Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Ayam Goreng Kesukaan Saya


Ayam Goreng Kesukaan Saya

Sejak dari kecil, saya hanya makan ayam yang digoreng bersama garam kunyit dan diletakkan bawang besar serta cili hijau solok lada. Masa dulu, lauk ayam adalah dikira sebagai lauk mewah. Ayam diternak sendiri dan kena mengejarlah sebelum ditangkap dan disembelih. Saya mula makan ayam daging sewaktu darjah 5, apabila abang saya membelinya dari Jabatan Haiwan Bachok. 


Sebab dah terbiasa makan ayam kampung menyebabkan saya lebih suka ayam daging. Lagi pulak, setiap kali arwah bapa menyembelih ayam, memang urusannya sangat banyak. Perlu merebus air untuk mencelur ayam, kemudian bulu ayam dicabut dan akhir sekali ayam disiang. Bahagian yang paling susah sekali ialah untuk mengeluarkan bahagian dalam perut ayam. Tapi kalau ayam daging, semuanya segera dan siap untuk digunakan. 

Masa mula mula kawin rasa pelik juga bila melihat hubby memotong ayam besar besar dilumur garam kunyit dan terus digoreng. Sedang saya akan memotong ayam kecil kecil dan diperap dengan garam kunyit lama sebelum digoreng. Memang ketara sekali perbezaan antara kami dalam menikmati ayam goreng. Jadi sehingga sekarang anak saya pula akan merasa pelik bila saya menyediakan ayam goreng seperti ini. Mereka memberitahu yang mereka suka ayam yang dipotong besar besar. 

Sekali sekala saya teringin untuk menikmati makanan yang dihidangkan semasa kecil dahulu. Memang puas hati dan terasa sedap sekali. Kalau untuk bersahur saya cuma makan ayam ini dengan nasi putih tanpa kuah langsung. Huhuhu tapi anak anak pulak yang tak berapa gemar.... 



Ayam Goreng Kesukaan Saya



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

7 ulasan for "Ayam Goreng Kesukaan Saya"

  1. Sama la feberet kita...asz selalu + halia skali...:)

    BalasPadam
  2. Akak..saya pun sama..kat kg chek suka masak camni....look simple but nice :-)

    BalasPadam
  3. Feberet kita sama la kak
    ehemm salam perkenalan yer
    suka baca blog akak

    BalasPadam
  4. sy pun suka cuma tambah halia dan cili padi skit... terangkat...

    BalasPadam
  5. feveret saya juga... alhamdulillah sekeluarga gemar mkn mcm nie..

    BalasPadam
  6. my feverettttt jugaaaa sedapppp

    BalasPadam