Selasa, 22 Mei 2018

Lempeng Dengan Kari Ayam Yeo's

Lempeng Dengan Kari Ayam Yeo's

Ramadan datang lagi, tentu ibu-ibu atau yang bujang pening kepala nak masak apa yang mudah kan? Balik kerja, kena hadap jalan sesak dan menyebabkan kekangan untuk menyediakan juadah yang berbaloi untuk dimakan buat berbuka. 

Lempeng Dengan Kari Ayam Yeo's

Pastinya kita semua memerlukan makanan yang sedap dan paling mudah disediakan. Jom hari ini kita cuba resepi mudah dengan hanya tiga hingga empat langkah sahaja. Haa ianya adalah kuih lempeng. Sangat sesuai dimakan ketika berbuka puasa mahu pun bersahur.

Kadang kadang selera di bulan Ramadhan akan berubah. Selera dan tekak untuk makan makanan yang simple. Jadi adakala nya saya memang tak berselera nak makan nasi.   

Lempeng ini adalah makanan biasa bagi saya sewaktu kecil dulu. Masih ingat ketika itu, lempeng hanya dicicah dengan gula sahaja. Tapi sekarang ini saya ubahsuai lah sikit, sapu mentega dan Seri Kaya Yeo's pada lempeng. Sedap sangat.

Lempeng Dengan Kari Ayam Yeo's

Hari ini saya hanya menggunakan Kari Ayam Yeo's untuk dimakan dengan lempeng. Sangat mudah kerana ianya telah siap untuk dihidangkan. Pendek kata kalau terbangun lambat untuk bersahur, masih boleh bersahur dengan lempeng dan Kari Ayam Yeo's ini.

Lempeng Dengan Kari Ayam Yeo's

Jom layan resepi dan cara cara membuat lempeng yang sangat mudah. Ianya untuk rujukan anak anak muda yang mungkin tak kenal pun apa ianya kuih lempeng ini. Ianya juga sebagai kenangan antara makanan yang saya makan sewaktu zaman remaja di kampung dulu.

Nak tengok lebih jelas, bolehlah layan instagram atau youtube Azie Kitchen channel untuk video berdurasi lebih panjang.


Lempeng Dengan Kari Ayam Yeo's

Lempeng Kelapa dan Kari Ayam
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-bahan:
1 cawan tepung gandum
1 cawan air biasa - boleh tambah jika air kurang
Sedikit garam

Cara-cara:
Satukan semua bahan dalam mangkuk besar. Gaul semua bahan sehingga sebati. Adunan jangan terlalu pekat dan jangan terlalu cair. 

Panaskan kuali atau pan non stick. Jika guna kuali biasa, lenser sedikit minyak dalam kuali. Ratakan nipis nipis bancuhan atas kuali menggunakan belakang senduk. 

Lempeng Dengan Kari Ayam Yeo's

Terbalikkan bila kelihatan sedikit keperangan. Masak lagi sehingga masak. Angkat apabila kedua belah masak.

Lempeng Dengan Kari Ayam Yeo's

Hidangkan ketika panas panas dengan kari ayam. Hidangkan sekali dengan air minuman laici Yeos. 

Nota:
Jika suka, boleh juga masukkan segenggam kelapa parut muda ke dalam adunan tepung bagi menjadikan lempeng kelapa. 



1 ulasan:

  1. sedapnya kari ayam tu..lama dah x makan kari ayam dalam tin camtu..

    BalasPadam

Add your comment
EmoticonEmoticon