Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sambal Tumis Udang Dengan Petai Dan Belimbing Buluh


Sambal Tumis Udang Petai


Ini adalah lauk yang saya sediakan untuk hidangan makan tengahari semalam di samping Gulai Nasi Berlauk. Oleh kerana semua anak anak ada di rumah, saya memasak Sambal Tumis Udang yang menjadi kegemaran mereka. Bayangkan ketika saya sedang memasak, masing masing menunggu di dapur dengan pinggan masing masing. Cuma kali ini, saya meletakkan petai dan belimbing buluh. 

Agak susah juga jika memasak masakan bersambal kerana ada anak saya yang suka pedas dan minta dimasak sedikit pedas. Manakala ada pula, anak lain yang meminta supaya jangan dimasak pedas. Ada yang suka petai dan ada pulak yang tak mahu dimasukkan petai. Aduhaai, susah nya bila citarasa tak sama antara anak anak. Masa mereka kecil, saya tidak melayan semua ini dan mereka juga akan memakan apa sahaja yang disediakan. Tetapi bila mereka telah besar, mereka mula mempunyai citarasa sendiri dan jika tak suka, mereka tak akan menjamahnya.

Jom kita tengok resepi dulu... 


Sambal Tumis Udang Petai

Sambal Tumis Udang Petai Dan Belimbing Buluh

Bahan bahan
Udang - goreng seketika
Cili kisar secukupnya
1 1/2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
Garam
Gula
Petai
Belimbing buluh
Asam keping

Cara cara:
Kisar bawang besar dan bawang putih. Panaskan minyak dan   tumis bawang yang dikisar bersama cili kisar. Pastikan ianya benar benar garing menggunakan api yang kecil.

Setelah garing, masukkan gula dan kacau sebati sebelum dimasukkan sedikit air. Masukkan petai dan belimbing buluh. 

Akhir sekali, masukkan udang yang telah digoreng. Sesuaikan rasa, tambahkan air, garam dan asam keping, jika perlu. 

Sambal Tumis Udang Petai

Sambal Tumis Udang Petai



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

4 ulasan for "Sambal Tumis Udang Dengan Petai Dan Belimbing Buluh"

  1. Sedapnya..mesti msa mkn dgn nasi amik belimbing picit n terasa kemasamannya..bsatu dgn rasa pedas n aura petai!

    BalasPadam
  2. salam Azie,
    Sedapnya. Kami gilakan sambal bilis, tapi sambal udang pun ok!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm Ju,

      Sambal nak sedap kena ada manis manis sikit

      Padam