Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Ikan Selar Goreng Berlada



Ikan Selar Goreng Berlada


Entri ini adalah entri tertunggak yang dah lama berlapuk dalam PC saya. Entah kenapa tiba tiba teringat kesedapan Ikan Selar Goreng Berlado yang saya sediakan di SINI dulu menyebabkan saya mengajak Boy ke kedai runcit mencari ikan selar. Kali ini, ikan nya agak besar, jadi saya meminta supaya dipotong dua. Ikan ini digoreng garing juga yang sedap dimakan begitu sahaja. Tengoklah dalam gambar tu, tenggelam ikan dek banyak lado atasnya. Gambar ini diambil guna handphone jer sebab semasa saya menyediakan lauk ini, Nana membawa kamera ke Melaka bercuti bersama kawan kawan doktornya.

Ikan Selar Goreng Berlada

Ikan Selar Goreng Berlado

Bahan bahan:
2 ekor ikan selar saiz besar - potong 2
2 biji bawang besar - hiris
20 tangkai cili kering
7 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Asam keping
Garam
Gula

Cara cara:
Ikan dilumur garam kunyit dan digoreng garing. Angkat dan ketepikan. Dengan menggunakan lebihan minyak tadi, tumis bawang besar sehingga layu. Kemudian masukkan cili yang dikisar bersama bawang merah dan bawang putih. Tumis sehingga cili masak dan pecah minyak.

Masukkan asam, garam dan gula. Gaul rata dan sesuaikan rasa. Bolehlah masukkan ikan goreng ke dalam kuali dan dibalik balikkan. Sedia untuk dihidangkan.

Nota:
Jika suka boleh masukkan sedikit daun kunyit, lagi harum baunya.

Ikan Selar Goreng Berlada


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

2 ulasan for "Ikan Selar Goreng Berlada"

  1. Salam..
    Best tgk blog masakan ni...
    Resipi yg ringkas dan senang nk cuba...

    BalasPadam
  2. Boleh juga ltk asam keping ya kak azie...sy slalu ltk asam jawa...boleh cuba nnt..mana tau lg sedap hihi

    Salam singgah...;)

    http://cenetos.blogspot.com/2014/06/homestay-ceria-is-now-open.html?m=1

    BalasPadam