Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Masak Lemak Cili Padi Ikan Keli Salai




Masak Lemak Cili Padi Ikan Keli Salai


Saya menerima mesej yang memberi komen bahawa saya telah lama tidak berkongsi ilmu agama dari kuliah yang saya hadiri. Beliau meminta supaya saya teruskan perkongsian tersebut. Subhanallah, saya sangat terharu dan rasa seperti hendak menangis kerana permintaan yang sungguh mulia. 

Sebetulnya kebelakangan ini, saya agak sibuk di pejabat. Kadang kadang saya tak sempat untuk ke surau bagi mengikuti majlis ilmu yang diadakan setiap hari. Doakan lah agar saya kembali diberikan kelapangan masa, supaya tidak diberi kesibukan dan kesempitan. 

Hari ini saya hanya ingin memberikan sedikit perkongsian dari Ustaz Abu Jihad berkenaan kelebihan majlis ilmu. Majlis lain seperti majlis kawin atau majlis kesyukuran dsb, dah hadir baru kita mendapat manafaat seperti dapat makan, dapat door gift dsb. Sedangkan manafaat majlis ilmu diperolehi bermula dari saat kita keluar dari rumah atau tempat duduk di pejabat menuju majlis ilmu, maka kita telah pun berada pada jalan Allah. Setiap langkah mendatangkan pahala dan setiap langkah menggugurkan dosa. 



Masak Lemak Cili Padi Ikan Keli Salai

Kelebihan berada dalam majlis ilmu akan berterusan hingga balik ke tempat tinggal atau ke pejabat. Jadi carilah waktu untuk berada dalam majlis ilmu. Kita akan mendapat banyak kebaikan berada dalam majlis ilmu. 

Peruntukanlah waktu makan tengahari untuk ke majlis ilmu. Lebih lebih lagi jika sebelah malam kita tidak dapat hadir majlis ilmu di surau kawasan perumahan kita. Boleh mendengar ilmu sambil berehat dalam surau. Makan tengahari hanya 10 minit sahaja. Selebih hanya bersembang sembang sahaja. Jadi gunakan lah masa dengan sebaiknya untuk perkara yang memberikan kebaikan sebenar. 

Banyak kali ustaz memberi contoh tentang berapa ribu bilangan warga kerja di pejabat tempat saya bekerja tapi hanya segelintir sahaja yang hadir majlis ilmu yang diadakan di surau setiap hari. Namun begitu, kita patut bersyukur sekiranya Allah menggerakkan hati kita untuk hadir majlis ilmu. Semuanya adalah dari Allah. Bukan kerana diri kita. Menuntut ilmu diberi ganjaran pahala yang besar kerana amalan tanpa ilmu adalah tidak sempurna, adakala tidak sah. Semoga mendapat manafaat. 

Sekarang kita cerita cerita sedikit bab masakan. Saya memang suka makan ikan keli salai masak lemak cili padi. Kali pertama makan lauk ini di Seremban ketika membuat lawatan di pejabat Puan Rohani di Motorolla awal tahun 90an. Ketika itu, saya belum lagi mengenali keunikan masakan Nogori. 

Sejak itu, setiap kali ke sana, pasti saya akan singgah di restoran yang menjual lauk masakan Nogori. Dan hari ini, merupakan kali pertama saya memasak sendiri masak lemak cili padi menggunakan ikan keli salai. Kalau ikan keli, memang saya dah biasa sejak kecil. Maklumlah anak petani. Ikan keli biasa di tangkap di dalam sawah bendang. Yang paling saya suka ialah ikan keli lembut. Ianya menpunyai badan sedikit kekuningan di bahagian perut dengan terdapat corak berbintik bintik kekuningan. Isinya juga berwarna sedikit kekuningan. 

Arwah bonda biasanya akan memasak lemak dengan diletak sejenis pucuk di dalamnya atau digoreng garam kunyit. Kedua duanya kesukaan saya. Sehingga kini pun, jika kebetulan balik kampung di akhir tahun, saya pasti singgah di pasar Jelawat untuk mencari ikan keli lembut. Ianya banyak terdapat ketika musim tengkujuh. 

Semasa mengandungkan anak sulung, saya pernah teringin nak makan ikan keli lembut. Jenuh Hubby mencari dari gerai ke gerai di Pasar Chow Kit untuk mencari keli berbintik dan berwarna kuning. Hahaha dia sendiri tak pernah tengok ikan keli jenis itu. Tak dapatlah makan sampai bersalin. Nasib baik saya bukan jenis yang mengidam bagai bagai. Hanya sekadar terasa nak makan. Kalau tak ada pun, tak apa. 

Jom layan resepi. Jangan lupa video di Instagram dan video berdurasi lebih panjang di Azie Kitchen youtube channel. Untuk resepi, boleh lihat di bawah ini... mana yang belum follow azie kitchen facebook page, bolehlah folllow facebook Azie Kitchen Blog.




Masak Lemak Cili Padi Ikan Keli Salai

Masak Lemak Cili Padi Ikan Keli Salai

Bahan bahan:
6 ekor ikan keli salai
1 1/2 kotak santan kotak
1 keping asam keping
1 helai daun kunyit
Garam

Bahan tumbuk
1 tangkai cili merah 
4-5 tangkai cili padi - ikut suka pedas
1-2 inci kunyit hidup

Cara cara:
Basuh ikan bersih dan toskan. Ketepikan.





Masukkan bahan tumbuk ke dalam periuk dengan sedikit air supaya cili masak. Masukkan air secukupnya dan santan. Kacau rata supaya santan tidak berketul. 

Masukkan daun kunyit, garam dan asam keping. Bila mendidih, masukkan ikan dan kacau rata sehingga ikan masak. Sesuaikan rasa. Bolehlah ditutup api. 

Nota:
Saya suka kuah masak lemak yang sedikit pekat. Sedap digaul gaul dengan nasi putih panas panas. 

Jika ada, boleh masukkan belimbing buluh ketika santan mendidih. Sangat sedap.



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

3 ulasan for "Masak Lemak Cili Padi Ikan Keli Salai"

  1. Macam mana la nak dapat ikan salai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya order online. Yang saya order mmg guna kaedah salai cara tradisional.

      Padam
  2. Mudh jer sebenarnya ikan keli salai ni, ikan tu d basuh dgn menggunakn sedikit cuka utk menghilang bau yer dn sedikit gandum, lpstu bubuh Garam biar masin sikit kemudian bakar di atas bara api

    BalasPadam