Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sotong Bersambal



Alhamdulillah, saya telah beraya hari ini setelah selesai berpuasa sunat selama 6 hari dalam bulan Syawal. Amalan yang nampak mudah tapi sebenarnya ada yang tidak melakukannya walaupun disebut segala kelebihannya. Bertambah susah bila banyak undangan majlis perkahwinan dan majlis rumah terbuka selepas hari raya. 

Bayangkan kita hanya menambah puasa selama 6 hari mendapat pahala seolah berpuasa selama satu tahun. Itu pun diberi kelonggaran di mana kita tidak perlu untuk berpuasa secara berturut turut. Boleh juga berpuasa bila bila jer asal masih dalam bulan Syawal. 

Hmm memang hidayah milik Allah tapi ada yang membutakan mata dan memekakkan telinga dari mendengar ganjaran pahala yang dijanjikan. Hidayah juga perlu dicari dengan banyak membaca dan berusaha untuk menambahkan iman. 

Saya sendiri amat menyesal kerana masa muda muda tidak secara konsisten melakukan amalan ini. Sangat rugi. Mungkin disebabkan ketiadaan ilmu pada ketika itu. Ok lah sehingga di sini dulu. Jom kita masuk bab resipi. 


Kebiasaannya saya akan matikan air sotong dengan menggoreng sotong dalam kuali tanpa minyak sehingga air keluar dan diangkat. 

Tapi kali ini, saya menggunakan kaedah sotong digoreng seketika dalam minyak. Jadi sotong akan lebih terasa garam dan serbuk kunyitnya. Rasanya juga sedap kerana saya memang suka makanan dan lauk oauk yang bergoreng. 

Saya masak sambal sotong ini menggunakan pes yang telah disediakan menggunakan periuk Noxxa. Tapi entah rasanya kalau sambal yang dikisar kering dan ditumis terus di atas kuali lebih sedap kerana akan lebih kering dan garing. 

Tidak jadi sambal basah basah seperti sambal saya hari ini. Apa apa pun sotong bersambal saya hari ini sangat sedap lah pada selera saya. Lebih lebih lagi menggunakan sotong yang segar. Ingat nak makan seekor jer, kemudian menambah lagi 2 ekor. Ada pula telur sotong. Aduhaaii…

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba….


Sotong Bersambal
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
10 ekor sotong
Garam
Serbuk kunyit
Serbuk perasa - opsyenal
Kicap manis - opsyenal
Gula - jika suka
Minyak masak

Bahan kisar:
2 genggam cili kering - yang telah dipotong dan buang biji
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih

Cara cara:
Siang sotong dengan digunting sedikit dan dibuang kantung dakwat, buang mata dan juga picit keluar biji di kepala sotong. 

Panaskan minyak dan goreng sotong yang telah dilumur dengan garam dan serbuk kunyit untuk matikan air sotong. Angkat dan ketepikan. 

Menggunakan minyak yang sama, tumis bahan kisar sehingga cili masak dan sambal terbit minyak. Masukkan kicap manis, garam dan gula/serbuk perasa secukup rasa. 

Masukkan sotong. Kacau rata. Angkat. 



Nota; 
kalau sambal kering, tak letak asam. Sambal basah baru letak asam.


Catat Ulasan for "Sotong Bersambal"