Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Pengat Pisang Abu Untuk Berbuka Puasa


Saya ingin kongsikan sedikit petikan dari tazkirah tadabbur surah Al Baqarah. Tadabbur ayat 285 dan 286 surah Al Baqarah yang biasa kita baca sebelum tidur tiap malam. Bak kata ustaz, tak sempurna hanya baca Al Quran tanpa memahami makna kerana semua peraturan dan syariat Allah terkandung di dalam Al Quran. 

Ayat berita gembira ayat penutup surah Al Baqarah. Hampir keseluruhan berkait akidah dan amal. Hukum syariat ibadah, adab samada terima tak terima terima. Berita gembira akan beriman RasulNya dan para mukmin lain di kalangan sahabat baginda. 

Nabi dan sahabat beriman pada Allah dan segala malaikatnya, kitabNya dan diri nya sebagai Rasul sendiri dan Rasul terdahulu. Ini 4 Rukun Iman. Dalam ayat terdahulu akhirat, qada qadar dan disebut. Puak dulu cara beriman tak sah dengan terima Nabi Isa dan tolak Nabi lain. Cara beriman ialah terima keseluruhan. Kita terima Nabi Isa yang akan turun semula membunuh dajjal cuma kita ikut Al Quran dan syariat Nabi Muhammad. Kami tidak bezakan kalangan Rasul Allah kami percaya mereka Rasul Allah cuma ikut Nabi kami sebagai Nabi terakhir. Umat lain pun kena ikut Nabi akhir zaman supaya iman dia sah. Kena masuk Islam. Bab ikut lah mereka menolak Nabi lain. Segala rukun iman terkandung dalam ayat ini. Keyakinan pada Nabi yang kukuh. 

Rumusan adalah keimanan mesti meresap percaya sungguh sungguh. Rasul dan Al Mukminun adalah gelaran sahabat Nabi. Sahabat nabi adalah neraca keimanan. Sekiranya Yahudi atau Nasara boleh beriman sebagaimana kamu sahabat Nabi beriman. jika tidak, mereka menyimpang dari keimanan sebenar. 

Kami redha terima wahai Allah, kami oatuhi arahan Engkau. Jika ada larangan, akan berhenti dari buat. Dirikan solat, maka kita taat. Larangan kita tak buat, buat apa yang disuruh. Kami patuh. Hubungan hamba dengan Allah adalah solat 5 waktu. 

Ampunikan lah keampunan kami tutupnkecuaian kami bila kami mati. Kita telah sedar tak ada antara kita yang mampu patuh 100%. Bila dijemput kita kena pergi. Mepada engkau kami akan kembali. Tak boleh tolak walaupun satu saat. Semua syariat sesuai dengan kemampuan hamba contoh solat hanya 5 waktu sahaja dari 24 jam. Puasa, makan juga cuma adjust waktu makan. Zakat dari harta banyak hanya 1/40 untuk bantu saudara kita yang susah. Tolong menolong wujud suasana harmoni. Allah tidak membebankan malah setimpal dengan jiwa orang yang mematuhi itu. 

Segala syariat ini tiada paksaan dalam agama. Bagi dia lah kebaikan dia buat. Buat solat untuk masuk syurga. Akan tanggung hukuman apa yang dia buat. Kebaikan dia dapat. Musibah dari hukuman, dia akan tanggung. Syaitan ugut kamu akan fakir bila hantar anak gi mengaji di pondok. Seolah mengaji agama tak ada kebaikan di dunia. Allah yang jaga kita dari dunia hingga ke syurga. Bisikan akan menghantui jiwa yang nak belajar agama. Tolong tadabbur ayat Al Quran. 

Allah ajar kita berdoa, jangan lah hukum kami bila kami tinggal arahan sengaja, kami buat kesalahan sengaja. Kami minta maaf. Mengaku silap dan terlanjur. Doa yang Allah ajar sendiri. Allah tahu hamba tak sampai apa yang Allah nak beritahu. Tuhan kami jangan lah hukum kami jika kami tinggal arahan dengan sengaja dan buat silap dengan sengaja. 

Jangan bebankan kami dengan berat sebagaimana kamu beban hukuman berat pada umat terdahulu. Supaya benda ni tak menimpa kamu. Jangan pikul syariat yang tak mampu kami lakukan. Syariat akhir zaman semua ringan. Jangan timpa pada kami ujian yang tak mampu kami memikulnya. Ujian ikut keimanan masing masing. Ujian setimpal dengan kemmapuan untuk naikkan darjat kita. 

Diajar maaflah dosa besar dosa kecil kami, rahmati lah kami. Engkau pelindung dan penjaga kami sebab Engkau Tuhan. Serah pada Allah sepenuhnya. Bantulah kami pada golongan engkar yang menentang kami. Di mana mana tempat ada musuh terdiri dari syaitan dan manusia. Tolong lah kami wahai Allah. Allah jamin kita selamat, kita akan selamat. 

Siapa baca 2 ayat akhir malam hari dah cukup untuk keberkatan dengan tahu fadhilat mengharap ganjaran yang disediakan. Dah cukup untuk keberkatan dan keselamatan. Bangun tahajjud baca Amarussul dan satu ayat lain lagi dah cukup. Cukup setakat ini dahulu, semoga bermanafaat.


Saya memang kalau berbuka suka kuih muih yang basah dan berkuah. Berbeza dengan lauk pauk, saya suka yang kering dan tak berkuah. Sekadar lembab jer nasi di pinggan. 

Selain sira pisang, saya suka makan pengat pisang. Lagi lagi kalau pisang kebatu Kelantan yang berwarna kekuningan. Pisang ni ada mirip pisang Abu walaupun tak sama. 

Kalau buat pengat, saya suka pisang yang hampir masak supaya bila dimasak pengat, pisangnya jadi sedikit lembik. Tidak lah terlalu lembik. Aduhaai sedap. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...


Pengat Pisang Abu
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
15 biji pisang abu
140 gram gula Melaka
2-3 sudu besar gula
Sedikit garam
¼ cawan sagu
1 helai daun pandan
700 ml air
1 kotak santan kotak

Cara cara:
Masak air sehingga mendidih dan masukkan biji sagu. Masak sehingga sagu menjadi jernih. Masukkan air dan kacau rata. Tuang ke dalam penapis dan ketepikan.

Masak gula Melaka dan gula dengan sedikit air sehingga gula hancur. Masukkan pisang dan daun pandan. Masak sehingga pisang separuh lembut.


Masukkan santan dan sedikit garam. Kacau rata sehingga mendidih.

Akhir sekali masukkan sagu dan kacau rata. Boleh tutup api.






Catat Ulasan for "Pengat Pisang Abu Untuk Berbuka Puasa"