Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Udang Masak Lemak Dengan Belimbing Buluh


Udang Masak Lemak Dengan Belimbing Buluh


Kali ini, saya sajalah hendak menayangkan entri tertunggak iaitu Masak Lemak Udang Harimau yang disediakan secara segera sehingga anak anak bertanya bila saya menyediakannya atau ianya memang yang telah disimpan dalam freezer. Memang sangat cepat pun menyediakannya. Kebetulan ada pula, belimbing buluh yang dihantar oleh Dr Ibtisan jiran kami, jadi saya campak ianya sekali ke dalam masak lemak. Rasanya tak sampai pun setengah jam dari mula menyediakan bahan sehingga ianya terhidang di atas meja makan. Bahan gulai lemak lah yang paling mudah. Cuma kisar kunyit hidup dan cili padi/ cili hidup sahaja. Masukkan garam dan dikacau kacau, dah pun siap. Asam keping pun tak perlu kalau untuk makanan laut yang sememangnya manis. Cuma ada ketika, di mana saya masukkan juga beberapa ulas bawang merah. Pendek kata semuanya ikut gerak hati sendiri.

Saya menyediakan Masak Lemak Udang dengan Belimbing buluh untuk hidangan makan malam anak anak, selepas terasa malas nak keluar untuk makan malam. Memang sedap masak lemak ini jika kuahnya dibuat sedikit pekat. Dimakan pulak dengan nasi putih panas panas dan telur dadar goreng. Memang terbaik lah...... Cumanya saya tak makan pun udang, hanya menceduk kuah ke dalam pinggan nasi sahaja. Biasalah anak anak akan diberi keutamaan.


Udang Masak Lemak Dengan Belimbing Buluh





Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

2 ulasan for "Udang Masak Lemak Dengan Belimbing Buluh"

  1. Yummy....lpa snie bleh la rietta cuba letak belimbing bluh....xpernah lgi cuba...

    BalasPadam
  2. selama nie campur dgn kacang buncis jer...nanti boleh cuba resepi nie plak...

    BalasPadam