Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Kuih Talam Suji


Kuih Talam Suji



Hari ini saya nak share sedikit mengenai kekecewaan kerana kejadian kuih Talam Suji yang dihasilkan tidak berapa cantik walaupun rasanya sangat sedap. Lapisan bawah secukup rasa lemak dan manisnya, begitu juga dengan lapisan atas. Cuma entah di mana silapnya, lapisan bawah agak lembik dan sukar dikeluarkan dari loyang. 

Saya termenung memikirkan di mana silapnya cara penyediaannya. Maklum resepi Kak Sharifah Lok adalah tested and proven recipe. Hahaha Kak Lok dah pakar dan kuih ini adalah antara kuih yang paling banyak menerima tempahan, sedangkan saya baru belajar buat Talam Suji. Manalah nak sama kan?


Kuih Talam Suji

Lain kali, jika saya menggunakan resepi ini lagi, saya akan pastikan lapisan bawah dimasak sehingga pekat di mana ianya seolah tidak melekat di tepi periuk. Sedang saya masak belum betul betul pekat dan saya pun tak kukus lapisan bawah terlebih dahulu, cuma dipanaskan sahaja. Keduanya saya mahu menggunakan gula merah bagi menghasilkan lapisan atas yang cantik warnanya berbanding gula Melaka.

Ketiga, di masa depan, saya mahu kacaukan seketika lapisan atas di atas dapur sehingga agak agak keluar wap sebelum dituang ke atas lapisan atas. Inshaa Allah, ia pasti menjadi lebih baik. Keempat, saya mahu melapis loyang dengan plastik supaya senang dikeluarkan dari loyang selepas dipotong. Ohh lupa pulak, kuih ini disediakan kerana mahu merasmikan set pemotong kuih talam yang dibeli oleh Kak Elani dari Chef Asma. Memang mudah memotong kuih dengan alat pembaris dan pisau pemotong.

Kesimpulannya, ia bukan salah resepi tapi cara penyediaannya yang tidak menepati cara penyediaan mereka yang pakar. Maka begitulah jadinya. Jom layan resepi dulu...




Kuih Talam Suji

Kuih Talam Suji
Loyang 11” x 11”

Lapisan Bawah:
1 ¾ cawan tepung suji
7 cawan santan – dari 2 biji kelapa
1 ¾ cawan gula pasir
1 sudu kecil garam


Satukan semua bahan dan kacau atas dapur dengan api perlahan sehingga ianya menjadi pekat. Jangan ditinggalkan supaya tidak bergentel.

Tuang ke dalam loyang walaupun nampak cair tapi bila sejuk, ia akan menjadi OK.


Lapisan Atas:
2 cawan santan pekat – dari 1 biji kelapa tapis dulu
2 keping gula Melaka - dimasak dengan 1 air untuk jadi 1 cawan air gula Melaka
½ cawan tepung suji
6 biji telur – saiz B
1 sudu kecil garam


Pukul telur sehingga sebati, baru masukkan santan gula dan tepung. Kacau sebati. 

Tekan tekan lapisan bawah walaupun lembik, masukkan ke dalam pengukus yang telah dipanaskan. Kukus seketika sehingga panas.

Masukkan adunan ke dalam jug bermuncung dan dituangkan atas lapisan bawah perlahan lahan di sekeliling loyang. Jangan tuang di tempat yang sama.

Kukus sehingga masak selama 45 minit sehingga 1 jam. Setelah betul betul sejuk, baru dipotong dengan pisau plastik.

Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

4 ulasan for "Kuih Talam Suji"

  1. ohhm kena buat open house rasa kuih nih, huhuhu

    SUSU BEBAS GST ?

    BalasPadam
  2. Salam Azie.

    Kalau sudi try lah talam suji di blog saya. lapisan atas gula melaka campur sedikit gula merah untuk rasa yang lemak dan warna yang cantik.

    BalasPadam
  3. 1st time follow resepi dr azie ni yg x menjadi.. Byk sgt air utk based, abis lembik cair.. Sedeh.. Myb u nk kata 4cwn santan kowt..

    BalasPadam
    Balasan
    1. copy resepi sahaja atau baca blog entri sekali. resepi dah betul cuma teknik tu kena baca dan ikut.

      Padam