Jumaat, 12 Julai 2019

Puding Jagung Mudah dan Sedap

Puding Jagung Mudah dan Sedap

Saya menulis entri ini ketika berada di Pulau Tioman bercuti bersama anakanda dan cucunda kami. Telah lama saya tidak memasak. Seingat saya selepas raya. Sibuk dengan majlis rumah terbuka di sana sini sehingga dapur pun tak berasap. Selepas habis bulan Syawal saya pula sibuk dengan projek terkini Azie Kitchen. Haa nak tahu apa projek nya, kena tunggu sehingga saya membuat pengumumannya. Hahaha. 

Sebelum itu, kita selit sedikit perkongsian resepi minda yang sangat cantik berkenaan ilmu tassauf oleh Al Fadhil Ustaz Mohd Ikhwan bin Ali berkenaan kitab Penawar bagi Hati. 

Puding Jagung Mudah dan Sedap

Ustaz menjelaskan pendahuluan bagi kitab dengan ungkapan,  bahawa ilmu ada dua kategori iaitu fardhu ain dan fardhu kifayah. Fardhu ain adalah ilmu yang perlu dipelajari oleh setiap orang. Tak boleh diwakil pada orang lain. Manakala fardhu kifayah adalah cukup belajar secara umum jika telah ada orang lain yang belajar secara mendalam. Tassauf adalah salah satu dari cabang ilmu dalam kategori fardhu ain. Berdosa jika tak belajar dan berdosa kerana tidak melakukannya dengan betul. 

Ilmu tassauf itu adalah segala kelakuan hati yang merupakan barang dan sifat diri kita sebenar. Yang dipandang Allah adalah hati kita. Itu yang akan kita bawa mengadap Allah. Mulianya ilmu ini kerana ia membicarakan bab hati kita. Segala amal ibadat kita tak akan dipandang kecuali amalan yang ikhlas. Allah tak tengok pada rupa paras kamu tapi Allah melihat kepada hati kamu. Ikhlas atau tidak pada Allah. Adakah kamu serah kehidupan kamu pada Allah semata mata. Jadi penting untuk kita belajar mengenali sifat hati dan bagaimana untuk mengubati hati yang sakit. Jika hati rosak akan turut merosakkan amal kita. Andai ada penyakit hati akan merosak pahala amalan kita. Sebagai contoh seseorang membuat amalan kerana ingin dipuji. 

Kenapa dipanggil penyakit hati? Kerana ianya dalam diri yang tak nampak dengan mata kasar. Penyakit hati ini tidak nampak melainkan kita belajar dan kenal penyakit yang merosakkan amal kita. Kenal contoh kelakuan yang dipuji dan kelakuan hati yang dicela oleh Allah. 

Faedahnya ialah menyampaikan kepada mengosongkan hati dari yang lain selain Allah Taala. Hati akan tenang bila dalam hati kita hanya ada Allah sahaja. Kita akan yakin bahawa makhluk tiada kuasa melainkan semata mata ujian untuk uji iman kita. Bila ada ujian sikit, kita dah melatah. Bila ditimpa ujian patut kita menyebut Innalillaahi wainna ilaihiroojiuun. 

Berjayalah orang yang berjaya membersihkan diri, membersihkan hati selain dari Allah. Orang ini akan sentiasa mengingati Allah dalam kehidupannya samada berdiri berbaring dan sepanjang masa. 

Bila dia memandang dunia, hanya mata zahir pandang dunia tapi mata hati memandang Allah. Itulah ketentuan Allah dan penuh keyakinan bahawa tidak akan berlaku sesuatu melainkan takdir Allah. 

Tassauf bertujuan untuk melatih jiwa kita untuk tekun beribadah kepada Allah dan mengembalikan pada hukum hukum ketuhanan. Tassauf adalah ilmu pembersihan jiwa. Ada macam macam penyakit dari hati seperti marah dengan orang, dengki pada orang dsb. Semua bermula dari hati yang sakit. 

Ketiga, hantaran ilmu adalah hati manusia. Ianya terletak di hati. Utamakan lah pandangan Allah dari pandangan manusia. Tak perlu jaga hati manusia sehingga meninggalkan hukum Allah. 

Hukum belajar ilmu ini adalah fardhu ain di mana semua orang mesti belajar pada tiap yang berakal dan sampai umur.  Ketika itu, maka wajib kena belajar. Kalau sekarang baru nak belajar, kena minta ampun dengan Allah kerana kita tidak boleh kembali muda semula. Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang. 

Jangan berputus asa dengan rahmat dan kasih sayang Allah. Jangan ingat kamu banyak buat salah kamu tak layak dapat rahmat Allah. Mudah mudahan kita dapat keampunan dari Allah. 

Dari mana datangnya ilmu tassauf ini? Ianya adalah dari Al Quran dan Hadis cuma ulamak himpun ilmu ini dalam satu bidang ilmu. Kita belajar untuk memuliakan akhlak kita seperti mana akhlak yang diajar Rasulullah. Nama bagi ilmu ini dinamakan okeh ulamak sebagai ilmu tassauf. Tassauf membawa maksud ikut huruf. 

Untuk membersihkan diri kita, kena bertaubat dulu. Barulah lah bersih dan suci. Sesiapa mengenal diri dia maka dia akan kenal Tuhannya. Jika kenal Tuhannya maka akan binasalah diri nya. Yang Maha Kaya, itu Allah Yang Maha memberi rezeki itu Allah. Jadi binasa diri kita. Kita mengaku lemahnya diri kita. Fakirnya kita. Tak ada hak milik kita melainkan semuanya hak Allah. 

Apa anggota zahir? Ada 7 anggota iaitu mata, telinga, lidah, perut, faraj, dua tangan dan dua kaki. Anggota zahir inilah yang perlu dijaga. Tempat masuk perkara baik dan buruk. Kena ingat akan nikmat yang Allah bagi pada kita dengan anggota zahir. Caranya ialah wajib pelihara dan mensyukurkannya. 

Mestilah kita jaga sungguh sungguh nikmat anggota zahir yang Allah bagi pada kita. Wajib jaga dan syukur. Macam mana nak syukur? Guna ke jalan yang diredhai Allah. Jangan melampaui batas kerana segala anggota kita akan jadi saksi akan apa yang kita kerjakan semasa di dunia di akhirat kelak. Pada hari yang tidak ada keadilan yang paling adil iaitu hari perhitungan segala amal baik dan buruk. Jadi cukup setakat ini, sekarang kita masuk sedikit bab masakan.

Puding Jagung Mudah dan Sedap

Hari ini saya tiba tiba teringat untuk membuat puding jagung selepas ada lebihan jagung dalam tin. Kalau tak digunakan, takut nanti termasuk ke tong sampah pulak. Cari cari punya cari, akhirnya puding jagung adalah kuih yang paling sesuai untuk baki jagung dalam tin. 

Puding jagung saya hari ini sedap sekali, secukup rasa manis dan lemaknya. Tapi jika tidak suka manis, boleh dikurangkan 1 sudu besar gula. Menyediakannya pun sangat mudah dan cepat. Kalau tiada idea apa hendak disediakan, bolehlah cuba Puding Jagung.  Klik di SINI untuk resepi lain Puding Jagung yang saya sediakan sebelum ini.

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Jika suka boleh juga masukkan sedikit susu pekat manis sekadar untuk menambah rasa lemak. Klik di SINI untuk melihat video penyediaannya di Azie Kitchen youtube channel. 

Puding Jagung Mudah dan Sedap

Puding Jagung
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 tin jagung manis
1 cawan tepung kastard
1 cawan gula pasir
Secubit garam
4 cawan santan - guna 2 santan kotak 200 ml + air

Cara cara:
Satukan semua bahan di dalam mangkuk dan kacau dengan whisk sehingga bergaul rata. 

Puding Jagung Mudah dan Sedap

Puding Jagung Mudah dan Sedap

Tuang ke dalam periuk dan kacau dengan api perlahan sehingga ianya pekat, berkilat dan hasilkan gelembung udara. Ketika ini adunan tidak melekat di periuk non stick. 

Puding Jagung Mudah dan Sedap

Puding Jagung Mudah dan Sedap

Angkat dan tuang dalam acuan yang disukai. Biarkan seketika.

Puding Jagung Mudah dan Sedap

Sejukkan sebelum dimasukkan dalam peti ais. Sedap dimakan sejuk sejuk. 

Puding Jagung Mudah dan Sedap

Puding Jagung Mudah dan Sedap


Add your comment
EmoticonEmoticon