Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Ayam Masak Merah

Ayam Masak Merah Azie Kitchen

Balik dari pejabat tadi, sempat masak ayam masak merah untuk juadah berbuka. Keputusan untuk memasak dibuat last minute mengenangkan permintaan anak bongsu kami, Aween yang minta saya masakkan Ayam Masak Lemak masa berbuka semalam. 

Seronok melihat dia yang berselera makan ayam masak lemak hingga menambah nambah. Hilang rasa penat bila melihat anak anak makan dengan berselera. Lagi pun masakan ini amat simple dan cepat disediakan. 

Ayam Masak Merah Azie Kitchen

Saya pernah melihat aunty menggunakan susu cair dalam masakan ayam masak merah beliau dan akhir sekali ditaburkan dengan kacang peas. hahaha saya tak meletak kacang peas kerana pertama sebab tak ada stock dan kedua kerana anak anak tak suka. Jadi dari sekadar nak mencantikkan tetapi berlaku pembaziran, lebih baiklah tidak meletakkannya.

Jom, layan resepi ayam masak merah versi saya yang sangat sedap ini...

Ayam Masak Merah Azie Kitchen

Ayam Masak Merah
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Cili giling
Cili merah
Bawang besar
Bawang putih
Halia

Serai - titik
Sos tomato & sos cili
Tomato buah -potong

Bawang besar - hiris bulat
Daun sadri sebagai hiasan

Cara cara:
Ayam potong ikut suka. Dilumur garam dan kunyit dan digoreng separuh masak.  

Bahan bahan lain di blend dan ditumis hingga garing dan naik minyak. Masukkan sos tomato, sos cili, garam dan serbuk perasa. Masukkan sedikit air jika terlalu pekat.

Masukkan ayam yang telah digoreng. Akhir sekali masukkan tomato dan bawang besar hiris. Sesuaikan kepekatannya dan siap. Tabur daun sadri sebagai hiasan.

Ayam Masak Merah Azie Kitchen

Ayam Masak Merah Azie Kitchen
masih di kuali ...
Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

1 ulasan for "Ayam Masak Merah"