Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Pulut Kuning Lembut Lemak dan Cantik Berkilat

Pulut Kuning Lembut Lemak dan Cantik Berkilat

Saya pernah beli Pulut Kuning dan Rendang yang dijual oleh Zarina Zainuddin. Saya kagum melihat kegigihan beliau berniaga pulut kuning demi menyara keluarga. Bila melihat Pulut Kuning yang dijual oleh Zarina Zainuddin, saya menjadi teringin untuk membuatnya. Maklum jika dibeli, harga satu bekas ialah RM15. Jadi lebih jimat jika dibuat sendiri. 

Kebetulan pula, besan kami datang beraya. Jadi saya memberitahu Nana yang saya ingin memasak pulut kuning dan rendang ayam ketika kami merancang menu yang ingin disediakan. Menu lain lain, Nana dan Juita dengan dibantu oleh Boy yang menyediakan.  

Pulut Kuning Lembut Lemak dan Cantik Berkilat

Boleh klik untuk melihat langkah demi langkah secara bergambar yang saya sediakan di SINI dan SINISaya belajar dari kakak ipar saya yang santan perlu masin, supaya bila bergaul dengan pulut, akan menjadi secukup rasa. Mesti masin "pperak", kalau istilah orang Kelantan. Seolah masin yang terlebih masin atau sangat masin lah. 

Saya mengesyorkan anda mencuba menyediakan sendiri Pulut Kuning kerana kalau dulu dulu, pulut kuning disediakan oleh orang tua tua. Kita tak ambil peduli nak belajar, bila dah tak ada orang tua tua, kitalah yang kena menyediakan sendiri pulut kuning bagi mengekalkan makanan tradisi orang Melayu. 

Pulut kuning hari ini dimakan dengan dicicah dengan Rendang Ayam. Entah kenapa rendang ayam saya hari ini rasa tersangat win. Mungkin rendang ayam paling sedap tahun 2017. Hahaha kerana saya belum lagi memasak rendang tahun ini. 

Rendang ayam ini telah dibuat sedikit modifikasi. Tunggukan bila saya update blog untuk resepi dan juga video penyediaannnya. Jom layan resepi yang saya tulis semula di bawah ini dan layan video yang telah saya kongsikan dalam Instagram Azie Kitchen untuk video penyediaan dan juga youtube Azie Kitchen channel di SINI dan untuk video Pulut kuning di SINI. Bagi yang belum follow facebook Azie Kitchen, boleh klik link di SINI.

Pulut Kuning Lembut Lemak dan Cantik Berkilat

Pulut Kuning Kukus Yang Lembut

Bahan bahan:
500 gram beras pulut susu
1 keping asam keping - untuk menjadikan pulut berkilat
1 sudu besar kunyit serbuk - opsyenal
1 inci kunyit hidup - tumbuk dan tapis air
1 -2 cawan santan pekat - boleh tambah
1/2 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
Pewarna kuning telur 
Sedikit minyak masak, jika guna santan kotak - opsyenal

Cara cara:
Basuh beras pulut dan tos airnya. Masukkan air kunyit hidup dan pewarna. Kacau kacau supaya warna rata. Lepas tu, baru masukkan air dan rendam beras pulut dengan asam keping selama 1 - 2 jam, bergantung kepada jenis beras pulut. 

Jika beras pulut susu, sekejap sahaja sudah memadai. Semasa direndam kacau beberapa kali supaya warna sekata. Boleh juga masuk sedikit minyak masa merendam pulut.


Panaskan pengukus hingga air mendidih. Tos beras pulut. Masukkan ke dalam periuk pengukus yang telah dilapikkan daun pisang atau daun pandan.  

Ketika dikukus, kacau sekali sekala supaya ianya masak sekata. Kukuskan selama 20-25 minit atau sehingga masak. 


Angkat keluar pulut dan masukkan dalam mangkuk besar. Tuangkan santan yang telah digaulkan dengan garam sehingga santan semua meliputi pulut. Biarkan dalam 5 minit agar santan menyerapkan ke dalam pulut. 

Setelah itu, kacau dan arung pulut dan santan tadi selama 10-15 minit sehingga sebati dan nampak seolah-olah berminyak. Pastikan tiada pulut yang berketul. Jika rasa kurang santan, boleh tambah santan dan kacau lagi hingga sebati. Kacau ketika pulut dan santan masih panas. Jika telah sejuk, kurang menjadi dan pulut mungkin akan menjadi keras.

Masukkan semula pulut ke dalam periuk kukusan dan kukus lagi sekali selama 15-20 minit atau sehingga masak. 

Boleh tutup api dapur dan masukkan dalam mangkuk besar. Taburkan sedikit gula dan kacau rata bagi menjadikan pulut bersinar cantik.


Nota:
Ada juga yang memasak santan terlebih dahulu, sambil dikacau supaya tidak pecah minyak. Tuang ke atas pulut. Tak perlu dikukus lagi. 

Ada juga yang memasukkan santan cair dahulu dan kukus kali kedua. Kemudian masukkan pati santan yang dicampur dengan garam dan digaul dengan pulut ketika panas. Pulut siap. Pulut panas akan memasakkan santan. 

Pulut kuning yang sedap perlu ada rasa masin dan manis yang seimbang. 

Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

19 ulasan for "Pulut Kuning Lembut Lemak dan Cantik Berkilat"

  1. Besttnya kak azie.. mesti rasa mcm pulut kuning kak zarina atau lebih sedapp lgai 😍😍😍

    BalasPadam
  2. Terima kasih resepi ni. Mesti cuba.

    BalasPadam
  3. Untuk berapa orang makan ni?

    BalasPadam
  4. Kak untuk kukus Kali ke 2 tu kene alas daun pisang jg ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ada, boleh letak. Tak ada tak payah lah

      Padam
  5. Assalamualaikum.. Kak azie.. Terima kasih share resepi.. Sekali buat jadi da.. Ni first time saya buat.. Syukur...

    BalasPadam
  6. As-salam, saya copy ye resepi.

    BalasPadam
  7. bila nak letak asam keping tu ye?

    BalasPadam
  8. Saya pun nk try la resipi akk ni...

    BalasPadam
  9. saya ambik ya resepi ni..tq

    BalasPadam
  10. Saya selalu guna resepi kak azie...kebanyakannya menjadi dan sedap..
    Pulut pun saya ikut resepi k.azie.. menjadi ..terima kasih k.azie

    BalasPadam
  11. Terima kasih Pn Azie. Harini sy mmg teringin nak makan pulut kuning masak sndri. Akhirnya berjaya dngan resepi yg Pn Azie kongsikan. Makan Pula bersama2 rendang ayam resepi dr puan juga. Bertambah2. Selamat hari Raya maaf zahir batin, Pn.

    BalasPadam
  12. Santan tu 1cwn atau 2cwn ye ?

    BalasPadam
  13. Mohon tiru resepi ye kak zie

    BalasPadam
  14. Sedap kak azie pulut jadi sgt.. saye ikut je sebiji2 instruction kk azie ..alhamdulillah xoernah xjadi

    BalasPadam