22 Nov 2017

Daging Goreng Sos Tiram

Daging Goreng Sos Tiram Azie Kitchen

Nama pun daging goreng sos tiram, pastilah bahan utamanya adalah sos tiram. Kalau menggunakan daging batang pinang, goreng sekejap jer pun dah lembut dagingnya. 

Memasak sangat cepat, cuma lagi lama daging diperap dengan sos tiram, lagi lah sedap dan mesra. Kalau nak sedap lagi, bolehlah tambah bahan lain seperti batang leek yang dihiris nipis. 

Daging Goreng Sos Tiram Azie Kitchen

Sos tiram bukan sahaja digunakan sebagai bahan penyedap semasa memasak tetapi juga boleh diguna sebagai bahan perapan. Kalau dah guna sos tiram, tak perlu lagi dimasukkan garam. Saya cuma menabur sedikit Maggi Cukup Rasa. Macam tak lengkap jika tidak ditabur. Saya juga tidak meletak gula, kerana kita telah pun meletakkan kicap manis semasa memerap daging. 

Jom sama sama mencuba masakan yang sangat ringkas, mudah dan paling utama, rasanya sedap. Anak anak memang penggemar kicap. Jadi dengan lauk ni, mereka makan dengan menggaul kuah kicap dengan nasi putih yang panas panas. 

Jom layan resepi mudah di bawah ini. Selamat mencuba. Jangan lupa video di youtube Azie Kitchen channel di SINI dan instagram. 


Daging Goreng Sos Tiram Azie Kitchen

Daging Goreng Sos Tiram
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
700 gram daging batang pinang
1 biji bawang besar Holland - hiris 
7 tangkai cili padi - dipotong
1 biji cili Benggala Hijau - saya guna cili merah hiris
1 sudu kecil Maggi Cukup Rasa
1 biji limau nipis 
Minyak masak

Bahan perap:
3 sudu besar sos tiram Maggi
2 sudu besar sos ikan
1/2 senduk kicap manis
1 sudu besar cili kering kisar
1 sudu kecil serbuk kunyit

Cara cara:
Daging dihiris sederhana tebal. Jangan nipis sangat. Perap daging dengan bahan perap selama 30 minit. 

Daging Goreng Sos Tiram Azie Kitchen

Daging Goreng Sos Tiram Azie Kitchen

Panaskan minyak dalam kuali dan masukkan daging yang telah diperap tadi. Goreng dengan api sederhana dengan sentiasa dikacau kacau. 

Bila daging masak, masukkan bawang besar hiris, cili padi, dan Maggi Cukup Rasa. Bolehlah ditutup api. Nota: jangan digoreng garing nanti daging akan liat. 

Daging Goreng Sos Tiram Azie Kitchen

Masukkan perahan asam limau nipis. Kacau seketika. Semasa dihidangkan, bolehlah tabur dengan daun bawang. 

Daging Goreng Sos Tiram Azie Kitchen

Nota:
Jika suka, boleh juga tambah batang leek. 


2 ulasan

Another delicious dish from you, Kak Azie! Can't wait to try it :)

Okey SA nak cuba la resepi ni...nanti boleh bawak bekal pergi kerja


EmoticonEmoticon