rasa. Seperti namanya, ia memang menjadikan masakan kita secukup rasa.

Jom layan resepi Masak Lemak Putih Petola saya hari ini. Juga jangan lupa menonton video di Azie Kitchen youtube channel. Ooh ya kepada yang belum lagi follow Instagram Azie Kitchen, jangan lupa follow Azie Kitchen kerana ramai yang menulis memberitahu mereka baru menemui IG Azie Kitchen. Selamat mencuba...


Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 kotak santan kotak
1 batang petola 
1-2 tangkai cili hijau solok
1/2 tangkai cili merah
1 sudu kecil Maggi Cukup Rasa
Garam - jika perlu

Bahan Tumbuk:
1 ekor ikan rebus - ambik isi
1-2 ulas bawang merah
1/2 sudu besar lada hitam

Cara cara:
Masukkan santan ke dalam periuk bersama 1 1/2 kotak air  atau secukupnya bergantung kepada kepekatan kuah yang disukai. Jerang di atas dapur sambil terus dikacau di atas api yang sederhana besarnya. 

Apabila hampir mendidih, masukkan bahan tumbuk dan kacau lagi sehingga ianya mendidih. Perlu dikacau supaya santan tidak berketul.

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan


Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan


Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan

Masukkan petola dan kacau rata. Bila agak separuh lembut, baru dimasukkan cili hijau dan cili merah. 

Tujuan saya memasukkan cili merah adalah untuk menambah warna pada masak lemak putih ini. Tidaklah putih dan hijau sahaja. 

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan

Akhir sekali, masukkan Maggi Cukup Rasa. Taraaa siaaap

Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan
 
Bolehlah tutup api dan terus dikacau lagi selama beberapa minit supaya kuah cantik dan tidak berketul. 


Nota:
Jangan biarkan petola terlalu lembut kerana ketika kuah sejuk, ia akan menjadi terlebih masak. Saya suka yang agak rangup. 


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

10 ulasan for "Masak Lemak Putih Petola Versi Kelantan"

  1. Saya tak pernah berjaya makan sayur ini.. Selalu amik kuah je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ooh sedap ni. Makan dengan ikan goreng garam kunyit dan sambal belacan. Aduhaii tak pandang kiri kanan. Apa lagi ada ikan kering

      Padam
    2. Betul tu.
      Sedap sgt mkn dgn ikan goreng cicoh budu.

      Padam
    3. Sedap sayur ni.dia otomatik rasa manis manis sikit.sayur tu cicah dgn budu yg tlh diperah asam limau dan dipicit cili padi.sedapnya

      Padam
  2. simple je yer, boleh try juga ni!

    BalasPadam
  3. sedapnya masak lemak putih petola. lama tak makan. oh masak dengan ikan tumbuk ke, tak pernah try, slalu letak ikan bilis jer.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Letak ikan bakar atau ikan rebus yang ditumbuk.sedap dia lain drpd tumbuk ikan bilis.rasanya tumbuk isi ikan rebus dgn bawang dan lada hitam tu resepi asal turun temurun dr datuk nenek sy lg.hihi

      Padam
  4. Saya dah cuba resipi ni, sedap! tapi saya pandai2 letak ikan rebus dua ketul rasa macam kuah laksam plak huhuhu

    BalasPadam
  5. campur lagi kulat sisir dan pujuk lada burung (cili padi) , bahu nya lagi bagus , adui!!!! sedap nya

    BalasPadam
  6. Saya suka letak 2-3 keping keropok ikan mentah...kepak2kan masa letak. Bila dah agak lembut baru tutup api. Resipi mak mertua. Sedap.

    BalasPadam