Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Lawatan Ke Bath Yang Menpunyai Pemandangan Cantik


Hari ini sempena cuti hari wilayah, saya bercuti kerana pejabat saya memang terletak di pusat bandar Kuala Lumpur. Bandar yang sejak kecil ingin saya kunjungi, bekerja dan menetap di dalamnya. Sementara bercuti, saya dan Hubby keluar menonton selepas memasak dan makan tengahari. Ceritanya ialah Cinta Makrifat tentang kesusahan hidup di tengah bandar Kuala Lumpur. Mencari rezeki dengan menjual jam menyebabkan mereka hidup dalam kedaifan. 

Kos dan sara hidup tinggi menyebabkan ada yang terjebak dengan along. Menitis juga airmata saya. Mungkin ada di antara kita yang hidupnya begitu susah, sehingga di dalam wallet hanya ada RM11. Dalam masa yang sama, ada yang hidup bermewahan sehingga satu pinggan steak berharga RM1000 pun mampu dibayar. Saya melihat anak kecil seorang menteri dipakaikan kasut Gucci yang harganya ribuan ringgit. Saya tidak dengki tapi saya menjadi insaf melihat kekayaan berlebihan. 

Anak anak saya selalu berpesan pada saya supaya jangan dikatakan sebagai riak. Setiap orang minat barangan berjenama termasuklah saya. Tapi adakala saya terasa bersalah bila satu barang yang dibeli, mungkin menyamai satu atau dua bulan gaji mereka yang susah dan berpendapatan rendah. Cukuplah setakat ini dahulu. Jika ada masa pergi lah menonton. Tenangkan jiwa sebelum mula bekerja esok hari. 

Dah lama memberi laluan pada masakan, kali ini saya ingin menyambung catatan perjalanan kami pada 2 januari 2018. Klik di SINI untuk catatan sebelumnya. Kami keluar apartment agak lambat dari biasa kerana akan ke apartment Dato Salehuddin terlebih dahulu untuk konvoi bersama sama ke Bath. 



Oleh kerana keluar agak lewat, kereta kami juga telah disaman kerana parking kereta di tempat yang tidak dibenarkan selepas waktu tertentu. Saya pun tidak perasan yang ianya hanya dibenarkan sehingga pukul 7.00 pagi sahaja. Bukan main lagi samannya sampai £130 dan dikurangkan separuh jika ianya dibayar dalam masa 2 minggu.  Hmm melayang juga beberapa ratus ringgit di situ. 

Perjalanan ke Bath mengambil masa 2 jam. Oleh kerana Boy naik kereta dengan Dato Salehuddin, perjalanan kami lebih santai. Siap boleh melunjukan kaki di dalam kereta. Seperti biasa, terleka dan ralit melihat pemandangan cantik di sepanjang perjalanan samada dengan bangunan yang indah, juga padang rumput menghijau bak padang golf di Malaysia. 

Ketika sampai di sana, hujan mulai turun. Kami tidak masuk ke Roman Bath yang tiket nya agak mahal kalau kami dalam jumlah yang ramai. Saya mengajak masuk tetapi anak anak tak mahu masuk. Lagi pulak, saya sendiri tidak begitu meminati tempat begitu. 

Saya lebih suka bergambar dengan bangunan dan scenery yang cantik. Bak kata kawan baik saya, dia kalau bercuti di negara negara Eropah akan hanya pergi ke tempat yang tidak berbayar kerana semua tempat adalah cantik dan menarik untuk dinikmati. Memang ada yang meminati dan gemar menghayati kesan peninggalan sejarah. Hmm tapi tidak pada saya dan famili. 


Oleh kerana tidak masuk ke Roman Bath, kami hanya berjalan jalan dan singgah di kedai kedai sekitar Bath. Akhir sekali singgah di Mc Donald membeli sedikit makanan sebelum bertolak balik. Bercuti pada saya ialah bila saya tidak perlu berada di pejabat dan satu bonus bila saya semasa bercuti dikelilingi oleh orang orang yang saya sayangi. Telah cukup memberikan keseronokan yang akan dikenang sampai bila bila. 


Dari Bath, kami menuju ke Stonehenge tetapi dalam perjalanan, kami menukar fikiran melihatkan hari telah gelap. Kalau sampai di sana, pasti hari seumpama malam. Jadi apa yang dapat dilihat dalam keadaan seperti itu. Jadi tukar plan, terus balik ke London. 


Catat Ulasan for "Lawatan Ke Bath Yang Menpunyai Pemandangan Cantik"