Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Pulut Durian Musang King dan Hari Penamaan Calon PRU14

Pulut Durian Musang King

Hari ini adalah hari penamaan calon bagi PRU14. Tahniah kepada sahabat kami Dato Ir Wan Nazari Wan Jusoh yang akan bertanding Parlimen Besut. Kami memanggil beliau dengan panggilan Tok Wan. Kami memang kenal sejak di universiti lagi. 

Apa yang saya boleh katakan, Tok Wan dari dulu dulu memang menpunyai ciri ciri seorang wakil rakyat. Beliau sangat mengambil berat hal ehwal kawan kawan atau saudara mara atau sahabat handai atau sesiapa sahaja. Setiap kali kami turun ke Terengganu pasti dia akan datang bertemu dan membawa kami makan walau macam mana sibuk pun beliau ketika itu. 

Orangnya juga sangat tinggi budi pekertinya dan sangat menghormati orang lain. Kalau orang Kelantan atau Terengganu panggil orang seperti Tok Wan ialah cakna, iaitu selalu ambil berat. Tahniah buat Tok Wan. Semoga orang orang Besut akan mengundi sahabat saya ini. OK sekarang kita bercerita pasal pulut kukus dan durian musang king pula.

Entri hari ini adalah entri tertunggak. Hahaha entri pun ada tertunggak tau. Sehari sebelum saya menyediakan pulut durian ini, Hubby dapat jemputan dari Tok Wan dan Dato Mohd Alias untuk makan durian di Kelana Jaya. Sebaik sampai di sana, Haji Kamaruddin juga ada sekali. 

Dato Alias belanja kami semua makan bermacam baka durian selain Musang King yang semuanya best belaka. Kami makan sehingga dah tak boleh nak makan lagi. Maklum durian, bila dimakan terlalu banyak, akan jadi muak. 

Bila dah kekenyangan, masing masing menolak untuk menghabiskan baki durian. Jadi saya minta supaya dibungkus untuk saya membawa balik. Saya suka makan durian satu atau dua ulas sahaja setiap hari. Kalau makan setiap hari pun, tak pernah rasa jemu. Begitulah gemarnya saya pada raja segala buah ini. 

Pulut Durian Musang King

Teringat masa kecil kecil dulu, bukan boleh selalu makan durian. Jika dapat makan durian pun, perlu makan dengan pulut. Tidak boleh makan begitu sahaja. 

Setahun sekali orang kampung akan mengadakan acara makan durian beramai ramai selepas bergotong royong membersihkan kubur.  Masing masing akan membawa durian untuk dimakan beramai ramai. ketika itu, dapat lah makan bermewah mewah sedikit. 

Durian ketika itu, bukan senang nak dapat yang sedap atau menpunyai isi tebal. Durian kampung yang ada ketika bila bernasib baik dapatlah durian yang isinya sedap dan tebal. Bukan seperti sekarang bermacam macam jenis durian yang semuanya sedap sedap isinya. 

OK meh kita citer bab pulut durian pulak. Oleh kerana ada sebekas durian yang dibawa balik, saya  menyediakan pulut kukus untuk dimakan dengan durian Musang King. Itu pun selepas melihat dalam peti sejuk, ada stock beras pulut susu. 

Ada pelbagai cara mengukus pulut. Ada yang dikukus kering seperti yang saya gunakan hari ini. Boleh klik di SINI. Ada yang meletak beras pulut dalam loyang atau bekas yang diisi santan separas pulut di dalamnya. 

Bekas tersebut dimasukkan dalam periuk pengukus dan dikukus sehingga masak seperti mana kita membuat pulut sekaya atau pulut serimuka. Bezanya kalau pulut biasa, tak perlu kukus dengan santan. Boleh klik di SINI. Jom layan cara saya menyediakan pulut kukus. 

Pulut Durian Musang King

Pulut Kukus 

Bahan bahan:
500 gram beras pulut susu 
Daun pandan - opsyenal
1/4 kotak santan kotak + sedikit air
1 sudu kecil garam

Cara cara:
Basuh dan rendam beras pulut dalam 20-30 minit. Oleh kerana saya guna beras pulut susu, tak perlu rendam lama sangat. 

Panaskan periuk pengukus sehingga mendidih. Susun daun pandan dan letak beras pulut. Buat seperti lubang lubang untuk masak sekata. Kukus. 

Bila beras pulut tidak lagi berwarna putih, angkat dan letak dalam bekas besar. 

Satukan santan dan garam dan tuang ke atas pulut dan dikacau rata rata sehingga kelihatan pulutnya elok lembut. Nota: kalau tak nak letak santan pun tak mengapa. Cuma letak air dan sedikit garam. 

Masukkan semula pulut dalam periuk pengukus dan kukus lagi sekali. 

Bila sempurna masak, bolehlah angkat dan sedia untuk dinikmati. Sedap dinakan dengan pulut durian atau dimakan begitu sahaja dengan ikan kering dan kelapa parut. 



1 ulasan for "Pulut Durian Musang King dan Hari Penamaan Calon PRU14"